شمال تهران

لیست محله های شمال تهران ،معرفی کامل با عکس

همانگونه که پیش از این نیز در مقاله محله های غرب تهران اشاره کرده بودیم ، به صورت کلی تهران به چهار منطقه تقسیم می شود. از میان این چهار منطقه شمال تهران با وجود اینکه کمترین میزان جمعیت را در خود جای داده است ولی از نظر اتقصادی بیشترین میزان سرمایه در آنجا تجمع کرده است. محله های این بخش از تهران دارای فرهنگ ، ساختار و شرایط منحصر به فردی هستند بر روی کیفیت زندگی در این محله ها تاثیر بسزایی گذاشته است. محله های شمالی تهران که تعداد آن ها نسبت به غرب به مراتب بیشتر می باشد (این مسئله ناشی از تفکیک بندی و دسته بندی متفاوت شمال تهران می باشد) از آن رو ما در وب سایت هومتیک قصد داریم ابتدا برای شما جدولی از تمامی این محله ها ایجاد کرده و سپس از نقطه نظر تاریخی نگاهی به مهم ترین محله های شمال تهران می اندازیم.

 

فهرستی از محله های شمال تهران

پیش رو برای شما مهم ترین محله های شمال تهران را دسته بندی کرده و به صورت تیتر وار نام برده ایم.

تجریش نیاوران قلهک دروس
زرگنده جماران ازگل لویزان
مینی سیتی سوهانک حسین‌آباد مبارک‌آباد
اقدسیه زعفرانیه آجودانیه محمودیه
فرمانیه کامرانیه داودیه دزاشیب
جردن الهیه اوین ظفر
درکه ونک

مهمترین محله های شمال تهران

باور عمومی تهرانی ها بر این است که محله های مرکزی تهران مانند بازار، چاله میدان و حتی ناصر خسرو قدیمی ترین بخش این شهر می باشند. ولی متون تاریخی نشان می دهند هنگامی که شهر ری به عنوان یک شهر مهم شناخته شده بوده است برخی از روستاها نیز در اطراف آن وجود داشته اند که از سکونت گاه های مهم این منطقه به حساب می آمده اند. یکی از این مناطق طجرشت بوده که امروز اولین محله ای است که ما به آن اشاره می کنیم.

 

محله تجریش

طجرشت یا همانگونه که امروزه از آن یاد می کنیم تجریش یکی از قدیمی ترین محله های تهران می باشد که اولین بار از آن در سال 455 هجری قمری صحبت شده است. این محله که دارای بافتی سنتی است و مدرن است از مهمترین بخش های تهران به حساب می آید. بازار تجریش که دقیقا در جنب میدان تاسیس شده است از اصلی ترین بازارهای سنتی تهران می باشد. وجود مقبره صالح ابن موسی کاظم که به امام زاده صالح نیز مشهور است به این منطقه حس و حال مذهبی داده و آن را در شمال تهران منحصر به فرد کرده است.

 

تهران-تجریش

محله نیاوران

محله نیاوران که در منطقه 1 تهران تاسیس شده است یکی دیگر از مناطق قدیمی تهران است که قدمت آن به زمان پادشاهان قاجار باز می گردد که در این مناطق نیزارها را می کاشتند. این محله که دارای خیابان های مشهوری همچون باهنر ، میدان قدس و نیاوران است به عنوان یکی از گران قیمت ترین محله های تهران به حساب می آید و در ارتفاع 1700 متری از سطح دریا ایجاد شده است. بسیاری از تهرانی ها نیاوران را به عنوان سمبل محله های گران قیمت تهران به حساب می آورند.

 

تهران-نیاوران

محله جردن

یکی از محله های بسیار مشهور منطقه 3 تهران است که در امتداد بلوار آفریقای سابق یا همان نلسون ماندلای کنونی ساخته شده است. پیش از انقلاب اسلامی شهرداری تهران به افتخار ساموئل مارتین جردن این محله را جردن نامید ولی در سال 1360 این خیابان به آفریقا تغییر نام داد و از آن زمان به صورت رسمی آفریقا و غیر رسمی جردن شناخته می شود. این محله که امروزه به عنوان یک محله اداری شناخته می شود دارای سفارتخانه های متعددی است و از آن به عنوان یکی از سمبل های شهر تهران شناخته می شود.

 

تهران-جردن

محله درکه

شاید کمتر تهرانی باشد که یک بار کوه درکه را بالا نرفته باشد. درکه در اصل به معنی دره کوچک است و مرتفع ترین نقطه آن 3944 متر ارتفاع دارد. این محله از آنجایی که تلفیقی از بافت بسیار سنتی و مدرن آن بسیار خاص است. در بخشی از این محله خانه های بسیار گران قیمت و در بخشی دیگر خانه های نه چندان گران قیمت قرار دارد که از این نظر در شمال تهران شرایط منحصر به فردی را دارا می باشد.

 

تهران-درکه

محله ونک

میدان ونک را می توان به عنوان یکی از شاه راه های تهران که قلب تپنده آن نیز به حساب می آید معرفی کرد. این میدان بخش مرکزی تهران را به شمال آن متصل می کند و بخش اداری ، تجاری و مسکونی در یک منطقه قرار دارد. این محله که 4 بیمارستان اصلی تهران را نیز در خود جای داده است در نظر سنجی ها به عنوان مشهورترین محله تهران معرفی شده است. در انتهای خیابان ملاصدرای ده ونک قرار دارد که بافت سنتی این محله را هنوز در خود حفظ کرده است.

 

تهران-ونک

محله الهیه

الهیه را می توان به عنوان مرز میان منطقه 3 و 1 قلمداد کرد که از جنوب به چهار راه پارک وی و از شمال به تجریش ختم می شود. این محله که در زمان پهلوی دوم با محدودیت های ساخت همراه بود امروزه در خود برج های بسیار بلندی را جای داده که به عنوان خانه های لوکس و لاکچری شناخته می شود. این منطقه در اواخر حکومت قاجاریه با اسم خورآذین شناخته می شده است که در خود یک کارخانه کبریت سازی را نیز جای داده بود. امروزه وجود مجتمع های تجاری متنوع و سفارت های کشورهای اروپایی این منطقه را خاص کرده است.

 

تهران-الهیه

محله اوین

هنگامی که صحبت از اوین به میان می آید اولین مکانی که به ذهن همه می رسد ، زندان اوین است ولی اگر این بخش را کنار بگذاریم ، اوین یکی از محله های سنتی تهران است که در کنار تپه‌های علی‌آباد ولنجک و سعادت آباد ساخته شده است. این محله هنوز نیز بافت سنتی خود را نیز حفظ کرده است ، مهندسین شهرسازی روند ساخت آن را به شش مرحله تقسیم می کنند.

 

تهران-اوین

محله آجودانیه

آجودانیه که پیش از این بیشتر به عنوان محله باغات تهران شناخته می شد امروزه یکی از محله های اعیان نشین تهران است که به دلیل خانه های لوکس و خیابان های عریض خود شناخته می شود. این محله یکی از معدود محله های شمال تهران است که کاربری آن بیشتر مسکونی می باشد! وجود مجتمع تجاری و تفریحی عرش آجودانیه نیز سبب شده بخش تجاری در این منطقه حضور پر رنگ تری به خود بگیرد.

 

 

محله قلهک

از محله های قدیمی تهران که قدمت آن به زمان حکومت قاجاریه می رسد. این منطقه از آنجایی که در نزدیکی امام زاده صالح قرار داشت از همان زمان آسفالت بود. محققین تاریخی عنوان کرده اند سکنه این محله در زمان قاجاریه 1000 فرد بوده است. امروزه قلهک به عنوان یکی از اصلی ترین محله های مسکونی تهران شناخته می شود که مسجد جامع قلهک به عنوان اصلی ترین بخش آن به حساب می آید.

 

تهران-قلهک

محله کامرانیه

بسیاری این محله را به عنوان محله اولین ها می شناسند. منطقه ای که در آن ساختمان های مدرن آهسته آهسته به عنوان بخش اصلی به حساب می آیند و جای خانه ویلای سنتی و قدیمی را می گیرند. وجود برج رولکس ، رما زیدنت و مجتمع چناران این محله را به منطقه ساختمان های منحصر به فرد تبدیل کرده است.

 

محله دروس

دروس که از آن به عنوان دره روس ها نیز یاد می شود در مجاورت محله قلک قرار گرفته و از مهم ترین محله های تهران به حساب می آید. این محله که بخشی از منطقه 3 تهران می باشد بیشتر به دلیل خیابان بندی اصولی و بر اساس استانداردهای جهانی شناخته می شود. این منطقه از نظر قدمت ابتدا تصور می شد به زمان قاجاریه باز می گردد ولی اکتشافات باستان شناسی نشان می دهد زندگی در این منطقه به هزاران سال می رسد.

 

محله جماران

محله یا بهتر است بگوییم دهکده ای در شمال تهران که از جنوب به دزاشیب و از شمال به حصارک ختم می شود. این منطقه که یکی از خوش آب و هواترین مناطق تهران به حساب می آید در آخرین سال زندگی امام خیمنی محل سکونت بنیان گذار انقلاب به حساب می آمد. از سال 1358 نیز اکبر هاشمی رفسنجانی در این محله سکونت داشت. تحت تاثیر همین مسئله این محله امروزه بسیار مهم و حتی امنیتی به حساب می آید.

 

محله لویزان

یکی از قدیمی ترین دهکده های شمیران که از شمال به ازگل و تپه های شمس آباد منتهی می شود. این منطقه برای اولین بار در زمان حمله اعراب مشهور شد، در آن زمان مملو از باغات بادام بود که همین مسئله نیز سبب شد اعراب اسم این منطقه را لوز که در عربی به معنی بادام می باشد بگذارند. این منطقه به دلیل اینکه در 6 کیلومتری تجریش قرار گرفته است برای بسیاری از تهرانی ها به عنوان یک ییلاق مناسب به حساب می آمد. ساخت و سازهای مدرن در این منطقه از سال 1370 آغاز شد و امروزه به یکی از محلی های مهم در منطقه 4 شناخته می شود.

 

محله مینی سیتی

محله مینی سیتی را می تواند به دلیل قرار گرفتن در دامنه های البرز یکی از خوش آب و هوا ترین محله های تهران به حساب آورد. این محله که در شرقی ترین بخش منطقه 1 تهران قرار گرفته است از جنوب به ازگل و از شرق به سوهانک منتهی می شود. اولین شهربازی تهران به نام مینی سیتی در این منطقه تاسیس شد و وجود این سازه سبب شد تهرانی ها این منطقه را با این نام بشناسند.

 

محله قیطریه

از محله‌ های قدیمی در شمال شهر تهران که امروزه بیشتر به دلیل وجود پارک قیطریه و قرار گرفتن بلوار صبا و وجود مراکز تجاری و رستوارن های مشهور در آن شناخته می شود. این محله به دلیل اینکه نزدیک به بلوار اندرزگو است مکانی مناسب برای ساخت و ساز ساختمان های لوکس به حساب می آید.

تهران-قیطریه

 

محله اقدسیه

امینه اقدس را می توان به عنوان اولین فرد در نظر گرفت که اهمیت محله اقدسیه را به خوبی درک کرده بود. او این محله را به عنوان هدیه ازناصرالدین شاه دریافت کرد و بعد از اتفاقات سیاسی تا زمان پهلوی دوم این زمین ها تنها کاربری کشاورزی داشت ولی پس از این زمان افراد پولدار ارزش این بخش را دانسته و ساخت و ساز در آن را آغاز کردند. این محله امروزه بافت سنتی خاصی دارد و در کنار همین بافت خانه های لوکس و مدرنی نیز دیده می شود.

 

محله زعفرانیه

از جمله محله های گران قیمت تهران که بیشتر کاربری مسکونی دارد و در آن کمتر بخش های اداری و یا تجاری را مشاهده می کنیم. این محله که از شرق به تجریش منتهی می شود که بیشتر به دلیل وجود کاخ سعد آباد و تله کابین توچال در آن شناخته می شود. از معایب این محله قرار گرفتن بر روی گسل شمال تهران و رانش زمین در کنار توچال می باشد.

 

تهران-زعفرانیه

 

 

بیشتر بخوانید:

محله های شرق تهران

محله های غرب تهران

معرفی گران ترین محله های تهران در سال ۱۴۰۱

لیست کامل شهرک های تهران

معرفی مشهور ترین پاساژ های تهران

معرفی بزرگ ترین مرکز خریدهای تهران

Loading

3/5 - (6 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن