کنتور مشترک

مشکلات استفاده از کنتور مشترک در ساختمان

در برخی از مجتمع های مسکونی کنتور آب ، برق و گاز بصورت مشترک می باشد و در هر دوره ای که برای آنها قبض صادر می شود ، مدیر ساختمان بر اساس تعداد نفرات هر واحد این هزینه ها را تقسیم بندی می کند بطور مثال واحدی که تعداد افراد آن بیشتر باشد باید سهم بیشتری از مبلغ قبض را پرداخت کند . این نوع از تقسیم بندی هزینه ها ، مورد پسند بسیاری از ساکنین قرار نمی گیرد زیرا در بیشتر حالات امکان دارد حق واحد های کم مصرف ضایع شود و دلیل آن هم مصرف بیش از حد یکی از واحد ها باشد که کل هزینه ها را تحت تاثیر مصرف بی رویه ی خود قرار می دهد . در این مقاله به مشکلات استفاده از کنتور مشترک در ساختمان می پردازیم و با راه حل های رفع این مشکل آشنا می شویم .

 

قانون در رابطه با کنتورهای مشترک در یک ساختمان چه می گوید ؟

قانون در این رابطه راه حلی را پیش روی مشترکین با کنتور مشترک قرار داده است . بر مبنای قانون واحد های با کنتور مشترک باید به گونه ای هزینه ها را پرداخت کنند که حق هیچکدام از آنها ضایع نگردد و بیشتر از سهم خود مبلغی را پرداخت نکنند بدین منظور باید هزینه ها بر اساس مساحت هر واحد تقسیم بندی شود بطور مثال واحدی که مساحت آن بیشتر از سایر واحد ها است باید به تناسب مساحت ، سهم بیشتری از هزینه ی قبوض را پرداخت کند .

 

اگر واحدی هزینه های مشترک را پرداخت نکند چه باید کرد ؟

اگر ساکنین یکی از واحد های مسکونی نسبت به پرداخت هزینه های کنتور مشترک کوتاهی کند وظیفه ی مدیر ساختمان است تا ابتدا برای وی یک اظهارنامه ارسال کند و در آن از مالک یا مستاجر بخواهد تا سهم خود را از هزینه های کنتور مشترک پرداخت کند . مدیر بعد از ده روز اگر موفق یه اخذ مبلغ از مالک یا مستاجر متخلف نشد ، می تواند از ارائه خدمات مشترکی مانند شوفاژ ، تهویه مطبوع ، آب گرم و … به آن مشترک خودداری کند .

 

بهترین راه حل برای رفع مشکل هزینه های کنتور مشترک چیست ؟

بهترین راه حل این است که ساختمان های نوساز را ملزم کنند تا برای هریک از واحد های خود کنتور جداگانه ی برق ، آب و گاز درخواست دهد و همه ی آنها دارای کنتور مخصوص به خود باشند . اما در برخی حالات شرایط زیربنایی و مساحت یک مجتمع این اجازه را نمی دهد تا هر واحد کنتور آب جداگانه ای داشته باشد ولی به هر حال بهتر است حداقل با تفکیک یکی از کنتورها تا مقداری از مشکلات پیشرو کاسته شود .

 

چطور میتوان کنتور مشترک آب را تفکیک کرد ؟

برای جلوگیری از اختلافات احتمالی که در زمینه ی پرداخت هزینه های کنتور آب مشترک بین ساکنین اتفاق می افتد بهتر است تا مالکین چنین واحد هایی نسبت به تفکیک کنتور آب خود هر چه سریعتر اقدام کنند . در سال 1389 به دنبال هدفمند سازی یارانه ها تفکیک کنتور های آب یک ساختمان در الویت قرار گرفت . بسیاری از ساختمان ها با مشکل کمبود مساحت برای اختصاص به کنتور های مجزا روبرو هستند اما برخی دیگر با چنین مشکلی مواجه نیستن و می توانند کنتورهای جداگانه نصب کنند . یکی از مزیت های مهمی که کنتور های جداگانه دارند این است که برای هر واحد بر اساس مصرفی که داشته اند قبض صادر می شود و مامور اداره آب بر اساس قرائتی که از کنتور داشته این قبض را صادر می کند .

 

مراحل تفکیک کنتور آب چگونه است ؟

مالک واحد مسکونی باید سند ملک بعلاوه ی یکسری از مدارک و مستندات را به اداره ی آب محل زندگی خود ببرد و درخواست خود را ثبت نماید .
کارشناسان اداره ی آب جهت بازدید به ملک متقاضی می آیند تا بازدید فنی داشته باشند تا ببینند امکان واگذاری کنتور مستقل برای متقاضی وجود دارد یا خیر .
پس از اینکه مراحل بالا با موفقیت طی شد متقاضی باید مجوز های لازم را دریافت کند و هزینه های نصب انشعاب مستقل را پرداخت نماید .

به منظور تفکیک کنتور با متقاضی یک قرارداد بسته می شود

در انتها نصب کنتور جداگانه صورت می گیرد .

 

هزینه تفکیک کنتور آب چقدر است ؟

برای نصب کنتور جداگانه آب باید یکسری از هزینه ها را متقبل شوید با صرف چنین هزینه هایی دیگر دغدغه ی مصرف بیش از حد همسایه خود را ندارید و نگران این نیستید که مصرف همسایه ، روی هزینه هایی که شما پرداخت می کنید تاثیر می گذارد . هزینه ی نصب کنتور آب شامل هزینه ی خود کنتور، هزینه ی نصب آن توسط کارشناسان ، هزینه لوله کشی و سایر موارد که مالک باید پرداخت کند . با توجه به این هزینه ها ، نصب کنتور آب جداگانه خیلی به نفع شما است .

 

چگونه می توان کنتور مشترک گاز را تفکیک کرد ؟

اگر یک ساختمان به تمام واحدهای خود فقط یک کنتور گاز اختصاص دهد ، می تواند باعث بروز اختلافات بین ساکنین در رابطه با سهم پرداختی آنها از هزینه ها گردد . برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی بهتر است مالکین نسبت به جدا سازی کنتورهای گاز اقدام کنند و بعد از طی مراحل قانونی و دریافت کنتور جداگانه ، از راحتی و آسوده خاطر بودن بهره مند شوند و دیگر دغدغه ی هزینه های مشترک گاز را نداشته باشند .

برای تفکیک کنتور گاز باید مالک ساختمان به دفاتر پیشخوان مراجعه کند و آنجا درخواست خود را ثبت نماید تا بعد از طی چند مرحله ی اداری و کارشناسی به واحد مالک کنتور گاز جداگانه ای اختصص داده شود . شرکت ملی گاز همکاری های لازم را با مالکینی که می خواهند کنتور جداگانه دریافت کنند انجام می دهد و از نظر آنها این درخواست هیچ مانعی ندارد

 

هزینه های جداسازی کنتور گاز چطور است ؟

برخی از مالکین با در نظر داشت هزینه هایی که جداسازی کنتور برای آنها می تواند داشته باشد از تفکیک کنتور خوداری می کنند . اما باید این را توجه داشته باشند که هزینه هایی که بابت کنتور مشترک پرداخت می کنند در دراز مدت خیلی بیشتر از این می شود که کنتور جداگانه نصب کنند . نصب کنتور جداگانه هزینه هایی مانند خرید کنتور ، نصب لوله های جدید و هزینه های کارشناسی و … دارد اما صرف چنین هزینه هایی ارزشش را دارد تا از دغدغه های کنتور مشترک خلاص شوید .

به این نکته توجه داشته باشید که اگر تمام ساکنین مجتمع نسبت به جداسازی کنتور گاز اتفاق نظر داشته باشند خیلی خوب می شود زیرا مشکلات حقوقی پیش نخواهد آمد اما اگر یکی از ساکنین تصمیم داشته باشد تا کنتور گاز خود را جداسازی کند بهتر است تا رضایت تمامی ساکنین را جلب کند . در صورتی که مراحل اداری و کارشناسی با موفقیت به اتمام برسد برای نهایی کردن کار و نصب انشعاب جداگانه ، تیمی از کارشناسان اداره ی گاز به محل اعزام می شوند و اقدامان فنی و ایمنی برای نصب انشعاب جدید را انجام می دهند .

 

تفکیک کنتور مشترک برق چگونه صورت می گیرد ؟

مالکینی که قصد دارند تا کنتور برق خود را تفکیک نمایند بهتر است تا با مدارکی که به آنها اشاره می شود به مراکز مربوطه مراجعه نمایند تا روند درخواست و نصب کنتور برق واحد خود را شروع نمایند .

متقاضی باید به واحد قبول مشترکین در سازمان برق استان خود مراجعه نماید و درخواست خود را در آنجا ثبت نماید .

از طرف سازمان برق ماموری به ملک متقاضی فرستاده می شود تا از کنتور مشترک تست و بازدید صورت دهد .

نتایج از طرف سازمان به متقاضی ابلاغ می شود و متقاضی باید نسبت به پرداخت هزینه های انشعاب جدید متعهد شود .

بعد از پرداخت هزینه ها و تائید مراجع ذیصلاح ، این بار نوبت به مجری طرح می رسد که نصب کنتور را به پایان برساند .

 

نکته

درخواست کنتور برق جداگانه در مقایسه با درخواست کنتور آب یا گاز راحت تر و کم هزینه تر است . در ضمن برای مجتمع های قدیمی نیز این درخواست انجام می شود و به راحتی برای آنها کنتور برق جداگانه ای در نظر گرفته می شود .

 

چگونه می توان کنتور برق هر واحد را تشخیص داد ؟

برخی از مشترکین موقعی که برایشان قبض برق صادر می شود زمانی که به مبلغ آن نگاه می کنند متعجب می شوند زیرا مصرف برق آنها به این مقداری که در قبض آمده نیست !!

این مشترکین سعی می کنند تا کنتور برق خود را پیدا کنند و ببینند که آیا واقعاً این قبضی که برایشان صادر شده متعلق به خودشان است یا خیر ؟ اما موقعی که سر کنتور ها می روند نمی توانند کنتور برق خود را پیدا کنند . در این قسمت به راه حل هایی خواهیم پرداخت که پیدا کردن کنتور برق واحد خودتان ، برایتان راحت تر باشد و به سادگی بتوانید آنرا پیدا کنید .

با توجه به اینکه برای این منظور اپلیکیشن های مخصوصی را طراحی کرده اند بهتر است برای اطمینان خاطر بیشتر مدارک شناسایی ، سند یا اجاره نامه ی منزل خود را در دست داشته باشید و به اداره برق محل زندگی خود مراجعه کنید تا با توجه به این مدارک ، اطلاعات کنتور و همچنین شناسه ی قبض و سایر موارد ضروری در اختیار شما قرار بگیرد تا بعد از این با اطمینان خاطر قبوض خود را پرداخت کنید .

 

هزینه جداسازی کنتور برق چقدر است ؟

برای جداسازی کنتور برق باید یکسری از هزینه ها را متقبل شوید تا کنتور مخصوص به واحد خودتان را داشته باشید . با جداسازی کنتور برق هزینه های مصرف برق منزلتان واقعی تر خواهد بود و دیگر لازم نیست بیش از مصرف خودتان پول بپردازید بنابراین جداسازی کنتور برق خیلی به نفعتان خواهد بود . جداسازی کنتور برق هزینه هایی مثل هزینه ی اخذ مجوز ، هزینه ی بازرسی و کارشناسی ، هزینه خرید کنتور ، هزینه ی نصب و … را در بردارد .

 

مراحل درخواست کنتور آب برای منزل مسکونی

مراحل درخواست کنتور برق (با جزئیات کامل 1400)

 

Loading

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن