نحوه اعتراض به شارژ ساختمان

نحوه اعتراض به شارژ ساختمان

بسیاری از ساکنین آپارتمان ها و خانه ها نسبت به هزینه شارژی که باید پرداخت کند اعتراض داشته و عنوان می کنند این هزینه نسبت به خدماتی که دریافت می کنند بسیار بیشتر می باشد و باید تجدید نظری نسبت به این مسئله صورت گیرد. با وجود این که روش های متنوعی برای پیگیری عدم پرداخت شارژ وجود دارد ولی موضوع اعتراض به مبلغ اعلام شده برای شارژ ماهیانه خیلی در داخل کشور بررسی نشده و اعتراض به آن ممکن است با چالش‌های متنوعی همراه باشد. امروز ما در وب سایت هومتیک قصد داریم نگاهی دقیق بر روی اعتراض بر هزینه شارژ ساختمان و اصلاح آن بیاندازیم.

شارژ ساختمان چیست؟

شارژ ساختمان مبلغی می باشد که ساکنین یک برج یا آپارتمان به منظور ارتقاء کیفیت زندگی و بهبود شرایط ساختمان پرداخت می کنند. این هزینه می تواند از یک ساختمان به ساختمان دیگر متفاوت باشد و تحت تاثیر عوامل مختلفی می باشد. عواملی که بر روی هزینه شارژ تاثیر مستقیم دارند امکاناتی همچون وجود استخر و سونا ، به کار گرفتن اینترنت مرکزی و برند آسانسور می باشد.

هزینه های ثابت و متغیر ساختمان

همانگونه که در مقالات پیشین ذکر شده بود ، در محاسبه شارژ ساختمان دو نوع هزینه وجود دارند که باید اعمال شوند. هزینه اول که همیشه ثابت می باشد و شامل حقوق نگهبان ، هزینه تعمیر و نگهداری از آسانسور و موتورخانه می باشد. ولی در مقابل ، هزینه های دیگری نیز وجود دارند که شامل هزینه گاز و برق مشاع می شود که از یک ماه به ماه دیگر متفاوت است.

نحوه محاسبه شارژ ساختمان

در طی سال ها آپارتمان نشینی مدیران ساختمان به منظور محاسبه شارژ ساختمان ، روش های مختلفی را مورد بررسی قرار داده اند که در این میان رویکرد ترکیبی می تواند بسیار کارساز باشد. در این روش بر اساس متراژ و تعداد افرادی که در خانه ساکن هستند هزینه شارژ محاسبه شده و در اول ماه از ساکنین دریافت می شود.

حتما بخوانید: شارژ ساختمان | نحوه محاسبه شارژ آپارتمان | اطلاعات کامل

قوانین پرداخت شارژ ساختمان

هر ساختمان به منظور دریافت شارژ ساختمان مجموعه قوانینی را در هیئت مدیره خود تدوین می کند که پیروی از آن می تواند استدلال محکمی برای دریافت شارژ به حساب بیاید. این مجموعه قوانین که نحوه محاسبه شارژ ، نحوه دریافت و هزینه های مازاد را معرفی می کند به قوانین پرداخت شارژ ساختمان مشهور می باشد. هر مجتمع و ساختمانی باید مجموعه قوانین دریافت و پرداخت شارژ را در هیئت مدیره تصویب نموده و از آن در هر شرایطی استفاده کند.

نحوه اعتراض به شارژ ساختمان

شارژ ساختمان باید صرف چه مواردی شود؟

اصلی ترین مواردی که شارژ ساختمان بر روی آن هزینه می شود بحث نگهداری از موتورخانه ، آسانسور و هزینه تمیز کردن مشاعات می باشد ولی در برخی از ساختمان ها هزینه های مازادی مانند نگهداری و تمیز کردن استخر نیز وجود دارد. نکته ای که در مورد هزینه شارژ وجود دارد این است که شارژ به منظور تسهیل زندگی در خانه ها می باشد و هر گونه هزینه ای که شما پرداخت می کنید در همین راستا نیز هزینه می شود

مرجع تعیین شارژ ساختمان

اصلی ترین مرجعی که حق تعیین هزینه شارژ را دارا می باشد هیئت مدیره ساختمان می باشد که پس از انتخاب مدیر در اولین جلسه می تواند معیار مشخص کردن شارژ را اعلام کرده و بر همان اساس آن را به تمامی ساکنین اعلام کنند. پس از اینکه در اولین جلسه هزینه شارژ معین گردید مالکین در جلسات بعدی که تشکیل می شود می توانند بر اساس تورم ، مبلغ اعلام شده پیشین را افزایش دهند.

نحوه افزایش شارژ ساختمان

افزایش هزینه شارژ تحت تاثیر عواملی متعددی قرار دارد. اصلی ترین عاملی که می تواند بر روی هزینه شارژ ماهیانه تاثیر مستقیمی بگذارد تورم کشور می باشد. با بالا رفتن قیمت وسیله ها ، هزینه نگهداری و بهبود شرایط خانه نیز افزایش پیدا می کند که تحت تاثیر همین مسئله مدیریت ساختمان باید مبلغ دریافتی بابت شارژ را نیز افزایش دهد.

آیا برای نوزاد هم باید حق شارژ پرداخت کنیم؟

از آنجایی که نوزادها نیز از برق و آب استفاده می کنند در محاسبه هزینه شارژ نیز آن ها را به عنوان یک فرد بالغ در نظر می گیرند و این مسئله می تواند بر روی هزینه شارژ ماهیانه ساکنین تاثیر مستقیمی بگذارد. برخی از ساکنین اعتقاد دارند از آنجایی که در بسیاری از مراکز هزینه نوزادان نیم بها می باشد در بحث محاسبه شارژ نیز این مسئله باید رعایت شود ولی چنین قانونی تا به امروز توسط مراکز ذی صلاح عنوان نشده است.

حکم شرعی عدم پرداخت شارژ ساختمان

از آنجایی که بسیاری از مسائل ساختمان به صورت مستقیم با قوانین شرعی مانند وضو گرفتن و غسل در ارتباط می باشد عدم پرداخت هزینه شارژ از نظر مراجع شرعی حرام می باشد. علاوه بر این مراجع شیعه عنوان می کنند هر فردی که در فرایند زندگی اجتماعی اختلال ایجاد کند ، عملی خلاف قانون شرع بوده و حرام می باشد.

اخطار عدم پرداخت شارژ ساختمان

در صورتی که یک واحد بیش از 100 روز از واریز حق شارژ خود سر باز بزند مدیریت ساختمان می تواند با استفاده از نرم افزار مدیریت ساختمان و یا اعلام شرایط در تابلو اعلانات به فرد خاطی اخطار کتبی دهد. در صورتی که ساکن خاطی نسبت به اخطار اعلام شده بی تفاوت باشد مدیریت می تواند از طریق روش های دیگر مانند صحبت با مالک ، مراجعه به شورای حل اختلاف نسبت به دریافت حق شارژ اقدام نماید.

مراحل قانونی اعتراض به شارژ ساختمان

تا بدین جا هر آن چیز که در مورد شارژ ساختمان لازم بود را به شما گفتیم ، حالا زمان آن فرا رسیده است که با هم نگاهی به  فرایند اعتراض به مبلغ شارژ نیز بیاندازیم. بر اساس قانون در صورتی که ساکنی نسبت به مبلغ تصویب شده در هیئت مدیره اعتراض دارد ، می تواند ابتدا این مسئله را با مدیر ساختمان در جریان بگذارد و در صورت اینکه مدیر ساختمان نسبت به این موضوع بی تفاوت بود در اولین جلسه هیئت مدیره این مورد را در میان گذاشته و از آن ها بخواهد محاسبات مد نظر را به تمامی ساکنین اعلام کنند.

در مرحله ای که واحد شاکی نسبت به موارد اعلام شده توسط هیئت مدیره راضی نباشد می تواند از طریق طرح شکایت در شورای حق اختلاف این مسئله را بررسی کرده و از طریق مرجع های قانونی حق خود را دنبال کند. البته پیشنهاد می شود ساکنین بدون مراجعه به این مرجع قانونی این مشکل را برطرف کنند ولی در برخی از مواقع چاره ای جز مراجعه به یک مرجع ذی صلاح وجود ندارد.

 

 

مطالب مرتبط پیشنهادی:

آیا مدیر ساختمان باید شارژ بدهد؟ حق شارژ مدیر ساختمان

تصمیم افزایش شارژ ساختمان به عهده کیست؟

Loading

امتیاز شما به این صفحه

۱ در مورد “نحوه اعتراض به شارژ ساختمان”

  1. منصورامینیان

    بنده ساکن اهواز ودریک آپارتمان پنج طبقه وده واحده مالک وساکن یک واحدهستم.آب وبرق مشاع داریم .مدتی مدیریت ساختمان بعهده بنده بود وبابت انجام وظیفه وکارهایی که انجام دادم همه راضی بودند. یکی از واحدهای آپاتمان خالی است وبنده بعلت عدم سکونت ایشان شارژ نیم بها میگرفتم.ولی هزینه کلیه تعمیرات خریدها وحتی تخلیه فاضلاب وتعمیرپمپ آب وغیره را کامل مطالبه میکردم.حال یکی از مستاجرها شاکی شده که ایشان باید شارژ کامل میدادن چون از پارکینگ شخصی خود استفاده کرده.نظرشماچیست؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن