نحوه کارکرد پکیج و نکاتی که باید بدانیم

نحوه کارکرد پکیج و نکاتی که باید بدانیم

استفاده از پکیج ها یکی از اصلی ترین سوالاتی است که برای افرادی که وارد یک خانه جدید می شوند پیش می آید. اگر از آن دسته افرادی هستید که برای اولین بار با این دستگاه برخورد می کنید باید به شما بگوییم استفاده از این دستگاه آنچنان که شما تصور می کنید دشوار نمی باشد و تنها کافی است با عملکرد اصلی آن آشنا شده و قطعات آن را به خوبی بشناسید. از این رو ما در وب سایت هومتیک بر آن شدیم برای شما همراهان عزیز کاربرد این دستگاه را آموزش داده و نسبت به مشکلات احتمالی شما را آشنا کنید.

 

پکیج دیواری چیست؟

پکیج دیواری

پکیج دیواری که در اصل به آن همان پکیج نیز گفته می شود به وسیله ای اطلاق می شود که  جایگزین آبگرمکن های سابق شده و در خانه ها برای گرم کردن آب موجود از آن استفاده می شود. اگر به یاد داشته باشید در خانه های قدیمی زمانی که از آبگرمکن های مخزنی استفاده می کردید مدت زمان زیاد را برای گرم کردن آب باید صبر می کردید ولی زمانی که از پکیج بهره می گیرید در کمتر از چند ثانیه آب مصرفی گرم شده و شما می توانید از آن استفاده کنید. در اصل این پکیج های دیواری در یک مدار یا بهتر است گفت ، جریان بسته می تواند آب را به میزان دلخواه شما گرم کرده و به همین دلیل امروزه در ساختمان ها و برج های بلند مرتبه آن را جایگزین موتورخانه ها می کنند. این وسیله که از نظر حجمی و وزنی قابل قیاس با روش های سنتی نیست می تواند تمامی نیازهای شما را در کمتر از چند ثانیه برآورده کند.

 

قطعات مهم در یک پکیج دیواری

قطعات پکیج

هنگامی که قصد دارید از پکیج در خانه استفاده کنید و یا آن را با ابزار در دست خود تعمیر کنید بهتر است اطلاعات بسیار دقیقی نسبت به قطعات آن داشته باشید. در این بخش نیز ما قصد داریم برای شما عزیزان در مورد قطعات این دستگاه صحبت کنیم:

برد الکترونیکی پکیج

همانند تمامی دستگاه های برقی و الکترونیکی این بخش نیز به عنوان بخش اصلی و کنترل کننده تمامی بخش های دیگر عمل می کند و از آن به عنوان مغز متفکر دستگاه یاد می شود.

 

سنسور یا تشخیص دهنده جریان آب

وظیفه اصلی این بخش اعلام باز بودن شیر آب و یا وجود نشتی در طول جریان می باشد.

 

جرقه زن

این بخش را نیز شما در آبگرمکن های سنتی نیز مشاهده کرده اید که یک جرقه برای روشن کردن شعله قرار می گیرد و با یک دکمه جرقه اولیه را می زند.

 

مبدل حرارتی

یکی از اصلی ترین بخش ها برای داغ کردن آب در حال جریان ، این بخش که از یک قطعه فلزی با پره ها و لوله های باریک ایجاد شده است اجازه می دهد آب به صورت مارپیچ از آن عبور کرده و داغ شود.

 

پمپ چرخش آب

وظیفه اصلی این پمپ کنترل فشار آب در حال جریان می باشد.

 

ترموستات

این بخش با سنجش دمای در حال جریان میزان گاز ورودی را تخمین زده و آن را تنظیم می کند.

 

الکترود تشخیص شعله

این قطعه همیشه به عنوان رابط میان مشعل ، شعله و برد عمل می کند. این قطعه در شرایطی که شعله قطع شده باشد به برد فرمان می دهد تا جریان گاز ورودی را قطع کند و بیشتر کاربرد امنیتی دارد.

 

طرز کار پکیج دیواری

طرز کار پکیج دیواری

تمامی پکیج های دیواری فارغ از اینکه از کدام برند و یا شرکت باشند به یک شکل عمل کرده که بهتر است پیش از تعمیر و یا خرید یک دستگاه با نحوه عملکرد آن ها بیشتر آشنا شوید:

  • هنگامی که یکی از اعضای خانه در هر بخش شیر آب را باز می کند آب در پکیج جریان پیدا می کند.
  • سنسوری که پیش از این از آن صحبت شد این جریان را تشخیص داده و وارد عمل می شود.
  • پس از اینکه سنسور این جریان را تشخیص داد ، برد نیز به صورت همزمان گاز را وارد عمل کرده و جرقه را برای روشن کردن شعله ایجاد می کند.
  • در همین لحظه جرقه زن وارد عمل می شود و شعله را در کمتر از یک دقیقه روشن می کند.
  • آبی که تازه وارد جریان شده از لوله های مارپیچی مبدل حرارتی عبور کرده و گرم می شود.
  • در این زمان ترموستات به منظور اینکه بتواند به برد دستور دهد تا جریان گاز را وارد کار کند ، دمای آب را کنترل می کند.

 

مزیت های استفاده از پکیج دیواری

تا بدین جا به صورت جسته و گریخته با شما در مورد مزیت های استفاده از پکیج های دیواری صحبت کردیم ولی بهتر است مزیت های این دستگاه پرکاربرد را به صورت جزئی مورد بررسی قرار دهیم:

  • امکان تغییر دمای آب به صورت مجزا توسط واحدها
  • بدون نیاز به راه اندازی موتورخانه مرکزی
  • امکان انجام تعمیرات در داخل ساختمان
  • بدون نیاز به خرید گازوئیل
  • عدم نیاز به پرداخت شارژ ماهیانه
  • راه اندازی و نصب آسان
  • امکان انجام سرویس و نگهداری توسط خود شما
  • سرعت و راندمان بالا در حین عملکرد
  • وجود امنیت بالا و عدم منتشر شدن گاز به دلیل وجود سنسور و تجهیزات دیگر
  • حجم و اندازه کوچک که در فضای کوچک نیز قابل اجرا می باشد
  • مصرف بسیار پایین انرژی و کم کردن هزینه ها
  • سرعت بالا در گرم کردن آب

 

پکیج با گاز کار می کند یا برق؟

پکیج با گاز کار می کند یا برق

یکی از دلایلی که سبب می شود این ابزار گرمایشی منحصر به فرد باشد استفاده از گاز و برق به صورت هم زمان می باشد. میزان بهره گیری این دستگاه از برق یا گاز به طراحی و شرکتی بستگی دارد که شما دستگاه را خریداری می کنید. پکیج ها در اصل به دو نوع اصلی تقسیم می شوند پکیج های برقی که تنها از برق برای گرم کردن آب استفاده می کند و پکیج های هیبریدی که برای گرم کردن از برق و گاز بهره می گیرند.

 

آیا پکیج بدون آب نیز کار می کند؟

از آنجایی که وظیفه اصلی پکیج گرم کردن آب جاری در لوله ها و شوفاژها می باشد عملکرد این دستگاه نیز منوط به وجود آب در واحد ساختمان می باشد. در صورتی که در لوله های پکیج آبی جریان نداشته باشد پکیج نیز نمی تواند عملکرد داشته باشد و از این رو نمی تواند کار کند. ولی سوال اصلی این است ، در صورتی که در زمستان آب قطع شود آیا پکیج باز هم می تواند آب درون لوله های شوفاژ را گرم کند ؟ به منظور پاسخ به این سوال شما بهتر است به برد نگاهی انداخته و فشار آب را مورد ارزیابی قرار دهید. در صورتی که فشار آب بین 2 تا 1.5 باشد در این صورت پکیج می تواند شوفاژ ها را گرم کند.

 

عملکرد پکیج بدون برق

همانگونه که پیش از این نیز به شما گفتیم پکیج ها به صورت برقی یا هیبریدی عمل می کنند و در صورتی که در این دستگاه ها برق و الکتریسیته وجود نداشته باشد برد وارد عمل نشده و شما نمی توانید پکیج را روشن کنید. در برخی از مدل های جدید می توانید از باطری های پشتیبان برای روشن کردن این دستگاه ها استفاده کنید.

 

آیا پکیج باید همیشه روشن باشد؟

پکیج ها در حالت زمستانی به منظور اینکه بتوانند گرمای آب داخل شوفاژ را حفظ کنند باید همیشه در حال فعالیت و روشن بودن باشند ولی زمانی که در تابستان هستیم ما حالت تابستانی را روشن می کنیم که در این حالت تنها در شرایطی که آب گرم را باز می کنیم پکیج وارد عمل شده و روشن می شود.

 

مطالب بیشتر

سرویس پکیج شامل چیست؟

نکات مهم در مورد نگهداری و افزایش طول عمر پکیج

Loading

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن