آلوده ترین نقاط خانه

آلوده ترین نقاط خانه را بشناسید

در هنگام نظافت خانه ، بارها دیده شده که بخشی هایی از خانه که بسیار هم پرکاربرد می باشند محل تجمع انواع انگل و میکروب هستند ، از این رو برای تمیز کردن این نقاط باید اطلاعات کافی داشته باشید و بتوانید این نقاط را به خوبی و با استفاده از وسایل مورد نیاز تمیز کنید. تحقیقات صورت گرفته نشان می دهند باکتری در جای جای خانه شما کمین کرده اند و شما برای حفظ تمیزی خانه باید از وسایل مناسب بهره بگیرید. سازمان بهداشت عمومی و ایمنی موسسه ملی سلامت، مطالعه‌ای انجام داد که حقیقت آشفته‌ای را در مورد تمیزی واقعی خانه‌های ما نشان داد. در این پست ما در وب سایت هومتیک قصد داریم برای شما ترجمه و خلاصه ای از این تحقیق را که به عنوان معتبرترین مطالعه صورت گرفته بر روی این موضوع می باشد را ارائه دهیم. در این بخش به 7 قسمت اصلی آلوده در خانه نگاهی می اندازیم.

 

چگونه باکتری ها و ویروس ها پخش می شوند

باکتری ها و ویروس ها می توانند از فردی به فرد دیگر و از فردی به سطح دیگر منتقل شوند. مطالعه سال 2016 که در مورد اشیاء آلوده ذکر خواهد شد همچنین نشان می دهد که چندین عامل بر زندگی باکتری ها و ویروس ها تأثیر می گذارد، از جمله:

 

  • نوع سطح: به عنوان مثال سطوح جامد مانند پیشخوان یا سطوح بافت مانند مبلمان یا لباس
  • عادات زندگی: مانند شستن منظم لباس ها یا ضدعفونی کردن سطوح
  • شیوه های زندگی: مانند شستن دست ها یا حمام کردن منظم
  • روش های تمیز کردن: مانند استفاده از سفید کننده و الکل در مقابل تمیز کردن ساده

 

آشپزخانه

تمیز کردن آشپز خانه

عموم مردم بر این باور هستند که سرویس های بهداشتی آلوده ترین بخش خانه به حساب می آیند ولی تحقیقات این سازمان آشکار کرده است که آشپزخانه مخصوصا سینک شستشو و سیم های ظرف شویی آلوده ترین محیط به حساب می آیند. در اصل وسایل شست و شوی ظروف دارای باکتری کولیفرم هستند که همین مسئله نیز برای سلامتی انسان ها بسیار خطرناک می باشد. در ادامه این تحقیق مشخص شده است وسایلی که به صورت مکرر و بدون شستشو از آن ها استفاده می شود بستر مناسبی برای رشد باکتری ها به حساب می آیند. به عنوان مثال دستگاه های قهوه جوشی که افراد به صورت روزانه از آن استفاده می کنند یکی از آلوده ترین محیط ها بوده و باید با ابزار مناسب تمیز شوند.

سایر وسایل آشپزخانه که نیاز به تمیز کردن مکرر دارند عبارتند از:

  • تخته های برش
  • قهوه ساز
  • یخچال مخصوصاً مناطقی که با مواد غذایی نپخته و شسته نشده تماس دارند
  • سینک و میز آشپزخانه

نکته مفید: قهوه جوش های خود را به مدت سی دقیقه همراه با آب وسرکه سفید بشویید و پس از اتمام شستشو به مدت سی دقیقه با آب آن را بجوشانید. همچنین این سازمان به صراحت اعلام می کند سیم های ظرف شویی را پس از دو هفته استفاده تعویض نمایید.

  • از دستمال‌های ضدعفونی‌کننده روی شیر آب، سطوح یخچال و میزها استفاده کنید.
  • اسفنج های مرطوب را به مدت یک دقیقه در مایکروویو گرم کنید تا باکتری ها از بین بروند.
  • اسفنج ها را در یک لیتر آب گرم با نصف قاشق چای خوری سفید کننده غلیظ خیس کنید.
  • چند بار در هفته حوله مخصوص ظروف را عوض کنید.
  • دست های خود را قبل و بعد از دست زدن به غذا بشویید.

معرفی انواع سینک ظرفشویی ، روکار و توکار

 

حمام و دست شویی

تمیز کردن سرویس بهداشتی

جای تعجب نیست که جایی که ما آلودگی های روزانه را از بدن خود پاک می کنیم در بالای لیست قرار دارد. به لطف رطوبت حاصل از آن دوش های گرم طولانی، حمام مکانی ایده آل برای تکثیر میکروب ها می باشد. تحت تاثیر همین مسئله است که محققین می گویند مسواک آلوده ترین وسیله در حمام و دست شویی است و نباید در این مکان نگهداری شود. این مطالعه نشان داد که 27 درصد از باکتری‌های کلیفرم مزاحم و همچنین 14 درصد از باکتری‌های استاف در میان موها قرار دارند. دستگیره های شیر آب نیز مستعد آلودگی هستند زیرا معمولا قبل از شستشو با دست های کثیف آنها را لمس می کنیم.

نکته مفید: دسته شیر آب را با دستمال مرطوب یا اسپری ضدعفونی کنید و هر سه ماه یکبار مسواک را عوض کنید.

نکات مهم درمورد نظافت حمام و سرویس بهداشتی

 

کیف لوازم آرایش

تمیز کردن کیف لوازم ارایش

گوشه‌ها، برآمدگی‌ها و پرزهای اپلیکاتورهای لوازم آرایش، بهترین مکان برای میکروب‌ها هستند، به خصوص اگر کیف آرایش خود را بیرون از خانه حمل کنید. میکروب هایی که روی لوازم آرایش شما زندگی می کنند می توانند باعث عفونت پوست و چشم شوند. ویروس کرونای جدید همچنین می‌تواند از طریق دستان شما به لوازم آرایش وارد شده و به بینی، دهان و چشم‌های شما راه پیدا کند. این مسئله می تواند به ویروس اجازه دهد تا وارد دستگاه تنفسی شده و باعث بیماری تنفسی COVID-19 شود. ممکن است لازم باشد نحوه نگهداری لوازم آرایش خود را تغییر دهید. محصولات به طور ایده آل باید در یک فضای تمیز و خشک در دمای اتاق نگهداری شوند. به منظور تمیز نگه داشتن برس های آرایشی، می توانید هفته ای یک بار آن ها را با آب و صابون معمولی بشویید و یا از اسپری الکلی نیز روی برس ها استفاده کنید. توصیه می شود برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، لوازم آرایش را حداقل یک بار در روز و بعد از هر بار استفاده بشویید. بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند در صورت ابتلا به عفونت چشم یا عفونت SARS-CoV-2، لوازم آرایشی را هر 6 ماه یکبار تعویض کرده و وسایل آرایش چشم را دور بریزید.

 

اقلام دفتر و لوازم تحریر

اقلام روزمره مانند کیبورد، تلفن همراه، کلید و خودکار نیز به عنوان آهنرباهای میکروبی شناسایی شدند. اینها اشیایی هستند که معمولاً بین اعضای خانواده و مهمانان خانه به اشتراک گذاشته می شوند که انتقال را آسان می کند.

نکته مفید: مرکز کنترل بیماری پیشنهاد می کند دست های خود را با آب روان تمیز و صابون به مدت حداقل 20 ثانیه چندین بار در روز بشویید.

 

هال و پذیرایی

تمیز کردن پذیرایی

مانند اقلام موجود در دفتر ، وسایل الکترونیکی مانند دسته های بازی ویدئویی و کنترل از راه دور تلویزیون نیز در معرض باکتری های مضر هستند. البته نباید از فرش هم غافل شوید. ما اغلب کثیفی ها و سایر موارد آلوده را در داخل خانه و از طریق کفش هایمان جابجا می کنیم و همین مسئله فرش ها و کفش ها را به نقطه ای آلوده در خانه تبدیل می کند.

نکته مفید: قبل از راه رفتن در داخل خانه کفش ها را در بیاورید. برای تمیز کردن سطوح از دستمال های ضدعفونی کننده استفاده کنید.

راهنمای تمیز کردن مبل پارچه ای و چرم

 

خشکشویی و لباسشویی

مراقب رها کردن لباس های خیس در ماشین لباسشویی باشید. فضاهای مرطوب، نقاط اصلی رشد میکروب هستند. در واقع، اگر لباس‌ها را برای مدت طولانی به صورت انباشته بر روی هم رها کنید، ممکن است بخواهید آن‌ها را یک مرتبه دیگر مورد شستشو قرار دهید.

نکته مفید: از دستمال‌های ضدعفونی‌کننده و اسپری‌ها برای تمیز کردن رویه دستگاه یا هر سطحی که برای تا کردن لباس استفاده می‌شود، استفاده کنید.

برای بوی بد خانه چه کنیم؟

 

هر کجا که حیوان خانگی خود را نگه دارید

تمیر کردن محل نگهداری سگ

احتمالاً هیچ کس بیشتر از حیوانات خانگی ما باکتری ها را در خانه های ما جابجا نمی کند. کاسه های آب و غذای آنها در میان آلوده ترین اقلام خانگی در رتبه سوم قرار گرفته اند. اسباب بازی های حیوانات خانگی در رتبه ششم قرار گرفتند. بسته به محل نگهداری این اشیا، آن ناحیه در معرض کلیفرم، استاف، کپک و مخمر قرار می گیرد.

نکته مفید: اسباب بازی های نرم حیوانات خانگی را هر ماه بشویید و اقلام سفت را با صابون و آب داغ به طور مرتب تمیز کنید. کاسه های حیوانات خانگی باید روزانه با آب داغ و صابون آنتی باکتریال شسته شوند.

نکاتی در مورد نگهداری از گربه در آپارتمان

Loading

امتیاز شما به این صفحه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن