استفاده از پارکینگ بعنوان انباری

استفاده از پارکینگ به عنوان انباری ،بایدها و نبایدها

پارکینگ ساختمان جز مشاعات محسوب می شود. این مشاعات برای همه ساکنین است و همه حق دارند از آن استفاده کنند. حال اگر یکی از ساکنین با استفاده از پارکینگ به عنوان انباری حقوق دیگران را نقض کند چه باید کرد؟ اگر یکی از مالکان مقداری از وسائل خود یا دیگری را در محل پارکینگ قرار دهد چطور باید با آن برخورد شود و چه کسی وظیفه برخورد با وی را دارد؟

همانطور که در مقاله قوانین پارکینگ به این موضوع اشاره شد که ، پارکینگ محل عبور و مرور ساکنین است و نمی توان با گذاشتن وسائل مانع عبور سایرین شد به این نکته باید توجه کرد که نظر تمامی ساکنین برای این کار لازم است.

 

پارکینگ ساختمان جزء مشاعات است یا اختصاصی؟

همیشه این سوال مطرح می شود که اگر در خرید واحد یا اجاره آن ذکر شود که بخشی از پارکینگ ضمیمه است ، آیا این پارکینگ نیز عمومی محسوب می شود؟ پاسخ به این سوال می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات ساکنان باشد. در بیان این مسئله باید گفت پارکینگ ساختمان به طور کلی جز مشاعات ساختمان محسوب می شود. با این حال نکته ای که حائز اهمیت است این است که گاها در خرید یک واحد مسکونی محل پارکینگ اختصاصی مشخص می شود. مثلا مالک قبلی می گوید که واحد مسکونی دارای یک عدد پارکینگ در فلان نقطه از ساختمان است. این بدان معنی است که آن واحد پارکینگ اختصاصی خود را داراست و با پارکینگ به فروش می شود.

این پارکینگ با آن که اختصاصی است باز هم مانند خود واحد مسکونی نمی باشد چرا که کل پارکینگ جز مشاعات است و سایر ساکنین در آن حق عبور و مرور دارند. کلمه اختصاصی که در این جا به کار رفته است منظور مختص بودن به آن واحد است و سایر ساکنین نمی توانند در جای ایشان پارک کنند.

 

استفاده از پارکینگ به عنوان انباری مجاز است ؟

براساس ماده ۳ آیین نامه آپارتمان ها کسی نمی تواند با قراردادن وسایلی اضافی مانند میز، صندلی و کمد در فضای پارکینگ آن را اشغال نماید و این کار بطور کلی ممنوع است. در صورت شکایت مدیر این عمل جرم محسوب می شود و قابل پیگرد است. اگر بخواهیم واضح تر بگوییم پارکینگ جز مشاعات ساختمان محسوب می شود .مشاعات ساختمان به قسمت هایی از آپارتمان می گویند که به طورکلی همه ساکنین در مالکیت آن سهم دارند. یعنی در هر ذره ذره آن تمامی مالکین سهم دارند. مکانهایی مثل پارکینگ ، پشت بام ، راه پله ، آسانسور و … که محل عبور ساکنین است مشاع محسوب می شود.

پارکینگ مشاع محل پارک ماشین همه ساکنین است . این محل نباید جایی برای تخلیه یا نگه داری بار تلقی شود. با این حال برخی این کار را انجام می دهد که از طرف سایر همسایگان پسندیده نیست. باید چه کرد؟

 

گذاشتن وسایل در پارکینگ

یکی از همسایگان تصمیم دارد تعدادی از وسایل خود را در پارکینگ قرار دهد. باید چه کند؟ در چنین مواردی که استفاده از پارکینگ واقعا نیاز است بهترین کار جلب نظر سایر ساکنین و مدیر ساختمان است .معمولا ساکنین با همکاری کردن و مدیر ساختمان با هماهنگی کردن سعی در کمک به این همسایه دارند. اگر محل گذاشتن وسائل در جایگاه اختصاصی باشد که موجب مشکلات عبور و مرور سایرین نشود مشکلی برای مخالفت وجود ندارد. اما اگر این جایگاه اختصاصی به صورتی است که بودن وسائل در آن موجب اختلال در عبور و مرور سایرین می شود بهترین گزینه این است که با هماهنگی مدیر محل دیگری در پارکینگ به وسایل اختصاص داده شود. از طرفی زمان ماندن وسایل در پارکینگ نیز مهم است. گاها بخاطر ساخت و ساز یه مشکلات عدیده همسایگان حاضر اند چندین روز ماشین خود را در خارج از ساختمان پارک کنند تا وسایل شما در امان باشد. اما اگر طول بکشد ممکن است این همکاری به دلخوری بدل شود.

 

راه مقابله با همسایه ای که وسایلش در پارکینگ است چیست؟

یک همسایه مقداری بار یا وسایل در پارکینگ خالی می کند و با نظر ساکنین سعی دارد چند روزی آن ها را در آن محل باقی بگذارد. از این استقرار بیشتر از چند ماه می گذرد ولی فرد مذکور آن وسایل را به جای دیگری منتقل نمی کند. چه باید کرد؟ باید مدیر از ایشان بخواهد تا که وسائل را از محل بردارد. اگر ایشان به توصیه مدیر گوش نداد، مدیر می تواند به نمایندگی از همه ساکنین به شورای محل شکایت کند . اگر نظر شورا نیز کارساز نبود آخرین قدم در این راه شکایت به دادگاه و گرفتن حکم قطعی است.

 

قرار دادن وسائل مستاجر در پارکینگ پس از حکم تخلیه

حکم تخلیه زمانی که صادر می شود می توان مستاجر را از واحد مسکونی اخراج کرد. این عمل گاهی با خشونت و گاهی با ملایمت انجام می شود. برخی مالکان پس از گرفتن حکم تخلیه وسائل مستاجر را تا پیدا کردن خانه در پارکینگ قرار می دهند. این عمل نباید موجب اذیت و آزار ساکنین در عبور و مرور از پارکینگ شود. با این حال صدمه ای نیز نباید به وسایل مستاجر وارد شود. مدیر ساختمان می تواند با همسایگان هماهنگی های لازم را انجام دهد تا چند روزی این وضعیت را تحمل کنند. اگر پس از چند روز همچنان وسایل در پارکینگ بماند تکلیف این است که مدیر باید از صاحب وسایل بخاطر نقض حقوق همسایگان شکایت کند.

 

نتیجه گیری

با توجه به مواردی که ذکر شد گذاشتن وسایل در پارکینگ به دلیل آسیب خوردن مناسب نیست. اما اگر زمانی فردی مجبور به این کار شود ابتدا باید با تمام ساکنین و مدیر ساختمان هماهنگ کند زیرا که محل پارکینگ مشاع است و نباید موجب اذیت دیگران گردد. از طرفی وسایل نباید طوری باشد که موجب فساد و بوی بد یا حتی آثار آلوده کننده داشته باشد. قرار دادن وسایل خطرناک مانند پیک نیک یا موارد اشتعال زا در این محل به دلیل نبود حفاظ یا موانع دسترسی بسیار خطرناک است. ممکن است یک کودک به این وسایل نزدیک شود و یک حادثه ای اتفاق بیوفتد. یکی از مواردی که ممکن است با بودن وسایل در پارکینگ اتفاق بیوفتد آتش سوزی است. آتش سوزی می تواند به سایر وسایل نظیر ماشین ها صدمه بزند.

 

قوانین پارکینگ آپارتمان ، متراژ ، شماره گذاری ، قید در سند

 

Loading

3.7/5 - (6 امتیاز)

۶ در مورد “استفاده از پارکینگ به عنوان انباری ،بایدها و نبایدها”

  1. به نظر اینجانب که با یک همسایه بی منطق و لجباز و عقده ای طرف میباشم ایشان تا زمانیکه وسیله داشتند در حیاط بجای یکی اغلب دو تا پارک میکردند و حالا که وسیله ندارند شاکی شده اند که بقیه مالکان حق پارک کردن ندارند چون حیاط مشاع است . مانند شتر مرغ بار ببر مرغ هستم تخم کن شتر هستم .
    در ضمن سایت شما فوق العاده قابل استفاده بود متشنرم

  2. سلام
    همسایه ما پارکینگ داره.اما فرزندانش ماشین میزارن داخل پارکینگ.خودش چون هر ۳ماه یک بار ماشین برمیداره بیرون میزاره و ۴ الی ۵ تا بیژامه و شورت گلدار به هم وصله کرده به عنوان چادر روی ماشینش میکشه
    اینو گفتم که بدونید با کی طرفم من…
    صدای ماشین فرزنداش با ترکتور برابری میکنه
    الان تکلیف چیه
    اصلا خونه به اسم باباهست بچش میتونه ماشین بیاره
    اگرمیتونه بیاره که هیچ حداقل یه وام براش از مسجد سر کوچه بگیریم ببره مشکلشو برطرف خونه
    اگه نه نباید بزاره که بدونیم
    خدا خیرتون بده منو راهنمایی بفرمایین

  3. سلام بنده مدیر ساختمان هستم از زمانی که عهده دار این مسئولیت شدم سعی در نظم دادن و مرتب کردن ساختمان کردم ولی یکی از ساکنین کلی وسایل اضافه در پارکینگ خود گذاشته که البته مزاحم رفت و آمد دیگر ساکنین نیست ولی در عوض محل مربوط تبدیل به لانه موش و … که شده هیچ بسیار منظره زشتی شده که نمیشود تشخیص داد اینجا اشغال دانی است یا غیر … متاسفانه همسایه و مالک پارکینگ پس از چند سال وسایل را بر نمی دارد و هرگاه اخطار داده میشود وعده میدهد و ای کاش قانونی بود که با چنین افرادی برخورد کرد … چرا که باعث شده محدوده پارکینگ ایشان در زمان سیکل نظافت اصلا قابل نظافت نباشد و الباقی ساکنین همگی بلاتکلیف مانده اند چه باید بکنیم … ضمنا از مطالب مفید شما متشکرم

    1. عزیزم بدبخت بخاطر نبود جا مجبورشده وسایلش رو که به انها پول داده بذاره پارکینگ این بی انصافی که اعتراض کنین وسایلش رو بریزه دور

  4. سلام بنده دریک ساختمان سه واحدی که همکف ان پارکینگ میباشد درطبقه اول ساکن هستم.هرکدام ازما پارکینگ اختصاصی خودمان راداریم .بنده کمی ازوسایل اضافی خانه رادرگوشه وته پارکینگ که مانعی برای رفت وامدومزاحمتی برای کسی ندارم گذاشته ام حال یکی ازهمسایه هااعتراض داردباتوجه به اینکه وسایل درگوشه پارکینگ خودم میباشدوراه رفت وامد ساکنین ازسمت دیگر میباشد تکلیف چیست ممنون

  5. پارکینگ اسمش روش هست. انباری که نیست. دلیل نمی شه با توجیهاتی مانند گرفتاری، بدبختی و جا نداشتن باعث آزار و اذیت دیگران شد. اونطوری باشه همسایه بالایی هم می گه من جای دیگه ندارم باید گوسفندهام را بیارم تو آپارتمان نگه دارم. یکی دیگه که زباله جمع کن هست برای انبار زباله هاش از پارکینگ استفاده کنه. اون یکی پارکینگش را به بی خانمان ها کرایه بده.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن