بهترین راه برای از بین بردن موش در خانه

بهترین راه برای از بین بردن موش در خانه

بهترین راه برای از بین بردن موش در خانه

بر اساس آمارهایی که از شهرداری تهران ارائه داده می‌شود، تعداد موش‌هایی که در تهران زندگی می‌کنند، روز به روز در حال افزایش است و این مسئله باعث شده بسیاری از ساکنین شهر تهران با مشکلات متعددی مواجه شوند. در طی چند سال اخیر، شهرداری به منظور اینکه تعداد موش‌ها را به حداقل برساند از روش‌های مختلفی بهره گرفته ولی هیچکدام از آنها کارساز نبوده و هنوز تعداد موش‌ها در حال گسترش هستند. از آنجایی که موش از مشکلات اصلی در خورده شدن سیم‌ها و از بین رفتن وسایل می‌باشد، ایرانی‌ها برای از بین بردن آنها استراتژی‌های مختلفی به کار می‌گیرند که امروز قصد داریم مهم‌ترین آنها را برای شما عنوان کنیم.

 

چگونه متوجه شوید که در خانه موش دارید؟

چند سرنخ وجود دارد که ممکن است شما را نسبت به ورود موش به خانه راهنمایی کند:

  • ممکن است مدفوع موش را که شبیه دانه های کوچک، سیاه یا قهوه ای تیره برنج به نظر می رسد، در خانه خود مشاهده کنید.
  • ممکن است لانه هایی را پیدا کنید که موش ها در خانه شما از کاغذ، عایق یا سایر مواد نسبتا نرم ساخته اند.
  • عایق های خانه ممکن است توسط موش هایی که در آن لانه کرده اند، خراب شوند
  • به دنبال هر پایه یا مجرای جویده یا خراشیده شده باشید.
  • به صدای موش‌ها که می‌چرخند یا جیرجیر می‌کنند، گوش دهید.
  • ممکن است در واقع یک موش یا چندین موش را در داخل یا اطراف خانه خود ببینید.
  • اگر مشکوک هستید که در خانه خود موش دارید، مهم است که به سرعت با آنها برخورد کنید تا از زاد و ولد جلوگیری کنید.

بهترین راه برای از بین بردن موش در خانه

موش از چی بدش میاد؟

همانطور که مشخص است، چندین بو وجود دارد که موش ها نمی توانند آن را تحمل کنند، به این معنی که می توانید از آنها به نفع خود استفاده کنید. اما موش ها دقیقا از بوی چه چیزی متنفرند؟ موش ها را می توان با استفاده از بوی روغن نعناع، دارچین، سرکه، سیترونلا، آمونیاک، سفید کننده (وایتکس) و گلوله های نفتالین دور نگه داشت.

جوش شیرین برای موش

جوش شیرین برای موش ها سمی است، زیرا باعث فشار داخلی می شود. وقتی موش ها جوش شیرین می خورند، بی کربنات موجود در جوش شیرین با اسیدهای موجود در معده جوندگان واکنش داده و دی اکسید کربن تولید می کند. این گاز در داخل دستگاه گوارش جمع می شود و در نهایت باعث انسداد یا پارگی می شود و موش را می کشد.

جوش شیرین برای موش

روش از بین بردن موش در باغ

موش ها کوچک هستند و پتانسیل تولید مثل بالایی دارند. به عنوان مثال، یک موش خانگی می تواند 3-12 فرزند در سال داشته باشد. روش هایی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید که می توانند فضای باغ شما را برای موش ها و سایر جوندگان به جهنم تبدیل کند. برای کاهش احتمال سکونت موش در حیاط خانه، این شش نکته را بررسی کنید:

روش از بین بردن موش در باغ

  • حیاط خانه را به صورت مرتب تمیز کنید توده‌های چوب، علف‌های بلند و انبوهی از برگ‌های افتاده، همگی مکان‌هایی مناسب برای مخفی کردن موش‌ها هستند. سعی کنید با بریدن منظم چمن و کشیدن علف های هرز ، به کار در حیاط ادامه دهید. علاوه بر این، انبوهی از چوب و شاخ و برگ را که نقاط پنهان احتمالی ایجاد می کند، بردارید. اگر کمپوست می کنید، سعی کنید مواد را تا جایی که امکان دارد از خانه خود دور کنید و در ظرف در بسته نگهداری کنید.
  • مواد غذایی قابل دسترس را به یک مکان سیمانی شده انتقال دهید. غذای پرندگان، حیوانات خانگی و زباله همه منابع غذایی بالقوه برای جوندگان هستند. مطمئن شوید که سطل های زباله خود را با درپوشی که قفل می کند ببندید. برای جلوگیری از دسترسی به موش، هر گونه غذای نخورده حیوان خانگی یا دانه پرندگان را در یک ظرف در بسته در داخل گاراژ یا خانه خود نگهداری کنید.
  • تله های طعمه دار بچینید. می توانید از تله های طعمه دار در اطراف مناطقی که موش ها را می بینید استفاده کنید. موش‌ها معمولاً نزدیک دیوارها می‌دوند و بعید است که برای بازیابی طعمه، بیش از 5 تا 10 متر در یک فضای مجدد حرکت کنند. تله ها را در امتداد محیط ملک خود و دور از فضاهایی که حیوانات خانگی و/یا کودکان شما به طور تصادفی می توانند آنها را راه بیندازند، قرار دهید.
  • دهانه های لانه را بپوشانید. موش ها و سایر جوندگان ممکن است در زمین لانه هایی برای لانه سازی، استراحت یا پنهان شدن ایجاد کنند. هر سوراخی را که در حیاط خود پیدا می کنید، با سنگ یا خاک بپوشانید، زیرا ممکن است سوراخ های ورود/خروج برای لانه های جوندگان باشد. اگر متوجه شدید که یک روزنه دوباره حفر شده است، ممکن است همچنان مشکل موش را داشته باشید.
  • خانه خود را بازرسی کنید. هنگامی که حیاط تمیز شد، تمام منابع غذایی بالقوه مهر و موم شدند، و شما تله ها را گذاشتید، قدم بعدی جلوگیری از ورود موش به خانه است. نمای بیرونی خانه خود را از نظر وجود سوراخ یا شکافی که موش می تواند وارد آن شود، بررسی کنید و هر روزنه ای را با توری سیمی یا درزگیر ببندید.
  • کنترل صحیح وجود موش بهترین عامل بازدارنده برای آفات از هر نوعی، کنترل مداوم آفات است. با نظارت دقیق بر آنچه که در خارج از خانه شما اتفاق می افتد، ممکن است بتوانید از مشکلات داخل نیز جلوگیری کنید.

 

از بین بردن موش در سقف کاذب

موش ها می توانند با جویدن کابل های برق و ایجاد سر و صدا در سقف های کاذب آسیب های خطرناکی ایجاد کنند. در اینجا چند نکته برای خلاص شدن از شر موش در سقف کاذب وجود دارد:

  • تله‌ها: تله‌های ضربه‌گیر یا تله‌های انسانی را با طعمه در قسمت سقف در طول شب قرار دهید.
  • محل تله ها را هر چند روز یکبار تغییر دهید؛ اگر تله، اندام یا پوزه موش را به دام انداخت، باید در اسرع وقت با ضربه ای به سر، آن را بکشید.
  • عوامل بازدارنده: از مواد بازدارنده طبیعی مانند گلوله های دهان، تکه های فلفل چیلی، سیر و روغن نعناع، روغن میخک یا روغن درخت چای استفاده کنید.
  • نقاط ورودی مهر و موم: تمام نقاط ورودی را با سیم توری مهر و موم کنید.
  • از استفاده از پلاستیک، لاستیک یا چوب به عنوان درزگیر خودداری کنید، زیرا موش ها می توانند این مواد را بجوند.
  • ذخیره سازی: وسایل نگهداری را در ظروف پلاستیکی سفت و سخت نگهداری کنید تا موش ها نتوانند از آنها لانه بسازند.
  • غذا و آب: منابع غذایی و آب را قطع کنید.
  • دستگاه های فرا صوتی یا آژیر: دستگاه های اولتراسونیک یا بارق را در اتاق زیر شیروانی یا سقف خود نگه دارید.

از بین بردن موش در سقف کاذب

چگونه از شر موش های خانه خلاص شویم

  • نقاط ورود موش را ببندید
  • از تله موش استفاده کنید
  • بهترین طعمه را برای تله موش انتخاب کنید.
  • قرار دادن مناسب تله موش بسیار مهم است.
  • طعمه ها را با احتیاط در خانه قرار دهید.
  • با بهداشت خوب، از شر موش ها خلاص نمی شوید، اما بهداشت ضعیف آنها را جذب می کند.
  • با موش ها در داخل و خارج از خانه مقابله کنید.
  1. نقاط ورود موش را ببندید

بستن مسیر ورود موش یا دیگر جوندگان، راه موثری برای کمک به خلاص شدن از شر موش ها در خانه و جلوگیری از گسترش هجوم آنها است که در وهله اول اتفاق می افتد. با حذف نقاط ورود و دسترسی آسان، از خانه خود در برابر موش ها محافظت کنید. افراد همیشه می گویند اگر بتوانید یک مداد را در شکاف یا سوراخ  قرار دهید، در نتیجه یک موش می‌تواند از آن عبور کند.

ترک‌ها را در فونداسیون و همچنین دهانه‌های دیوارها، از جمله محل‌هایی که لوله‌های تاسیسات و دریچه‌ها وجود دارند، مهر و موم کنید. قرار دادن پشم شیشه در این سوراخ ها یا درزبندی آنها می تواند یک روش مفید باشد. تحت هیچ شرایطی از پلاستیک، لاستیک، چوب یا هر چیز دیگری که موش ها به راحتی می توانند به عنوان درزگیر آن را بجوند، استفاده نکنید.

نقاط ورود موش را ببندید

  1. از تله موش استفاده کنید

روش دیگر برای کمک به خلاص شدن از شر موش، استفاده از تله موش است. تله‌های چوبی کلاسیک برای جمعیت‌های کم تا متوسط موش‌ها مفید است، اما به خاطر داشته باشید که بیشتر مردم حمله موش‌ها را دست کم می‌گیرند. یکی از نکاتی که در مورد موش ها وجود دارد این است که این حیوانات معمولا به صورت دسته ای حمله می کنند و همین مسئله نیز سبب می شود سریعا تعداد آن ها افزایش یابد

بهترین راه برای از بین بردن موش در خانه

  1. بهترین طعمه را برای تله موش انتخاب کنید.

می‌توانید از هر غذایی که موش‌ها در خانه‌تان خورده‌اند، به عنوان طعمه یا غذاهای مورد علاقه موش‌ها مانند شکلات، کره بادام‌زمینی، بیکن، بلغور جو دوسر، میوه‌های خشک یا اسپری فندق استفاده کنید. هر دو روز یکبار طعمه تازه را جایگزین کنید. اگر غذا پاسخگو نبود، می توانید از مواد لانه سازی مانند توپ های پنبه یا پر استفاده کنید.

بهترین راه برای از بین بردن موش در خانه

  1. قرار دادن مناسب تله موش بسیار مهم است.

محل قرار دادن تله موش برای خلاص شدن از شر این آفات بسیار مهم است. تله ها را عمود بر دیوارها طوری قرار دهید که قسمت ماشه رو به تخته قرنیز باشد. این نکته باعث می‌شود که موش مستقیماً به داخل طعمه بدود، زیرا به طور طبیعی در امتداد دیوارها می‌چرخد، به جای اینکه از مسیر اشتباه روی تله بچرخد و باعث تحریک زودهنگام آن شود.

بهترین راه برای از بین بردن موش در خانه

  1. بهداشت خوب سبب نمی شود از شر موش ها خلاص شوید، اما بهداشت نامناسب آنها را جذب می کند.

موش ها می توانند تنها با سه تا چهار گرم غذا در روز زنده بمانند. بنابراین چند خرده نان در بخش های مختلف خانه تنها چیزی است که آنها واقعاً نیاز دارند. کف های خانه خود را جاروبرقی بکشید و مطمئن شوید که پیشخوان ها را پاک می کنید، باقی مانده ها، خرده نان ها و به صورت کلی هرگونه دسترسی به منابع غذایی را از بین ببرید. مواد غذایی را در ظروف شیشه ای یا ظروف بدون هوا نگهداری کنید. ایمن سازی زباله های خود را فراموش نکنید. موش‌ها دندان‌های تیزی دارند تا بتوانند تقریباً هر چیزی حتی بتن را بجوند ، بنابراین کیسه‌های پلاستیکی برای جوندگان گرسنه مناسب نیستند.

 

  1. با موش ها در داخل و خارج از خانه مقابله کنید.

زباله های اطراف خانه خود را که در آن موش ها می توانند پنهان شوند، حذف کنید. علف های هرز را به حداقل رسانده و به محض اینکه آنها را پیدا کردید، لانه ها و مناطق لانه سازی را از بین ببرید. پوشاندن فونداسیون خانه با یک نوار شن سنگین، راه خوبی برای جلوگیری از لانه سازی و گود شدن آن است. هرچه زباله و درهم و برهمی در اطراف خانه و ملک شما کمتر باشد، تشخیص علائم فعالیت جوندگان و جلوگیری از مرگ موش ها در مسیر آنها آسان تر است.

 

 

حتما بخوانید:

بهترین روش های دفع حشرات خانگی در فصل گرما

روش از بین بردن حشرات و مگس ها در فاضلاب

نحوه سمپاشی آپارتمان و نکاتی که باید بدانیم

Loading

2.6/5 - (7 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن