راهنمای خرید هود آشپزخانه، مشخصات هود خوب

یکی از ضروری ترین وسایلی که در آشپزخانه ی هر خانه ای به چشم می خورد، هود آشپزخانه است که در واقع باعث از بین بردن بوی غذا و پخش شدن آن در تمام خانه می شود. چرا که اگر این اتفاق بیافتاد و دود در خانه پخش شود، نشستن بر روی کابینت ها و وسایل باعث ایجاد لکه به مرور زمان و خشک شدن روی وسایل می کند و تمیز کردن آن دیگر کار آسانی نیست.در این مقاله قصد داریم راهنمای جامعی برای خرید هود آشپزخانه در اختیارتان قرار دهیم تا زمان خرید بهترین انتخاب را داشته باشید.

در زمان خرید هود آشپزخانه به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

 

1.سایز و اندازه هود:

یکی از مهمترین فاکتورها در زمان انتخاب و خرید هود توجه به سایز و اندازه ای است که دارد. برای راحتی کار توصیه می شود که سعی کنید هودی را انتخاب کنید که اندازه آن با اجاق گاز یکی باشد تا هنگام کار کردن بتواند تمامی سطح اجاق گاز را پوشش دهند و همه ذرات دود و مواد غذایی را به خوبی جذب کند.البته شاید هنگام خرید نتوانید دقیقا هودی را انتخاب کنید با اندازه اجاق گاز شما یکی باشد ولی سعی کنید در نهایت محصولی را انتخاب کنید که بتواند مقدار بیشتری از سطح اجاق گاز شما را پوشش دهد.

 

البته نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که هود هایی که سایز و ابعاد بزرگتری دارند مهمولا گران قیمت تر نیز هستند اما اگر اجاق گاز شما ابعاد بزرگی داشته باشد، راه دیگری ندارید.در مورد خرید هود نیز باید به این نکته اشاره کنیم که هودی که قرار است به صورت زیر کابینتی نصب شود باید به اندازه فرورفتگی داشته باشد که در کابینت دیواری برایش لحاظ شده است در حالی که هود جزیره‌ای محدود به اندازه فضای موجود است، بنابراین هنگام خرید فضای مورد نظر خود را اندازه گیری کنید تا بتوانید مناسب ترین هود را خریداری کنید و پس از آن مشکلی برای شما در ابعاد و اندازه محصول خریداری شده ایجاد نشود.

2.نحوه کار و تهویه هود

معمولا هودهایی که در آشپزخانه های خانگی مورد استفاده قرار می گیرند دارای کانال‌هایی هستند که هوای داخل را به محیط بیرون انتقال می دهند، کانال‌ها این قابلیت را دارند که به وسیله ی فیلترهایی که روی آن ها موجود است، دود و آلودگی‌های مواد غذایی را از بین ‌ببرند. نوعی از هود ها هستند که دارای مجاری مکش می باشند و در مقایسه با هود های معمولی بسیار مؤثرتر از آن هایی می باشند که مجرای مکش ندارند، اما فرآیند نصب آن ها پیچیده تر بوده و هزینه های بیشتری را باید پرداخت کنید

 

البته اگر آشپزخانه ی شما کوچک است منطقی است که از هودهای بدون مجرا استفاده کنید. یا به هر دلیل دیگری اگر مجبور به استفاده از هود بدون مجرا شدید، ضروری است تا هر چند وقت یکبار فیلتر هود خود را تعویض یا تمیز کنید. البته این موضوع در مورد هودهای دارای مجرا نیز صادق است چرا که معمولا با فیلترهای آلومینیومی کار می کنند که روغن را نیز به دام می اندازند، پس در نهایت شما باید به صورت دوره ای هود خود را تمیز کنید.

4.آلودگی صوتی هود

یکی دیگر از مواری که می تواند در انتخاب هود موثر باشد الودگی صورتی مربوط به آن است تمامی هودها سرو صدا و آلودگی صوتی ایجاد می کنند و حتی بهترین هودهای موجود در بازار نیز کاملا بدون سر و صدا نیستند. چیزی که در مورد انتخاب هود وجود دارد این است که با توجه به این موضوع که در دراز مدت باعث آزار می شود باید سعی کنیم مدلی را خریداری کنیم که صدای کمتری تولید کند.پس اگر تحمل صدای بلند حتی در زمان پخت و پز را ندارید، قبل از خرید به میزان صدای تولیدی هود توجه کنید.

4.قدرت مکش هود

پخت و پز یکی از کارهایی که به صورت روزانه و حتی چندین مرتبه در روز در خانه ها انجام می شود بنابراین طبیعی است که هودی را انتخاب کنید که از لحاط قدرت مکش قوی تر و کارامد تر باشد.پس اگر شما هم در دسته بندی افرادی هستید که زیاد پخت و پز انجام می‌دهید به خصوص سرخ کردنی های سنگین که دود زیادی را نیز ایجاد می کنند، قطعاً باید هنگام خرید هودهایی را انتخاب کنید که قدرت بالاتری نسبت به سایرین دارند.

 

نکته: مقدار اندازه گیری قدرت هود از طریق متر مکعب بر ساعت m3/h محاسبه می‌شود. هرچقدر میزان این عدد بیشتر باشد حجم هوای تخلیه شده در ساعت بیشتر می باشد. پس این موضوع را به خاطر داشته باشید که هرچقدر دفعات آشپزی بیشتر باشد یا سایز اجاق گاز شما بزرگتر باشد،  قطعا قدرت مکش هود نیز باید به همان میزان بیشتر باشد.

4.قدرت و سرعت فن هود

امکان تنظیم سرعت فن در بیشتر مدل های هود موجود در بازار وجود دارد.داشتن این ویژگی این امکان را در اختیار شما قرار می دهد که با توجه به شرایط سرعت فن هود خود را تنظیم کنید که می تواند یک ویژگی بسیار کاربردی باشد چنانچه هود شما این قابلیت را داشته باشد حتی سبب افزایش طول عمر هود نیز می شود چرا که در بیشتر مواقع دود و بخار های ناشی از پخت و پز زیاد نیست و به همین دلیل نیازی نیست فن با سرعت بالایی فعالیت کند و می توانید به طور دلخواه روی قدرت دلخواه تنظیم کنید یا در زمان های دیگری که ممکن است غذای شما سوخته باشد و محیط آشپزخانه را دود فرا گرفته باشد. می‌توانید با تنظیم سرعت فن، دود موجود در محیط آشپزخانه را خارج کنید. داشتن این ویژگی می تواند ارزش خرید هود را بالا ببرد.

5.زیبایی

اگر به زیبایی محیط آشپزخانه خود اهمیت می‌دهید، پس قطعا در انتخاب هود حساسیت بیشتری را از خود نشان می دهید. شما می‌توانید هودی زیبا و مناسب با دکوراسیون آشپزخانه‌تان انتخاب کنید.هم اکنون در بازار مدل های متنوعی از انواع هود وجود دارد که می توانید متناسب با سلیقه ای که دارید از بین آن ها انتخاب کنید. بسیاری از مدل‌های هود جزیره‌ای یا دیواری نیز طراحی و  ساخته شده اند که دارای طرح‌های فوق العاده زیبا هستند که می‌توانند توجه هر فردی را به خود جلب کنند.بنابراین اگر فاکتور زیبایی آشپزختنه برای شما مسئله مهمی است در زمان خرید بر حسب سبک آشپزخانه خود می توایند نسبت به خرید مناسب‌ترین هود اقدام کنید.حتی این امکان وجود دارد که برای انتخاب طرح و مدل متناسب با دکوراسیون خانه اتان بتوانید از یک طراح داخلی کمک بگیرید.

6.آسانی و سهولت نصب هود

اکثر هودها  موجود در بازار مجرای نصب دارند. نصب این دسته از هودها کاری کمی سخت و پیچیده است و بهتر است برای انجام این کار از فردی که در این زمینه تخصص دارد کمک بگیرید.اما در مقابل آن ها برخی از هودها نیز بدون مجرا هستند و نصب ساده‌ای دارند و برای این کار کافی است کمی با کارهای فنی آشنا باشید تا بتوانید به سادگی هود را نصب کنید. اما اکثر برنده ها و فروشندهای هود، در خدمات پس از فروش خود نصب رایگان نیز دارند. پس با خیال راحت می توانید این کار را به کاردان بسپارید.

قیمت هود آشپزخانه

عوامل مختلفی می تواند در قیمت هود تاثیرگذار باشند .همان طور که در ابتدای مقاله اشاره شد، هودهای بزرگتر معمولاً قیمت بیشتری از اندازه‌های کوچکتر موجود در بازار دارند و یا مدل های که دارای ویژگی های اضافی و یا طراحی منحصر به فرد و خاص تری هستند نیز مجددا قیمت بالاتری دارند. در مورد گران قیمت ترین هود های موجود در بازار می توان به هودهیا جزیره ای و هود دیواری اشاره کرد و معمولا هود زیرکابینتی گزینه مقرون به صرفه تری است.

 نکات مهمی که در رابطه با هود آشپزخانه باید بدانید:

  • سعی کنید که همیشه و در زمان آشپزی کردن هود را روشن کنید.
  • اگر هود شما این قابلیت را دارند که بتوانید قدرت مکش را تنظیم کنید بهتر است که با توجه به غذایی که می پزید از قدرت مناسب فن هود استفاده کنید.
  • حتما به این موضوع توجه داشته باشید که به صورت دوره ای فیلتر هود را تمیز کنید.
  • گاهی دیده می شود که در زمان هایی افراد اقدام به تمیز کردن هود می کنند و با استفاده از آب سعی در تمیز کردن آن دارند بیاد بدانید که این عمل مساوی است با سوختن برد الکتریکی هود و هزینه تراشیدن برای تعمیر آنن پس از انجام این کار خودداری کنید.
  • گاهی اوقات نیز این مشکل ایجاد می شود که در اثر لانه گذاری پرندگان یا عدم دقت در هنگام ساخت ساختمان خروجی هوا به نحویی مسدود می شود، بنابراین لازم است هنگام نصب هود، خروجی هوا حتماً بررسی و چک شود و در صورت بسته بودن این مشکل را سریعا رفع کنید چرا که می تواند در مسیر خروجی فشار  ایجاد کنند و در نهایت منجر به سوختن موتور هود شود.

 

نتیجه گیری:

در این مقاله سعی کردیم تمامی نکات و مواردی که در انتخاب هود آشپزخانه باید بدانید و در نظر داشته باشید را بیان کنیم تا بتوانید در زمان خرید بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید.امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

 

 

بیشتر بخوانید:

راهنمای خرید جارو برقی، نکات هنگام خرید

Loading

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن