ساختمان بدون مدیر

ساختمان بدون مدیر، چالش ها و مشکلات

ساختمان بدون مدیر، چالش ها و مشکلات 

یکی از مهمترین نقش هایی که در ساختمان وجود دارد و رسیدگی، نظم و سازمان دهی به امور ساختمان را برعهده دارد، مدیر ساختمان می باشد. تا به حال به ساختمانی که مدیری برای اداره امور و هزینه ها ندارد، فکر کرده اید؟ آیا این سوال برای شما پیش آمده است که یک ساختمان بدون مدیر با چه مشکلات و چالش هایی رو به رو است؟ موضوع مورد بحث ما در این مقاله در مورد چالش های اداره ساختمان بدون مدیر است. پس اگر این موضوع برای شما نیز مهم است و می خواهید تا در مورد آن اصلاعاتی داشته باشید، تا انتها با هومتیک همراه باشید.

 

مدیر ساختمان چه مسئولیت هایی را بر عهده دارد؟

قبل از شروع صحبت باید این نکته را بیان کنیم که هر ساختمان مسکونی که تعداد واحد های آن بیشتر از سه واحد باشد به مدیر ساختمان نیاز دارد. روش انتخاب مدیر ساختمان نیزبه این صورت است که در جلسه های ساختمان با رای اعضا مشخص می شود. البته برخی از ساختمان ها به جای یک مدیر، هیئت مدیره دارند. روش انتخاب هیئت مدیره نیز به همان صورت است با این تفاوت که مجموعه‌ای از افراد منتخب است در کنار یکدیگر امور ساختمان را اداره می‌کنند. در زمان انتخاب هیئت مدیره باید به این نکته توجه شود که تعداد این افراد حتما عدد فردی باشد تا در زمان رای گیری مشکلی ایجاد نشود.

در مورد حدود و اختیارات مدیر ساختمان نیز باید بگوییم که این محدوده توسط مالکان و مستاجران انتخاب می شود. در زمان انتخاب مدیر ساختمان تمام ساکنان این انتظار را دارند تا شخصی را که به عنوان مدیر انتخاب کرده اند، به وظایف خود عمل کند و در مورد امور ساختمان مانند هزینه ها، تعمیرات، رعایت مقررات گزارشی را ارائه دهد. تا ساکنان از عملکرد مدیر ساختمان  آگاهی داشته باشند.

 

ساختمان بدون مدیر با چه چالش ها و مشکلاتی رو به رو است؟

اگر بخواهیم به‌ طور کلی بیان کنیم وظیفه مدیر ساختمان، اداره کلیه امور مرتبط با ساختمان است.اگر یک ساختمان مدیر نداشته باشد یا مدیر ساختمان به وظایف خود به درستی عمل نکند عموما با مشکلات زیر رو به رو خواهد شد:

 

1. واحد ها شارژ خود را پرداخت نمی کنند

یکی از وظایف اصلی مدیر ساختمان مشخص کردن شارژ ساختمان و دریافت این هزینه، از افراد می باشد.اگر مدیر ساختمان به وظیفه خود در مورد دریافت شارژ از ساکنان عمل نکند و یا اصلا ساختمان مدیر نداشته باشد.

ساختمان در این مورد به مشکل می خورد و یکی از اصلی ترین منابع درآمد خود را که از طریق شارژ ساختمان است، را ازدست می دهد.

 

2. به پیشنهاد، اعتراض و انتقاد ساکنان ساختمان رسیدگی نمی شود

اصولا هر ساختمان هر چقدر هم منظم باشد و افراد قوانین مربوط به ساختمان را رعایت کنند، باز با نظرات متفاوتی رو به رو است. در این جا  ممکن است تا اعتراضاتی صورت گیرد اصئلا بیشتر این اعتراضات مربوط به هزینه های ساختمان می شود. وظیفه مدیر ساختمان این است که به صحبت این افراد گوش دهد و تا جایی که ممکن است شرایط خوب را برای ساکنان ایجاد کند و بتواند رضایت افراد را جلب کند.اما اگر مدیر ساختمانی وجود نداشت باشد این مشکلات و چالش ها در بین اعضا باقی می ماند.

 

3. صورت جلسه ای برای ساختمان وجود ندارد

اصولا در ساختمان هر ماه یا چند هفته یکبار جلساتی برگزار می شود تا به موارد مربوط به ساختمان رسیدگی شود و افراد نیز نظرات خود را بیان می کنند، در نهایت تمام مواردی که در آن جلسه گفته شده است به صورت مکتوب در می آید و صورت جلسه ای برای ساختمان می شود که به صورت آرشیو در می آید. اگر مدیر ساختمان وجود نداشته باشد هیچ کدام از این موارد وجود ندارد و در مورد مشکلات ساختمان هم روند رو به جلویی وجود ندارد.

 

4. واحدهای بدهکار در ساختمان مشخص نمی شوند

همانطور که در ابتدا بیان کردیم چنانچه ساختمان مدیر نداشته باشد هزینه های مربوط به ساختمان مانند شارژ مشخص نمی شود. البته در این بین نیز افرادی هستند که شارژ مشخص شده را پرداخت نمی کنند و حتی تا چندین ماه از پرداخت این هزینه ها امتناع کرده اند. یکی از وظایف مدیر این است تا پرداخت نشدن، این بدهی ها را پیگیری کند و علت را واحد بدهکار جویا شود و به او تذکر دهد که هزینه را پرداخت کند.

چنانچه واحد بدهکار بعد از تذکر مجددا از از پرداخت بدهی خود خودداری کنید.مدیر ساختمان می تواند با توجه به اختیاراتی که دارد از دادن خدمات به آن واحد خودداری کنید یا اظهار نامه ای برای آن واحد ارسال کند. اگر ساختمان مدیر نداشته باشد، این مراحل انجام نمی شود و حتی سبب هرج و مرج و اختلاف نیز می شود.

 

5. حفظ و ایمنی ساختمان رعایت نمی شود

به عنوان آخرین نکته باید گفت مدیر ساختمان باید تلاش خود را در این مورد انجام دهد که ساختمان را در بهترین حالت ممکن حفظ کند و نگذار تا آسیبی به آن وارد شود. برای مثال یکی از کارهایی که می تواند در این زمینه انجام دهد این است که ساختمان را بیمه کند، یکی از مهمترین بیمه هایی که ساختمان باید داشته باشد بیمه آتش سوزی است. اگر ساختمان مدیر نداشته باشد و به طور اتفاقی حوادثی مانند آتش سوزی رخ دهد، مسئولیت آن با چه کسی خواهد بود؟

 

 

با توجه به مواردی که در بالا ذکر کردیم، نبود مدیر در ساختمان م یتواند چال شها و مشکلات زیادی را برای افراد ساکن در ساختمان ایجاد کند.این مشکلات می تواند خیلی کوچک یا مشکلات بزرگ و غیر قابل جبرانی باشد. بنابراین از نظر منطق ی و قانونی این که یک ساختمان مدیر داشته باشد تا به امور رسیدگی کند، بهترین انتخاب و رویکرد است.

البته نگران نباشید، امروزه راه های خیلی ساده تری برای مدیریت ساختمان وجود دارد که زحمت کمتری برای مدیریت = دارد اما امور نیز به شکل درست سامان دهی می شوند.یکی از این راهکار ها استفاده از نرم افزارهای مدیریت ساختمان است. تمام اموری که یک مدیر ساختمان باید انجام دهد در این نرم افزار مشخص شده است که می تواند به گردش مالی صندوق، مشخص کردن سهم شارژ سهم هر واحد، رسیدگی به نظرات ساکنان ساختمان و… اشاره کرد.

 

 

و به عنوان سخن آخر باید گفت که…

یکی از بهترین نرم افزارهایی که می توانید در زمینه مدیریت ساختمان استفاده کنید، نرم افزار مدیریت ساختمان هومتیک است که هر امکاناتی که یک فرد برای مدیریت ساختمان نیاز دارد در اختیار وی قرار می دهد. شما با استفاده از لینک زیر می توانید به این اپلیکیشن دسترسی داشته باشید.

 

دانلود اپلیکیشن هومتیک

 

مطالب بیشتر:

مدیر ساختمان چه اختیاراتی دارد؟ تفاوت وظایف و اختیارات مدیران

اهم وظایف مدیر ساختمان | شرح کامل وظایف مدیر ساختمان

بیلان مدیر ساختمان چیست و چه کاربردی دارد؟

توهین به مدیر ساختمان ،شکایت از ساکنین

Loading

2/5 - (4 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن