عوارض شهرداری خانه سالی چقدر است؟

در تمامی دنیا اخذ عوارض و مالیات از خانه ها و ملک ها یکی از اصلی ترین روش ها برای کسب درآمد می باشد. در این روش دولت ها با در نظر گرفتن عوامل متعددی تلاش می کنند هزینه ای را به عنوان عوارض شهرداری و یا مالیات از مالکین خانه دریافت نموده و تحت تاثیر همین هزینه ها خدماتی را به آنها ارائه دهند. در کشور عزیز ما نیز دولت تحت عنوان عوارض شهرداری مبلغی را از مالکین خانه ها دریافت می کند که امروزه عوامل متعددی بر روی مبلغ دقیق این عوارض تاثیر گذار می باشند. امروز قصد داریم همراه با شما در وبسایت هومتیک به تمامی عوامل تاثیرگذار بر روی مبلغ عوارض شهرداری نگاهی بیندازیم.

اولین عوارض شهرداری که برای یک ملک در نظر گرفته می شود، هنگام ساخت و ساز می باشد که سازنده موظف است بر اساس معیارهای مشخصی هزینه ای را در هنگام ساخت خانه پرداخت نماید. در صورتیکه این هزینه به صورت تمام و کمال پرداخت نشود، مالک نمی‌تواند پایان کار خود را دریافت کرده و خانه را به فروش برساند.

قوانین عوارض شهرداری ساختمان توسط کدام ارگانی ثبت و ابلاغ می‌شود؟

بسیاری از قوانین داخل کشور توسط دو نهاد قانون‌گذار اصلی یعنی مجلس شورای اسلامی و در نهایت مجلس تشخیص مصلحت نظام مقرر می شوند. قانون شهرداریها و شهرسازی کشور نیز از این مسئله مستثنی نبوده و این دو نهاد دولتی اصلی ترین بخش هستند که قانون این دو بخش را تدوین می نمایند.

تعاریف اصلی عوارض شهرداری ساختمان

پیش از اینکه بخواهیم  نگاهی دقیق به عوارض شهرداری بیندازیم، بهتر است ابتدا تعارف دقیقی را از آن برای شما ارائه کرده و سپس بر اساس همین تعاریف  مباحث پیش رو را ادامه دهیم. ماده ۳۰ آیین نامه مالی شهرداریها به صراحت اعلام می کند تمامی خانه ها بر اساس خدماتی که دریافت می کنند، موظف به پرداخت عوارضی می باشند که در صورت عدم پرداخت، مالکین مشمول جرایم نقدی می شوند که در هنگام خرید و فروش ممنوعیت هایی را در ثبت سند ایجاد می کند.

P در عوارض شهرداری ساختمان

در تمامی مباحث آماری حرف انگلیسی P معادل لغت بوده و به معنی قیمت واحد می باشد. زمانی که ما در مورد عوارض شهرداری صحبت می کنیم این حرف به معنی قیمت هر متر بر اساس منطقه می باشد.

منظور از ضریب K در عوارض شهرداری ساختمان چیست؟

در علم آمار K را معمولاً برای ضرایب ای در نظر می‌گیرند که از یک معادله، معادله دیگر می‌تواند متفاوت باشد. در عوارض شهرداری از آنجایی که هر شهر و استان معیار های منحصر به فرد خود را دارا می باشد، K را برای عواملی در نظر میگیرند که  ممکن است در یک شهر مهم بوده و در شهر دیگر اهمیتی نداشته باشد

مواردی که در تعرفه عوارض شهرداری ساختمان باید در نظر گرفته شود

دلیلی که سبب می شود نرخ عوارض شهرداری از یک خانه به خانه دیگر متفاوت باشد، عوامل متعددی می باشد که برخی از آنها را در این بخش قصد داریم برای شما همراهان عزیز عنوان نماییم.  در نظر داشته باشید هر ملک دارای ساختار و موقعیت مسکونی متفاوتی است، از این رو این عوامل تفاوت قیمت عوارض را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهند.

  • قرار گرفتن خانه یا مغازه در ساختمان های دو یا سه بر عوارض شهرداری بیشتری دارند
  • نزدیکی به میدان یا فلکه تاثیر مستقیمی بر روی نرخ عوارض شهرداری دارد.
  • هر گونه تخلفی در ساختمان بر اساس روز تشخیص تخلف مشخص می شود
  • هنوز تخفیف و یا معافیتی برای عوارض شهرداری مشخص نشده است.

عوارض شهرداری خانه سالی چقدر است؟

عوارض شهرداری به نرخ روز

نحوه محاسبه عوارض شهرداری همیشه یکی از مواردی بوده که سبب شده مابین افراد عدم  توافق پیش آمده و هر فرد بر اساس تجربه خود نظری را ارائه نماید.  از این رو ما قصد داریم یک بار برای همیشه نظر قانونی این مسئله را عنوان کرده و در این راستا به شما کمک کنیم. اجازه دهید این مسئله را با یک مثال به شما توضیح دهیم. اگر فردی در سال 1380 خانه ای را ساخته باشد و در سال 1400 حکمی برای او صادر شده باشد، جریمه هر سال بر اساس معیارهای اعلام شده در آن سال اعمال خواهد شد. به عنوان مثال جرایم سال 1397 بر اساس معیارهای اعلام شده در آن سال محاسبه خواهد شد.

نرم افزار محاسبه عوارض شهرداری

از آنجایی که ما در عصر دیجیتال زندگی میکنیم، به منظور اینکه بتوانید عوارض شهرداری مربوط به آن را به درستی محاسبه کنید، نرم افزار های متعددی توسط شرکت های خصوصی ارائه می‌شود که شما می‌توانید با یک جستجوی ساده در وب‌سایت‌های این شرکت ها بهترین نمونه را برای خود پیدا کنید.

فرمول محاسبه عوارض شهرداری

به منظور اینکه شما بتوانید عوارض ملک شهرداری را برای خود محاسبه کنید، فرمول های متفاوتی به شما ارائه می شود، ولی دو راهکار همیشه کارساز بوده و میتوانید از آنها در هر شرایطی برای محاسبه دستی عوارض شهرداری خود استفاده نمایید:

روش اول:  عوارض بر معاملات غیر منقول (املاک و اراضی) = مساحت ملک × ضریب عوارض در تعرفه عوارض خدمات شهرداری × قیمت منطقه‌ای ملک

روش دوم: عوارض تغییر کاربری املاک = مساحت ملک × ضریب عوارض در تعرفه عوارض خدمات شهرداری × ارزش روز ملک

مبلغ عوارض شهرداری خانه

از آنجایی که محاسبات ما با شهرداری و دیگر ارگان ها همیشه متفاوت بوده، تا زمانی که به صورت رسمی توسط یک ارگان هزینه های اعلام نشود، افراد نسبت به هزینه اصلی مردد بوده و دوست دارند از روش های مختلف هزینه اصلی را محاسبه کنند. دو روش حضوری یعنی مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک شهر می توانند به راحتی و در کمترین زمان هزینه های را پرداخت نمایند.

ولی اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که دوست ندارند برای پرداخت هزینه ها به بانک یا دفاتر اداری مراجعه کنند، می توانید با استفاده از سامانه پیامکی 1370000070 نسبت به پرداخت هزینه های مد نظر اقدام کنید. علاوه بر آن شما می توانید از طریق سامانه تلفنی 137 و شماره گیری آن مراحل پرداخت خود را به راحتی دنبال نمایید. علاوه بر این برخی از نرم افزارهای پرداختی نیز وجود دارند که به شما در این راستا کمک می کنند.

 

سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض شهرداری تهران

امروزه به لطف بهبود خدمات الکترونیکی در ایران بسیاری از افراد تلاش می کنند هزینه سالانه عوارض شهرداری را از طریق اینترنت پرداخت کرده و از مراجعه حضوری به شهرداری اجتناب کنند. در صورتی که شما نیز قصد دارید این هزنیه را به صورت آنلاین پرداخت کنید پیشنهاد می کنیم از طریق سامانه my.tehran.ir نسبت به پرداخت این هزینه اقدام کنید.

 

دریافت قبض عوارض شهرداری

در بسیاری از موارد شهرداری نسبت به اعلام قبض عوارض از طریق پیامک اقدام می کند ولی در صورتی اینکه شما پیامکی دریافت نکرده اید می توانید از طریق سامانه my.tehran.ir به روزترین قبض را دریافت کرده و نسبت به پرداخت آن از طریق همین سامانه اقدام کنید.

 

مطالب مرتبط پیشنهاذی:

عوارض کسب و پیشه شهرداری به عهده کیست؟

هزینه پسماند شهرداری در ساختمان بر عهده کیست؟

Loading

1.8/5 - (5 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن