عوارض کسب و پیشه شهرداری به عهده کیست؟

عوارض کسب و پیشه شهرداری به عهده کیست؟

 

بر اساس قانونی که در سال 1356 تدوین شد ، در ازای فعالیت در ملک های استجاری، افراد موظف بودند هزینه ای را بابت عوارض کسب و پیشه به شهرداری پرداخت نمایند. معمولا افراد تحت تاثیر اطلاع رسانی ضعیف، اطلاع کمی در مورد آن دارند و زمانی که قصد دارند ملک خود را به فروش برسانند، متوجه می شوند باید هزینه ای را به شهرداری پرداخت کنند. در اصل بسیاری از کاشناسان شهرسازی عنوان می کنند این عوارض یکی از اصلی ترین منابع درآمد شهرداری به حساب می آید. حالا ما در وب سایت هومتیک قصد داریم نگاهی دقیق بر روی این مسئله انداخته و آن را از نقطه نظرات مختلفی مورد ارزیابی قرار دهیم.

انواع عوارض‌ شهرداری

از آنجایی که تمامی مالکین و افرادی که بر روی ملک سرمایه گذاری می کنند، با این عوارض به نحوی در ارتباط هستند، بهتر است ابتدا نگاهی به انواع مختلف این عوارض ها بیندازیم و سپس موارد دیگر را نیز ارزیابی کنیم.

  • عوارض نوسازی و عمران شهری
  • عوارض خدمات مدیریت پسماند
  • عوارض کسب و پیشه

از سه مورد ذکر شده در بالا تنها عوارض کسب و پیشه است که در ازای یک ملک تجاری پرداخت می شود و دو مورد دیگر هیچ ارتباطی با املاک تجاری ندارند.

عوارض کسب و پیشه شهرداری چیست؟

حق کسب و پیشه یکی از قوانینی است که در سال ۱۳۵۶ و برای به رسمیت شناختن قانون روابط موجر و مستاجر تدوین شد. این قانون تا سال ۱۳۷۶ قابل اجرا بود و از آن پس به حق سرقفلی تغییر اسم داد، ولی تمامی ملک هایی که تا پیش از این سال حق کسب و پیشه را داشتند، از همین مسئله استفاده کرده و فعالیت خود را ادامه می‌دهند. اگر بخواهیم به زبان فارسی ساده عنوان کنیم حق کسب و پیشه در اصل به معنی برند و یا شهرت و اعتبار یک فرد تاجر می باشد.  این برند یا شهرت تحت تأثیر فعالیتی که مستاجر در ملک استجاری انجام می دهد، به دست آمده و در راستای فعالیت تجاری او هزینه ای را نیز در قبال این شهرت باید پرداخت کند.

پرداخت عوارض شهرداری بر عهده کیست؟

از آنجایی که ملک های تجاری ممکن است به صورت استیجاری در اختیار یک فرد دیگر قرار بگیرد، سوالی که برای مستاجرین پیش می‌آید، این است چه کسی باید عوارض کسب و پیشه را پرداخت نماید. این عوارض دقیقا مانند مالیات می باشد و فردی که در یک ملک کار کرده است، موظف به پرداخت آن است.  بر اساس همین استدلال، مستاجر موظف است هزینه عوارض کسب و پیشه را پرداخت نموده و این مسئله ربطی به موجر ندارد. در اصل این عوارض مرتبط فعالیتی می باشد که مستاجر در آن ملک انجام داده است

عوارض کسب و پیشه شهرداری به عهده کیست؟

نحوه محاسبه عوارض کسب و پیشه

یکی از عواملی که بر تعیین عوارض کسب و پیشه تاثیر مستقیمی دارد، متراژ ملک تجاری می باشد. شهرداری هر شهر بر اساس جدولی که توسط سازمان شهرداریها تنظیم شده است، عوارض کسب و پیشه را مشخص و از طریق روش های مختلف اطلاع رسانی می کند. اصلی ترین مواردی که می تواند این عوارض را بالا و پایین کند مساحت ، قیمت منطقه‌ای ، ضریب ارائه شده توسط شهرداری و ضریب تعداد سالی که مستاجر در آن فعالیت داشته است، می باشد.

عدم پرداخت عوارض کسب و پیشه

عوارض شهرداری به نوعی همان مالیات به حساب می آید که در صورت عدم پرداخت آن میتوان با پیگرد قانونی نسبت به دریافت آن اقدام قانونی را انجام داد. در اصل هرگونه عوارض یا مالیاتی که پرداخت نشود، می تواند توسط مرجع قانونی مورد پیگیری قرار گرفته و هزینه ها و جرایم آن به صورت کلی پرداخت شود.

دریافت فیش عوارض کسب و پیشه

افرادی که قصد دارند هزینه عوارض کسب و پیشه را پرداخت کنند، می توانند از دو روش بسیار رایج یعنی روش آنلاین و روش حضوری اقدام نمایند. در روش آنلاین اگر ساکن تهران هستید، می توانید با مراجعه به وب سایت شهرداری یعنی https://www.tehran.ir نسبت به پرداخت عوارض خود اقدام مقتضی را انجام دهید. ولی در صورتیکه می خواهید به صورت حضوری این مسئله را برطرف کنید، می توانید با مراجعه به دفتر پیشخوان دولت و با در دست داشتن اجاره نامه خود نسبت به پرداخت آن اقدام لازم را انجام دهید.

مبلغ عوارض کسب و پیشه

عوارض شهرداری همان گونه که پیش از این به شما گفتیم، می‌تواند تحت عوامل مختلفی بالا و پایین شود، ولی در مورد عوارض کسب و پیشه شهرداری عنوان می‌کند هر ساله ۱۰ درصد به مبلغ سال پیش اضافه شده که توسط مستاجر باید در زمان مشخصی پرداخت شود.

عوارض کسب و پیشه شهرداری به عهده کیست؟

عوارض شهرداری به عهده مالک یا مستاجر

پرداخت عوارض کسب و پیشه کاملاً بر عهده مستاجر است و بر اساس قوانین کشور موجر هیچگونه تعهدی نسبت به پرداخت آن ندارد. در این صورت اگر شما نیز با این مسئله مواجه هستید، حتماً باید از مستاجر بخواهید به صورت سالانه آن را پرداخت نماید.

اعتراض به عوارض کسب و پیشه

افرادی که قصد دارند نسبت به مبلغ اعلام شده در فیش خود اعتراض کنند، می‌توانند به ماده ۷۷ اعتراض خود را  به صورت کتبی اعلام کرده و از آنها بخواهند نسبت به مبلغ اعلام شده تجدید نظر نمایند. نکته ای که وجود دارد، این است حکم صادره توسط ماده ۷۷ غیر قابل اعتراض بوده و هر آن چیز که اعلام شود باید پرداخت شود.

حق کسب و پیشه و سرقفلی با یکدیگر چه تفاوتی دارند؟

بر اساس قانون سرقفلی و حق کسب و پیشه،  هر دو نوعی از قراردادهای اجاره ملک به حساب می‌آیند، با این تفاوت که در حق کسب و پیشه موجر موظف است در ازای  شهرتیکه مستاجر در طی سال ها به دست آورده است به او مبلغی را پرداخت نماید.  به عنوان مثال در یک مغازه یک برند سالها فعالیت کرده است حالا که وظیفه تخلیه آن را دارد، موجر موظف است هزینه مشهور کرد نامش را پرداخت نماید.  این در حالی است که در سرقفلی، فرد ملک را به مدت زمان نامشخصی اجاره نموده و حق فروش سرقفلی خود را نیز دارا می باشد

 

 

مطالب مرتبط پیشنهادی:

عوارض شهرداری خانه سالی چقدر است؟

هزینه پسماند شهرداری در ساختمان بر عهده کیست؟

هزینه تعمیر کولر بر عهده مستاجر است یا موجر؟

Loading

1.8/5 - (6 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن