قوانین استفاده از استخر ساختمان

قوانین استفاده از استخر ساختمان

قوانین استفاده از استخر ساختمان

قوانین استخر ساختمان

با گسترش جمعیت و رشد زندگی شهرنشینی ، امکانات موجود در مجتمع های مسکونی نیز بیشتر شده . سازندگان مجتمع های مسکونی برای رفاه بیشتر ساکنین اقدام به ساخت مجتمع های رفاهی نظیر استخر در داخل مجتمع ها می کنند . با توجه به این اتفاق نسبت به گذشته بیشتر شاهد سکونت افراد در این نوع ساختمان‌ها خواهیم بود . استخرهای مجتمع نیز مانند سایر بخش های ساختمان دارای قوانین مختص به خود هستند . در این مقاله به قوانین استخر ساختمان خواهیم پرداخت و با جنبه های مختلف آن آشنا می شویم .

فرهنگ آپارتمان نشینی که در یک مجتمع مسکونی حاکم است برای افراد ساکن یکسری از باید ها و نباید ها را مشخص میکند تا بر اساس آنها رفتار کنند . فرهنگ آپارتمان‌ نشینی می ‌تواند به افراد کمک ‌کند تا زندگی مسالمت آمیزتری را در کنارهم سپری کنند و اگر به درستی رعایت شوند مشکلات کمتری در ساختمان‌ ها بین همسایگان به وجود خواهد آمد . جدای از این فرهنگ و روابط جاری در یک مجتمع مسکونی ، امکاناتی که به ساختمان‌ ها اضافه می‌شوند ، مستلزم داشتن دستورالعملی است که به درستی تعیین شده باشد و ساکنین ساختمان بتوانند آن را به درستی اجرا کنند و به آن پایبند باشند . یکی از این امکانات استخر است . وجود استخر در برج‌ مسکونی به شما این امکان را می‌ دهد که در منزل خود به شنا کردن بپردازید و دیگر نیازی نیست که هزینه اضافی پرداخت کنید یا برای رفتن به استخر وقت بگذارید .

یک مجتمع مسکونی به دو قسمت مختلف تقسیم می شود . یکی بخش های اختصاصی که در سند مالکیت قید شده و جزء قسمت هایی می باشد که فقط مختص به مالک است . دومی بخش های مشترک که به آن مشاعات نیز می گویند و بین تمام ساکنین مجتمع مشترک می باشد و همگی می توانند با رعایت ظوابطی از آن استفاده کنند . استخر در برج‌ مسکونی یا آپارتمان‌ ها مثل استخرهای عمومی و سایر مشاعات ساختمان ضوابط و قوانینی دارند که باید تمام اهالی ساختمان به آن پایبند باشند تا استخر سالم بماند و برای سالیان سال مورد استفاده قرار بگیرد و همه بتوانند از آن به اندازه کافی استفاده کنند و به مشکلی برنخورند . در ادامه ‌ی این مقاله قصد داریم تا شما را با قوانین استفاده از استخر در برج‌ مسکونی بیشتر آشنا کنیم . همچنین به شما توضیح می دهیم که برای استفاده درست از استخر در برج‌ مسکونی چه مواردی نیاز است که رعایت شود .

 

لزوم حفظ نظافت شخصی برای استفاده از استخر در برج مسکونی

با توجه به امکان گسترش و انتقال بیماری های واگیر ، لزوم حفظ نظافت شخصی قبل از ورود به استخر آپارتمان ضروری می باشد . رعایت نظافت یک اصل بسیار مهم در استفاده از امکانات عمومی ساختمان‌ هاست و درمورد استخر یکی از موارد این موضوع ، حفظ نظافت شخصی است . حفظ نظافت شخصی یکی از مهم‌ ترین موارد قوانین استفاده از استخر در برج‌ مسکونی است . در بسیاری از برج‌های مسکونی علاوه بر استفاده عمومی ، امکان رزرو خصوصی هم وجود دارد و در شرایط خصوصی ، باید بیشتر مراقب نظافت شخصی خود باشید تا برای همسایه‌ های دیگر مشکلی به وجود نیاید .

 

قبل از ورود به استخر رعایت باید یکسری از موارد بهداشتی رعایت شود . این موارد اهمیت بیشتری در قوانین استفاده از استخر در برج‌ مسکونی دارند که از بین آن‌ ها می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- قبل از ورود به استخر حتماً باید دوش گرفته شود و نباید با بدنی که عرق دارد وارد استخر شوید .

2- حتماً پاها قبل از ورود به استخر شسته شود زیرا اگر مدت زیادی بیرون از منزل بودید و پای شما درون کفش قرار داشته است ، بهتر است ضد عفونی و شستشو گردد .

3- هر زمانی که قصد رفتن به استخر را داشتید ، نباید به هیچ عنوان نباید به صورت و بدن خود کرم بزنید .

4 – خانم ها حتماً قبل از ورود به استخر باید آرایش خود را پاک کنند .

5- هیچگاه نباید آب دهان خود را به استخر بندازید .

6- در استفاده از سونا و جکوزی نیز مثل استفاده از استخر تمام موارد بهداشتی باید رعایت شود . حتما قبل و بعد استفاده از آن‌ها دوش بگیرید .

 

رعایت تمام موارد بهداشتی که تا اینجا ذکر شد می تواند بخش زیادی از مشکلات بین همسایگان برای استفاده از استخر را حل کند . مواردی که گفته شد ، تنها برخی از الزامات نظافت شخصی است که در قوانین استفاده از استخر در برج مسکونی اجرا می‌شود . و می ‌توان گفت که اگر نظافت شخصی به درستی رعایت شود دیگر شاهد بیماریهای واگیری که از این طریق انتقال پیدا می کند نخواهیم بود .

 

هر واحد چگونه می تواند از استخر استفاده کند ؟

در هر مجتمع مسکونی فر یا افرادی وجود دارند که وظیفه مدیریت و برنامه ریزی امور ساختمان را بر عهده دارند . در راس این هیت مدیره فردی به عنوان مدیر ، وظیفه نظارت بر کارها و سایر امور اجرایی را بر عهده دارد . مدیر ساختمان وظایف متنوعی دارد و تصمیم‌ گیری‌های نهایی معمولا با این شخص است . استفاده از استخر در برج‌ مسکونی یکی از مسائلی است که مدیر ساختمان باید به آن بپردازد و درباره آن تصمیم‌ گیری کند .

در یک مجتمع مسکونی تمام قسمت های مشاع آن دارای یکسری هزینه ها مختص به خود است استخر نیز مانند سایر بخش های مشاع از این قاعده مستثنا نیست . استخر نیز مانند سایر بخش های مشاع ساختمان به عنوان بخش عمومی محسوب می شود و نیازمند نظافت ، هزینه تعمیرات و رسیدگی است . معمولا هزینه‌ های مشترک استخر در برج مسکونی را در شارژ ساختمان لحاظ می‌کنند و نیازی به پرداخت دوباره برای این موارد نیست . مگر در موقعیت‌ هایی که هزینه‌ های ناگهانی و سنگین به وجود آید . اما باز هم به نظر اهالی و مدیر ساختمان و قوانین استفاده از استخر در برج‌ مسکونی که همگی تنظیم کردند ، برمی ‌گردد که چگونه این هزینه‌ها را مدیریت کنند .

 

مدیر مجتمع مسکونی چه قوانینی را می تواند وضع کند ؟

با توجه به شرایط موجود در یک ساختمان ، مدیر می تواند یکسری از قوانینی را با هماهنگی با ساکنین آپارتمان ، وضع کند تا افراد ساکن در مجتمع بتوانند از امکانات موجود بهترین استفاده را داشته باشند . مدیر ساختمان به دلیل اینکه به نوعی نماینده ساکنین برج یا آپارتمان مسکونی محسوب می‌شود ، این حق را دارد که برای بهبود کیفیت استفاده از استخر یا هر وسیله دیگری که در ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد ، قوانین استفاده از استخر در برج‌ مسکونی را ایجاد کند . مثلا با توجه به شرایط کرونا ممکن است مدیر ساختمان تصمیم بگیرد که استخر را تعطیل کند یا تعداد افرادی که از آن می ‌توانند استفاده کنند را محدود کند . معمولا اهالی ساختمان هرچند وقت یک بار دورهم جمع می‌ شوند و در مورد مسائل مختلفی که در برج مسکونی وجود دارد با یکدیگر صحبت و مشورت می‌ کنند . در این جلسه افراد می توانند نظرات پیشنهادی خود را به مدیر اطلاع دهند یا به تصمیمی که مدیر گرفته است اعتراض کنند و برای بالا رفتن میزان کیفیت موارد اجرایی در ساختمان باهم همفکری کنند و قوانین استفاده از استخر در برج‌ های مسکونی را برای خود شخصی سازی کنند .

 

ساکنین یک مجتمع مسکونی ، در چه ساعاتی می توانند از استخر استفاده کنند ؟

با توجه به تصمیماتی که در هیئت مدیره ساختمان گرفته می شود ساعات استفاده از استخر در آپارتمان های گوناگون ، متفاوت است و بستگی به نظر ساکنین و مدیر ساختمان دارد . اما معمولا زمانی را برای استفاده عمومی درنظر می‌ گیرند که آقایان و خانم‌ ها به صورت جداگانه به شنا بپردازند و در چندین سانس مجزا در هفته آن را اجرا می‌ کنند . برای استفاده خصوصی هم معمولا به این صورت است که جدا از سانس‌ های عمومی زمان‌ هایی را برای استفاده خصوصی در نظر می ‌گیرند و برای گرفتن این سانس ‌ها باید با مدیر ساختمان یا نماینده ‌ای که همه تعیین می‌کنند هماهنگ کرد و سانس را به نوعی رزرو کرد . مدیر ساختمان باید به گونه ‌ای تقسیم ‌بندی کند که همه ساکنین ساختمان به صورت مساوی بتوانند از سانس خصوصی استخر در برج‌ مسکونی استفاده کنند .

 

برای نظافت استخر باید چکار کرد ؟

افراد ساکن در یک مجتمع مسکونی در هنگام استفاده از استخر ، علاوه بر اینکه یکسری از موارد بهداشتی را در مورد نظافت شخصی خود رعایت می کنند لازم است به نظافت استخر هم بیشتر توجه کنند تا دوام بیشتری داشته باشد . باید افراد از انداختن زباله در محوطه ی استخر اجتناب کنند . یکی از روش‌های رایج برای نظافت آب استخر استفاده از کلر است ، هرچند برخی از افراد تصور می ‌کنند که کلر طبیعی بودن آب و خواص آن را از بین می‌برد ، اما کلر مناسب ‌ترین ماده برای تمیزی آب است که در استخرهای عمومی هم استفاده می‌ شود. کلر هم به صورت پودری و هم به صورت قرصی وجود دارد و با خرید کلر استخر می‌توانید بعد از هر سانس ، استخر را ضدعفونی کنید تا از بیماری‌ های احتمالی جلوگیری کرده و سلامت اهالی را به خظر نیاندازد . به غیر از موارد گفته شده ، بهتر است که آب استخر را هر چند وقت یکبار عوض کنید . درست است که کلر پاک‌ کننده خوبی محسوب می‌شود ، اما بازهم نمی ‌توان تضمین کرد که بعد از چندین بار استفاده تمام میکروب‌ ها و باکتری‌ های موجود در استخر را از بین می‌برد ، پس با عوض کردن آب خیال خود و دیگر ساکنین ساختمان را راحت کنید .

 

جمع‌ بندی

در این مقاله سعی کردیم به تمام موارد قانونی که در زمینه ی استفاده از استخر در یک ساختمان وجود دارد بپردازیم . استخر در برج‌ مسکونی هنوز هم جزو امکانات ویژه محسوب می‌شود و در بسیاری از ساختمان‌ها وجود ندارد. اما مهم است که بدانید قوانین استفاده از استخر در برج‌ مسکونی به چه شکل است چون امکان دارد که به زودی در ساختمانی با این شرایط قرار بگیرید . و اگر قصد استفاده از استخر را در ساختمان خود داشتید ، سعی کنید که موارد گفته شده را رعایت کنید و به قوانین استفاده از استخر در برج‌های مسکونی احترام بگذارید . این کار باعث می ‌شود که فرزندان و همسایگان دیگر از شما بیاموزند و در آینده به قوانین استفاده از استخر در برج‌ مسکونی بیشتر اهتمام بورزند .

 

Loading

4.4/5 - (5 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن