پشت بام

همه چیز درباره مالکیت پشت بام مغازه و واحدهای تجاری

یکی از مهمترین مناقشات و مشکلات اساسی واحدهای تجاری مخصوصاً در مجتمع های بزرگ دسترسی به پشت بام می باشد.  صاحبین این واحدها همیشه از خود سوال می پرسند مالک قانونی این پشت بام ها چه کسی می باشد.  بگذارید یک مثال بسیار ساده برای شما بزنیم؛  تصور کنید شما و همسایه کناری یک پشت بام مشترک دارید و قصد دارید به دلیل چکه کردن سقف مغازه خودتان تمامی پشت بام را ایزوگام کنید ، در این صورت ما باید مالک را چه کسی در نظر بگیریم آیا همسایه شما نیز باید حق ایزوگام خود را پرداخت کند؟ و آیا شما اصلاً می‌توانید بخش خود را ایزوگام کنید یا باید اجازه همسایه کناری خود را نیز بگیرید؟ اگر شما هم اطلاعات کافی و به روز شده در مورد مالکیت پشت بام تجاری دارید پیشنهاد می کنم آنها را در کامنت ها برای ما نوشته تا از تجربیات شما نیز بهره مند شویم.

 

قوانین مالکیت پشت بام تجاری

بر اساس قوانین به تصویب رسیده در مورد املاک تجاری پشت بام نیز مانند تمامی مشاعات یک بخش مشترک و قابل دسترس می باشد که تمامی مالکین می توانند بنا با نیاز از  آن بهره بگیرند. در اصل پشت بام یک واحد تجاری بخشی می باشد که با تصمیم مشترک مالکین اداره می  شود و یک فرد به تنهایی نمی تواند در مورد آن تصمیم بگیرد. شایان ذکر است با وجود اینکه شما نسبت به مشاعات یک ساختمان مالکیت دارید ولی این مسئله تحت هیچ عنوان سبب نمی شود شما قادر باشید در این مکان ها دخل و تصرف کرده . آزادانه در آن ها تغییرات را اعمال کنید. در اصل از نظر قانونی با وجود اینکه شما در این بخش ها حق مالکیت دارید ولی از نظر اداری حق ایجاد تصرف را نداری و تنها برای کارهای عمومی و عام واحدهای تجاری می توانید از آن ها بهره مند شوید. قوانین ساختمان های تجاری به صراحت بیان می کند شما از پشت بام تنها برای برطرف کردن نیازهای مشترک (مانند نصب کولرهای آبی و یا نصب دکل های اینترنت) می توانید از پشت بام استفاده کنید و در غیر این صورت هرگونه دخل و تصرفی به عنوان تخلف از آن یاد می شود. پیش رو ما قصد داریم برای شما عزیزان در مورد این مسئله بیشتر صحبت کرده و کمک کنیم مشکلات ایجاد شده در این بخش برای شما راحت تر برطرف شود.

 

بهره برداری از پشت بام واحدهای تجاری

با وجود اینکه پیش از این به کلیات این مبحث اشاراتی شد ولی حالا زمان آن فرا رسیده است تا به صورت جزئی و به صورت دقیق به نحوه استفاده از پشت بام خانه ها نگاهی بیاندازیم؛

 

استفاده از پشت بام واحد تجاری برای کارهای شخصی

قوانین اصلی و رسمی در مورد واحدهای تجاری بیان می کند مالکین تحت هیج شرایطی نمی توانند از مشاعاتی همچون پشت بام برای امیال و کارهای شخصی بهره برداری کنند. در اصل قوانین به صراحت اعلام کرده اند که پشت بام یک بخش عمومی می باشد ولی در برخی از موارد باید به شما بگوییم مجتمع های تجاری برای خود قوانینی خاص و ویژه ای را تنظیم می کنند که بر اساس آن برخی از مالکین بر اساس واحدی که اجاره می کنند قادر باشند در بخشی از نقاط پشت بام تغییراتی را اعمال نمایند. این مسئله با وجود اینکه امروزه برای در بسیاری از مجتمع های تجاری دیده می شود ولی از نظر قانونی خلاف بوده و انجام آن غیر قانونی می باشد.

 

ساخت انباری بر روی پشت بام واحد تجاری

از آنجایی که امروزه داشتن انباری برای بسیاری از مالکین و صاحبین مغازه یک مزیت به حساب می آید ولی ساخت آن بر روی پشت بام آنچنان نیز ساده نمی باشد. به منظور اینکه شما بتوانید بر روی پشت بام انباری های مد نظر خود را نصب کنید شما ابتدا باید با دیگر مالکین به توافق رسیده و سپس بعد از این مرحله باید قوانین و جوازهای لازم را از مراکز ذیصلاح دریافت کنید. به یاد داشته باشید حتی اگر یک مالک نسبت به این مسئله مخالف باشد امکان درست کردن انباری در بخش پشت بام امکان پذیر نمی باشد.

قانون انباری آپارتمان ،همه چیز درباره انباری ساختمان

 

نحوه پرداخت خسارت و هزینه های پشت بام مجتمع تجاری

یکی از اصلی ترین موارد مناقشه در مورد مشاعات و مهم ترین بخش آن ها یعنی پشت بام مسائل مربوط به آن می باشد. برخی از ساکنین از آنجایی که قصد دارند از پرداخت هزینه مربوط به این بخش سر باز بزنند اعلام می کنند این بخش را باید مالکینی که در واحدهای بالایی حضور دارند پرداخت کنند ولی همانگونه که پیش از این نیز بیان شد تمامی مالکین نه تنها در تصمیمات مربوط به این بخش دخیل هستند نسبت به پرداخت آن ها مسئول هستند. از این رو تمامی هزینه هایی که برای ترمیم ، گسترش و یا حتی ساخت و ساز بر روی پشت بام می شود را باید بین تمامی مالکین تقسیم کرد.

 

سهم مستاجرین از پشت بام

از آنجایی که بسیاری از افرادی که در واحدهای تجاری فعالیت می کنند مستاجر می باشند و نسبت به حقوق خود نیز آگاه نیستند برای آن ها سوالی پیش می آید که تا حد نسبت به پشت بام و دیگر مشاعات مالکیت دارند. برای این دست از عزیزان باید اعلام کنیم همانگونه که مستاجرین حق دخل و تصرف در هیچ بخش از واحد را ندارند در مورد پشت بام نیز همین مسئله صادق می باشد. تمامی مسائل مالی ، اداری و حقوقی مرتبط با پشت بام بر عهده مالک یا نماینده حقوقی او می باشد و مستاجر هیچ تعهد و مسئولیتی نسبت به این بخش ندارد.

 

سخن آخر

همانگونه که پیش از این به شما گفتیم تمامی مسائل مرتبط با پشت بام بر عهده تمامی مالکین می باشد و این مورد مثالی واضح از ضرب المثل همه در یک کشتی هستیم و در صورتی سوراخ شدن یک بخش همه غرق خواهیم شد می باشد. از این رو تمامی مالکین باید نسبت به تصمیمات خود در مورد پشت بام متفق القول بوده و به درستی نظرات خود را اعلام کنند. اگر در یکی از تصمیمات مرتبط به این بخش مشاع یکی از اعضا نتوانند با دیگران هم نظر باشد می تواند تبعات خطرناکی را در بر داشته باشد.

 

مطالب بیشتر

قوانین کلی مربوط به پشت بام ساختمان

هزینه ایزوگام پشت بام به عهده کیست؟ +نحوه محاسبه

Loading

4.5/5 - (2 امتیاز)

۱ در مورد “همه چیز درباره مالکیت پشت بام مغازه و واحدهای تجاری”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن