مالیات های مربوط به املاک و مستغلات

مالیات های مربوط به املاک و مستغلات

 

مالیات بر املاک و مستغلات یکی از مسائل داغ چند وقت اخیر در داخل کشور می باشد که پس از اعلام وزارت کشور برای دریافت مالیات از خانه ها بسیار بر سر زبان ها افتاد و جنبه های نامعلوم آنان روزبه‌روز افزایش پیدا کرد. مالیات های خانه ها می تواند تحت تأثیر برخی از موارد افزایش پیدا کرده که این مسئله در طی چند وقت اخیر ابهامات زیادی را برای سرمایه گذاران حوزه املاک ایجاد کرده است.  امروز در وبسایت هومتیک قصد داریم با شما همراهان همیشگی  نگاه دقیقی بر روی این مالیات انداخته و از نقطه نظرات مختلف آنها را ارزیابی نماییم.

مالیات چیست؟

مالیات ها کمک های اجباری هستند که توسط یک نهاد دولتی – اعم از محلی، منطقه ای یا ملی، از افراد یا شرکت ها اخذ می شود. درآمدهای مالیاتی فعالیت‌های دولتی، از جمله کارهای عمومی و خدمات مانند جاده‌ها و مدارس، یا برنامه‌هایی مانند تأمین اجتماعی و بهداشت را تأمین مالی می‌کند. در علم اقتصاد، مالیات به چند دسته کلی تقسیم می شود که بنا به شرایط محیطی ، اجتماعی و اقتصادی می تواند بر انتخاب نوع مالیات در یک کشور تاثیر بگذارد.

انواع مالیات در دنیا

چندین نوع مالیات بسیار رایج در دنیا وجود دارد:

مالیات بر درآمد – درصدی از درآمد کسب شده که به دولت ایالتی یا فدرال واگذار می شود

مالیات بر حقوق – درصدی که کارفرما از حقوق کارمند کسر می کند و از طرف کارمند آن را به دولت می پردازد.

مالیات شرکتی – درصدی از سود شرکتی که توسط دولت برای تامین مالی برنامه های فدرال به عنوان مالیات اخذ می شود

مالیات بر فروش – مالیات بر برخی کالاها و خدمات اخذ می شود. بسته به حوزه قضایی متفاوت است

مالیات بر ملک و مستغلات – بر اساس ارزش زمین و دارایی های ملکی مشخص می شود

تعرفه – مالیات بر کالاهای وارداتی؛ با هدف تقویت مشاغل داخلی تحمیل شده است

انواع مالیات بر درآمد املاک

بر اساس کاربرد و شرایط جامعه، مالیات های املاک و مستغلات نیز متفاوت می باشند. در این بحث قصد داریم اصلی‌ترین مالیات های داخل کشور را که مرتبط با املاک می باشد، نام برده و سپس هر یک را برای شما توصیف کنیم

  • مالیات بر درآمد اجاره ملک
  • مالیات بر نقل و انتقال
  • مالیات بر درآمد ساخت و ساز و فروش
  • مالیات بر املاک و مستغلات خالی

مالیات بر درآمد اجاره ملک

در صورت اینکه افراد املاک  مسکونی ، اداری یا تجاری خود را به فرد دیگری اجاری دهند، بر اساس قوانین اداره مالیات، وطیفه دارند طبق اجاره ماهیانه ای که دریافت می کنند، مبلغی را تحت عنوان مالیات به دولت پرداخت کنند. این هزینه شامل رهن نمی شود و تنها بر روی اجاره ماهاینه اعمال می شود که محاسبه آن از طریق فرمول زیر امکان پذیر می باشد. فرمول محاسبه مالیات بردرآمد اجاره:

مبلغ اجاره ماهانه × 12 =  مبلغ اجاره سالانه

0.75× مبلغ اجاره سالانه = مبلغ مشمول مالیات

نکته ای که در مورد مالیات بر اجاره وجود دارد، بالا رفتن تصاعدی ضریب آن می باشد. در صورتیکه مبلغ اجاره زیر ۵۰ میلیون تومان باشد، ضریب محاسبه آن بر اساس معادله ای مشخص افزایش پیدا می کند. این ضریب برای اجاره های ما بین 50 تا 100 میلیون تومان 20 درصد و در صورتی که بالا تر از 100 میلیون تومان باشد، به 25 درصد نیز می رسد.

 

حتما بخوانید: مالیات بر درآمد اجاره چیست؟

 

مالیات بر نقل و انتقال

قانون مالیات کشور عنوان می کند مالک هر ملک مسکونی یا تجاری در ازای واحدی که به فروش می رساند، وظیفه دارد 5 درصد از مبلغ کل را به عنوان مالیات به فروشنده پرداخت نماید. در همین حین در ازای جابجایی سرقفلی یک ملک تجاری نیز مالک باید 2 درصد از مبلغ کل را نیز به عنوان مالیات پرداخت نماید.

مالیات بر درآمد ساخت و ساز و فروش

یکی از مهمترین مالیات هایی که بر ملک های مسکونی تعلق می گیرد ، مالیات بر درآمد ساخت و ساز و فروش می باشد که سازنده وظیفه دارد در ازای فروش اولین واحد مسکونی 15 الی 25 درصد سود خود را به دولت بفروشد. این مالیات تنها بر روی خانه هایی اعمال می شود که پروانه ساخت آن پس از سال 1395 صادر شده و پیش از آن هیچ مالیاتی اعمال نمی شود. برای شرکت های حقوقی که در کار انبوه سازی هستند این مبلغ 25 سود کلی می باشد، ولی برای تعاونی ها تنها 18.75 می باشد.

مالیات بر املاک و مستغلات خالی

یکی از اصلی ترین و بحث بر انگیزترین انواع مالیات بر املاک ، مالیات بر خانه های خالی است که طرح کلی آن در سال 1400 تصویب شد و در سال 1401 به اجرا درآمد. در این مالیات عنوان می شود که در شهرهای بالای 100 هزار نفر افراد وظیفه دارند در ازای هر سالی که خانه اجاره داده نمی شود و خالی می ماند، درصدی از اجاره را به عنوان مالیات پرداخت کنند.

اظهارنامه مالیات بر درآمد اجاره املاک

مالکینی که قصد دارند اظهارنامه مالیات بر درآمد اجاره املاک خود را به مراجع دولتی ارسال کنند، می توانند از طریق سامانه الکترونیکی که برای آن ها طراحی شده این مسئله را دنبال کنند. در این روش آن ها به tax.gov.ir مراجعه کرده و با ورود به بخش ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک به صورت بخش بخش مراحل پر کردن اظهارنامه را دنبال کنند. نکته ای که باید در این مطلب به آن دقت کنید دارا بودن یک سیم کارت فعال به نام خود می باشد. علاوه بر آن باید هنگام پر کردن اظهارنامه شما آدرس و کد پستی را باید کاملا درست وارد کنید تا از مشکلات آتی پیشگیری کنید.

مدارک لازم جهت پرداخت مالیات خرید و فروش ملک

به منظور اینکه بتوانید مالیات خرید و فروش ملک خود را در کمترین زمان پرداخت کنید، باید برخی از مدارک را در دست داشته باشید. فهرست این اسناد و مدارک را برای شما عنوان می کنیم:

  • فتوکپی اسناد مالکیت اعم از رسمی یا قراردادی و یا اجاری
  • فتوکپی گواهی شهرداری
  • فتوکپی شناسنامه خریدار
  • فتوکپی شناسنامه فروشنده
  • فتوکپی کارت ملی خریدار
  • فتوکپی کارت ملی فروشنده
  • فتوکپی صورت‌مجلس تفکیکی
  • فتوکپی پروانه ساختمان
  • فتوکپی پایان کار
  • فتوکپی حصر وراثت (در صورت ارثی بودن ملک )
  • گواهی واریز مالیات بر ارث (‌فرم ۱۹)
  • نقشه و کروکی محل
  • آدرس دقیق ملک

معافیت مالیات بر اجاره املاک مسکونی

زمانی که صحبت از مالیات به میان می آید، همیشه روش هایی نیز برای دریافت معافیت وجود دارد که در مورد املاک مسکونی شامل 7 مورد می باشد، حالا با هم نگاهی به تمامی این 7 مورد می اندازیم.

  • املاک واقع در تهران که زیربنای ذکر شده در سند کمتر از 150 متر باشد ، این متراژ در شهرستان به 200 متر می رسد.
  • هدیه دادن خانه به یکی از اعضای درجه یک که نسبت نسبی دارند، این اعضای خانواده شامل پدر، مادر، خواهر، برادر، همسر، فرزند، اجداد و حتی فرزندان می شود.
  • املاکی که میراث فرهنگی بر روی آن دست گذاشته و آن را به عنوان آثار ملی تلقی کنند.
  • در صورتی که یک ملک پس از فروش به مدت 6 ماه خالی از سکنه باشد.
  • مالکینی که به صورت مالک و مستاجر هستند. در صورتی که شما مالک خانه ای هستید ولی آن را اجاره داده و در خانه دیگری مستاجر هستید، نیاز به پرداخت کامل مالیات خانه نیست و مالیات را تنها باید بر اساس ما به تفاوت اجاره دریافتی و پرداختی محاسبه کنند.
  • در صورتی که بر اساس دریافت پولی از یک سازمان دولتی و یا نهاد کشوری خانه خود را بازسازی یا بهسازی کنید این مسئله شامل دریافت مالیات نمی شود.
  • در صورتی که اجاره دریافتی تنها منبع درآمد فرد باشد در این صورت فرد از پرداخت مالیات معاف می شود.

 

سخن آخر

بحث مالیات همیشه یک از مسائلی به حساب می آید که افراد نسبت به آن تقریبا بی اطلاع هستند و زمانی که قوانین جدید نیز به آن اضافه می  شود، می نتواند چالش های جدیدی را برای افراد ایجاد کند. در این بخش ما در وب سایت هومتیک و در راستای کمک به مدیریت بهتر خانه های خود تلاش کردیم اطلاعات کاملی را از انواع مالیات املاک در اختیار شما قرار دهیم.

 

 

مطالب مرتبط پیشنهادی:

همه چیز درباره مالیات آپارتمان های خالی

عوارض شهرداری خانه سالی چقدر است؟

Loading

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن