محله بوکان تهران

محله بوکان تهران

یکی از قدیمی‌ترین و شاید پر ارتفاع‌ترین محله‌های تهران که قدمتش به زمان ناصرالدین شاه باز می‌گردد، بوکان است که از میدان آبک آغاز شده و تا خیابان صادقی قمی ادامه دارد. بسیاری از تهرانی‌ها بوکان را به دلیل ارتفاع زیادی که دارد می‌شناسند و در میان املاکی‌ها اصطلاحی باب شده مبنی بر اینکه اگر در بوکان باشید حتی پارکینگ خانه شما به کل تهران ویو دارد. با وجود اینکه بوکان را به عنوان بالاترین نقطه تهران قلمداد می‌کنند، بافت و محیط این محله نسبت به نیاوران یا دیگر بخش‌های منطقه ۱ بسیار متفاوت بوده و تقریباً بافت سنتی خود را حفظ کرده است. البته در طی دو سال گذشته این روند در حال تغییر بوده و فرایند مدرن سازی بوکان چند وقتی است کلید خورده است.

 

محله بوکان تهران کجاست؟

بوکان یکی از شمالی‌ترین مناطق تهران است که در دامنه کوه‌های تهران قرار گرفته و به عنوان یکی از بام های تهران از آن یاد می‌شود. این محله از سمت غرب به میدان آبک، از شرق به خیابان صادقی قمی و از جنوب به بلوار مرجان می رسد. در اصل، خیابان بوکان ظاهری مانند حرکت L اسب در شطرنج دارد و یک خیابان صاف به حساب نمی آید.

محله بوکان تهران کجاست؟

تاریخچه بوکان

پیش از اینکه نوشتن این مقاله را شروع کنم، نگاه دقیقی به متون تاریخی انداختم و بر اساس نوشته ها مشخص نشد دقیقا بوکان از چه زمانی مشهور شده است. ولی بر اساس متن هایی که در زمان قاجاریه نوشته شده است، اولین بار ناصرالدین شاه از بوکان به عنوان یک محله خوش آب و هوا یاد می کند. به غیر از این متن به دلیل نزدیک بودن به گلاب دره نیز بوکان در زمان محمد رضا پهلوی از اهمیت زیادی برخوردار بود و یک دسترسی مناسب برای اهالی نیاوران به حساب می آمد.

تاریخچه بوکان

بافت محله بوکان

یکی از مواردی که در مورد بوکان بسیار کلیدی است، ساختار محله است که هنوز نیز تا حد زیادی بخش سنتی آن باقی مانده است. بوکان تا حد زیادی با محله های هم جوار خود مانند نیاوران ، ولنجک و دارآباد متفاوت بوده و اهالی این محله هنوز همان افرادی هستند که چندین سال است در آنجا زندگی می کنند. ولی در طی چند سال اخیر ساخت و ساز مدرن و لاکچری به این محله نیز رسیده است و شما ساختار های بسیار خاصی را در این محله از تهران مشاهده می کنید.

بافت محله بوکان

بوکان منطقه چند تهران هست؟

بوکان یکی از شناخته شده ترین محله های منطقه 1 تهران به حساب می آید که نیاوران را به گلاب دره و سپس دارآباد وصل می کند. دلیل اصلی محبوبیت محله بوکان، ترکیب بافت سنتی و مدرن در این خیابان می باشد.

 

بام بوکان

بام بوکان را باید یکی از اصلی ترین بخش های این محله قلمداد کنیم که تعداد بسیار زیادی از تهرانی ها برای داشتن دید منحصر به فرد به تهران این بخش را انتخاب می کنند. از نظر ارتفاع، بام بوکان یکی از بلند ترین مناطق تهران به حساب می آید. ولی اگر قصد دارید به سمت این محله بروید، با خود آب جوش و چایی ببرید.

بام بوکان

مکان های اداری ، تاریخی و فرهنگی بوکان

به دلیل شرایط خاصی که بوکان در طی تاریخ داشته، فضاهای تاریخی و اداری خاصی را نمی توان در این محله مشاهده کرد. بسیاری از بخش های این محله را خانه های مسکونی پر کرده و شاید مهم ترین بخش تفریحی در این محله همان بام بوکان باشد که یک ویو فوق العاده را در اختیار تمامی اهالی این محله قرار می دهد. به غیر از این بخش در صورتی که کار اداری داشته باشید، شاید مراجعه به خیابان یاسر بهترین گزینه باشد.

مکان های اداری ، تاریخی و فرهنگی بوکان

نزدیک ترین مترو به بوکان

نزدیک ترین ایستگاه مترو به محله بوکان، همان ایستگاه تجریش است که می توانید از این میدان با استفاده از تاکسی های خطی به سمت بوکان و یا میدان آبک حرکت کنید.

 

بهترین مرکز خریدهای بوکان

دو دلیل سبب شده که در محله بوکان مرکز خریدی وجود نداشته باشد. در ابتدا بوکان از نظر شیب یکی از محله های خاص تهران است که ساخت و ساز در آن تا حد زیادی دشوار می شود. این شیب تردد خودرو را تا حد زیادی دچار مشکل می کند و مصرف کنندگان نیز تمایل ندارند به این محله بروند. دلیل دوم نیز عدم وجود زمین های بزرگ و مناسب برای ساخت مراکز تجاری مدرن است.

 

نقشه‌ بوکان تهران

به منظور اینکه ایده بهترین از محله بوکان داشته باشید، برای شما نقشه هوایی این محله را آماده کرده ایم که می توانید آن را پیش رو مشاهده کنید.

نقشه‌ بوکان تهران

 

مقاله‌های پیشنهادی:

معرفی محله نیاوران تهران

معرفی محله کامرانیه تهران، نقشه و مراکز خرید و برج ها

Loading

امتیاز شما به این صفحه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن