معرفی محله نیاوران تهران

معرفی محله نیاوران تهران

نیاوران بدون شک لوکس ترین و گران بهاترین منطقه تهران به حساب می آید که قدمت تمدن در آن به زمان قاجاریه باز می گردد. بسیاری از تهرانی ها زمانی که قصد دارند در مورد یک منطقه مرفه نشین صحبت کنند اولین منطقه ای که عنوان می کنند نیاوران بوده که حالا با هم به دلایل این مسئله نگاهی می اندازیم.

نیاوران کجاست؟

نیاوران که در بخش شمال شرقی تهران قرار گرفته است مرفه ترین و شاید گران قیمت ترین منطقه در ایران به حساب می آید. این منطقه که در ارتفاع 1700 متری از سطح دریا قرار گرفته یکی از معدود مناطق تهران به حساب می آید که آب و هوای بسیار خوبی داشته و در زمستان نیز بارش برف را تجربه می کند. نیاوران  در طی چند سال گذشته به دلیل شهرت خود به عنوان میزبان برندهای مشهوری شناخته می شود و مراکز تجاری و اداری منحصر به فردی را نیز در خود جای داده است. شهرسازی نیاوران تقریبا منحصر به فرد بوده و به دو بخش سنتی و مدرن تقسیم می شود. در بخش سنتی اغلب خانه ها از زمان پیش از انقلاب باقی مانده و بیشتر در کوچه ها دیده می شوند. در بخش مدرن که در راستای انقلاب ساخت و ساز در ایران ایجاد شد خانه های ویلایی و بلند مرتبه را مشاهده می کنیم که با طراحی های خیلی زیبا ساخته شده اند.

 محله نیاوران تهران

نیاوران منطقه چند تهران است؟

همانگونه که پیش از این به آن اشاره شد نیاوران در شمال تهران و در منطقه 1 قرار گرفته و دقیقا همین موقعیت جغرافیایی است که سبب شده این منطقه بسیار محبوب و صد البته گران قیمت باشد. با وجود اینکه بسیار از محله های منطقه 1 تهران ترافیک شلوغی دارند ولی نیاوران تحت تاثیر شهرسازی خود که مملو از خیابان های عریض می باشد کمترین حجم ترافیکی را تجربه می کند.

تاریخچه نیاوران

در زمان حکومت قاجاریه و حتی پیش از آن افرادی که در کنار نیاوران کنونی سکونت داشتند به منظور برآورده کردن نیازهای روزمره خود به این مناطقه می رفتند و از نی زارهای موجود در این منطقه نی جمع آوری می کردند. به دلیل همین مسئله بسیاری از افراد بومی این منطقه را به عنوان “نی آوران” می شناختند و پس از مدتی تحت تاثیر تغییرات زبان به نیاوران تغییر یافت.

ساختمان های نیاوران

قیمت خانه در نیاوران

قیمت زمین و آپارتمان در تهران تحت تاثیر عوامل مختلف بالا پایین می شود و ممکن است از یک خیابان به خیابان دیگر متفاوت باشد. از آنجایی که نیاوران نیز یکی از مناطقی می باشد که بافت های مختلفی دارد قیمت زمین و آپارتمان نیز تحت تاثیر همین مسئله تغییر می کند. علاوه بر آن از آنجایی که ممکن است قیمت زمین در تهران با کوچک ترین اتفاق تغییر کند بهتر است یک قیمت دقیق اعلام نکنیم! قیمت زمین و آپارتمان در نیاوران به عوامل متعددی مانند کوچه ، متراژ و بنای ساختمان بستگی دارد.

پنت هاوس نیاوران

از دلایلی که سبب شده منطقه نیاوران بر سر زبان ها بیافتند خانه های ویلایی و زیبای آن است ولی در برخی از بخش های این محله نیز ما شاهد برج های بلندی هستیم که در بلندترین طبقه آن پنت هاوس های بسیار زیبایی طراحی شده است. این پنت هاوس ها از نظر قیمتی بسیار بالاتر از خانه های عادی بوده و ساختار آن نیز از نظر متراژ و طراحی بسیار متفاوت می باشد. به گفته بسیاری از ساکنین این محله ساختمان چناران پارک بهترین پنت هاوس این منطقه را به خود اختصاص داده است.

خیابان های محله نیاوران تهران

بهترین خیابان نیاوران

در تمامی محله های تهران چندین خیابان مشهور مشاهده می کنید ، ولی در نیاوران ما تعداد خیابان های متعددی را مشاهده می کنیم که از زمان پیش از انقلاب نیز اهمیت متعددی داشته است حالا با هم تمامی خیابان های مهم این محله را بررسی می کنیم.

خیابان باهنر: اصلی ترین خیابان این محله که پیش از این به عنوان خیابان نیاوران شناخته می شده است ، امروزه تغییر نام داده است. شما در این خیابان تعداد زیادی از مراکز تجاری و اداری را مشاهده میکنید.

خیابان مژده: خیابان مژده که بیشتر به دلیل وجود کافه ها و رستواران هایش شناخته می شود دارای خانه های بسیار شیکی است که در دیگر بخش های تهران دیده نمی شوند.

سه راه یاسر: مرکز خانه های بسیار شیک در منطقه نیاوران که شما با حضور در آن می توانید شکوه معماری ایرانی را به وضوح مشاهده نمایید.

از دیگر خیابان های مشهور این محله می توان به خیابان بوکان ، شفیعی ، کاج ، جهان شاهی ، ملاحسینی و نورافشانی اشاره کرد.

معرفی مکان های مشهور نیاوران

مشهوریت محله نیاوران تنها به دلیل ساختمان های زیبا و شرایط جغرافیایی آن نمی باشد ، وجود ساختمان های متعدد نیز شهرت این محله را بسیار بیشتر کرده است. حالا با هم نگاهی به اصلی ترین ساختمان های این محله می اندازیم.

کاخ نیاوران

کاخ نیاوران

یکی از قطب های گردشگری در تهران که قدمت آن به زمان حکومت قاجاریه باز می گردد. این کاخ که در زمینی به وسعت 11 هکتار بنا شده است در طول پادشاهی قاجاریه و پهلوی به عنوان اقامتگاه تابستانه پادشاهان به حساب می آمده است. اولین بار فتحلی شاه قاجار این کاخ را به دلیل خوش آب و هوا بودن برگزید و سپس بعد از انحلال حکومت قاجاریه محمد رضا شاه پهلوی نیز از دوران جوانی این منطقه را برای خوش گذرانی انتخاب کرد.

پارک نیاوران

پارک نیاوران تهران

یکی از زیباترین بخش های محله نیاوران پارک نیاوران می باشد که در طی سال های متمادی افرادی زیادی را به سمت خود جذب کرده است. این پارک که در پاییز و بهار و با بارش باران بسیار زیبا می شود از اصلی ترین مناطق گردشگری در تهران به حساب می آید. یکی از اصلی ترین مشخصه های این منطقه وجود درخت های زیبا و طرح های مهندسی فوق العاده می باشد. به تمامی تهرانی ها یا کسانی که از تهران بازدید می کنند پیشنهاد می کنیم حتما در روزهای بارانی به این پارک نگاهی بیاندازند.

مراکز خرید محله نیاوران

در طی چند سال اخیر تعداد ساختمان های تجاری ساخته شده در نیاوران روز به روز افزایش پیدا کرده و این مسئله در طی چند سال اخیر و به دلیل سرعت گسترش فعالیت های تجاری در این منطقه رو به افزایش است. حالا با هم نگاهی به مهمترین مراکز تجاری این محله می اندازیم:

اطلس مال در نیاوران

اطلس مال نیاوران

اطلس مال نیاوران که همیشه شایعه های بسیاری پیرامون آن بوده است به عنوان یکی از شاهکارهای تجاری در تهران به حساب می آید. اطلس مال که همیشه به عنوان یکی از پروژه های مجلل تجاری-اداری شناخته می شد ، دارای 19 طبقه بوده که در آن 220 واحد اداری و 330 واحد تجاری مشاهده می شود. از مشخصه های بارز این منطقه وجود فضایی برای 1400 خودرو می باشد که تنها ایران مال در شمال غرب فضای بزرگ تری دارد!

 

 

بیشتر بخوانید:

معرفی محله یوسف آباد تهران

لیست محله های شمال تهران ،معرفی کامل با عکس

معرفی گران ترین محله های تهران در سال ۱۴۰۱

Loading

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن