محله سهروردی شمالی تاریخچه و امکانات و دسترسی

سال 1386 برای اولین بار همراه با پسر داییم برای مراجعه به پزشک به محله سهروردی شمالی و میدان پالیزی رفتیم و در آن زمان بود که برای اولین بار محله سهروردی شمالی را دیدم. این محله قدیمی که به دو بخش سهروردی شمالی و جنوبی تقسیم می شود، یکی از بخش های کلیدی شهر تهران هست که فضای اداری – مسکونی را در خود جای داده است. این خیابان که در منطقه 7 تهران قرار دارد، از زمان رضا شاه ساخت و ساز در آن شروع شد و تا به امروز نیز نقش کلیدی در رونق شهر بازی کرده است. حالا در وب سایت هومتیک قصد داریم تمامی نکات در مورد این منطقه را به شما بگوییم.

 

تاریخچه محله سهروردی تهران

اولین باری که محله سهروردی کنونی مورد توجه تهرانی قرار گرفت، به زمان قاجار باز می گردد که دامدارها از این محله به عنوان چراگاه استفاده می کردند. در زمان حکومت پهلوی اول (رضا خان) بود که یکی از تیمسارهای شناخته شده ارتش به نام سپه تصمیم گرفت کاربرد این منطقه را از کشاورزی و دامداری تغییر داده و به یک محیط نظامی تبدیل کند. در همین راستا بود که او تصمیم گرفت به منظور اسکان دادن خانواده های ارتشی ها، زمین های 420 و 210 متری را بین درجه دارهای ارتش تقسیم کند.

پس از اینکه خانواده های اعضای درجه داران ارتش تصمیم گرفتند در این محله سکونت داشته باشند، برخی دیگر از تهرانی ها نیز به دلیل آب و هوای خوب و امنیت بالای محله در آنجا ساکن شدند. سکونت افراد غیر نظامی در این منطقه سبب شد فرایند توسعه این محله نیز وارد فاز جدیدی شود و خیرین شناخته شده ایران مانند خانواده طلاچیان تصمیم گرفتند در این منطقه سرمایه گذاری کنند. پیش از انقلاب اسلامی این خیابان را بسیاری به عنوان فرح می شناختند و تعداد زیادی از کلیمی های ایران نیز در آن سکونت داشتند. پس از انقلاب اسلامی اسم محله به پیروی از فیلسوف مکتب اشراق تغییر نام داد و نام سهروردی را به خود گرفت.

 

بافت محله سهروردی شمالی

سهروردی شمالی یکی از مناطقی است که ساختار بسیار خاصی را دارا می‌باشد و کسانی که در آنجا ساکن هستند، فرهنگ متفاوتی نسبت به دیگر مناطق تهران دارند. در این محله، افراد قدیمی تهران ساکن هستند و آرامش بخصوصی در آنجا دایر است. تلفیق بخش اداری با مسکونی سبب شده ترافیک این منطقه در ساعات تعطیلی ادارات، کمی زیاد شده و تردد برای خودروهای شخصی دشوار باشد. بخش مسکونی نیز ساخت و ساز آپارتمان نشینی دارد و هنوز برج سازی‌های تهران دایر نشده است.

 

سهروردی شمالی منطقه چند است؟

سهروردی تهران را از نظر دسته بندی باید جزء منظقه 7 تهران به حساب بیاورید که شامل خیابان هایی مانند میرزایی ، گودرزی ، اندیشه ، بهشتی و … می شود. در این بخش از این محله ها ساختمان های اداری و پزشکی دایر شده و شما می توانید از خدمات آنها استفاده کنید.

 

سهروردی تهران در کجا قرار گرفته است؟

خیابان سهروردی شمالی که در مرکز تهران قرار گرفته، از جنوب پل سید خندان آغاز شده و تا خیابان مطهری ادامه دارد. این در حالی هست که سهروردی جنوبی نیز از خیابان مطهری شروع شده و تا بهار شیرازی امتداد دارد. در امتداد این خیابان، بخش های تجاری مانند بانک ، رستوران ها و خیابان ها قرار دارد. این خیابان از سمت شرق به شریعتی و از غرب نیز به خیابان اکبری محدود می شود.

 

بهترین بخش سهروردی شمالی

این بحث کاملا یک مطلب نسبی هست، ولی اگر بخواهیم از نظر اهالی این محله صحبت کنیم، باید بخش جنوبی میدان پالیزی تا خیابان بهشتی را به عنوان بهترین بخش سهروردی شمالی در نظر بگیریم.

میدان پالیزی سهروردی

 

دسترسی به محله سهروردی شمالی

از نظر خود من که در خیابان های عریض چیتگر زندگی می کنم، بحث دسترسی و سهولت تردد تنها دلیلی هست که بخواهم در یک محله به غیر از منطقه 22 زندگی کنم. این عامل در مورد سهروردی شمالی نیز اصلی ترین مزیت بود و به همین دلیل، شاید روزی به این محله نقل مکان کنم. خیابان سهروری شمالی از طریق پل سید خندان ، خرمشهر ، مطهری و وجود دو ایستگاه متروی سهروردی و شهید قدوسی نیز دسترسی به حمل و نقل عمومی را ساده می کند.

 

مترو سهروردی شمالی

بدون شک مترو مفتح بهترین گزینه برای شما به حساب می آید. دو ایستگاه شهید بهشتی و مفتح نیز به این خیابان فوق العاده نزدیک هستند و شما می توانید از آن ها برای تردد استفاده کنید.

ایستگاه مترو سهروردی

 

سرای محله سهروردی شمالی

زندگی در سهروری شمالی مزیت های بسیاری را برای شما به همراه دارد. شاید وجود یک سرای محله فوق العاده، اصلی ترین مزیت سهروردی شمالی در نظر گرفته شود. این سرای محله که در خیابان ملک قرار گرفته است برای شما کلاس های موسیقی ، زبان انگلیسی ، سواد آموزش و خوشنویسی را برگزار می کند.

آدرس سرای محله سهروردی شمالی: خیابان شریعتی ، خیابان ملک ، خیابان اقلیمی ، بن بست شازاد پلاک 18

 

خیابان سهروردی تهران روی نقشه

در این بخش با استفاده از نقشه گوگل قصد داریم تصویر هوایی محله سهروردی را در اختیار شما قرار دهیم.

خیابان سهروردی روی نقشه

 

اسامی خیابان های معروف سهروردی شمالی

از دیرباز محله سهروردی یکی از اصلی ترین محله های تهران به حساب آمده و به همین دلیل نیز برخی از مهم ترین خیابان های پایتخت نیز در آن قرار دارد. از این رو ما مهم ترین آن ها را پیش رو اعلام می کنیم:

  • سلیمان خاطر
  • ترکمنستان
  • خرمشهر
  • هویزه
  • کوروش
  • بهشتی

 

امکانات پزشکی سهروردی تهران

اگر قصد دارید در این محله سکونت داشته باشید و مسائل درمانی اهمیت زیادی برای شما دارد، باید بگوییم سهروردی شمالی یکی از بهترین محله ها از نظر امکانات پزشکی هست. در این محله محبوب، شما می توانید بیمارستان مادران، مرکز جراحی پیروز، مرکز دندان پزشکی امام علی، درمانگاه تخصصی مغز و اعصاب و روان سهروردی را مشاهده کرده و در صورت نیاز به آنجا مراجعه کنید.

 

مراکز خرید سهروردی تهران

در میدان پالیزی و ضلع جنوبی آن، مرکز خرید اندیشه قرار دارد که یکی از اصلی ترین بخش های تجاری این محله هست. به غیر از مرکز تجاری اندیشه، شما می توانید مجتمع کوروش را نیز در این خیابان مشاهده کنید. شاید اصلی ترین بخش تجاری این خیابان رستوران ها و سفره خانه های سنتی آن هست که در کمتر نقطه ای از تهران چنین تنوعی مشاهده می شود.

 

 

مطالب مرتبط پیشنهادی:

معرفی محله بلوار فردوس تهران + تاریخچه و امکانات

معرفی محله نازی آباد تهران مراکز خرید و اماکن مهم

Loading

امتیاز شما به این صفحه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن