محله بلوار فردوس تهران

معرفی محله بلوار فردوس تهران + تاریخچه و امکانات

یکی از محله‌های نوستالژی غرب تهران که بیشتر تهرانیها با آن خاطره دارند، بلوار فردوس است که نشان دهنده هویت اصلی ساکنین غرب هست. اولین باری که خود من به عنوان یک تهرانی، بلوار فردوس را از نزدیک مشاهده کردم، سال ۱۳۷۵ بود که  اقوام، این محله را به عنوان یکی از بخش‌های رو به رشد تهران برای زندگی انتخاب کردند. در آن زمان بلوار فردوس مملو از خانه‌های ویلایی و دو طبقه بود که با سرامیک‌های ۳ سانتی نمای خانه تزیین شده بود. از آن زمان نزدیک به 27 سال می‌گذرد و  بلوار فردوس ماهیت جدیدی به خود گرفته و خانه‌های ویلایی، جای خود را به آپارتمان‌های بلند مرتبه‌ای داده اند که هویت اصلی غرب تهران را نشان می‌دهند. حالا قصد داریم همراه با شما هومتیکی های عزیز بلوار فردوس تهران را ارزیابی کرده و نشان دهیم چرا این محله تا این حد در میان تهرانی‌ها محبوب است.

 

تاریخچه محله بلوار فردوس

زمانی که با پدرم در مورد تاریخچه منطقه ۵ و مخصوصاً بلوار فردوس صحبت می‌کنم، زمان ساخت این محله را به درستی نمی‌داند ولی اواسط دهه ۴۰ را زمان ساخت و ساز خانه‌های کلنگی این منطقه عنوان می‌کند. برخلاف بسیاری از محله‌های کنونی غرب، مانند منطقه ۲۲ و جنت آباد، بلوار فردوس یکی از قدیمی‌ترین ‌بخش های این منطقه به حساب می‌آید که هویت کلی غرب تهران را ایجاد کرده و سبب شده امروزه فرهنگ غرب تهران تشکیل شود. بازنشستگان و کسانی که قصد داشتند به اطراف تهران آمده تا از آب و هوای منحصر به فرد غرب استفاده کنند، بلوار فردوس را به عنوان محله مورد نظر خود انتخاب می‌کردند. بسیاری از اهالی قدیمی این محله کسانی هستند که قبل از این در مرکز و جنوب تهران زندگی می‌کردند و به منظور تغییر شرایط زندگی خود به این محله روی آورده اند.

 

بافت بلوار فردوس

بلوار فردوس در منطقه ۵ تهران قرار گرفته و اتوبان ستاری آن را به بلوار فردوس غرب و شرق تقسیم می‌کند. محبوبیت بلوار فردوس زمانی در میان ساکنین غرب تهران افزایش پیدا کرد که رستوران‌ها و مراکز خرید متنوعی در این بلوار راه‌اندازی شدند و همین مسئله سبب شد بسیاری از افراد این منطقه را برای زندگی انتخاب کنند. کسانی که در این محله زندگی می‌کنند، بیشتر افرادی هستند که از دیگر مناطق مهاجرت کرده‌اند و ساکنین سنتی و قدیمی بلوار فردوس به دیگر محله‌ها رفته و در آنجا ساکن شده اند. تحت تاثیر همین مسئله ما تنوع بسیاری در میان ساکنین مشاهده می‌کنیم و نمی‌توانیم ساختار متمرکزی مانند شرق یا شمال تهران داشته باشیم.

 

بلوار فردوس کجاست؟

همانطور که پیش از این نیز عنوان کردیم، محله بلوار فردوس به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‌شود که بخش شرقی از آیت الله کاشانی شروع شده و تا اتوبان ستاری ادامه دارد. بخش غربی از اتوبان ستاری آغاز می‌شود و تا ابتدای بلوار تعاون یا همان خیابان بهار ادامه پیدا می‌کند. بخش شمالی بلوار فردوس شرقی هم راستا با آیت الله کاشانی است و جنوب آن نیز به اتوبان شیخ فضل الله نوری منتهی می شود.

 

دسترسی بلوار فردوس

از مزیت‌های فوق العاده بلوار فردوس، دسترسی به آن از طریق روش‌های  مختلف است.  مترو صادقیه یکی از اولین ایستگاه‌هایی بود که در تهران راه‌اندازی شد و  درب خروجی آن به ابتدای بلوار فردوس شرقی منتهی می‌شود. علاوه بر این ایستگاه ارم سبز نیز دسترسی شما را به بلوار فردوس غربی باز می‌کند و می‌توانید از آنجا به مقصد خود حرکت کنید. همچنین اتوبوس‌های بی‌آر‌تی آزادی که به سمت میدان پونک حرکت می‌کنند نیز در نزدیکی بلوار فردوس شرقی ایستگاه دارد. در کنار حمل و نقل عمومی، می‌توانید از تاکسی‌های خطی و حتی اتوبوس‌های  خیابان آیت الله کاشانی برای تردد استفاده کنید.

 

خیابان‌های بلوار فردوس غرب تهران

همانگونه که پیش از این نیز گفتیم، بلوار فردوس غربی از اتوبان ستاری آغاز شده و تا سه راه تعاون  یا همان بلوار الهام ادامه دارد. از مهم‌ترین خیابان‌های این منطقه می‌توانیم به موارد پیش رو اشاره کنیم؛

  • خیابان بهار شمالی و جنوبی
  • خیابان ورزی شمالی و جنوبی
  • خیابان پروانه
  • بلوار شقایق
  • خیابان لاله

 

شرایط زندگی در محله بلوار فردوس

بر اساس نظرسنجی‌ای که وزارت کشور انجام داده بود، بلوار فردوس یکی از محبوب‌ترین محله‌های غرب تهران برای زندگی است که عمده دلیل این مسئله، دسترسی راحت به بخش‌های مختلف، وجود مراکز خرید متعدد، فرهنگ آپارتمان نشینی منحصر به فرد و از همه مهمتر جایگاه بلوار فردوس برای ساکنین غرب تهران می‌باشد.

 

متروی بلوار فردوس

متروی بلوار فردوس شامل دو ایستگاه هست که اصلی‌ترین آن مترو صادقیه می‌باشد که در انتهای کوچه والعصر قابل دسترسی است. علاوه بر این، بلوار فردوس غربی که امروزه به خیابان حجازی تغییر نام داده است دارای ایستگاه مترو انحصاری است که می‌توانید در انتهای خیابان شقایق به آن دسترسی داشته باشید.

ایستگاه مترو صادقیه

 

مراکز مذهبی بلوار فردوس

از آنجایی که بلوار فردوس را می‌توانیم یکی از محله‌های کلیدی غرب تهران به حساب بیاوریم، مراکز مذهبی بسیار خاصی نیز در این منطقه قرار گرفته و می‌توانید به یکی از مساجد و یا تکیه‌های موجود در این محله مراجعه کنید. از مهمترین مساجد این محله می‌توانیم به موارد پیش رو اشاره کنیم:

  • مسجد الزهرا
    مسجد الزهرا بلوار فردوس
  • مسجد علی ابن ابی طالب
    محله فردوس، مسجد علی ابن ابی طالب
  • مسجد امام حسن عسکری(ع)
    مسجد امام حسن عسکری بلوار فردوس
  • مسجد حضرت زینب
    مسجد حضرت زینب بلوار فردوس
  • مسجد سالار شهیدان
    مسجد سالار شهیدان
  • مسجد فاطمه الزهرا (س)

 

نقشه بلوار فردوس غرب

به منظور اینکه شما همراهان هومتیکی بتوانید راحت‌تر به محله بلوار فردوس دسترسی داشته باشید، ما برای شما نقشه هوایی این محله را از گوگل آماده کرده‌ایم.

نقشه بلوار فردوس تهران

 

بلوار فردوس شرق و رستوران های مختلف

تهران، امروزه به یکی از بزرگترین میزبانان رستوران‌های بین‌المللی و منحصر به فرد تبدیل شده و محله بلوار فردوس برای  غرب نشینان پایتخت به عنوان یکی از مهم‌ترین محله‌ها در ارائه غذاهای خاص شناخته شده است. رستوران‌های بسیار مشهوری مانند میخوش، سنسو، شادان ، مورالانژ و دکتر آرین در این محله قرار گرفته‌اند و می‌توانید بر اساس ذائقه‌ای که دارید، یکی از آنها را برای خود انتخاب کنید. البته برخی دیگر از رستوران‌های  مختلف نیز در این محله راه‌اندازی شده‌اند که  میتوانید به آنها نیز نگاهی بیندازید.

مراکز خرید محله بلوار فردوس

دو مرکز خریدی که در طی چندین سال اخیر توانسته بلوار  فردوس را به قطب  خرید غرب تهران تبدیل کند مرکز خرید کوروش در اتوبان ستاری و مرکز خرید هایپر استار در اتوبان باکری می‌باشد. موفقیت این دو مرکز خرید سبب شد بسیاری از سرمایه‌گذاران برای راه‌اندازی مال‌های بزرگ، غرب تهران را انتخاب کرده و از فضای موجود استفاده کنند. البته نبش وفا آذر جنوبی نیز مرکز خرید آیریک وجود دارد و ساکنین بلوار فردوس شرقی می‌توانند از این  مرکز برای خرید استفاده کنند.

هایپر استار اتوبان باکری

 

 

حتماٌ این مطالب را مطالعه کنید:

محله های غرب تهران

مرکز خرید نیایش مال، راهنمای طبقات و امکانات و دسترسی و ساعت کاری

معرفی شهرک آپادانا تهران

مرکز خرید بام لند تهران (چیتگر). مسیرها و امکانات

Loading

امتیاز شما به این صفحه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن