معرفی محله نازی آباد تهران مراکز خرید و اماکن مهم

به عنوان کسی که سال ها در محله نازی آباد زندگی و دوران تحصیل خود را نیز در این محله سپری کرده، نوشتن این مقاله یادآور خاطرات بسیاری هست. تمامی مواردی که در این مقاله برای شما ذکر می شوند، تجربیاتی هستند که به عنوان یک ساکن نازی آباد داشته ام و تلاش می کنم یک دید واقعی را ارائه دهم. نازی آباد یکی از سمبل های جنوب شهر تهران است که بیشتر به دلیل فرهنگ خاص ، وجود فروشگاه های مختلف و خانه های ساخته شده توسط آلمانی ها شناخته می شود. بسیاری از تهرانی ها نازی آباد را به عنوان جردن جنوبی می شناسند و برای افرادی که قصد دارند در جنوب شهر تهران شرایط بهتری داشته باشند، زندگی در این محله را مد نظر قرار می دهند. حالا با هم نگاهی به محله نازی آباد و مشکلات زندگی در این محله نسبتا شلوغ، می اندازیم.

 

تاریخچه نازی آباد تهران

زمانی که ما در محله هزاردستگاه و خانه های فرهنگیان زندگی می کردیم، من و دوستانم اعتقاد داشتیم تمامی محله را آلمانی ها ساخته اند. این مسئله بیشتر تحت تاثیر این مورد بود که خانه های فرهنگیان را یک شرکت آلمانی ساخته بود و از نظر ساختار بسیار مستحکم بودند. تقریبا تمامی ساکنین محله نازی آباد این داستان ها را باور دارند و به بخشی از فرهنگ محله تبدیل شده است. پدرم که از سال 1340 در نازی آباد و جوادیه ساکن بوده سکونت مهندسین و کارکنان آلمانی را در این بخش از تهران تصدیق می کند ولی همان زمان نیز اسم محله نازی آباد بوده و دلیل اصلی نام گذاری این مسئله نیست.

به دلیل تناقص های موجود در این داستان، تصمیم گرفتم نگاه دقیق به این داستان بیاندازم و از نظر تاریخی این موضوع را ارزیابی کردم. بنا به گفته نوشته های تاریخی، ناصرالدین شاه در سلسله مراتب اهدای زمین های شهری به بانوان مختلف، این محله را به نازخاتون یکی از سوگولی ها اهدا کرده و در نتیجه پس از سکونت تهرانی در این محله به نازی آباد تغییر اسم داده است.

 

بافت محله نازی آباد تهران

نازی آباد یکی از محله های در حال مدرن جنوب تهران است که در طی چندین سال اخیر تعدادی مراکز خرید مدرن در این محله راه اندازی شده است. مردم ساکن در نازی آباد در ده سال گذشته به کلی تغییر کرده اند و بافت سنتی و مذهبی آن عوض شده است. مهاجرت بسیاری از ساکنین سبب شده قشر کنونی شرایط متفاوتی را وارد این محله کنند و همین مسئله نیز دلیل اصلی گران شدن قیمت خانه به حساب می آید.

 

دسترسی به محله نازی آباد تهران

می توانید از طریق چهار بزرگراه اصلی جنوب تهران یعنی  انتهای بزرگراه نواب (میدان بهمنیار)، بزرگراه بعثت (میدان بهمن)، بزرگراه تندگویان (ورودی نازی ‌آباد و میدان بهمنیار)، بزرگراه آزادگان (ورودی خیابان شهید رجایی و نازی ‌آباد) به سمت این محله حرکت کنید. علاوه بر این مسئله، می توانید از ایستگاه متروی علی آباد و اتوبوس های خطی که در خانی آباد، شهرک وصل ، علی آباد ، شهر ری و فیاض بخش برای تردد استفاده کنید. در برخی از بخش مهم تهران مانند بازار، میدان انقلاب و راه آهن تاکسی های خطی برای نازی آباد نیز وجود دارند

 

مراکز خرید نازی آباد تهران

به صورت کلی ساکنین نازی آباد به منظور خرید محصولات خود به میدان بازار دوم و تره بار این منطقه مراجعه می کنند، ولی در امتداد دو خیابان اصلی یعنی اکبر مشهدی و بازاردوم مراکز خرید و مغازه های مختلفی راه اندازی شده که همین مسئله نازی آباد را به عنوان قطب خرید منطقه 16 و حتی کل جنوب شهر تبدیل کرده است. در طی چندین سال پاساژ زرافشان ، پاساژ یوسف و مدائن راه اندازی شده و ساکنین می توانند برای خرید به این محله مراجعه کنند.

 

فرهنگسرای بهمن - نازی آباد

مراکز فرهنگی و مذهبی نازی آباد تهران

مهم ترین و اصلی ترین مرکز فرهنگی جنوب شهر تهران فرهنگسرای بهمن هست که لقب اولین فرهنگسرای ایران را به یدک می کشد، در محله نازی آباد قرار دارد و تا به امروز میزبان بسیاری از رویدادها بوده است. فرهنگسرای بهمن که در امتداد بزرگراه تندگویان و چسبیده به میدان بهمن قرار گرفته، همراه با پارک بهمن یکی از اصلی ترین مراکز تفریحی- فرهنگی نازی آباد شناخته می شود. علاوه بر فرهنگسرای بهمن، وجود آکادمی مرغوبکار که به زمین تمرینی تیم استقلال نیز مشهور است شرایط آموزش ورزشی منطقه را به کلی متفاوت کرده است.

از نقطه نظر مذهبی نیز وجود مساجد متعدد در محله نازی آباد سبب شده این محله به یکی از قطب های اصلی مراسم مذهبی در تهران تبدیل شود. در تمامی بخش های اصلی این محله از جمله میدان بازار دوم، شما مساجد بسیار کلیدی را مشاهده می کنید که هر یک از آن ها اختصاص به ساکنین یک شهر یا روستای خاص دارد.

 

خیابان‌های مهم نازی آباد تهران

یکی از خوبیهای محله نازی آباد، وجود خیابان های مختلف است که همین مسئله سبب شده بار ترافیکی این محله نسبت به دیگر بخش های جنوب شهر تهران کمتر باشد. از جمله مهم ترین خیابان های این محله می توانیم به خیابان هزار دستگاه، خیابان پارس (اکبر مشهدی)، خیابان فاطمی (جنگل)، خیابان مدائن، خیابان ناصر، خیابان هلال احمر، نیکنام، خیابان بدلی و خیابان خلیلی پور اشاره کنیم. البته در میان ساکنین این محله برخی از این خیابان ها اسامی دیگری نیز دارند به عنوان مثال خیابان فاطمی به عنوان دخانیات و خیابان ….. نیز ته خط نازی آباد شناخته می شود.

 

مراکز درمانی محله نازی آباد تهران

نسبت به دیگر محله های جنوب شهر تهران، نازی آباد از نظر مراکز درمانی شرایط بسیار بهتری را دارا است. در بخش شمالی این محله وجود بیمارستان امیرالمونین، نعمتی برای ساکنین به حساب می آید و برخی از پزشکان شناخته شده در این مرکز فعالیت می کنند. از سوی دیگر بیمارستان فوق تخصصی مفرح نیز برای انجام برخی از جراحی ها بسیار مناسب می باشد. در بخش شرقی نازی آباد و روبروی رستوران جوان درمانگاه 13 آبان وجود دارد که ساکنین می توانند از خدمات آن نیز نهایت استفاده را ببرند.

 

نقشه‌ نازی آباد تهران

 

نقشه نازی آباد تهران

 

 

مطالب پیشنهادی :

کوی نصر (گیشا) تهران کجاست؟امکانات و نقشه

میدان گمرک (رازی) تهران کجاست؟نقشه و دسترسی و قیمت خانه

Loading

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن