میدان گمرک (رازی) تهران کجاست؟نقشه و دسترسی و قیمت خانه

میدان گمرک (رازی) تهران کجاست؟نقشه و دسترسی و قیمت خانه

سال 1391 که دوران مقدس سربازی من شروع شده بود، به من دستور داده شد که تمامی درجات نظامی خود را تهیه کنم. برای این کار همراه با چندتن از دوستان به سمت میدان رازی یا همان گمرک قبلی حرکت کردیم. فضای این محله مرا تا حد زیادی به محله های بازاری تهران آشنا کرد و جو حاکم بر آن نسبت به دیگر بخش های تهران متفاوت بود. میدان گمرک که یکی از قدیمی ترین محله های تهران است، در منطقه 11 شهرداری تهران واقع شده و امروزه مرکز فروش وسایل نظامی ، دوچرخه، موتور و وسایل کوه نوردی است. دقیقا در وسط آن مجسمه زکریای رازی دیده می شود. در این بخش قصد داریم نگاهی به میدان گمرک بیاندازیم.

میدان گمرک (رازی) تهران کجاست؟نقشه و دسترسی و قیمت خانه

تاریخچه میدان گمرک

اولین بار زمان ناصرالدین شاه قاجار بود که سکونت در میدان گمرک تهران آغاز شد. این بخش از تهران به عنوان یکی از دروازه های اصلی شهر به حساب می آمد. از آنجایی که تجار برای ورود خود بیشتر از این دروازه استفاده می کردند، هزینه ورود کالاها نیز در همان مکان گرفته می شد. به علت ماهیت کاری این دروازه، این محله گمرک نامیده شد و بسیاری از افراد تا به امروز نیز از آن تحت عنوان این اسم یاد می کنند. بعد از انقلاب اسلامی بود که نام این محله به کلی تغییر کرد و با سیاست های نوین، بافت تجاری آن نیز رونق گرفت. جهت تجلیل از دستاوردهای زکریای رازی دانشمند ارزشمند ایرانی، این محله را رازی نامیدند و هم اکنون نیز پارکی به همین اسم در آن محله قرار دارد.

میدان گمرک (رازی) تهران کجاست؟نقشه و دسترسی و قیمت خانه

منطقه جغرافیایی میدان گمرک

در زمان ناصرالدین شاه میدان گمرک به عنوان غربی ترین محله تهران به حساب می آمد. پس از آن باغات متعددی قرار گرفته بود. امروزه این محله بیشتر به عنوان متصل کننده جنوب و شمال معروف است و دقیقا در مرکز تهران قرار گرفته. گمرک از جنوب به میدان راه آهن و از شمال به میدان قزوین متصل می شود. غرب این میدان را بزرگراه شهید نواب صفوی محدود کرده و غرب آن نیز به ولیعصر و یا محله امیریه می رسد. سه شاه راه کلیدی تهران یعنی خیابان های مولوی ، کارگر و هلال احمر به این میدان ختم می شوند و همین مسئله این میدان را بسیار مهم کرده است.

میدان گمرک (رازی) تهران کجاست؟نقشه و دسترسی و قیمت خانه

بافت میدان گمرک

از دیرباز میدان گمرک را به عنوان یکی از سنتی ترین محله های تهران می شناسند که در آن مراسم سنتی با بهترین کیفیت برگزار می شد. بازاریان معمولا در همین محله زندگی می کنند و خانه ها نیز تقریبا قدیمی است.

میدان گمرک (رازی) تهران کجاست؟نقشه و دسترسی و قیمت خانه

دسترسی‌های میدان گمرک

با توجه به اینکه گمرک در مرکز تهران قرار گرفته، دسترسی به آن نیز بسیار راحت است. برای رفتن به سمت این میدان می توانید از مترو، اتوبوس های خطی ، بی آر تی و خطی های مختلف استفاده کنید. بی آر تی میدان مولوی، نزدیک به این میدان قرارگرفته که جنوب را به شمال متصل می کند. مترو مهدیه که بخشی از خط 7 هست نزدیک ترین میدان به این محله است. علاوه بر اهمیت تجاری و سیاسی این محله سبب شده بسیاری از میدان ها برای این محله خطی های تاکسی اختصاص دهند.

دسترسی‌های میدان گمرک

فعالیت های تجاری میدان گمرک

یکی از حسن های میدان گمرک وجود بخش های مختلف تجاری در آن میدان است. به عنوان مثال در ضلع شمالی این میدان کتونی های دست دوم فروشی و خارجی قرار گرفته که یکی از بهترین مراکز برای خرید این کتونی ها می باشد. در بخش خیابان مولوی و هلال احمر بخش فروش موتور و دوچرخه وجود دارد که شما می توانید تمامی برندهای دنیا را مشاهده کنید. فروش لباس ها و تجهیزات نظامی نیز در خیابان هلال احمر قرار گرفته است. نکته جالب توجه در مورد میدان گمرک قرار گرفتن چاقو تیزکن های معتبر در این میدان است

 

مراکز بهداشتی نزدیک میدان گمرک

یکی از مزیت های زندگی و کار در میدان گمرک وجود برخی از مراکز درمانی در این محله است. بیمارستان فارابی که بسیاری از آن به عنوان بهترین مرکز دولتی چشم نیز یاد می کنند در این مرحله قرار گرفته و شما می توانید برای امور مختلف چشمی مانند عمل و یا بررسی های دوره ای به این مرکز مراجعه کنید. علاوه بر این بیمارستان بهارلو نیز در میدان راه آهن قرار گرفته که بسیار نزدیک می باشد.

مراکز بهداشتی نزدیک میدان گمرک

بهترین خیابان های میدان گمرک

از نظر ساختاری خیابان های میدان گمرک خیلی با هم تفاوت ندارند ولی از مهم ترین خیابان های این میدان می توانیم به هلال احمر، کارگر جنوبی، مولوی ، جاودانی و رباط کریم اشاره کنید. نکته جالب در مورد این میدان داشتن 6 خروجی است که این محله را نسبت به دیگر میادین شهر متفاوت می کند.

میدان گمرک (رازی) تهران کجاست؟نقشه و دسترسی و قیمت خانه

قیمت خانه در اطراف میدان گمرک

به دلیل ماهیت تجاری محله گمرک قیمت خانه در این محله هم تراز با محله راه آهن می باشد ولی قیمت مغازه بسیار گران قیمت بوده و قابل قیاس به دیگر مراکز تجاری جنوب شهر نیست.

 

نقشه میدان گمرک تهران

 

 

 

بیشتر بخوانید:

معرفی محله رسالت تهران، نقشه و عکس

معرفی محله سنگلج تهران، امکانات و قیمت خانه

معرفی محله امام حسین تهران، تاریخچه و امکانات و نقشه

Loading

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن