کوی نصر (گیشا) تهران کجاست؟امکانات و نقشه

در دوران آموزشی خدمت مقدس سربازی، تخت بالاسریم یکی از همشهری های تهرانی بود که بچه محله گیشا بود. به عنوان یک تهرانی تا پیش از آن زمان اطلاعات دقیقی از گیشا یا کوی نصر فعلی، نداشتم. داستان هایی که امیرحسین از کوی نصر تعریف می کرد، به نحوی جذاب بود که بعد از آموزشی، تصمیم گرفتم به این محله رفته و ارزیابی دقیقی از فرهنگ و بافت آنجا داشته باشم. کوچه های زیبا در کنار شهرسازی متفاوت اولین نکته ای بود که نظرم را در مورد این محله جلب کرد. بعد از هم صحبتی با یکی از محلی ها متوجه شدم کوی نصر به جزیره ای در وسط پایتخت مشهور است که در ادامه، این مسئله را با شما بیشتر صحبت می کنیم. حالا قصد دارم تجربه ای که در ده سال اخیر به عنوان یکی از ساکنین گیشا داشتم را با شما در میان گذاشته و از مزیت زندگی در یکی از متفاوت ترین محله ها صحبت کنم.

 

 معرفی کوی نصر

در کنار زمین چمن مصنوعی پارک گفت و گوی کوی نصر، یکی از قدیمی های این محله سکونت داشت که یک بار تاریخچه محله را برای تمامی ما بازگو کرد. در دهه 40 شمسی کوی نصر کنونی بیشتر به عنوان میدان ارتش شناخته می شد و برخی از افسران درجه پایین در این منطقه ساکن بودند. به دلیل موقعیت خاصی که این محل داشت، دو تهرانی مشهور به نام‌های کیخسرو و شاپوریان تصمیم گرفتند تمامی مناطق را خریداری کنند. پس از  اینکه قرارداد ارتش با این دو تن امضاء شد، تصمیم گرفته شد تمامی این زمین ها برای کارکنان راه آهن تقسیم بندی شوند.

پس از اینکه تقسیم بندی اولیه صورت گرفت، کارکنان به منظور ارج نهادن تلاش های این دو نفر با استفاده از بخش های ابتدایی اسامی این دو محله را کی + شا (کیشا) نامیدند. بعد از مدتی به دلیل دشوار بودن تلفظ کیشا مردم اسم محله را به گیشا تغییر دادند و تا اواخر دهه 70 نیز اسم محله همان بود. بعد از سیاست شهرداری تهران برای تغییر اسامی ، اسم گیشا نیز به کوی نصر تغییر کرد ولی باز هم در میان محلی ها، ساکنین آن را گیشا صدا می کنند.

بافت ساختمانی و محله ای کوی نصر

یکی از اولین پروژه های مدرن سازی شهر تهران در محله کوی نصر امروزی اجرا شد که کارشناسان از محله منهتن شهر نیویورک برای ساخت آن استفاده کردند. کوی نصر که بر اساس معیارهای روز دنیا تقسیم بندی شده است، دارای 41 خیابان افقی زوج و فرد و ۱۱ خیابان عمودی هست که تمامی آن ها بر اساس استانداردهای ریاضی طراحی شده اند. تا اواسط دهه 70 تمامی خانه ها به صورت ویلایی بود که بازنشسته های دولتی در آن اقامت داشتند. بعد از گسترش ساخت و ساز در تهران، تغییر رویه در این محله نیز آغاز شد و خانه های چند طبقه در این محله ساخته شدند.

پل گیشا

یکی از شناخته شده ترین سازه های کوی نصر مربوط به دهه پنجاه است که به نوعی سمبل این محله نیز به حساب می آید. در سال 1351 شهرداری وقت تهران به منظور تسهیل تردد برای بازی های آسیایی تصمیم گرفت پل فلزی را توسط یک شرکت بلژیکی به صورت موقت راه اندازی کند. این پل موقت از آنجایی که حجم ترافیکی محله را به شدت کاهش می داد، تا سال 1398 پا برجا ماند. ولی در نهایت به دلیل مسائل امنیتی تخریب شد و شهرداری تصمیم گرفت فضای اشغال شده را به پیاده روی و فضای سبز اختصاص دهد.

پل گیشا

موقعیت کوی نصر

313 هکتار از زمین های منطقه 2 تهران به محله کوی نصر اختصاص دارد و بر اساس آخرین آماری که وزارت کشور اعلام کرده، نزدیک به 50 هزار نفر در این محله سکونت دارند. شرایط محیطی و قرار گرفتن بین چهار اتوبان سبب شده ساکنین، به دلیل عدم دسترسی به محله های دیگر آن را جزیره ای در تهران معرفه کنند. کوی نصر از جنوب به بزرگ راه جلال آل احمد ، از شمال به حکیم محدود می شود و دو شرق و غرب این محله را نیز بزرگراه چمران و بزرگراه شیخ فضل الله احاطه کرده اند. شاهراه اصلی محله را خیابان گیشا تشکیل داده که جنوب محله را به شمال متصل می کند.

دسترسی محله کوی نصر (گیشا)

یکی از دلایلی که سبب شده بسیاری از ساکنین تصمیم بگیرند هیچ وقت این محله را ترک نکنند، دسترسی به بخش های مختلف تهران است. بر اساس تجربه شخصی من، شما از کوی نصر تا تمامی نقطه های تهران با خودروی شخصی تنها 30 دقیقه فاصله دارید. دلیل این مسئله نیز وجود چهار بزرگراه اصلی تهران است که سبب شده گیشا به عنوان قلب اصلی محله عمل کند. علاوه بر وجود دو خط اتوبوس رانی یعنی خطوط 235 و 226 می توانید از اتوبوس های تندرو نیز برای تردد استفاده کنید.

بافت مسکونی کوی نصر (گیشا)

اولین باری که به سمت محله کوی نصر رفتم، سال ۱۳۹۳ بود که نحوه  خانه سازی این منطقه برای من بسیار جالب به نظر می‌رسید. در این محله خانه‌ها با نظم بسیار منحصر به فردی در کنار یکدیگر قرار گرفته بودند و سیستم شهرسازی و کوچه‌سازی آن بسیار لوکس و مدرن بود. همان سال با خانواده تصمیم گرفتیم مدتی را در محله گیشا زندگی کرده و از فضایی که در اختیار ما قرار می‌داد، نهایت استفاده را ببریم. آرامشی که در کوچه‌های دنج گیشا تجربه می‌کنید، در کمتر نقطه‌ای از شهر تهران مشاهده می‌شود و این مسئله یکی از جذابیت های  این محله به حساب می‌آید

بافت مسکونی کوی نصر (گیشا)

امکانات کوی نصر

تحت تاثیر ماهیت محله کوی نصر، امکاناتی که به عنوان ساکن در این محله قدیمی به آنها دسترسی دارید قابل مقایسه با دیگر منطقه‌های تهران نیست.  شما می‌توانید به تمامی مراکز تفریحی، ورزشی و تجاری مورد نظر خود در کمترین زمان، دسترسی داشته و نیازهای خود را به سادگی برطرف کنید.  به عنوان مثال تا سال‌ها پیش محله گیشا به عنوان یکی از  مراکز خرید تهران یاد می‌شد که تمامی نیازهای افراد را برآورده می‌کرد.  حالا به صورت جزئی قصد داریم نگاهی به امکانات متنوع این محله بیندازیم

مراکز تفریحی و گردشی

بوستان گفتگو: اصلی‌ترین مرکز تفریحی محله گیشا که میزبان همایش‌های بزرگی نیز در طی چند وقت اخیر بوده، پارک گفتگو است که در مساحتی برابر با ۱۴۴۵۸۰ متر مربع راه اندازی شده است. این مرکز که امکانات ورزشی و فرهنگی متعددی را در اختیار ساکنین قرار می‌دهد، نه تنها برای افراد این منطقه بلکه برای تمامی تهرانی ها مرکز مهمی به حساب می‌آید.

پارک ورزش: اگر در بخش جنوب غربی ساکن هستید و قصد دارید از امکانات این محله استفاده کنید، پارک ورزش در تقاطع دو اتوبان شیخ فضل الله و جلال آل احمد قرار گرفته است.

مراکز تفریحی و گردشی

مراکز خرید و تجاری

همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره شد، محله گیشا از دیرباز به عنوان یکی از قطب های تجاری غرب تهران به حساب می آمده و شما می توانید تمامی نیازهای روزمره خود را در این مراکز برطرف کنید.

  • بازار بزرگ گیشا
  • پاساژ فرتاک
  • پاساژ خانم
  • پاساژ علی

مراکز خرید و تجاری

مراکز ورزشی

  • مجموعه ورزشی فاطمه الزهرا
  • باشگاه ورزشی حسام
  • باشگاه ورزشی جسم و اندیشه
  • باشگاه ورزشی تکنیک برتر
  • خانه ورزش

مراکز ورزشی

مراکز درمانی گیشا

  • بیمارستان میلاد
  • کلینیک شبانه روزی
  • درمانگاه شبانه روزی شفا
  • درمانگاه شبانه روزی مینادیس

مراکز درمانی گیشامراکز درمانی گیشا

 

 

مطالب مرتبط پیشنهادی:

معرفی محله شهرک آزمایش تهران، آدرس و تلفن و عکس

معرفی محله یوسف آباد تهران

معرفی محله فرمانیه تهران

Loading

امتیاز شما به این صفحه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن