محله نظام آباد

محله نظام آباد منطقه 7 تهران + تاریخچه، امکانات و دسترسی ها

بسیاری از ما تهرانی‌ها نام محله نظام آباد را به دلیل دعواها و شرایط منحصر به فرد آن شنیده‌ایم، ولی فارغ از شهرت منفی این محله، باید در نظر داشته باشید که نظام آباد یکی از قدیمی‌ترین محله‌های تهران به حساب می‌آید. امروزه محله نظام آباد در کنار مناطق مسکونی، فرصت تجاری برای برخی از صاحبان کسب و کار راه اندازی کرده و فضای آن نسبت به گذشته بسیار متفاوت شده است. قدمت نظام آباد همراه با تغییر سبک زندگی سبب شده رویکرد منفی نسبت به این محله کاملاً تغییر کرده و تهرانی‌ها حتی برای راه اندازی شغل نیز این منطقه را انتخاب کنند.

 

تاریخچه محله نظام‌آباد

زمانی که قصد داشتم این مقاله را بنویسم از پدرم در مورد تاریخچه این منطقه پرسیدم. اولین حرفی که به من زد حضور افسران ارتش در این منطقه بود. بعد از بررسی تاریخچه این محله، متوجه شدم که اولین باری که سکونت در روستای حسین آباد که امروزه به نظام آباد مشهور شده آغاز شد، سال 1320 بود. در نوشته های شهرداری وقت، اظهار شده ارتش به منظور راه اندازی پادگان خود، این روستا را با دستور فرماندار وقت تصاحب می کند و از سال 1340 نیز ساخت و ساز را در این منطقه شروع می کند. بعد از سال 1351 بود که شهرداری تهران با تصویب قانونی، فرایند گسترش شرق تهران را کلید می زند که باعث می شود در نظام آباد خانه های ویلایی دو طبقه ساخته شود.

 

محله نظام آباد تهران کجاست؟

نظام آباد شرایط بسیار خاصی دارد و بخشی از دو منطقه شهرداری به حساب می آید. این محله در ابتدا به عنوان بخشی از نارمک به حساب می آمد، ولی بعد از مدتی به استقلال رسید و امروزه به عنوان یکی از اصلی ترین محله های شرق تهران شناخته می شود. نزدیکی نظام آباد به نارمک از سمت شرق است و غرب این محله نیز به مجیدیه می رسد. شمال نظام آباد به محله رسالت ختم می شود و در جنوب آن نیز به میدان امام حسین می رسیم.

نقشه محله نظام آباد

 

بافت محله نظام‌آباد

محله نظام آباد هنوز هم بافت سنتی خود را حفظ کرده و یکی از مناطقی هست که در آن تکیه ها در ماه محرم مملو از عزاداری‌ حسینی می شود. پخش نذری های متنوع در این ماه، حال و هوای خاصی به منطقه می دهد و بسیاری از افراد به بیرون از خانه رفته و به صورت خیابانی در عزاداری‌ها شرکت می کنند. علاوه بر این مسئله، در محله نظام آباد هنوز خانه های دو و سه طبقه دیده می شود و برج سازی کمتر رونق پیدا کرده. از آنجایی که این منطقه پیش از این در اختیار بخش نظامی بوده ، هنوز برخی از کارمندان ارتش و ژاندارمری سابق در آنجا ساکن هستند.

بافت محله نظام آباد

 

امکانات محله نظام‌ آباد تهران

شاید محله نظام آباد از نظر منطقه ای و جغرافیایی در شرایط ایده آلی نباشد، ولی به دلیل اهمیت برجسته آن امکاناتی که در اختیار اهالی قرار گرفته، در سطح خوبی قرار دارد. به عنوان مثال بیمارستان ها و مراکز خرید متنوعی برای ساکنین در این منطقه راه اندازی شده که امثال آن ها در کمتر محله ای دیده می شود. از سوی دیگر به دلیل اهمیت زیادی که ورزش مخصوصا فوتبال برای اهالی این منطقه دارد، شهرداری تلاش کرده بخش های متنوعی را در این منطقه راه اندازی کند. در راستای همین امکانات هست که در طی چند وقت اخیر درخواست برای سکونت در این محله افزایش پیدا کرده است.

 

مراکز خرید محله نظام‌ آباد تهران

در ده سال گذشته روند رشد محله نظام آباد افزایش یافته و سرمایه گذاری های زیادی بر روی ساخت مراکز تفریحی انجام شده است. یکی از این پروژه ها که این منطقه را به قطب تفریحی و تجاری تبدیل کرده، تیراژه 2 هست که سبب شده بسیاری از برندهای مشهور ایرانی در آنجا شعبه جدیدی داشته باشند. این مرکز خرید را بسیاری به عنوان آغاز روند مدرن شدن محله نظام آباد به حساب می آورند.

مرکز خرید تیراژه 2

 

مراکز درمانی محله نظام‌ آباد تهران

یکی از نقاطه منفی محله نظام آباد بحث مراکز درمانی آن هست که بیشتر به درمانگاه های کوچک خلاصه می شود. در صورتی که اهالی این محله نیاز به پزشکان متخصص و یا فوق تخصص داشته باشند، باید به میدان امام حسین رفته و در بیمارستان این منطقه نیاز خود را برطرف کنند. بیمارستان کودکان بهرامی به عنوان یکی از اصلی ترین مراکز درمانی این محله به حساب می آید که برای ساکنین شرق از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 

 

دسترسی به محله نظام‌ آباد تهران

شاید یکی از مزایای محله نظام آباد را بتوانیم دسترسی فوق العاده آن به بخش های دیگر تهران معرفی کنیم. شما می توانید از سه اتوبان امام علی ، رسالت و صیاد شیرازی به سمت این محله حرکت کنید. در صورتی که قصد دارید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید، پیشنهاد می کنیم از مترو بهره بگیرید. ساکنین این محله به 5 ایستگاه میدان امام حسین(ع)، شهید مدنی در خیابان شهید مدنی، سبلان در خیابان سبلان، فدک و گلبرگ دسترسی دارند. در کنار مترو، می توانید از سرویس بی آر تی نیز برای تردد در این محله استفاده کنید.

مترو سبلان

 

مراکز مذهبی نظام‌آباد

یکی از دلایلی که محله نظام آباد هنوز ساختار قدیمی خود را حفظ کرده، وجود مراکز مذهبی بسیار خاص در این منطقه است. 3 مسجد و 5 حسینیه در این منطقه قرار دارد که سبب می شود محله نظام آباد به عنوان یکی از اصلی ترین مراکز مذهبی شرق تهران قلمداد شود.

 

 

این مقاله ها را بخوانید:

محله های شرق تهران

محله سهروردی شمالی تاریخچه و امکانات و دسترسی

معرفی محله نازی آباد تهران مراکز خرید و اماکن مهم

Loading

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن