مراحل تحویل کلید ملک به موجر

بعد از این که مدت قرارداد اجاره نامه به پایان می برسد باید مراحل تحویل ملک و کلید را به موجر انجام دهید.گاهی اوقات هم ممکن است این اتفاق رخ دهد که مستاجر قصد دارد کلید را به مالک تحویل دهد اما مالک بنا به هر علتی از تحویل کلید ملک امتناع می کند.در این مقاله قصد داریم مراتب تحویل کلید ملک به موجر را توضیح دهیم و در خصوص آن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

مراحل تولید کلید ملک به مالک به چه صورت انجام می شود؟

حالت اول)

زمانی که قرار داد اجاره نامه به اتمام می رسد مستاجر وظیفه دارد که ملک را تخلیه کند و کلید را به مالک تحویل دهد.در حالت اول که مراتب انجام این کار به صورت مسالمت آمیز و دوستانه انجام می شود، طرفین باید صورت جلسه ای را بین خود تنظیم کنند و مبلغ ودیعه یا پول پیش از طرف مالک به مستاجر پرداخت شود و به صورت مکتوب درج شود تا در آینده مستاجر نتواند ادعایی بر این مبنا داشته باشد که مبلغی به او پرداخت نشده است. در حالت دیگر طرفین می توانند در دفتر مشاور املاکی که قرارداد اجاره خانه در آنجا تنظیم شده است حضور پیدا کنند و در قرار داد اجاره نامه، وجه قرض­الحسنه، پول رهن، سایر هزینه­ های احتمالی مثل پول آب و برق و سایر انشعابات یا خسارات وارده به ملک رد و بدل می­شودو در نهایت پس از انجام این مراحل مستاجر موظف است که ملک را تخلیه کند و در اختیار مالک قرار دهد ناگفته نماند که تمامی این مراحل باید به حالت صورتجلسه در بیاید و به امضاء طرفین برسد.

 حالت دوم)

البته باید بگوییم که همیشه مراحل تحویل ملک به این آسانی صورت نمی گیرد و ممکن است که بین مالک و مستاجر اختلافاتی رخ دهد. بنابراین در حالت دوم موردی را بررسی می کنیم که مستاجر نخواهد ملک را تخلیه کند و از سمت دیگر مالک هم قصد نداشته باشد که مبلغ ودیعه یا پول پیش را پس دهد.سئوال اصلی اینجاست که در صورتی که با این شرایط رو به رو شویم باید چه اقداماتی انجام دهیم آیا مستاجر می­تواند از تخلیه ملک خوداری کند و کلید را به مالک تحویل ندهد و همچنان به سکونت در ملک مشغول باشد؟

 

باید گفت چنانچه با این حالت رو به رو شدید شما به عنوان مستاجر مجبور به تخلیه و تحویل ملک هستید حتی اگر موجر از پرداخت و باز گردان ودیعه به شما خودداری کند. همیشه وقتی با این شرایط رو به رو می شوید بهترین راهکار پیگیری از طریق قانون است.راهکار قانونی و حقوقی که شما می توانید در چنین شرایطی به کار بگیرید این است که ابتدا محل استیجاری را تخلیه ­کنید و سپس از طریق شورای حل اختلافی که در نزدیکی محل مذکور است ، تقاضای تأمین دلیل بدهید که در مقاله ی عدم تحویل ملک به مالک همه چیز به طور کامل در خصوص این موضوع بیان شده است در این حالت پس از بررسی پرونده و تایید مفاد دادخواست طبق دستور قاضی طی هماهنگی قبلی با مستاجر در محل ملک حضور یافته و آن جا را مورد بازدید قرار می دهد.

 

چنانچه ملک مذکور تخلیه شده باشد، نماینده ی شورا که در محل حضور یافته است صورت جلسه ای تهیه می کند و آن را به صورت مکتوب به شورای حل اختلاف تحویل می دهد و در نهایت مستاجر کلید ملک را در اختیار شورا قرار می­دهد و در یک اظهارنامه­ مراتب تخلیه و تسلیم کلید محل استیجاری به شورای حل اختلاف را درج می کند و البته باید در متن اظهارنامه مهلتی را برای اقدام از سوی موجر تعیین کنید برای مثال 5 روز پس از ارسال اظهارنامه مهلت دارد تا رسیدگی کند.

اگر پس از ارسال اظهارنامه مالک هیچگونه اقدامی بابت بازگردانن مبلغ ودیعه و گرفتن کلید انجام نداد در مرحله بعدی مستاجر می تواند مبادرت به اقامه دعوای حقوقی علیه موجر را تنظیم کند.برای این مستاجر بتواند این کار را انجام داد باید بسته به میزان ودیعه ای که بابت اجاره ملک در اختیار مالک قرار داده است در دادگاه یا شورای حل اختلاف طرح دعوی تنظیم کند که برای انجام این کار باید به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنید.

 

هنگام تنظیم دادخواست باید ضمن مطالبه وجه قرض الحسنه یا ودیعه خسارت دیرکرد یا تاخیر را نیز از موجر در خواست کند که در صورت موفقیت در طرح دعوی دادگاه موجر ضمن محکومیت به پرداخت وجه قرض الحسنه یا پول رهن باید سایر خسارت های وارد شده به مستاجر از زمان طرح دعوا تا زمان صدور حکم قطعی و اجرای را پرداخت کند.

حالت سوم )

در حالت سوم موجر قصد پرداخت پول ودیعه به مستاجر را دارد اما بیان می کند که تا پیدا شدن مستاجر جدید سکونت داشته باشد و بعد از آن که مبلغ ودیعه مجدد را از مستاجر جدید دریافت کرد، پول ودیعه شما را باز می گرداند و می توانید ملک را تخلیه کنید که در این صورت اگر شما نیاز به فوری مبلغ  ودیعه نداشته باشید یا جای دیگری قراردادی برای اجاره ی خانه جدید تنظیم نکرده باشید، می توانید این کار را انجام دهید.

 

نتیجه گیری:

در این مقاله سعی کردیم تمام حالت هایی که زمان تحویل کلید به موجر وجود دارد را بررسی کنیم.و در خصوص آن نکاتی که را بیان کنیم، البته در نظر داشته باشید که تمامی این مراحل را به صورت مکتوب داشته باشید که هیچ مشکلی در آینده برای شما ایجاد نشود.

 

 

بیشتر بخوانید:

عدم پرداخت ودیعه توسط موجر

قانون موجر و مستاجر تخلیه پیش از موعد

نحوه تنظیم اجاره نامه منزل مسکونی| نکات مهم و مواد قانونی عقد اجاره نامه

Loading

2.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن