هزینه تعمیر کولر بر عهده مستاجر است یا موجر؟

هزینه تعمیر کولر بر عهده مستاجر است یا موجر؟

تحلیل و بررسی مسئولیت های مربوط به کولر ساختمان

یکی از مسائلی که مربوط به بسیاری از خانه ها و اپارتمان ها می باشد و بسیاری از مستاجران و صاحب خانه ها ، گاها با آن برخورد می کنند موضوع مسئولیت های مربوط به کولر واحد های مسکونی ، تجاری و … می باشد . در واقع همیشه بر سر یک سری مسائل بین مالک و مستاجر اختلاف وجود دارد که در این مقاله فصل به این موضوع می پردازیم.

همانطور که می دانید یکی از روابطی که از گذشته های نسبتا دور در بین ما انسانها در جریان بوده و هست ، رابطه ی مستاجر و صاحب خانه می باشد . برخی مسائل و مشکلات مانند مهاجرت ، گرانی ملک و … همواره باعث شده تا برخی توان خرید خانه را نداشته باشند و برخی دیگر نیز امکان دارد به علت میراثی که از گذشتگانش به ارث برده و یا سرمایه ای که در دوران زندگی خود ذخیره نموده دارای یک یا چند خانه اضافه تر باشد .

در این بین آن عده از افرادی که از خود خانه و سرپناهی ندارند باید خانه ای را اجاره نموده و در آن اقامت کنند . اینگونه است که رابطه موجر(صاحب خانه) و مستاجر ، از گذشته های دور شکل گرفته و تا به حال و احتمالا در آینده نیز ادامه دار خواهد بود . در همین زمینه قانونگذار نیز وارد عمل شده و برای جلوگیری از بروز اختلافات احتمالی یا رفع اختلافات به وجود آمده ، قانونی را تدوین و تصویب نموده است .

قانونی که قانونگذاران ما در این زمینه جمع آوری و مورد بررسی قرار داده و تصویب نموده اند ، قانون روابط موجر و مستاجر (مصوب سال 1376) نام دارد . این قانون ابتدا در سال 1356 به تصویب رسید ، سپس به علت کم و کاستی ها و نواقصی که داشت در سال 1362 مورد بررسی و تجدیدنظر قرار گرفت و اصلاحیه ی سال 1362 آن مورد تصویب قرار گرفت . در سال 1376 قانونگذاران بار دیگر این قانون را مورد بازنگری قرار داده و موارد جدیدی به آن اضافه نمودند .

حال ما می خواهیم با استناد به این قانون به موضوع وسیله ای به نام کولر بپردازیم ، میخواهیم بدانیم مسئولیت های این وسیله که در بسیاری از خانه ها ، در بسیاری از مناطق کشور لازم و ضروری و موجود می باشد بر عهده ی کیست ؟ خریدش برعهده ی کیست ؟ نصب اش برعهده ی کیست ؟ نگهداری و تعمیرش بر عهده ی کیست و …

ابتدا به ماده قانونی ای که قانونگذار در این زمینه بیان نموده است اشاره می کنیم (ماده 20 قانون روابط موجر و مستاجر) ، این ماده بیان می دارد که ؛ تعمیرات کلی و اساسی مورد اجاره که مربوط به اصل بنا یا تاسیسات عمده منصوبه در آن از قبیل دستگاه های حرارت مرکزی و تهویه و آسانسور باشد به عهده ی موجر است و تعمیرات جزئی و همچنین تزئین و تعمیری که مربوط به استفاده بهتر از مورد اجاره باشد با مستاجر خواهد بود .

قانونگذار در این ماده تا حدودی جواب این سوال که چه کسی مسئول خرید ، نصب و تعمیر کولر می باشد را می دهد . او با ذکر این نکته که تعمیرات کلی و اساسی دستگاه های حرارت مرکزی و تهویه و آسانسور بر عهده موجر می باشد ، به روشنی بیان نموده که اگر در طول مدت اجاره ی یک ملک ، هرکدام از وسایل اصلی ساختمان (مانند کولر ، شوفاژ ، کنتورها ، موتور خانه و …) که در رویه جامعه نیز جز متعلقات ساختمان شناخته می شود دچار عیب و ایراد و نقص فنی گردد ، موجر یا همان مالک مسئولیت تعمیر یا تعویض آن را بر عهده دارد .

ولی خب گاهی نیز امکان دارد اختلافات و سوء تفاهم هایی نیز ایجاد شود و یا در برخی موارد استثنائاتی باشد . در ابتدا مشخص نمودن این مورد که کدام تعمیرات کلی و چه نوع تعمیراتی جزیی محسوب می گردد ، با عرف است .

حال باید ببینیم عرف جامعه در این زمینه چه چیزهایی را تعمیرات جزئی و چه چیزهایی را تعمیرات اساسی می داند ؟

تعویض پوشال کولر

شستشوی بدنه و داخل کولر

آب بندی کف کولر

چک کردن و تعمیر پمپ کولر

چک کردن و تنظیم محل قرارگیری الکتروموتور کولر

رگلاژ تسمه کولر آبی

تنظیم فلوتر کولر

چک کردن و تنظیم مسیر باد کولر

عرف جامعه این موارد را جز تعمیرات جزئی برشمرده و آن را در حوزه ی مسئولیت های مستاجر می داند ، زیرا ممکن است هر ساله نیاز به تعمیر و چک کردن داشته باشد . مستاجران موظف اند برای این دسته از تعمیرات ، خودشان هزینه‌ای را بابت سرویس و راه اندازی کولر پرداخت کنند .

ولی در نقطه مقابل مواردی مانند ؛ تعویض و تعمیر موتور یا پمپ آب آن کولر (درکولرهای آبی) یک تعمیر اساسی محسوب می گردد و قانونگذار آن را بر عهده ی مالک (موجر) قرار داده است .

البته اگر چنانچه بخواهیم عادلانه و با انصاف رای به این موضوع بدهیم ، برخی از این اموری که کلی محسوب می شوند در برخی مواقع از نظر اخلاقی بر عهده مستاجر قرار می گیرند . به عنوان مثال مستاجری را در نظر بگیرید که زمان نسبتا طولانی ( پنج – شش سال یا بیشتر) در یک خانه ساکن بوده است . در این مورد عادلانه تر آن است که شخص مستاجر پرداخت هزینه تعمیر موتور یا پمپ که جز هزینه های اساسی محسوب می گردند را بر عهده بگیرد . با این حال از نظر حقوقی باز هم باید گفت که تعمیر کلی لوازم اعم از کولر یا سیستم‌های تهویه متمرکز که در برج‌ها استفاده می‌شود با مالک است .

نکته ی مهمی که باید در نظر داشت این مورد است که ، چنانچه مستاجری شخصا و بر حسب هرگونه خطایی یا به علت بی‌توجهی ، آسیب یا ضربه ای به کولر وارد کند (هرچند زمان زیادی از سکونتش نگذشته باشد) ، و در نتیجه ی این موتور کولر از کار بیافتد ، بسوزد یا هرگونه آسیب کلی به کولر وارد شود ، شخص مستاجر مسئول تعمیر یا تعویض آن خواهد بود و نباید از زیر بار آن شانه خالی کند .

خب با مشخص شدن ابعاد موضوع و تعیین میزان مسئولیت هریک از طرفین (موجر و مستاجر) در هزینه های مربوط به کولر ، امکان دارد چند اتفاق یا سوال پیش بیاید که می خواهیم آن ها را مطرح و به آن جواب بدهیم .

اگر چنانچه مالک ( موجر ) از انجام وظایفش که همان تعمیرات یا پرداخت هزینه تعمیرات اساسی کولر است خودداری کند تکلیف چیست و چه می توان کرد ؟

در این گونه موارد چنانچه مالک یا همان موجر از انجام مسئولیت هایش که به استناد قانون شامل ( تعمیرات اساسی یا پرداخت هزینه‌ بازسازی ) می باشد خودداری کند و از آن سر باز بزند ، مستاجر در ابتدا می‌تواند به شورای حل اختلاف محل وقوع ملک مراجعه نموده و از مالک برای عدم پرداخت هزینه تعمیرات به وجود آمده آپارتمان شکایت نماید . چنانچه مالک به این اقدام خود ادامه دهد و اقدام به برطرف نمودن مشکل به وجود آمده نکند مستاجر می‌تواند بنا بر حکم و نظارت دادگاه ، اقدام لازم ( تعمیرات اساسی کولر ) را انجام داده و هزینه آن را از اجاره‌ بها کسر نماید .

 

در حالتی که موجر و مستاجر به گونه دیگری توافق کرده باشند تکلیف چه می شود؟

حالتی را در نظر بگیرید که در آن ؛ در ابتدای قرارداد طرفین توافق کرده باشند که در صورت هرگونه خرابی کولر مستاجر موظف به تعمیر آن از هزینه شخصی خود است ، ولی پس از خراب شدن کولر مستاجر از تعمیر آن خودداری کند و توافق صورت گرفته و قرارداد را نادیده بگیرد مالک می‌تواند با مراجعه به شورای حل اختلاف از مستاجر شکایت کند و با حکم دادگاه یا هزینه تعمیر را نقدا از او بگیرد و یا از مبلغ ودیعه ی او کسر نماید . پس از منظر قانونی اینگونه توافقات بلامانع است و در صورت درج کتبی آن در قرارداد جنبه قانونی پیدا نموده و خودداری از انجام آن ضمانت اجرای قانونی در پی دارد .

 

چنانچه مالک هنگام تحویل خانه کولری نو نصب نموده و تحویل مستاجر دهد و پس از مدتی کولر دچار عیب اساسی شود چه کسی مسئول است؟

حالتی را فرض کنید که در آن موجر هنگام تحویل منزل خود به مستاجر ، کولری نو خریداری و نصب می کند و همراه خانه تحویل مستاجر می نماید . پس از گذشت مدتی موتور یا پمپ آن می سوزد ، در این حالت اگر آن وسیله گارانتی و خدمات پس از فروش داشته باشد که باید برای تعمیرش از آن طریق اقدام کنند . ولی در حالتی که این خدمات را نداشت ، بنا بر گفته ی قانونگذار این مالک ( موجر ) است که وظیفه ی تعمیرات اساسی این وسیله را بر عهده دارد ، ولی اگر بخواهیم منصفانه به ماجرا نگاه کنیم مستاجر نیز باید مسئولیت داشته باشد تا اگر توانش را دارد کولر را تعمیر و اگر نه هم بخشی از هزینه تعمیر را بپردازد ( زیرا امکان دارد بر اساس استفاده نادرست یا سهل انگاری او این خسارت وارد شده باشد )

توصیه ای که ما به شما داریم : دو طرف هنگام تحویل خانه ، کولر و دیگر تجهیزات اصلی ساختمان ( متعلقات ) را بررسی و کنترل نمایند . همیشه حواستان باشد در زمان ( تحویل گرفتن خانه از موجر در ابتدای قرارداد ) یا ( زمان تحویل گرفتن منزل از مستاجر در پایان قرارداد ) تمامی لوازم ، تاسیسات و امکانات ساختمان ( اعم از کولر ، شوفاژ ، آبگرمکن ، قفل‌ها ، کلیدهای برق ، دستگیره‌های در ، شیرهای آب و… ) را کاملا تست کنید و از وضعیت سلامت آن ‌ها اطمینان حاصل کنید . اگر عیب و ایراد و مشکلی دیدید حتما با یکدیگر قبل از انعقاد قرارداد بر سر سرویس و تعمیر آنها توافق نمایید .

در این حالت اگر چنانچه نیاز به انجام دادن سرویس یا تعمیرات تاسیسات بود ، یا خود موجر اقدام به تعمیر و بازسازی آن‌ها می کند و یا شما هزینه تعمیرات آپارتمان را بپردازید و با هماهنگی وی یا نقدا هزینه را دریافت و یا از مبلغ اجاره‌بها کسر نمایید . اینگونه تا حدود زیادی از بروز اختلاف و مشکلات پس از آن جلوگیری می نمایید .

 

کلام آخر

همانگونه که در ابتدای این متن گفته شد ، مطالعه ی قانون و اطلاع کلی و یا حتی نسبی از قوانین می تواند در بسیاری از موارد از اختلاف و درگیری جلوگیری کند و در اکثر موارد اختلافات موجود را فیصله دهد . اگر جزء افرادی هستید که خانه یا خانه هایی برای اجاره گذاشته اید ، و یا جز کسانی هستید که در حال حاضر مستاجر می باشید سعی کنید برای یک بار هم که شده کتاب های قانون ( روابط موجر و مستاجر ) و همچنین ( قانون تملک آپارتمان ها ) را با دقت مطالعه نمایید . مطالعه قانون به شما کمک می کند تا در هنگام بروز اختلاف یا مشکل کمتر دچار سردردگمی شوید.

 

پیشنهاد

اگر واحدی که در آن ساکن هستید یا مستاجر در آن دارید و کولر آن خراب است ، نگران نباشید. اپلیکیشن هومتیک با دسترسی به بهترین متخصصان در زمینه تعمیرات وسائل ساختمانی، درکمترین زمان آنها را به شما معرفی می کند. همچنین شما این متخصصان مورد تایید و اعتماد هومتیک است تا بهترین خدمت را به شما ارائه کند.

 

مطالب پیشنهادی:

هزینه تعمیر جک درب پارکینگ با مالک است یا مستاجر؟

هزینه تعمیر پمپ آب با مالک است یا مستاجر ؟

هزینه تعمیر آسانسور بر عهده مالک است یا مستاجر؟

هزینه تعمیر پکیج بر عهده مستاجر یا مالک؟

 

 

Loading

3.4/5 - (8 امتیاز)

۱ در مورد “هزینه تعمیر کولر بر عهده مستاجر است یا موجر؟”

  1. سپاس گزارم از اطلاعات کاربردی تون ما به شخصه بر سر همین موارد مشکلات بسیاری با صاحب خانه جدید داریم و الان میدانیم که در این موارد چگونه باید برخورد کنیم و قانونی برخورد کنیم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن