بوستان گفت و گو تهران

معرفی بوستان گفتگو تهران، امکانات و آدرس و راه های دسترسی

در مدت کوتاهی که در محله گیشا زندگی می کردم، یکی از فضاهای سبزی که تو این محله وجود داشت، بوستان گفتگو بود که با هم محلی ها شب ها در این پارک، زمان خوشی را سپری می کردیم. این پارک که در ضلع شرقی و شمال شرقی این محله قرار گرفته، یکی از بهترین بوستان های مرکز تهران به حساب می آید. اکنون همراه با هم قصد داریم یکی از کلیدی ترین بوستان های تهران را بررسی کرده و دلیل محبوبیت این بوستان را ارزیابی کنیم.

 

معرفی پارک گفتگو تهران

زمانی که طرح تحول گیشا در اوایل دهه 80 آغاز شد، شهردار منطقه تصمیم گرفت از فضای خالی نزدیک اتوبان چمران استفاده کرده و فضای سبز منحصر به فردی را برای اهالی ایجاد کند. این پارک درفضایی به مساحت ۱۴۴ هزار و ۵۸۰ متر مربع در ضلع شمالی مرکز همایش های شهرداری تهران تاسیس شد. برای اینکه شهرداری فضای بسیار خاصی را در اختیار کاربران قرار دهد، از مدلهای باغ های ملل مختلف مانند ایران، فرانسه، انگلستان، چین و ایتالیا استفاده کرده که از پوشش گیاهی این کشورها جهت گلکاری بهره گرفته است.  بخش های دیدنی متعددی در این محله راه اندازی شده که باعث می شود بسیاری از افراد برای سپری کردن زمان به این پارک مراجعه کنند. وجود تندیس های بزرگان ایران در کنار مجسمه زیبای حضرت مریم، فضای بسیار خاصی را به این پارک داده است.

پارک گفت و گو

 

پارک گفتگو کجاست؟

پارک گفتگو را باید به عنوان بخشی از محله گیشا و منطقه 2 در نظر گرفت که در ضلع شمال شرقی این محله قرار دارد. تهرانی های قدیمی این نقطه از گیشا را به عنوان نقطه شروع غرب در نظر می گیرند کهبه اتوبان چمران چسبیده است. اگر بخواهیم منطقه بوستان گفتگو را برای شما مشخص کنیم، باید بگوییم این پارک در ضلع جنوبی بیمارستان میلاد قرار دارد.

 

معماری و سبک طراحی بوستان گفتگو

اصلی ترین دلیلی که سبب می شود بوستان گفتگو نسبت به دیگر پارک های موجود در تهران و حتی شاید ایران متمایز باشد، وجود معماری متفاوت آن است. طراحان این بوستان برای اینکه حس متفاوتی را در مراجعه کنندگان القا کنند، از سبک های مختلف معماری الهام گرفته و تلاش کرده اند فرهنگ ملل مختلف را به کار ببرند. به عنوان مثال یکی از متفاوت ترین باغ هایی که در این بوستان دیده می شود، باغ ایتالیا است که پیش رو این موارد را بررسی می کنیم.

سبک طراحی بوستان گفتگو

 

باغ انگلیسی در بوستان گفتگو

پیش از اینکه به سمت این باغ بروید، از شما می خواهم عکس های باغ انگلیسی سینسیناتی را در ذهن داشته باشید و سپس به طرف این باغ حرکت کنید. سبک منحصر به فردی که طراحان برای این باغ در نظر گرفته اند، شبیه به فضاهای باغ ادینبورگ هست که در زمستان، مه را حس می کنید که حال عجیبی به آن می دهد.

 

باغ ایتالیایی در بوستان گفتگو

این باغ به حدی در سرتاسر دنیا به محبوبیت رسیده که طراح مشهور ایتالیایی فرانکو شیروکی تصمیم گرفت مجسمه خارق العاده خود یعنی مریم مقدس را به این مجموعه هدیه دهد. در این بخش از پارک، شما می توانید تمامی المان های باغهای ایتالیا را مشاهده کنید. در راستای همین طراحی است که رستوران فلورانس روبروی پارک راه اندازی شده است. در مصاحبه ای که طراحان این باغ انجام داده بودند، عنوان شد که این باغ الهام گرفته از سبک فلورانس ایتالیا می باشد.

 

امکانات پارک گفتگو

حالا که به صورت کلی معماری های این بوستان را مورد ارزیابی قرار دادیم، زمان آن رسیده که نگاهی به امکانات کلی این باغ داشته باشیم. شما مراجعه کنندگان این فرصت را دارید تا با ورود به این بوستان از فضای پیاده روی بسیار دل انگیز بهره مند شوید. مسیر پیاده روی این بوستان به نحوی طراحی شده که از کنار فواره های داخل بوستان عبور می کنید.

  • آمفی تئاتر
  • زمین اسکیت
  • زمین تنیس
  • زمین چمن مصنوعی
  • کتاب فروشی
  • مسجد
  • زمین بازی کودکان
  • کافه و رستوران

 

آمفی تئاتر روباز بوستان گفتگو

 

مرکز همایش های بوستان گفتگو

اولین باری که به سمت این مرکز همایش های حرکت کردم، برگزاری همایش های دانش بنیان یا همان علم و فناوری بود که جو بسیار زیبایی را در اختیار مراجعه کنندگان قرار می داد. این مرکز همایش ها در جنوب این بوستان قرار گرفته و شما می توانید برای همایش های مختلف علمی از آن بهره مند شوید.

 

کافه پارک گفتگو

برای خود من اصلی ترین عاملی که به بوستان گفتگو میرفتم، وجود کافه ها و رستوران های مختلف بود که فضای خاصی را در اختیار من قرار می داد. اصلی ترین کافه ای که با دوستان می رفتیم، کافه شمرون بود که فضای خیلی جالب داشت ولی علاوه بر این، کافه سینان هم فعالیت خوبی دارد.

 

رستوران پارک گفتگو

زمانی که از کوچه 22 وارد خیابان یاس می شوید، رستوران بسیار شیکی را مشاهده می کنید که به عنوان کافه رستوران فلورانس شناخته می شود. این رستوران دو طبقه نه تنها فضای بسیار خوبی را در اختیار شما قرار می دهد، بلکه غذاهای خوبی نیز ارائه می دهد.

 

کتابخانه پارک گفتگو

اگر قصد دارید فضایی را در اختیار داشته باشید تا درس های خود را با خیالی آسوده مطالعه کنید، به شما پیشنهاد می کنیم به کتابخانه دو زبان بوستان گفتگو مراجعه کنید. این کتابخانه که در سرای ایرانی این بوستان قرار دارد، فضایی فوق العاده در اختیار شما قرار می دهد و معمولا برای دانشجویان و پشت کنکوری، خدمات خوبی را ارائه می دهد.

 

راه‌های دسترسی به بوستان گفتگو

زمانی که از اتوبان چمران شمال به جنوب حرکت می کنید، بعد از پل حکیم در سمت راست شما فضای باز بسیار زیبایی را مشاهده می کنید. این فضای باز که تا اواسط محله گیشا نیز ادامه دارد، به عنوان پارک گفتگو شناخته می شود. البته این مسیر تنها دسترسی شما نیست و می توانید از داخل گیشا و اتوبان حکیم نیز به سمت این بوستان حرکت کنید.

آدرس: تهران، گیشا، خیابان نصر، خیابان پیروزی، پارک گفتگو تهران

از طریق BRT: یکی از حسن های اصلی بوستان گفتگو عبور خط بی آر تی از اتوبان چمران (خط 4) است که به شما این فرصت را می دهد نزدیک درب ورودی این پارک پیاده شوید.

 

مترو بوستان گفتگو

یکی از مشکلات چند سال اخیر گیشا دسترسی به مترو و وسایل حمل و نقل عمومی بود که با تاسیس ایستگاه شهر آزمایش، این مشکل  برطرف شد. این ایستگاه نبش کوچه 19هم قرار گرفته و شما می توانید بعد از آن با تاکسی و یا اتوبوسها به سمت بوستان گفت و گو حرکت کنید.

 

 

مقاله های دیگر:

کوی نصر (گیشا) تهران کجاست؟ امکانات و نقشه

معرفی شهرک غرب تهران

پارک جوانمردان ایران + امکانات، دسترسی ها و ایستگاه مترو

Loading

امتیاز شما به این صفحه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن