معرفی محله یوسف آباد تهران

معرفی محله یوسف آباد تهران

یوسف آباد را می توان یکی از زمین های بسیار با ارزش تهران به حساب آورد که در منطقه ۶ تهران قرار گرفته و بسیاری آن را به عنوان یکی از قدیمی ترین مناطق تهران یاد می کنند. این زمین ها برای اولین بار در زمان ناصرالدین شاه محبوب شدند و یکی از رجال سیاسی این اراضی را خریداری کرد (در برخی از متون تاریخی نام این شخص میرزا یوسف مستوفی الممالک عنوان شده که از نظر تاریخی اشتباه است). با وجود این که این زمین ها در زمان ناصرالدین شاه خریداری شد ولی ساخت و ساز در آن پس از حکومت رضا خان آغاز شد و حتی اتمام ساخت و ساز آن تا اوایل حکومت فرزندش محمدرضا شاه پهلوی کشیده شد.

امروز ما در وب سایت هومتیک قصد داریم نگاهی به تمامی عواملی که سبب شده یوسف آباد به شرایط کنونی خود برسد انداخته و آن را از نقطه نظرات مختلف ارزیابی کنیم. اگر شما نیز دوست دارید این منطقه را از نظر تاریخی و جامعه شناسی ارزیابی کنید تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید.

معرفی محله یوسف آباد تهران

تاریخچه محله یوسف آباد

بانک اتقراضی روسیه که بسیاری آن را به عنوان یکی از بزرگترین سرمایه گذاری های روس ها در ایران قلمداد می کنند ، اولین شرکتی بود که این اراضی را از ​نام میرزا یوسف مستوفی الممالک خریداری کرد. پس از انقلاب اکتبر روسیه و روی کار آمدن حزب کومونیست دولت جدید شوروی در راستای اقدامات لنین تصمیم گرفت تمامی دارایی های این بانک را به ایران واگذار کرده و به این کشور اجازه دهد از تمامی امکانات این بانک بهره مند شود. تحت تاثیر این تغییر و تحول عظیم بود که این بانک با نام های دیگر مانند بانک ایران و بانک فلاحتی فعالیت نمود در نهایت نیز به دلیل عدم سود دهی ، املاک آن به بانک کشاورزی کنونی انتقال یافت. زمین های یوسف آباد نیز یکی از اصلی ترین املاکی بود که در اختیار این بانک قرار گرفت.

پس از کش و قوس های فراوان نهایتا وزارت دارایی حق بهره برداری از این زمین ها را با پرداخت هزینه ای بالغ بر ۹۳ هزار تومان صاحب شد. از آنجایی که این زمین ها عمدتا زمین های کشاورزی بودند هرگونه استفاده از آن درآمد آنچنانی در بر نداشت و در سال تنها ۲ تا ۳ هزار تومان سود دهی به همراه داشت. این مسئله سبب شد وزارت دارایی این زمین ها را در ازای پرداخت هزینه ای توسط کارمندان در اختیار آن ها قرار دهد.

تحت تاثیر این تصمیم زمین های یوسف آباد بر اساس ارزش و محبوبیت در ازای متری ۱ تا ۳ تومن در اختیار کارکنان این وزارت خانه قرار گرفت. کارمندانی که از نظر رتبه درجات بالایی داشتند ، مجاز بودند تا صاحب زمین های 400 و 500 متری شوند ولی کارمندان رتبه پایین تر زمین های 250 متری را دریافت کردند. در این میان برخی از زمین ها 1000 متری بودند که به افراد رتبه بالایی مانند نخست وزیر و وزرای دیگر رسید.

از آنجایی که در حین فروش این زمین ها تفکیک و خیابان سازی در نظر گرفته نشده بود هنگام ساخت و ساز مشکلی در این زمینه مشاهده شد. تحت تاثیر همین مسئله تنها در سال 1329 هجری شمسی بود که 3 هزار قطعه زمین که به صورت کامل تفکیک شده بود در اختیار خریداران قرار گرفت و در بخش غربی نیز قرار شد 2 هزار قطعه زمین تا انتهای سال 1334 در اختیار خریداران قرار بگیرد. از درآمدهایی که دولت توانست با فروش زمین های یوسف آباد کسب کند بانکی را تاسیس نمود که بعدها به نام بانک ساختمانی مشهور شد.

معرفی محله یوسف آباد تهران

یوسف آباد تهران کجاست؟

بسیاری از افراد یوسف آباد را قلب تپنده منطقه 6 و بخش اصلی این منطقه معرفی می کنند. در اصل یوسف آباد در مجاورت بلوار آزادگان (در نظر داشته باشید با بزرگراه آزادگان متفاوت می باشد) و محله امیرآباد قرار گرفته و یکی از اصلی ترین محله های مرکز تهران به حساب می آید.

نقشه محله یوسف آباد تهران

یوسف آباد تهران نقشه

همانگونه که پیش از این نیز گفته شد یوسف آباد در منطقه 6 تهران و در شرق اتوبان کردستان قرار گرفته است. در شمال یوسف آباد اتوبان همت دیده می شود و شرق آن نیز خیابان توانیر قرار گرفته است. نکته مهمی که در مورد منطقه یوسف آباد است قرار گرفتن خیابان فاطمی در ضلع جنوبی آن است که همین مسئله نیز اهمیت این منطقه را نشان می دهد.

معرفی محله یوسف آباد تهران

قیمت خانه در یوسف آباد

امروزه قیمت زمین و خانه در تهران به صورت غیر قابل تصوری در حال افزایش می باشد و هیچ فردی نمی تواند به صورت دقیق یک قیمت ثابت را برای زمینی در نظر بگیرد. بر اساس صحبت های املاک نزدیک یوسف آباد خانه های این منطقه ممکن است از یک کوچه به کوچه دیگر متفاوت باشد از این رو ما نسبت به اعلام هزینه به صورت دقیق خودداری می کنیم.

 

قیمت پنت هاوس در یوسف آباد

همیشه در نظر داشته باشید قیمت پنت هاوس ها بسیار گران قیمت تر از دیگر خانه ها می باشد ، در یوسف آباد با وجود اینکه پنت هاوس های خیلی زیادی دیده نمی شود ولی اگر خانه های آ اس پ و برج تهران را بخشی از یوسف آباد در نظر بگیریم ، می توان پنت این دو برج را به عنوان گران قیمت ترین آپارتمان این منطقه قلمداد کنیم.

معرفی محله یوسف آباد تهران

بهترین خیابان یوسف آباد

با وجود اینکه در محله یوسف آباد خیابان های متعددی مانند چهل ستون ، بیستون و مهرام قرار دارد ولی بسیاری از ساکنین این محله بر این باور هستند خیابان شهید جهان آرا و سید جمال الدین اسد آبادی را به عنوان گل سر سبد این محله معرفی می کنند.

یوسف آباد با مترو

پیش از این نیز عنوان شد که در جنوب یوسف آباد محله بسیار محبوب فاطمی قرار دارد و شما می توانید به راحتی به آنجا دسترسی پیدا کنید. مزیت دسترسی به این محله ، وجود مترو جهاد می باشد که امکان تردد به افراد در این منطقه را می دهد. شما عزیزان می توانید به راحتی و با تنها یک تاکسی به این خط مترو دسترسی داشته باشید.

معرفی محله یوسف آباد تهران

سرای محله یوسف آباد

ساکنین این محله می توانند از خدمات منحصر به فردی که سرای محله یوسف آباد در خیابان ابن سینا قرار داده هر لحظه که می خواهند بهره مند شوند. با وجود اینکه نسبت به سرای محله هایی که پیش از این به آن اشاره کرده بودیم این سرای محله یوسف آباد خیلی بزرگ نمی باشد ولی امکانات خوبی مانند برگزاری کلاس های آموزشی را در خود جای می دهد.

مراکز خرید در یوسف آباد

یوسف آباد دارای بافت و ویژگی های فرهنگی خاصی است که همین مسئله نیز در بافت تجاری این محله رخنه کرده است. یکی از اصلی ترین مراکز خرید یوسف آباد در خیابان سی و هشتم قرار دارد که آن را مرکز خرید فرهنگ می نامند.

معرفی محله یوسف آباد تهران

مهم ترین مراکز تفریحی و ورزشی در یوسف آباد

شاید یکی از اصلی ترین ضعف های محله یوسف آباد نبود مراکز تفریحی و یا حتی ورزشی در این محله می باشد. تنها مرکز تفریحی ، ورزشی این محله بدون شک پارک شفق می باشد که در خود فرهنگسرای شفق را نیز جای داده است. این پارک که قدمت آن به زمان پیش از انقلاب اسلامی می رسد مهم ترین بخش تفریحی این محله می باشد.

مراکز مهم دولتی محله یوسف آباد

تحت تاثیر شرایط جغرافیایی این محله بسیاری از بخش های حساس دولتی مانند سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل راه و شهرسازی استان تهران، شرکت توزیع نیروی برق تهران (منطقه برق بیهقی)، شرکت آب و فاضلاب روستایی تهران و همچنین سازمان دامپزشکی نیز تصمیم گرفته اند مراکز اداری خود را در این منطقه قرار دهند.

معرفی محله یوسف آباد تهران

مراکز درمانی محله یوسف آباد

بیمارستان فوق تخصصی محب کوثر ، بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی هاجر ، مرکز آموزشی و درمانی حضرت فاطمه (س) و بیمارستان شهرام (سجاد) به عنوان چهار بیمارستان اصلی این محله شناخته می شوند که شما حتی می توانید با استفاده از بیمه های مختلف به این مراکز مراجعه کرده از امکانات متعدد آن ها بهره مند شوید.

معرفی محله یوسف آباد تهران

مراکز آموزشی و فرهنگی محله یوسف آباد

از ویژگی های اصلی محله یوسف آباد دسترسی به مدارس و مناطق فرهنگی متعدد می باشد. شما می توانید در این محله مدرسه های مشهوری همچون مدرسه پویش ، مدرسه همت ، دبستان شهید مصطفی خمینی ، مجموعه مدارس سلام ، دبیرستان دخترانه سادات گوشه دسترسی داشته باشید

 

بیشتر بخوانید:

معرفی محله فرمانیه تهران

معرفی محله نیاوران تهران

لیست محله های شمال تهران ،معرفی کامل با عکس

Loading

امتیاز شما به این صفحه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن