معرفی شهرک آپادانا تهران

شهرک آپادانا یکی از مناطقی است که در غرب تهران قرار دارد و جز محدوده‌ی متطقه ی ۵ محسوب می شود و مساحت آن به طور تقریبی برابر با ۳۰۷،۴۰۷ متر است و البته یکی از مناطقی است که برای زندگی بسیار مناسب است و دسترسی راحت و آسانی به کل تهران دارد در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی در خصوص این شهرک را در اختیار شما قرار دهیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

تاریخچه ی شهرک آپادانا:

تقریبا در اوسط سال ۱۳۵۰ شمسی پیمانکاران فرانسوی طی قراردادی با بانک رهنی به عنوان مجری طرح ساخت شهرک آپادانا قراردادهای لازم را امضا و ساخت این شهرک را آغاز کرد اما در جریان  شکل گیری انقلاب اسلامی پیمانکاران خارجی مجبور شدند تا عملیات را نیمه‌کاره رها کرده و ایران را ترک کردند.اما پس از انقلاب و شکل گیری بانک مسکن این بانک ادامه عملیات را به عهده گرفت. شروع بهره‌ برداری از این شهرک سال ۱۳۶۳ بود اما از آن جا که در آن زمان واحدهای ساخته شده پایان کار و سند مالکیت نداشتند خانه‌های این مجموعه به صورت اجاره به شرط تملیک به خریداران، که اغلب آن‌ها کارمندان دولت بودند، واگذار شد.

 وضعیت قرار گیری واحد ها در شهرک آپادانا:

ساختمان­های شهرک شامل ۲۹۰۱ واحد مسکونی می باشد که هریک از آن ها ۲ یا ۳ خوابه ‌هستند و در کل این شهرک به ۶ بخش یا فاز تقسیم بندی شده است که هرفاز به طور مستقل دارای یک موتورخانه جهت تامین آب گرم و همچنین تامین سرمایش تابستانه و گرمایش زمستانه می باشد. هرفاز به طور تقریبی ۵۰۰ واحد مسکونی را شامل می‌شود که به طور جداگانه :

  • فاز یک ۴۸۸ واحد
  • فاز دو ۵۱۰ واحد
  • فاز سه ۴۵۹ واحد
  • فاز چهار ۵۱۲ واحد
  • فاز پنج ۵۱۲ واحد
  • فاز شش ۴۲۰ واحد را شامل می شوند که این واحدهای مسکونی در ۴۶ بلوک ساختمانی قرار دارند.

 

در خصوص اطلاعات هر بلوک باید گفت که معمولاً دارای ۳ یا ۴ ورودی است که هر ورودی شامل ۵ تا ۱۱ طبقه می‌باشد که هر طبقه نیز معمولاً دارای ۲ واحد مسکونی می‌باشد.شهرک حدوداً ۱۴۰۰۰ نفر جمعیت دارد که از نظر شغلی بیشتر افراد را کارمندان، معلملن و اساتید دانشگاه تشکیل می دهند.از دیدگاه مدیریتی برای ساختمان ها نیز هر فاز دارای یک دفتر و یک مدیرعامل و تعدادی خدمه نظافتچی ، تأسیساتچی و باغبانی و … است . دفتر هر فاز مسئول است در قبال شارژ ماهیانه که از ساکنین آن فاز دریافت می کند خدمات زیر را ارائه دهد :

  • نظافت محوطه فاز و حمل زباله های
  • خدمات آبرسانی و آب گرم و برقراری سیستم گرمایشی و سرمایشی
  • حفظ و نگهداری و تعمیر آسانسور
  • باغبانی و حفظ فضای سبز فاز

موقعیت و دسترسی شهرک آپادانا به سایر نقاط تهران:

این محله از سمت شرق به خیابان برادران رحمانی، از محدوده غرب به شهرک اکباتان، از شمال به اتوبان تهران-کرج در ارتباط است و از جنوب به کوی بیمه محدود می‌شود.دسترسی به این محله از طریق تاکسی‌های مترو صادقیه- شهرک آپادانا امکان‌پذیر است و نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این محله ایستگاه مترو صادقیه در خط ۲  و ایستگاه بیمه در خط ۴ مترو تهران است. در ضلع شمال غربی این محله پایانه غرب سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارهای شهرداری تهران واقع شده است.

 

دور تا دور شهرک آپادانا توسط دیوار محصور شده ‌استو تنها یک خیابان اصلی وجود دارد و مسیرهای فرعی جهت دسترسی به بلوک‌ها از آن منشعب می‌شوند.ورودی و خروجی خودروها، در ضلع شرقی شهرک قرار دارد. علاوه بر این، دسترسی عابرین پیاده به شهرک از طریق ضلع جنوب غربی (دسترسی به کوی بیمه) و درب شمال غربی (دسترسی به شهرک اکباتان) نیز امکان‌پذیر می‌باشد.

امکانات رفاهی شهرک آپادانا:

 در محدوده شهرک آپادنا سه مرکز خرید قرار دارد که هر کدام تقریباً خدمات مشابهی را در سه نقطه متفاوت ارائه می دهند.

  • ۱.مرکز خرید پامچال واقع در شرق شهرک
  • ۲.مرکز خرید زنبق واقع در غرب شهرک
  • ۳.مرکز خرید گل مریم که در جنوب غربی شهرک قرار دارد.

همچنین یک بازارچه محلی نیز در ضلع شمال شرقی شهرک با نام مرکز خرید آپادانا وجود دارد که از سال ۱۳۹۲ فعالیت خود را آغاز کرده است.در این شهرک مغازه­ هایی همچون سوپرمارکت، رستوران ها، خدمات رایانه‌ای، کافی نت، فروشگاه لوازم آرایشی، فروشگاه پوشاک، نانوائی، میوه فروشی، ساعت فروشی، آرایشگاه، فروشگاه لوازم تحریر، تاکسی سرویس، آتلیه عکاسی، خشک‌شویی، خیاطی، لوازم الکتریکی، آژانس املاک و …قرار دارد.

 

 شهرک آپادانا جز مناطقی از تهران است که از نظر فضای سبز بسیار غنی و زیبا می باشد میتوان گفت که دور تا دور شهرک آپادانا به موازات دیوارهایی که قرار گرفته است به طور کامل درخت کاری شده است و چون ایجاد فضای سبز از گذشته انجام شده است حدودا عمر این درختان در حدود ۲۵ سال است که باعث شده اند منظره بسیار زیبایی در امتداد خیابان ایجاد شود.در فضای داخلی شهرک، بین بلوک ها نیز با چمن، انواع گل کاری و درخت مزیین شده است.

 

در محیط داخلی این شهرک پارکی برای بازی کودکان ساخته شده است و همچنین در سرتا سر شهرک نیمکت ها و الاچیق هایی برای استراحت به چشم می خورد.اگر بخواهیم در مورد دیگر امکانات رفاهی صحبت کنیم باید بگوییم که یک زمین چمن مصنوعی و یک پارک مجهز به لوازم ورزشی نیز در محوطه قرار دارد.یکی دیگر از مواردی که این شهرک دارا است محیطی مخصوص به دوچرخه سواری است که برای ساکنان فراهم شده است.

قیمت واحد های مسکونی در شهرک آپادانا:

با توجه به امکانات موجود در شهرک آپادانا می‌توان گفت این شهرک محلی آرام، امن و مطلوب برای سکونت و زندگی  است.اگر به دنبال خرید یا اجاره خانه در این محدوده هستید باید گفت که با توجه به سال ساخت خانه‌های این شهرک، نمی‌توانید به دنبال خانه‌ی نوساز  و مدرن در آن باشید.اما خانه هایی که در این شهرک قرار گرفته اند همگی از امکاناتی همانند پارکینگ، انباری، آسانسور مسافر و آسانسور باربر  برخورد دار هستند و اکثرا دو یا سه خوابه می باشند.

 

شهرک آپادانا را می‌توان یک شهر کوچک با همه امکانات لازم برای زندگی مطلوب در نظر گرفت. چراکه ساکنان شهرک برای دسترسی به مراکز خرید و تامین مایحتاج خود مشکلی ندارند و همانطور که شاره شد از نظر امکانات رفاهی دسترسی خوبی دارند. در صورتی که قصد رهن یا اجاره واحد مسکونی در شهرک آپادانا را دارید، می توانید با بررسی همه گزینه‌های موجود و در نظر داشتن بودجه خود انتخاب خوبی داشته باشید.

چشم انداز شهرک آپادانا برای آینده:

این محله هم اکنون خدماتی نظیر اداره پست ، فرهنگسرا ، درمانگاه شبانه روزی ، باشگاه ورزشی و سونا و استخر سرپوشیده، کتابخانه و …. را ندارد اما به زودی بخشی از این موارد در دست احداث و آماده سازی قرار می گیرند.

 

 نتیجه گیری:

شهرک آپادنا یکی از مناطق غربی استان تهران است که و از نظر محدوده ای در منتطقه ی ۵ قرار گرفته است و از سمت شمال، جنوب، شرق و غرب به سایرر نقاط تهران دسترسی دارد.این شهرک به صورت یک شهر کوچک همگی امکانت رفاهی و اموزشی لازم را درون خود جای داده است و محیط امینی را برای ساکنین پدید آورده است.همچنین دسترسی برای عموم به وسیله‌ی مترو و سامانه اتوبوس رانی نیز فراهم شده است.امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

 

بیشتر بخوانید :

معرفی کامل شهرک اکباتان

معرفی شهرک مسکونی آتی ساز تهران

معرفی شهرک چیتگر

معرفی دهکده المپیک تهران

Loading

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن