Neighborhood Guard

نگهبان محله کیست و چه وظایفی دارد؟

معمولا برای نگهداری و حفظ اماکن، محیط و ایجاد امنیت لازم برای افراد، شیوه ای پیش گرفته شده است که خیال شما را بابت زندگی در جایی که هستید راحت می کند و استرس ها و مشکلات احتمالی که به واسطه زندگی در محیط ممکن است برای شما ایجاد شود را دور می کند. در این مقاله قرار است به بررسی وظیفه و مسئولیت نگهبان محله بپردازیم و بیان کنیم که این شخص در واقع کیست! پس چنانچه شما هم دوست دارید در این زمینه اطلاعاتی کسب کنید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

نگهبان محله کیست؟

معمولا برای حفظ امنیت محله و محیط از فردی تحت عنوان نگهبان محله استفاده می کنند. نگهبان محله شخصی است که در برابر ضوابط و مقررات تعیین شده پذیرفته شده است و مسئول است تا در دوره های آموزشی موسسات حفاظتی و مراقبتی برای انجام بهتر فعالیت های خود شرکت کند.البته شخصی که به عنوان نگهبان محله انتخاب می شود، مطابق با قانون کارحق الزحمه و مزد دریافت می کند و ازمزایایی مانند سایر افراد دیگر برخوردار است.

 

نگهبان محله چه وظایفی را بر عهده دارد؟

مانند هر شخص دیگری که در جامعه شغل یا نقشی بر عهده دارد و انجام آن کار بر روی سایر افراد دیگر که در جامعه زندگی می کنند، اثر گذار است. نگهبان محله نیز چنین نقشی را بر عهده دارد و به نوبه خود بسیار مهم و تاثیر گذار است. به طور کلی نگهبان محله باید وظایف زیر را انجام دهد:

  • نگهبانی و مراقبت از اماکن مسکونی، تجاری
  • نگهبانی از خودروهای پارک شده در محدوده فعالیت
  • معرفی افراد مظنونی که در محیط دیده می شوند به کلانتری یا پاسگاه محل
  • همچنینگشت زنی در محدوده ماموریتی به منظور پیشگیری از سرقت و ایجاد مشکلات احتمالی
  • همکاری و ایجاد تعامل با مسئولین
  • داشتن هوشیاری و مراقبت های لازم به منظور جلوگیری از حوادث غیر مترقبه
  • هوشیاری لازم در زمان های خطر و مشکلات احتمالی
  • پوشیدن لباس فرم مصوب در هنگام پست
  • حضور به موقع در محل نگهبانی و عدم تاخیر و غیبت
  • گشت زنی در محل نگهبانی و بررسی شرایط و وضعیت آن
  • دقت به اتومبیل های ورودی به محله

نکته ای که باید بدانید این است که وظایف نگهبان محله در تمام نقاط ایران یکسان است. اما شرح وظایف آن در اماکن مختلف با یکدیگر متفاوت است. برای مثال وظیفه نگهبان محله با وظایف نگهبان مجتمع ساختمانی و یا محله ویلایی با یکدیگر تفاوت دارد و این وظایف با نظر کارفرما و شرکت حفاظتی تعیین می شود.

 

چرا وجود نگهبان محله لازم است؟

تامین امنیت از گذشته تا به امروز یکی از مهمترین دغدغه های افراد بوده است و معمولا بخاطر داشتن امنیت موارد دیگری را فدا می کنند.جدا از آن با گسترش شهرها و افزایش جمعیت این مسئله پر رنگ تر از گذشته شده است. بنابراین وجود فردی که وظیفه ایجاد امنیت در یک محدوده را بر عهده بگیرد و در این زمینه تلاش کند بسیار مهم است. در برخی از محله یا قسمت های شهر به دلایلی مانند دور بودن از مراکز پلیس، دور افتاده بودن و خلوتی محل، بالا بودن نرخ جرائم و مجرمان در یک محل مشخص، داشتن سابقه ی سرقت و مزاحمت در محل مورد نظر وجود یک نگهبان محله لازم است. نگهبان محله با قرارگیری و استقرار در یک محله از طرف شرکت های حفاظتی و مراقبتی می تواند حافظ امنیت و مراقبت و نگهداری از محله ها، مراکز تجاری و اداری شود.

 

 یک نگهبان محله چه تجهیزاتی باید به همراه داشته باشد؟

از آنجایی که نگهبان محله یک وظیفه مهم را بر عهده دارد لازم است تا تجهیزات ایمنی لازم از جمله دستبند، فانسقه، شوکر، اسپری فلفل، باتون و چراغ قوه به همراه داشته باشد.همچنین داشتن بی سیم برای ارتباط نیز یکی از وسایل ضروری است.

 

یک نگهبان محله چطور انتخاب می شود؟

قبل از هر چیزی باید بدانید که نگهبان محله تحت نظارت موسسه حفاظتی مراقبتی انتخاب می شود. این افراد با داشتن لباس فرمی که در زمان انجام کار بر تن دارند، از دیگران متمایز و قابل شناسایی هستند. نگهبانان محل قبل از انتخاب باید از نظر سابقه به تایید برسند و افرادی باشند که از نظر جسمی و روانی در سلامت کامل به سر می برند تا افراد ساکن در جامعه بتوانند به آن ها اطمینان و اعتماد داشته باشند.

همچنین این افراد باید دوره خدمات آموزشی و خدمات حفاظتی را بگذرانند.خدمات آموزشی که یان افراد باید بگذرانند شامل راهکار و روش های استفاده از تجهیرات ایمنی است که به همراه دارند و البته این لوازم را با داشتن تاییده های لازم می توانند حمل کنند. یک نگهبان محله بعد از گذراندن دوره آموزشی باید در هنگام انجام وظیفه با تجهیزات لازم و لباس فرم رسمی و مصوب که از سوی مرکز انتظامی تعیین شده است ، حضور داشته باشد.همچنین تمامی نگهبانان محله یک کارت شناسایی مخصوص به خود دارند که می توانند به اشخاص ارائه دهند.

 

آیا نگهبان ویلایی فعالیت هایی مشابه نگهبان محله انجام می دهد؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم شخصی که مسئولیت نگهبانی از محیط های ویلایی را بر عهده می گیرد فعالیت کاملا جدا از نگهبان محله دارد و این وظیفه نیز توسط کارفرما مشخص می شود.این فعالیت ها خیلی با یکدیگر تفاوت ندارند اما در برخی از موارد تفاوت دارند.بریا مثال نگهبان ویلایی دیگر وظیفه گشت زنی را بر عهده ندارد. نکته مهم دیگر نیز این است که نه نگهبان محله و نه نگهبان ویلایی هیچ کدام نیم توانند ورود و خروج اتومیبل ها را به محیط منع کنند و تنها می توانند برو روی رفت و آمد آن ها نظارت داشته باشند.

 

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردم به این موضوع بپردازیم که نگهبان محله کیست و چه وظایفی را بر عهده دارد. همانطور که متوجه شدیم نگهبان محله وظایف مهمی را بر عهده دارد و یکی از عناصر اصلی در حفظ امنیت محله و ساختمان است.همچنین این شخص با داشتن شرایط مخصوص و لازم می تواند این سمت را بر عهده برگیرد و پس از برعهده گرفتن این کار با ارائه کارت شناسایی در محیط ظاهر می شودو یکی از افرادی است که حفظ امنیت را برعهده دارد. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

 

مطالب پیشنهادی

حق و حقوق نگهبان ساختمان ،شرح وظایف

نمونه قرارداد لابی من ، حراست و نگهبانی

حق و حقوق سرایدار ساختمان مسکونی ، بیمه و مزایا

Loading

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن