Waterproofing

 همه چیز در مورد عایق رطوبتی ساختمان

معمولا یکی از مواردی که می تواند به ساختمان آسیب وارد کند و سبب کاهش عمر مفید آن شود، رطوبت است. خصوصا این موضوع در مکان هایی مانند شمال کشور که بارش باران به مراتب بیشتر است یا در فصول زمستان و پاییز که با بارش بیشتری مواجه هستیم، بیشتر به چشم می آید. اما سئوال اینجاست که چطور می توانیم از خسارات ناشی از رطوبت بکاهیم؟ در این مقاله قرار است به این موضوع اشاره کنیم و راهکارهایی را نیز ارائه دهیم. پس اگر شما نیز با این موضوع دسته و پنجه نرم می کنید و به دنبال راه حلی برای رفع آن هستید تا انتها با ما همراه باشید.

 

عایق رطوبتی راهکاری ایمن برای در امان ماندن ساختمان

قبل از هر چیزی بهتر است به معنای عایق کاری اشاره کنیم، عایق کاری رطوبتی در واقع به معنای ایجاد یک پوشش محافظ برای پشت بام، دیوار و همچنین  لوله ها و تاسیسات مربوط به آن در برابر نفوذ آب و رطوبت است. یکی دیگر از کاربردهای عایق رطوبتی در جهت کنترل رطوبت منازل است چرا که نم و رطوبت می توانند تاثیر نامطلوبی بر روی ساختمان داشته باشند و همچنین جذب رطوبت توسط دیوار می تواند بب متورم شدن روکش های گچی، ترک خوردگی و رشد قارچ و کپک می شود که همه این موارد در جهت کاهش عمر مفید ساختمان است. البته این موارد تنها مشکلاتی نیستند که در اثر نفوذ رطوبت می تواند ایجاد شوند.بلکه گاهی رطوبت و ورود آن به داخل ساختمان  می تواند عاملی برای یخ زدگی باشد و اجزای نماکاری مانند آجر، سنگ و یا اندودها را فرسوده و تخریب کند. همچنین به تجهیزات فلزی نیز آسیب وارد می کند و اگر در ساختمان از چوب استفاده شده باشد، می تواند سبب پوسیدگی آن ها نیز شود.

برای این که طوبت وارد ساختمان نشود شما می توانید دو اقدام انجام دهید:

  1. زهکشی
  2. عایق رطوبتی

در مورد زهکشی می توانیم بگوییم که فرآیندی است که به معنای خارج نمودن آب های سطحی یا زیرزمینی از یک سازه به منظور جلوگیری از خسارات احتمالی ناشی از آن می باشد و انواع مختلفی نیز دارد. اما چیزی که قرار است در این مقاله به آن اشاره کنیم عایق طوبتی است.به طور کلی می توانیم بگوییم که عایق رطوبتی به پوششی گفته می شود که ساختمان را در برابر نفوذ آب و رطوبت محافظت می کند. عایق رطوبتی انواع متفاوتی دارد و اگر بخواهیم در مورد انواع متفاوت عایق های رطوبتی بگوییم باید به این نکته اشاره کنیم که این عایق ها  صورت لایه هایی با ضخامت مختلف و به شکل مایع، پودر، رولی یا صفحه ای در ابعاد مختلف در بازار وجود دارند. در ادامه قرار است به طور مختصری در مورد انواع آن ها توضیحاتی ارائه دهیم.

 

انواع عایق رطوبتی

از آنجایی که عایق های رطوبتی انواع مختلفی دارند معمولا بر اساس معیار های گوناگونی نیز طبقه بندی می شود که می تواند به موارد زیر اشاره کنیم:

  • عایق رطوبتی بر اساس روش اجرا
  • عایق رطوبتی بر اساس مواد تشکیل دهنده
  • عایق رطوبیت پیش ساخته
  • عایق رطوبتی مایع

 

عایق رطوبتی بر اساس روش اجرا

این نوع عایق به دو دسته گرم اجرا و سرد اجرا تقسیم می شوند. عایق رطوبتی گرم در هنگام نصب برای این که به لایه زیرین چسبیده شوند باید گرم شوند و به حرارت نیاز دارند در عوض عایق های سرد اجرا فقط با مخلوط کردن جزء پودری و مایع می توانید از آن ها استفاده کنید.

 

عایق رطوبتی بر اساس نوع مواد تشکیل دهنده

معروف ترین نوع این عایق؛ عایق قیر و گونی هستند. از ساده ترین مزایای این نوع عایق کاری خاصیت چسبندگی بالا، نفوذناپذیری در برابر آب و مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی است. همچنین گزینه ای اقتصادی است و می توانید سال ها از آن استفاده کنید. دومین مورد عایق های ایزوگامی هستند که برای نصب و چسباندن آن به سطح از چسباننده های مخصوص استفاده می شود این نوع عایق ها در ایران بسیار مرسوم هستند. وزن کم و قابلیت انعطاف بالا از ویژگی های آن ها است.

 

عایق رطوبتی پیش ساخته

این نمونه وزن سبک و قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارد. این عایق ها به علت این که در ساخت آن ها لایه ای از پلی استر استفاده شده مقاومت بالایی در برابر انبساط و انقباض دارند.اما متاسفانه طول عمر کوتاهی  دارند و اگر در شرایط ایدهآل از آن ها نگهداری نشود فقط تا 5 ماه قابل استفاده است.

 

عایق رطوبتی مایع

آخرین مورد عایق حراریت مایع است که همانطور که از نام آن مشخص است به صورت مایع می باشد و با استفاده از دستگاه اسپری و یا قلم مو بر روی سطوح اجرا می شود. از مزایای این نوع عایق این است که بر روی همه ی سطوح می چسبد، ضد اشتعال است. قابلیت رنگ پذیری دارد و کاربرد و نصب آن راحت است.

به جز مواردی که یاد کردیم عایق های دیگری نیز وجود دارد که در مکان های دیگری به کار می رود و کاربرد های دیگری دارد.

نام عایق پلیمری پاششی عایق آرت فلکس رنگ نانو عایق رطوبتی استخر

 

نانو عایق رطوبتی

 

موارد سازنده پلیمر براساس آخرین تکنولوژی مدرن رنگ تقویت شده با مواد نانو عایق های رطوبتی بر پایه پلیمر، اپوکسی، اکریلیک ها و سیمان پلمیری می باشد.

 

مواد نانو
اصلی ترین ویژگی نیاز به حرارت برای نصب ندارد نصب آسان، هزینه اندک و طول عمر بالا نیازی به تخریب لایه های سطح زیرین نیست و به راحتی با استفاده از رول، اسپری یا قلمو می توانآن را اجرا کرد فرآنید آب بندی استخر را انجام می دهد طول عمر بالا

وزن کم و مقاومت آن در برابر حریق

مزایای استفاده به طور یکنواخت می توانید بر روی سطوح از آن استفاده کنید انعطاف پذیری عایق آرت فلکس بالا بوده و آن را می توان در کنج ها نیز مورد استفاده قرار داد. برابر شرایط مختلف جوی، نور آفتاب، سرما و گرما و نفوذ آب دارد و آن را می توان بدون حلال مورد استفاده قرار داد.

 

قیمت مناسب ، دسته بندی متنوع سازگاری آن با محیط زیست و استفاده از آن به عنوان عایق رطوبتی کاشی و چوب ا
عمر مفید 20سال 20سال 15سال 10سال 15 سال

 

عایق رطوبتی در چه مکان هایی مورد استفاده قرار می گیرد؟

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم این نوع عایق ها چون دسته بندی متنوعی دارتد و انواع گوناگونی نیز دارند می توانید در محیط های گوناگون از آن ها استفاده کنید که در ادامه به برخی از این موارد اشاره کرده ام.

  • استفاده از عایق ها در پشت بام، سرویس های بهداشتی، حمام و آشپزخانه
  • استفاده از عایق ها در شیروانی
  • استفاده از عایق ها ر جهت ضدرنگ کردن کف و بدنه ورق های گالوانیزه و فلزی
  • استفاده در تزئین قطعات سفالی و گلدان ها
  • در جهت آب بندی استخر و منبع آب
  • درب های چوبی

 

عایق رطوبتی چه معایبی دارد؟

  1. اگر عایق ها را تازه نصب کرده باشید، ممکن است با بارندگی دچار آسیب شوند.
  2. اگر عایق ها دچار یخ زدگی شوند، دیگر قابل استفاده نیستند.
  3. اگر سطحی که قرار است عایق ها را پیاده سازی کنید، ناهموار باشد هزینه ی اجرا بر روی آن زیاد است.

 

نتیجه گیری

باید گفت که عایق کاری رطوبتی یکی از مواردی است که می توانید در جهت حفظ ساختمان از آن استفاده کنید. همچنین انواع متفاوتی دارد و بسته به نیاز خود می توانید نزدیک ترین گزینه را انتخاب کنید. هزینه انجام این کار به نسبت زیاد نیست، اما بیشتر مدل های آن ماندگاری بالایی دارد. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

 

مطالب مرتبط

هزینه ایزوگام پشت بام به عهده کیست؟ +نحوه محاسبه

راه های جلوگیری از یخ زدگی از لوله های ساختمان در زمستان

Loading

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن