چه هزینه هایی را مستاجر باید پرداخت کند؟

چه هزینه هایی را مستاجر باید پرداخت کند؟

چه هزینه هایی را مستاجر باید پرداخت کند؟

یکی از اصلی ترین نقاط مناقشه میان مستاجر و موجر، بحث تعمیرات و هزینه هایی هست که بر عهده هر یک از طرفین می باشد. از آنجایی که قانون مدنی و آپارتمان نشینی کشور تبصره دقیقی را در مورد این هزینه ها اعلام نمی کند، مشاجره های زیادی در مورد هزینه ساختمان وجود دارد. قوانین عرفی کشور اعلام می کند تمام هزینه هایی که مرتبط با ساختار کلی ساختمان می باشد، برعهده موجر بوده و مستاجر نیازی نیست بابت آن هزینه ها مبلغی را پرداخت کند.  این هزینه ها می تواند شامل نصب دوربین های مداربسته ،  خرید وسایل دائمی برای ساختمان مانند چیلر و تعمیرات نمای بیرونی ساختمان باشد. این در حالی است که هزینه‌های جاری ساختمان مانند شارژ و خرید وسایل مصرفی کاملا بر عهده مستاجر میباشد.  در این پست قصد داریم همراه با شما هومتیکی های عزیز نگاه دقیقی به مسئولیت مالی طرفین قرارداد انداخته و آن را از نقطه نظرات مختلف ارزیابی نماییم.

 

تعریف هزینه های جاری

در قوانین آپارتمان نشینی، هزینه های جاری به مجموعه مواردی گفته میشود که در آن شما بابت امور مصرفی مانند  تعویض لامپ ، پرداخت قبوض و  شارژ ساختمان باید مبلغی را هزینه کنید.  تمامی این هزینه ها از آنجایی که توسط مستاجر مورد استفاده قرار می گیرند، بر عهده او بوده و پرداخت نکردن آن می تواند منجر به جریمه و حتی کسر مبلغ از رهن خانه شود.

چه هزینه هایی را مستاجر باید پرداخت کند؟

هزینه های مرتبط با تعمیرات کلی

ازآنجایی‌که تعمیرات کلی ساختمان شامل مواردی میشود که به صورت دائمی در خانه باقی می ماند، این وظیفه موجر است تا هزینه های این بحث را پرداخت کند.  به عنوان مثال در صورتی که ساختمان دوست دارد دوربین های مداربسته و یا تجهیزات آتش نشانی را در ساختمان تعبیه نمایند، به دلیل اینکه ابزار به صورت دائمی در ساختمان باقی خواهد ماند، وظیفه  موجر است تا نسبت به پرداخت هزینه ها، اقدام لازم را انجام دهد.  البته در بسیاری از ساختمان ها و برج ها مدیران ساختمان تفکیک هزینه ها را در تابلو اعلانات به اطلاع همه می رساند.

 

اگر مالک از پرداخت هزینه سر باز بزند چکار باید کرد؟

نکته‌ای که در مورد هزینه های دائمی که بر عهده موجر است وجود دارد، این است در صورت عدم پرداخت آن ها، مستاجر هیچ گونه مسئولیتی بر عهده ندارد و این وظیفه مدیر ساختمان است که با رایزنی مستقیم هزینه ها را دریافت نماید. در صورت اینکه موجر نتواند هزینه ها را به درستی پرداخت کند، مدیر ساختمان میتواند به نزدیکترین شورای حل اختلاف مراجعه و هزینه ها را به روش های مختلف دریافت کند.

چه هزینه هایی را مستاجر باید پرداخت کند؟

هزینه تعمیر آبگرمکن به عهده موجر یا مستاجر

هزینه آبگرمکن در صورتی که مربوط به سرویس سالیانه و یا تعمیرات جزئی باشد، بر عهده مستاجر بوده و موظف است به دلیل مصرف که انجام داده، هزینه تعمیرات را پرداخت کند. ولی در صورتی که هزینه  تعمیرات به دلیل فرسودگی و یا استفاده بیش از حد از آبگرمکن باشد، این وظیفه موجر است که تمامی هزینه ها را بر عهده گرفته و حتی سرویسکار را به سمت خانه اعزام کند.

 

هزینه تعمیر پمپ آب به عهده مالک است یا مستاجر

برخلاف ادعای برخی از موجر این که اعلام می کنند پمپ آب یکی از  موارد  مصرفی می باشد، باید به شما  بگوییم تعمیر و تعویض پمپ آب تحت تاثیر اینکه به صورت دائمی در خانه باقی خواهد ماند، بر عهده موجر بوده و مستاجر وظیفه ای نسبت به پرداخت هزینه ها ندارد.

 

هزینه تعمیر آیفون به عهده موجر است یا مستاجر

یکی از مواردی که می تواند تقابل میان موجر و مستاجر را بیشتر کند بحث تعمیر آیفون خانه می باشد.  در صورت اینکه مشکل آیفون به دلیل استفاده بد مستاجر باشد (مانند شکستگی) این وظیفه خود اوست که هزینه ها را تقبل کرده و نسبت به تعمیر اقدام نماید. ولی در صورت اینکه آیفون خانه به دلیل قدیمی بودن و استفاده بیش از حد خراب شود این وظیفه موجر است که هزینه تعمیرات را بر عهده گرفته و یا نسبت به خرید مدل جدید تر اقدام کند

 

هزینه تعمیر کولر به عهده موجر است یا مستاجر

سرویس سالیانه کولر مانند تعویض پوشال و شستشوی آن بر عهده مستاجر میباشد ولی در صورت اینکه پمپ آب و یا شناور خراب شده باشد این وظیفه موجر است که نسبت به تهیه قطعه خراب شده اقدام نموده و هزینه ها را تقبل نماید

چه هزینه هایی را مستاجر باید پرداخت کند؟

قانون مالک و مستاجر هزینه تعمیرات پکیج

از آنجایی که پکیج ساختمان نیز جزو  وسایل اساسی و کلیدی خانه می باشد هزینه تعمیرات کلی آن بر عهده مالک می باشد. ولی در صورت اینکه مستاجر بیشتر از یکسال در خانه سکونت داشته باشد تحت تاثیر اینکه هزینه تعمیر سالیانه  به عنوان هزینه مصرفی به حساب می آید این مستاجر است که موظف است هزینه ها را بر عهده گرفته و نسبت به تعمیر آن اقدام کند

 

هزینه لامپ با مستاجر است یا مالک

تعویض لامپهای خانه بدون شک به دلیل مصرف بودن بر عهده مستاجر می باشد ولی در صورت اینکه لامپ مورد بحث در بخش مشاعات خانه باشد مدیر ساختمان باید نسبت به تعویض آن اقدام نموده و هزینه آن را از شارژ ماهیانه که از مستاجر دریافت می‌کند پرداخت نماید

 

 

مطالب مرتبط پیشنهادی:

هزینه تعمیر شیرآلات با مالک است یا مستاجر؟

هزینه تعمیر جک درب پارکینگ با مالک است یا مستاجر؟

Loading

3.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن