قوانین تبدیل پارگینگ به مغازه، واحد تجاری، سوئیت

شاید تا به حال با این موضوع برخورد کرده باشید که برخی از افراد پارکینگ خانه یا ساختمان خود را به مغازه، سوئیت یا واحد تجاری تبدیل کرده باشند و از فضایی که به عنوان پارکینگ مشخص شده است، استفاده دیگری داشته اند و به اصطلاح تغییر کاربریداده اند.در این مقاله قرار است به بررسی این موضوع بپردازیم که انجام این کار از نظر قانونی امکان پذیر است یا خیر و به سوالاتی که در این زمینه وجود دارد پاسخ دهیم.پس تا انتهای مقاله با هومتیک همراه باشید.

 

تغییر کاربری ملک به چه معناست؟

شاید تا به حال اصطلاح تغییر کاربری به گوشتان خورده باشد. این موضوع بدان معناست که هر ساختمانی که ساخته می‌شود برای هدف خاصی باید از آن استفاده شود. ممکن است ساختمانی به‌ منظور سکونت‌ یا تجارت و… بنا شود، که همه این موارد در شناسنامه ساختمان که به پروانه ساختمان معروف است، از قبل مشخص شده است.قضیه کاربری ساختمان یکی از نکات و موارد خیلی مهم در مورد ساختمان ها می باشد که حتی در خرید و اجاره ملک نیز دارای  اهمیت زیادی است.اصولا یکی از مواردی که سبب اختلاف مردم با شهرداری می شود، در مورد نحوه استفاده از اماکن مسکونی است. یعنی برخی از کاربران ساختمان بدون در دست داشتن مجوز، کاربری مسکونی ساختمان را به تجاری تغییر می دهند یا از برخی از قسمت های ساختمان مانند پارکینگ برای کاربری تجاری استفاده می کنند، که انجام تمامی این موارد برخلاف قانون می باشد.

 

اصل عدم تغییر کاربری چیست؟  مجازات مربوط به آن به چه صورت است؟

اصولا تمامی ساختمان ها دارای یکی از سه حالت تجاری، اداری، مسکونی به عنوان کاربری ساختمان هستند.طبق  تبصره بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری ، در شهرهایی که نقشه جامع شهر تهیه شده مطابق با نقشه تهیه شده در پروانه‌های ساختمانی باید نوع کاربری ساختمان نیز مشخص شود. و در صورتی که در آن ساختمان و منطقه غیر تجاری فعالیتی خلاف کاربری و به حالت تجاری انجام شود، شهرداری مورد را در کمیسیون مقرر مطرح می کند و کمیسیون در صورت احراز تخلف مالک یا مستأجر، با تعیین مهلت مناسب که نباید از دو ماه بیشتر شود، در مورد تعطیل شدن آن محل تصمیمات لازم را می گیرد و فرقی نیم کند که این تغییر کاربری به بخضی از ساختمان مربوط باشد یا تمام ساختمان.

 

برای تغییرکاربری ملک از مسکونی به تجاری باید چه کار کنیم؟

برای این که کاربری بخشی از ساختمان یا تمامی قسمت های ساختمان تغییر کند باید مراحل زیر را طی کنید:

 

مرحله اول) مراجعه به دفاتر خدمات نوسازی

این مرحله اولین گام از تغییر کاربری ساختمان است که باید فرم درخواست را با ارائه مشخصات ملک و مالک پر کنید و به دفتر خدمات نوسازی تحویل دهید. البته می توانید تمام مراحل پرونده به صورت الکترونیکی نیز انجام دهید.

 

مرحله دوم) بازرسی از محل مورد نظر

در این مرحله بازرس ، اطلاعات مورد نیاز برای تأیید تغییر کاربری ملک را جمع‌آوری می‌کند و تمامی جوانب را بررسی می کند. اگر ملک مورد نظر دارای تخلفی باشد، قبل از انجام هر مرحله دیگری باید به این تخلف رسیدگی شود.

 

مرحله سوم) صدور دستورنقشه

در مرحله سوم باید تهیه نقشه جدید ملک متناسب با کاربری دوباره ملک، توسط دفا‌تر نوسازی انجام شود. توجه داشته باشید که اگر مالک نسبت به دستور نقشه صادر شده اعتراضی داشته باشد، باید قبل از ورود به مرحله بعد به آن رسیدگی کند.

 

مرحله پنجم) صدور پروانه جدید برای کاربری جدید

در مرحله پنجم بعد از بررسی کامل نقشه و جانمایی‌های انجام شده، نقشه هایی که در مراحل قبل تکمیل شده است باید به تأیید کار‌شناسان دفا‌تر خدمات نوسازی بسد و بعد از تایید کارشناسان صدور مجوز جدید انجام می شود.

 

آیا می توان ملک مسکونی را با هدف تجاری اداره داد؟

پاسخ به این سوال جواب منفی دارد و اگر شخصی ملک که به صورت مسکونی است را بریا امور تجایر اجلره دهد برخلاف قانون است و باید با متخلف برخورد شود.

 

آیا می توان از پارکینگ مسکونی برای فعالیت تجاری استفاده کرد؟

جواب این سوال نیز منفی استو تغییر کاربری انباری، زیرزمین یا پارکینگ مسکونی به محل تجاری نیز خلاف قانون است و باید توسط کمیسوسن بررسی شود.

 

آیا برای تغییر کاربری یک واحد مسکونی لازم است تا رضایت همسایگان را داشته باشیم؟

بله برای انجام هرگونه تغییری در کاربری باید قبل از آن با همسایگان هماهنگ شود و رضایت آن ها جلب شود.

 

هزینه تغییر کاربری مسکونی به تجاری چقدر است؟

هزینه تغییر کاربری مسکونی به تجاری به موارد زیادی بستگی دارد که در بین آن ها می توان به متراژ ملک، موقعیت در بافت شهری و ساختمانی، موقعیت جغرافیایی ملک و .. اشاره کرد. شما می توانید برای اطلاع دقیق از هزینه تغییر کاربری باید به شهرداری منطقه خود مراجعه کنید.

 

سخن آخر

برای تغییر کاربری ملک از حالت مسکونی به تجاری باید تمامی مراحل طبق قانون و مراحلی که در این مقاله ذکر کردیم، انجام شود و تغییر کاربری بدون رضایت همسایگان و قانون، امری اشتباه است و باید با متخلف برخورد شود.

 

بیشتر بخوانید :

قانون انباری آپارتمان ،همه چیز درباره انباری ساختمان

استفاده از پارکینگ به عنوان انباری ،بایدها و نبایدها

پارکینگ مزاحم چیست؟ بررسی مشکلات و تحلیل

آیا پارکینگ و انباری جزء متراژ آپارتمان است؟

قوانین پارکینگ آپارتمان ، متراژ ، شماره گذاری ، قید در سند

آیا فروش انباری و پارکینگ امکان پذیر است؟

Loading

4/5 - (3 امتیاز)

۱ در مورد “قوانین تبدیل پارگینگ به مغازه، واحد تجاری، سوئیت”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن