اضافه کردن طبقات به ساختمان

شرایط اضافه کردن طبقه به ساختمان

اضافه کردن طبقات به واحدهای در حال ساخت یا تمام شده به دلیل سودآوری بالا یکی از اصلی ترین دغدغه های ساختمان سازها در سرتاسر کشور به حساب می آید. این مسئله تحت تاثیر بالا رفتن قیمت مسکن در تمامی نقاط روز به روز پر رنگ تر می شود. پس از به وجود آمدن مشکلات متعدد در ساخت و سازهای کشور مانند ترک برداشتن ساختمانی در سعادت آباد شهرداری تهران و وزارت شهرسازی تصمیم گرفتند برای اضافه کردن تعداد واحدها و دادن طبقات بیشتر به سازنده ساختمانی فرایند سختگیرانه ای را در نظر بگیرند. بر اساس حق قانونی در صورتی که شهرداری متوجه شود ساختمانی بر خلاف طرح و نقشه اولیه طبقات بیشتری را ساخته است می تواند با اتکاء به قدرتی که قانون در اختیار آن ها قرار داده اقدام کرده و نسبت به تخریب آن طبقات اقدام مقتضی را به عمل آورد. ولی مسیر قانونی و بهتری نیز برای اضافه کردن طبقات در شهرهای مختلف وجود دارد. سازندگان پیش از اینکه با اقدامات سخت گیرانه شهرداری مواجه شوند می توانند نسبت به دریافت مجوزهای لازم اقدام کرده و با استفاده از آنها ساخت طبقات جدید را آغاز کنند. امروز ما در هوتیک قصد داریم برای شما همراهان همیشگی قوانین و مجوزهای مورد نیاز برای اضافه کردن طبقات به ساختمان را بیان کنیم ، با ما همراه باشید:

 

اضافه اشکوب چیست؟

امروزه سازندگان و پیمان کاران ساختمانی تحت تاثیر شرایط مختلف همچون کسب سود و یا راضی کردن مالکین زمین تصمیم می گیرند تعداد طبقات ساخت و ساز را افزایش دهند. در نتیجه آن ها برای این کار به شهرداری درخواست مجوز می دهند و در نتیجه این درخواست و در صورتی که معیارهای مهندسی و شهرسازی اجازه دهند شهرداری به آن های مجوزی صادر می کند تا طبقه مازادی را بر روی طبقه پیشین بسازند. در اصطلاح رایج و عام به مجوز ساخت یک طبقه بر روی طبقه پیشین اضافه اشکوب گفته می شود. در برخی از منابع و کتب شما با اصطلاح مشابهی تحت عنوان “توسعه بنا” نیز برخورد کنید که به همین معنی می باشد. بحث اضافه اشکوب آن چنان که بسیاری تصور می کنند فرایند ساده و آسونی محسوب نمی شود. هر شهر بر اساس مصوبه های موجود در شهرداری قوانین منحصر به فردی دارد که برای اضافه کردن یک طبقه باید این قوانین رعایت شوند. پیش از اینکه درخواست خود را به شهرداری شهر خود ارائه دهید ابتدا پیشنهاد می دهیم با تمامی تبصره ها و مصوبه های اخیر شهرداری آشنا شده و سپس برای این کار اقدام نمایید.

 

شورای اسلامی شهر و اضافه اشکوب در استان تهران

پیش از سال 1387 هرگونه اقدامی برای گرفتن اضافه اشکوب و یا توسعه بنا توسط شورای شهر تهران و دیگر شهرستان ها ممنوع بود و در همان ابتدا توسط شهرداری منتفی اعلام می شد ولی هیات عمومی دیوان عدالت اداری پس از برگزاری چندین دوره جلسات تصمیم گرفت این مصوبه را ابطال کرده و با اعلام بخشنامه صدور پروانه رای به ابطال ممنوعیت صدور اضافه اشکوب صادر کرد، متن اصلی این بخشنامه به شرح ذیل می باشد:

پیرو بخشنامه شماره ۱۷۲۰۸۳/۸۷/۸۰ مورخ ۳۱/۶/۸۷ در خصوص ابلاغ مصوبه یکصد و هجدهمین جلسه رسمی علنی فوق العاده از سومین دوره شورای محترم اسلامی شهر تهران مبنی بر ممنوعیت صدور پروانه اضافه اشکوب، با توجه به لغو مصوبه یاد شده از سوی هیات عمومی دیوان عدالت اداری که مراتب طی نامه شماره ۳۶۰۸۳/۳/۳۱۷ مورخ ۱۰/۹/۸۸ از سوی اداره کل حقوقی به اداره کل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه اعلام  شده است، مناطق می‌توانند ضمن تشکیل کمیسیونی متشکل از معاون شهرسازی و معماری، رئیس صدور پروانه، رئیس نظارت فنی، رئیس طرح تفصیلی و نماینده حوزه معاونت شهرسازی و معماری با توجه به اختیارات قانونی و ضوابط مشخص شده  نسبت به صدور مجوز اضافه اشکوب اقدام نمایند.

 

شرایط اصلی صدور پروانه اضافه اشکوب در تهران

پس از اینکه شورای شهر مجوز اضافه اشکوب را از دیوان عدالت اداری کسب کرد و به منظور اینکه از این طریق ، کسب درآمد قابل توجی برای خود و سازندگان کسب کند تصمیم گرفت با بسیاری از درخواست ها برای اضافه کرده یک یا چند طبقه موافقت کند. این مسئله به حدی شایع شده بود که در برخی از موارد سازندگان نسبت به این مسئله مطمئن شده و پس از ساخت خانه اقدام به دریافت این مجوز می کردند. دو حادثه سبب شد شهرداری تهران نسبت به دادن مجوز اضافه اشکوب بازنگری کند. ابتدا اینکه در طی سال های اخیر برخی از خانه هایی که طبقات مازاد دریافت کرده بودند با مشکلات متعددی همچون ترک خوردن دیواره های ساختمان مواجه شدند و عامل دوم نیز ریزش ساختمانی در یکی از محله ها بود. تحت تاثیر این مسائل بود که شهرداری تهران تصمیم گرفت تبصره های جدیدی را برای اضافه اشکوب اعمال کند که به شرح ذیل می باشد:

  • رعایت طرح تفصیلی در هنگام صدور پروانه
  • اعمال شرایط ذکر شده در آخرین ویرایش آیین‌نامه‌های طراحی و مقررات ملی ساختمان و آیین‌نامه زلزله (۱۸۰۰) پیش از صدور مجوز مربوطه
  • تایید موارد ذکر شده در بند دوم توسط مهندس ناظر

صفر تا صد گرفتن پروانه ساخت ساختمان

 

شرایط و مقررات صدور پروانه اضافه اشکوب در تهران

اولین مرحله برای دریافت مجوز ساخت طبقات اضافی بررسی سازه های ساختمان از نظر استحکام می باشد. افرادی که قصد دارند یک طبقه به ساختمان خود اضافه کنند ابتدا باید با در دست داشتن محاسبات اولیه به نزد یک تیم مشاوره مهندسی رفته و با بررسی عوامل مختلف مانند تعداد طبقات جدید و مقاومت ساختمان نسبت به دریافت تاییدیه شرکت ساختمانی اقدام نمایند. عامل دومی که از نظر شهرداری بسیار اهمیت دارد ، بحث پارکینگ ساختمان می باشد. بر اساس مصوبات این سازمان هر ساختمانی که در تهران ساخته می شود باید برای هر واحد حداقل یک پارکینگ ساخته شود. در صورتی شما می توانید اضافه اشکوب مد نظر خود را دریافت کنید که فضای کافی برای تعبیه یک پارکینگ برای واحد اضافه را داشته باشید. نکته بعدی در این فرایند رعیات تمامی موارد اصلاحی بر اساس طرح تفصیلی می باشد. یکی از اصلی ترین مواردی که بر اساس ارتفاع ساختمان مشخص می شود فاصله درز انقطاع یا به زبان ساده فاصله بین دو ساختمان می باشد. اگر قصد دارید طبقات اضافه دریافت کنید این مسئله یکی از اصلی ترین نکاتی است که باید رعایت شود. پس از تمامی موارد ذکر شده شهرداری مسائلی همچون نقشه های تاسیسات الکتریکی ، نقشه های تاسیسات مکانیکی و نقشه های معماری را نیز برای ارائه مجوز در نظر می گیرد.

 

روند درخواست اضافه اشکوب

مانند تمامی درخواست ها به شهرداری تنها مالک ، سازنده یا نماینده قانونی این افراد می تواند برای دریافت این مجوز اقدام نماید. ابتدا باید همراه با اصل و کپی سند مالکیت خانه ، اصل و فتوکپی شناسنامه تقاضای صدور مجوز اضافه اشکوب و در صورت اینکه نماینده قانونی هستید اصل برگه نمایندگی به شهرداری مراجعه کنید. پس از این مرحله با در دست داشتند تمامی محاسبات ساختمانی به واحد تاییدیه استحکام ساختمان شهرداری مراجعه می کنید و نسبت به تشکیل پرونده اقدام می نمایید. پس از  این مرحله شهرداری بر اساس درخواست شما تمامی موارد را به سازمان نظام مهندسی کشور ارسال کرده و از آنها می خواهد تا شرایط سازه و ساختمان شما را بررسی نماید.

پس از اینکه مرحله اولیه ثبت درخواست توسط شما به اتمام رسید زمان آن فرا می رسد تا ساختمان شما از نظر فنی مورد ارزیابی قرار گیرد. در این مرحله یکی از کارشانس سازمان نظام مهندسی کشور موارد همچون حدود اربعه ، عرض کوچ ، مساحت و وضعیت ملک را مورد بررسی قرار می دهد. در صورتی که کارشناس مربوطه نظر موافقی داشته باشد با اعلام به شهرداری پرونده شما را به دست کارشناسان شهرداری می سپارد. در این مرحله کارشناسان شاغل در شهرداری با استعلام از مراکز مختلف همچون اداره برق عوامل مختلف را بررسی می کنند. در صورتی که تمامی استعلامات مثبت باشد مبلغی به عنوان عوارض ساختمانی و نوسازی توسط مالک یا سازنده پرداخت می شود و سپس پرونده شما برای اضافه اشکوب تایید می شود.

 

ساخت و ساز غیر مجاز طبقات اضافه

در مصوبات و قوانین شهرداری به صراحت ذکر شده است ، در صورتی که هر سازنده ای در هر مرحله از ساخت و ساز تخلفی را مرتکب شود ، شهرداری می تواند نسبت به توقف ساخت و ساز اقدام لازم را انجام دهد. یکی از مشهورترین موارد در مورد ساخت و ساز طبقات اضافه بحث پاساژ علاءالدین بود که پس از چندین مرتبه رفت و آمد شهرداری با اتکاء به قدرت قانونی خود نسبت به تخریب آن اقدام لازم را انجام داد.

 

مطالب بیشتر

معرفی انواع نمای ساختمان (مسکونی،اداری تجاری)

همه آنچه که برای مدیریت ساختمان لازم دارید، باید ها و نباید ها

Loading

امتیاز شما به این صفحه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن