فلاشینگ نمای ساختمان چیست؟

معمولا در ساخت و ساز و طراحی خانه یکی از اصولی که بسیار مهم است و حتی در قیمت آن خانه تاثیر گذار است نمای ظاهری آن است که به چشم افراد می آید. در برخی از موارد دیگر، مانند ساختمان های قدیمی که ارزش تاریخی دارند برای جلوگیری از تخریب، نیاز به ترمیم و راهکاری برای شکل گیری نمای قدیمی دارند.
در این مقاله ما قصد داریم در خصوص فلاشینگ نما صحبت کنیم. این که دقیقا فلاشینگ نما چیست، چه کاربردهایی دارد و چطور می تواند در نمای ساختمان اثر گذار باشد.
پس تا انتها با ما همراه باشید.

فلاشینگ نمای ساختمان چیست؟

در واقع می توان گفت فلاشینگ نما یکی از گزینه های مناسب و کاربردی در اجرای نمای خارجی یک ساختمان می باشد. با به کارگیری از فلاشینگ به راحتی می توان نمای ساختمان را با توجه به معماری ساخت منحصر به فرد خود، پوشش داد.در حالت کلی فلاشیگ نما نوعی پوششی فلزی برای روی دیوارهای سطح خارجی ساختمان ( همانند دیوار پشت بام، دیوار حیاط ، جلو پنجره ها) جهت محافظت در برابر برف و باران می باشد که از ساختمان در برابر عوامل محیطی در شرایط مختلف محافظت کرده و زیبایی سازه را نیز به طور مداوم حفظ کرده و از تغییر زیبایی ظاهری آن جلوگیری می کند.البته این تنها کاربرد فلاشینگ نیست بلکه به عنوان ابزاری که جهت آب بندی نمای ساختمان و پنهان نمودن سازه شیروانی به کار می رود نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای داشتن فلاشینگ نما:

با توجه به مواردی که در بالا ذکر شد فلاشینگ نما ویژگی های فوق کاربردی دارد، از جمله :

۱. فلاشینگ باعث می شود که نمای روبه رویی ساختمان در مقابل عوامل طبیعی همچون برف و باران مصون بماند و مورد آسیب و تخریب قرار نگیرد.

۲.همچنین باعث زیبا سازی نمای ساختمان می شود که این زیبایی را می توان با رنگ آمیزی زیبایی فلاشینگ ها چند برابر کرد و جلوه ی ویژه تری را به ساختمان داد.

۳. فلاشینگ باعث محافظت از نمای قدیمی می شود و از فرسایش به مرور زمان و نابودی ساختمان جلوگیری می کند.

۴. سبب ایجاد نمای جدید در ساختمان می شود.

۵. ایجاد المان های طرح دار خاص و امروزی بر روی ساختمان که باز هم تاثیری در جلوه ساختمان دارد.

۶. و از همه مهمتر باعث افزایش چشمگیر طول عمر نمای ساختمان می شود.

معرفی انواع فلاشینگ نما:

فلاشینگ انواعی مختلفی دارد که با توجه به نوع آن، به طبع کاربردهای گوناگونی نیز دارد و می توان آن را در قسمت های مختلف به کار برد. انواع فلاشینگ نما در دسته بندی زیر قرار می گیرند:

 

الف) فلاشینگ مدل یو
دلیل نام گذاری فلاشینگ یو شکل به این علت بوده است که این مدل از این محصول به شکل U خم کاری شده است و دارای زاویه ی 90 درجه است در این مدل لبه ها خم هایی کوچک به سمت داخل دارد که همین لبه های کوچک باعث می شوند که نما در طول کار دچار موج نشود و ظاهری زیبا را در ساختمان مورد نظر ایجاد کند.
از مهم ترین مسائل در رابطه با فلاشینگ یو شکل استحکام و مقاومت بالای آن است، ضمن اینکه این نما قابلیت تولید در ابعاد و رنگ های مختلف را دارد.

 

ب) فلاشینگ مدل نبشی
این مدل از محصول به صورتی است که لبه هایی خم¬شده به داخل یا خارج دارد که
استحکام و زیبایی آن را تضمین می کندالبته این مورد که لبه های نبشی به داخل یا خارج خم شده باشد به چگونگی رنگ آمیزی آن بستگی دارد. فلاشین مدل نبشی در ابعاد و رنگ های متفاوت تولید می شود.

 

ج) فلاشینگ مدل سه پله
از ویژگی های فلاشینگ مدل سه پایه می توان به لبه های خم شده آن اشاره کرد. که با توجه به این موضوع این مدل بیشتر جهت جلوگیری از پوسیدگی یا خرابی ورق ها مورد استفاده قرار می گیرد.ضمن اینکه طرح سه پله آن، از ورود آب به محیط شما جلوگیری می کند.

 

د) فلاشینگ مدل تاج
فلاشینگ مدل تاج این قابلیت را دارد که با زاویه های مشخصی تولید شود .تفاوت مهم این مدل با انواع دیگر در وجود بخش های مختلف در آن است که این نوع از سه بخش رویه، فوم درز گیر و فلاشینگ زیره تشکیل می شود و به همین دلیل کاربرد و طرفداران بیشتری نیز دارد.
وجود این بخش ها باعث می شود که این مدل از نما قابلیت هایی همچون آب بندی و پوشش موج ساندویچ پانل ها داشته باشد.

کاربردهای انواع فلاشینگ متناسب با نوع مدل آن :

 

۱.مدل های نبشی : جهت پوشش درزهای بین سقف و دیوار از داخل یا خارج مورد استفاده قرار می گیرد، این مدل ها به صورت افقی به کار می روند.

 

۲.مدل های یو: بیشتر جهت درزبندی کامل ساندویچ پانل های سقفی استفاده می شود، همچنین جهت پوشش محل اتصال ساندویچ پانل دیوار ها خصوصا دیوارهای کوتاه نیز کاربرد دارد.

 

۳.انواع سه پله: مهندسان در بخش جلویی ساندویچ پانل های سقفی از انواع سه پله استفاده می کنند .زیرا طرح این مدل ها جلوگیری از ورود نور آفتاب به محل مورد نظر شما را دارد.

 

۴.انواع تاج: یکی دیگر از انواع این محصول، مدل های تاج هستند که با توجه به عنوان آن ها، جهت بخش بالایی و تاج سقف سوله ها یا مکان هایی با سقف دو شیب قابلیت کاربری را دارند.

۵ نکته ضروری در نصب فلاشینگ نما که باید بدانید!

۱.سطح روی دیوار که قرار است فلاشینگ برروی آن نصب شود حتما باید به وسیله ملات سیمان صاف و مستحکم گردد.

 

۲.درصورت باد خیزبودنِ محلِ نصب فلاشینگ ، باید از وسایلی مانند قوطی یا نبشی جهتِ زیرسازی استفاده شود تا فلاشینگ به قوطی یا نبشی , پیچ یا پرچ شود.

 

۳.ملات سطح روی دیوار بام و حیاط که قراراست فلاشینگ بر روی آن نصب شود باید کمی شیب به داخل داشته باشد تا آب باران یا برف برسطح خارجی دیوار نما نفوذ نکند.البته در زیر سازی کف جلو پنجره و المان نما، این شیب باید به سمت نمای بیرون باشد تا هنگام بارندگی آب به سمت داخل اتاق یا بدنه دیوار نما نفوذ نکند.

 

۴.محل اتصال قطعات فلاشینگ نما باید توسط چسب آب بندی یا بتونه کاری یا رنگ کاری شود تا آب ندی به صورت کامل انجام شود.

 

۵. لبه خارجی فلاشینگ باید به اندازه ای از دیوار فاصله داشته باشد که هنگام بارندگی قطرات آب از روی سطح فلاشینگ بر روی نمای ساختمان نفوذ نکند.

انواع ورق های استفاده شده در فلاشینگ نما کدامند؟

ورق های که در فلاشینگ نما مورد استفاده قرار می گیرند در سه دسته جای داده می شوند که هر کدام ویژگی ها و قیمت خاص خود را دارند و انواع آن عبارت اند از:

۱.ورق سیاه روغنی

۲.ورق های آلو مینیومی

۳. ورق های گالوانیزه

از لحاظ قیمت و کیفیت ورق های سیاه روغنی نسبت به ورق های گالوانیزه و آلومینیومی کیفیت پایین تری را دارا می باشند و در درجه بندی بعدی ورق های گالوانیزه نسبت به ورق های آلومینیمی پایینتر هستند و در نهایت از همه گرانتر ورق آلومینیومی می باشد که بیشترین کیفیت را نیز دارد.

فلاشینگ دیوار و پنجره به چه صورت است؟

یک راهکار اساسی و طولانی مدت برای جلوگیری از ورود باران به داخل محیط مسکونی و پایه پنجره ها را می توان با به کارگیری فلاشینگ پنجره پاسخ داد و در کنار آن می توان با استفاده از نمای فلاشینگ، زیبایی نما پنجره را به صورت چشمگیری افزایش داد و از لک شدن پنجره ها در هنگام بارش باران جلوگیری کرد.
استفاده از نمای فلاشینگ پنجره در نما و ساختمان یکی از پرکاربرد ترین موارد استفاده از این خدمات می باشد زیرا با نصب این ورق ها می توان از برخورد آب باران با پنجره و نفوذ در ساختمان جلوگیری به عمل آورد.

 

فلاشینگ روی دیوار می تواند یک انتخاب بسیار عالی و کاربردی برای زیباتر کردن سطح دیوار ها باشد از این رو بهتر است روی دیوار ها و جان پناه ها بهره گرفته شود تا بتوان زیبایی بسیار زیادی را به دیوار ها بخشید. نمای فلاشینگ دیوار همچنین به منظور آب بندی دیوار ها و جلوگیری از نفوذ آن مورد استفاده قرار می گیرد.
و در ضمن در بازار ورق های متفاوتی از فلاشینگ برای دیوار وجود دارد که در مقاصد گوناگونی در ساختمان می توان از آن ها بهره گرفت.

قیمت فلاشیگ نما به چه صورت است؟

همانطور که در مقاله اشاره شد فلاشینگ انواع مختلفی از نظر ابعاد، جنس، شکل و ضخامت دارد که در رابطه با قیمت فلاشینگ باید گفت به عوامل بسیاری مانند، نوع آلیاژ ورق فلاشینگ ، ضخامت ورق فلاشینگ نما، ابعاد فلاشینگ ( عرض و طول ) ورق و نوع خم بستگی دارد.
که به طور کلی باید گفت قیمت گذاری در این مورد بستگی به انتخاب جزئیات و انتظارات شما دارد.

 

نتیجه گیری:
اگر شما مشغول ساخت یک ساختمان جدید هستید و یا نمای آسیب دیده یک بنا را تعمیر می‌کنید، در هر وضعیتی که باشید، باید یک ساختار ایمن و اصولی جهت حفاظت از نما طراحی کنید. که یک راهکار عالی و مناسب برای این موارد استفاده از فلاشینگ نما است که سبب محافظت از نمای ساختمان در برابر نفوذ رطوبت، باران، باد و… می شود. انواع گوناگونی دارد که برای مصارف گوناگون قابل استفاده است و عمر زیادی نیز دارد.
امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

 

 

بیشتر بخوانید :

معرفی انواع نمای سنگی ساختمان

نکاتی درمورد شستن نمای ساختمان

کدام تغییرات در ساختمان نیاز به اجازه شهرداری دارند؟

Loading

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن