لیست شهرک های تهران

لیست کامل شهرک های تهران

این روزها شهرک های تهران به حدی گسترده شده اند که برخی از آنها از نظر مساحت و جمعیت به اندازه یک شهر بزرگ می باشند. به عنوان مثال شهرک غرب که در منطقه ۲ واقع شده است از نظر تجاری و موقعیت اداری خود قدرتمندتر از برخی مراکز استان می باشد و از آن به عنوان قطب مرکز خرید تهران یاد می شود. اهمیت این شهرک ها سبب شده است که ما در وب سایت هومتیک فهرست کاملی از تمامی آن ها تهیه کرده و با توضیحی مختصر شما همراهان همیشگی خود را راهنمایی کنیم. از آنجایی که اولین شهرک های احداث شده در ایران دو شهرک اکباتان و شهرک غرب می باشند بررسی این دو در اولویت قرار گرفته و ما این مقاله را با بررسی شهرک اکباتان آغاز می‌کنیم.

 

شهرک اکباتان

شهرک اکباتان

شهرک اکباتان را می توان اولین شهرک سازمانی احداث شده در خاورمیانه قلمداد کرد که توسط شرکت هواپیمایی ایران ، کلنگ آن بر زمین کوبیده شد و امروزه از آن به عنوان نماد موفق شهرسازی و ساختمان سازی یاد می‌شود. این شهرک در منطقه ۵ و در کنار اتوبان ستاری واقع شده است و دارای امکانات و شرایط منحصر به فردی می باشد که در طی ۵۰ سال اخیر برای ساکنین خود فرهنگی را ایجاد نموده که در کمتر شهرکی چنین فرهنگ سازی زیبایی را مشاهده می کنیم. بسیاری از جامعه شناسان بر این باور هستند شهرک اکباتان به عنوان یکی از مدرن ترین و اصولی ترین طرح شهرک های دنیا به حساب می آید که مفاهیم کلی و اساسی یاد شده در فرهنگ شهرک ‌سازی را دارا می باشد. از جمله مهمترین امکانات این شهرک دسترسی به اتوبان های مختلف و ورزشگاه انحصاری برای ساکنین است که البته هم اکنون در اختیار تیم فرهنگی ورزشی پاس تهران می باشد.

معرفی کامل شهرک اکباتان

 

شهرک غرب

شهرک غرب

شاید شهر اکباتان را بسیاری از افراد به عنوان قدیمی ترین شهرک ایران یاد کنند ولی بدون شک مهمترین و اصلی ترین شهرک ایران در تمامی ادوار شهرک غرب می باشد که در منطقه دو تهران و در کنار اتوبان همت و انتهای شیخ فضل الله نوری واقع شده است. این شهرک که احداث آن هم زمان با احداث شهرک اکباتان کلید خورد از آنجایی که توسط مهندسین آمریکایی و اروپایی طراحی و اجرا شد از همان ابتدا با عنوان شهرک غرب نامیده شد. امروزه در این محله مجتمع های بسیار مدرن مسکونی و تجاری ساخته شده است که علاوه بر اینکه یک محله تجاری مشهور می باشد به یکی از موقعیت های اداری لوکس و شیک نیز تبدیل شده است. این شهرک بر خلاف شهرک اکباتان در طی چند سال اخیر با تغییرات عمده ای مواجه شده و بافت سابق و سنتی خود را به جز برخی از مناطق تغییر داده است.

 

شهرک آزادی (تهران)

شهرک آزادی تهران

یکی از مشهورترین شهرک های تهران که در منطقه 21 ساخته شده است و بیشتر به دلیل وجود کارخانه های مشهوری همچون کارخانه ارج ، شیشه مینا ، گروه صنعتی آمیکو و شرکت های خودرو سازی مشهور شده است. هدف از ساخت این محله نیز همانند شهرک اکباتان احداث یک محله سازمانی برای افرادی بود که در محل کار آن ها در منطقه 21 کنونی بوده و برای آن ها سکونت در مرکز شهر امر دشواری به حساب می آمده است. امروزه با وجود اینکه کارخانه های مشهور این منطقه تعطیل شده اند ولی هنوز این منطقه مسکونی وجود دارد و با تغییر ماهیت خود به یک محله مسکونی عادی تبدیل شده است. صد البته این محله به دلیل اینکه به شهرک آزادی مشهور بوده نام سابق خود را حفظ کرده و هم اکنون نیز با همین اسم شناخته می شود.

 

پیکان‌ شهر

پیکان شهر تهران

یکی از شهرک های قدیمی غرب تهران که برنامه تاسیس آن به سال 1349 و راه اندازی کارخانه خودرو سازی ایران ناسیونال (ایران خودرو کنونی) باز می گردد. موسسین این کارخانه در طی فرایند ایجاد کارخانه به منظور تهسیل زندگی کارکنان خود تصمیم به راه اندازی شهرکی اختصاصی برای کارمندان خود کردند که امروزه از آن به عنوان پیکان شهر یاد می شود. این منطقه که امروزه نسبت به سال های گذشته بسیار توسعه یافته است در کنار کارخانه اصلی ایران خودرو و پارک جنگلی چیتگر احداث شده که از نظر امکانات موقعیت بسیار خوبی را نیز دارا می باشد. هنگام احداث این محله از آنجایی که به منظور اسکان خانواده کارکنان برنامه ریزی شده بود. سازندگان آن  مدرسه ، تئاتر ، رستوارن و حتی سالن ورزش رو باز و سر پوشیده را نیز در نظر گرفته بودند و امروزه نیزتمام آن ها تکمیل شده اند.

 

شهرک آپادانا

شهرک آپادانا

یکی از شهرک های مسکونی که بسیاری آن را با اکباتان اشتباه می گیرند شهرک آپادانا می باشد که مجری این طرح بانک رهنی که امروزه آن را به عنوان بانک مسکن می شناسیم می باشد. برنامه ساخت این مجتمع در سال 1350 و دریافت مجوز ها از شهرداری وقت تهران آغاز شد ولی پس از انقلاب اسلامی ساخت آن به دلیل مشکلات متوقف شد. در سال 1363 مدیریت بانک مسکن تصمیم گرفتند مجدد این طرح را احیا کرده و برای اسکان کارکنان خود از آن بهره بگیرد. این مجتمع مشهور نیز ساخت آن در سال 1366 به اتمام رسید ولی به دلیل مشکلاتی با شهرداری تا سال 1383 امکانات خاصی برای آن وجود نداشت.

 

شهرک امید (شهرک فرحناز پیشین)

شهرک امید

یکی دیگر از شهرک های مسکونی که به منظور اسکان یک ارگان دولتی یعنی گارد جاویدان شاهنشاهی تاسیس شد و قرار بود شرکت فرانسوی ایفاژ طراحی و تاسیس آن را نیز بر عهده بگیرد. این مجتمع ابتدا قرار بود در اختیار امیران و فرماندهان قرار بگیرد ولی پس از انقلاب اسلامی و از بین رفتن گارد شاهنشاهی به کلی تغییر ماهیت داد و در اختیار لشکر 21 حمزه نیروی زمینی ارتش قرار گرفت. شهرک امید را می توان به عنوان یکی از خوش ساخت ترین شهرک های مسکونی در خاورمیانه در نظر گرفت که دارای گواهینامه های بین المللی مانند ISO 9001 می باشد.

معرفی شهرک امید تهران

 

شهرک دانشگاه صنعتی شریف

شهرک دانشگاه شریف تهران

یکی از شهرک های کمتر شناخته شده تهران که در انتهای منطقه 22 و در مرز استان البرز توسط اساتید و نخبگان دانشگاه صنعتی شریف ساخته شده است. این شهرک که در جنب اتوبان خرازی و خیابان اردستانی می باشد به عنوان یکی از دنج ترین و خوش آب و هوا ترین مناطق تهران به حساب می آید که تمامی خانه های آن دو طبقه و ویلایی می باشد. طرح تاسیس این ساختمان ها از سال 1352 آغاز گردید و امروزه بعد از 50 سال تمامی امکانات را نیز دارا می باشد.

 

شهرک راه‌آهن یا شهرک گلستان

شهرک گلستان

امروزه این شهرک را بسیاری به عنوان شهرک گلستان نیز می شناسند. در سال 1340 شرکت راه آهن ملی به منظور اینکه بتواند برای کارمندان خود محله را برای اسکان در نظر بگیرد از باغات شمال غرب که پیش از آن در دست زمین داران بزرگ بود زمین هایی را خریداری کرد و آن ها را به قطعه های 300 و 500 متری تقسیم نمود که امروزه نیز خانه های این منطقه به همین صورت تقسیم بندی شده اند. این محله از غرب اتوبان آزادگان و ابتدای خیابان امیر کبیر آغاز شده و از غرب به دریاچه چیتگر منتهی می شود. از شمال اتوبان خرازی و از جنوب نیز اتوبان حکیم این شهرک محبوب را محدود کرده اند. امروزه این محله ساختارهای اولیه خود را به منظور ایجاد فضایی آرام و خراج از شهر بود از دست داده و ارگان های مختلف از فضای بزرگ آن برای ساخت مجتمع های بزرگ بهره می گیرند. این منطقه در کنار دریاچه و پارک چیتگر قرار دارد و از آن به عنوان قطب توریستی پایتخت نیز یاد می شود.

 

شهرک کارمندان (تهران)

یکی از محله هایی که در منطقه 1 تهران و در کنار محله ولنجک تاسیس شده است. این محله برخلاف اینکه در یکی از بهترین نقطه های تهران واقع شده است ولی از نظر ساختاری و امکانات در قیاس با منطقه ای که در آن قرار گرفته است نمی باشد.

 

لیست کامل شهرک های مسکونی در تهران

  • شهرک غرب
  • شهرک اکباتان
  • پیکان‌شهر
  • شهرک آپادانا
  • شهرک آزادی
  • شهرک امید
  • شهرک بوعلی
  • شهرک سینمایی و تلویزیونی ایران
  • شهرک چیتگر شمالی
  • شهرک دانشگاه صنعتی شریف
  • شهرک راه‌آهن
  • شهرک سلیمانیه
  • شهرک سینمایی پیامبر اعظم
  • شهرک شهید بهشتی
  • شهرک شهید چمران
  • شهرک فرهنگیان غرب
  • شهرک کارمندان
  • شهرک گلستان
  • شهرک مبعث
  • شهرک واوان
  • شهرک ولی‌عصر
  • شهرک‌های مسکونی تهران
  • شهرک والفجر (منطقه ۶)

 

مطالب بیشتر

معرفی شهرک های مسکونی معروف تهران

معرفی برج بین المللی تهران ،واحدها و امکانات

محله های غرب تهران

محله های شمال تهران

Loading

4.2/5 - (6 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن