معرفی محله تجریش تهران

معرفی محله تجریش تهران

محله تجریش قدمت تاریخی هزار ساله دارد که در نوشته های دوران سلجوقی از آن به عنوان یک منطقه خوش آب و هوا یاد شده و گفته شده است پادشاهان و رجال سیاسی برای تغییر آب و هوای خود به این منطقه رفت و آمد می کردند. گذشتگان این منطقه را به عنوان طجرشت می شناختند و در آن به فعالیت های کشاورزی و دامداری مشغول بودند. تحت تاثیر همین قدمت تاریخی تجریش است که شما امامزاده ها و بخش های تاریخی متعددی را در آن مشاهده می کنیم.

میدان تجریش به دلیل موقعیت خاصی که دارد به عنوان اصلی ترین میدان شمال تهران از آن یاد می شود و در کنار میدان ونک به عنوان یک اتصال دهنده شهری عمل می کند. حالا ما در وبسایت هومتیک قصد داریم نگاهی به محله تجریش انداخته و جنبه‌های اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی این محل را ارزیابی نموده و در اختیار شما همراهان همیشگی قرار دهیم.

تجریش تهران منطقه چنده؟

تمامی محله تجریش یعنی از باغ سفارت روسیه تا ابتدای خیابان باهنر در منطقه یک قرار گرفته و از نظر شهرسازی محله های الهیه و باغ فردوس نیز تا حدودی جزء محله تجریش به حساب می آید. حتی برخی از کارشناسان معتقد هستند خیابان شریعتی بعد از تقاطع پل صدر جز محله تجریش می باشد.

تجریش تهران کجاست؟

شرایط منطقه ای تجریش بسیار حساس بوده و همین مسئله نیز اهمیت آن را در طول سالهای گذشته دو چندان کرده است. این محله از سمت شرق و شمال به خیابان ولیعصر منتهی می شود، غرب آن را شریعتی محدود کرده و از جنوب به پل صدر و سپس بزرگراه مدرس ختم می شود. همانگونه که مشاهده می کنید این محله بیشتر مانند یک مثلث برعکس می باشد که سه خیابون مهم تهران در اطراف آن قرار گرفته اند.

معرفی محله تجریش تهران

بافت محله تجریش تهران

محله تجریش هنوز هم بافت سنتی و قدیمی خود را حفظ کرده ولی این مسئله سبب نشده است ساکنین این محله خانه های لوکس و مدرن خود را ایجاد نکنند. ما در بافت سنتی محله تجریش خانه ها و مغازه های بسیار قدیمی را مشاهده می کنیم که هنوز نیز ساختار 50 سال پیش خود را حفظ کرده و یک دیدگاه بسیار مذهبی نیز دارد. بسیاری از این افراد در مراسمات مذهبی شرکت کرده و در عاشورا نیز نذری های بسیاری متنوعی را پخش می کنند. در کنار این بافت سنتی ، افرادی نیز هستند که خانه های بسیار لوکس و مدرن طراحی کرده اند و از امکانات منحصر به فرد این محله نهایت استفاده را می برند.

معرفی محله تجریش تهران

بهترین خیابان تجریش

صحبت در مورد بهترین خیابان به عوامل متعددی بستگی دارد و ممکن است عناصری که برای یک فرد بسیار مهم است برای دیگری اهمیت آنچنانی نداشته باشد. ولی به صورت کلی اگر بخواهیم صحبت کنیم بسیاری بر این باور هستند خیابان دربندی بهترین خیابان تجریش می باشد ولی دیگر خیابانها نیز از اهمیت بسیاری برخوردار می باشند با هم نگاهی به اصلی ترین خیابان های این محله محبوب می‌اندازیم.

  • خیابان خواجه نوری
  • خیابان فرقانی
  • خیابان تهرانی
  • خیابان بهار آزادی
  • خیابان دهقان
  • خیابان رضایی
  • خیابان هاله

معرفی محله تجریش تهران

قیمت خانه در تجریش

قیمت خانه در تهران مخصوصا منطقه ۱ تحت تاثیر عوامل متعددی به سرعت بالا و پایین شده و میتواند دست خوش تغییرات متعددی شود. از این رو ما قصد نداریم برای شما قیمت دقیقی بیان کرده و موجب سردرگرمی شما شویم. با این وجود عواملی را معرفی می کنیم که سبب می شوند قیمت متراژ خانه را به سرعت تغییر داده و با در نظر گرفتن آنها شما می توانید ارزیابی های خوبی را از شرایط ملک و خانه داشته باشید.

اصلی ترین عاملی که در این منطقه می‌تواند قیمت خانه را تغییر دهد متریال به کار رفته شده در داخل ساختمان می باشد که می تواند تا حد زیادی قیمت ها را تحت تاثیر خود قرار دهد. عامل بعدی، امکاناتی می باشد که در ساختمان و اطراف آن مهیا گردیده و تجربه زندگی بسیار خوبی را ایجاد می کند. پیش از اینکه بخواهید در محله تجریش خانه ای را خریداری کنید پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به میانگین قیمت محله انداخته و سپس بر اساس آن قیمت متراژ دقیق را برای خود محاسبه نمایید

معرفی محله تجریش تهران

روستای کوهسار تجریش کجاست؟

یکی از قدیمی ترین بخش های تهران مرتبط به روستای کوهسار تجریش می باشد که پس از رشد شهرنشینی و افزایش آپارتمان نشینی در این منطقه به کلی از میان رفت و به بخشی از محله کنونی تجریش تبدیل شد.  در این روستا که افراد با گویش تجریشی قدیم صحبت می کردند عقاید و فرهنگ خاصی غالب بود ولی امروزه نشانه هایی از آن در این مرحله دیده نمی شود.

بازار تجریش

اگر از هر تهرانی بپرسید برای خرید میوه های نادر و لاکچری به کدام منطقه مراجعه می کنند بدون شک پاسخ همه آن ها بازار تجریش می باشد. این بازار که از قدیمی ترین و بهترین بازارهای سنتی در تهران به حساب می آید تمامی محصولات سنتی و مدرن را به مراجعه کنندگان ارائه می دهد. شما می توانید در این بازار نه تنها محصولات کشاوزی خیلی خاص را پیدا کنید بلکه به لطف ساختار سرپوشیده آن می توانید تمامی نیازهای روزمره خود را برطرف کنید. اگر دوست دارید حال و هوای شما کمی تغییر کند پیشنهاد می دهیم سری به این بازار زده و از فضای آن لذت ببرید.

معرفی محله تجریش تهران

امامزاده صالح تجریش

از پربازدید ترین مکان های مذهبی تهران امامزاده صالح می باشد که در سال 1351 بنای کنونی آن ایجاد شده و به عنوان آثار ملی نیز شناخته می شود. بر اساس برآوردهای صورت گرفته توسط بسیاری از افراد نزدیک به 30 هزار نفر در ماه برآورد شده است. صالح در اصل فرزند امام موسی کاظم بوده که به ری مهاجرت می کنند ولی برخی از اعضاء حکومت او را در روستای طجریش او را به قتل می رسانند. شما می توانید این امامزاده را در مجاورت بازار تجریش مشاهده کرده و در صورت تمایل با حفظ حجاب اسلامی زیارت کنید.

تکیه بزرگ تجریش

همانگونه که پیش از این نیز عنوان شد محله تجریش به دلیل پیشینه ای که دارد بسیار مذهبی می باشد و این مسئله تحت تاثیر امام زاده صالح و تکیه بزرگ نزدیک آن می باشد. یکی از جلوه های مذهبی این بخش از تهران که در زمان ماه محرم بسیار زیبا می شود تکیه بزرگ تجریش است که برای بسیاری فوق العاده جذاب می باشد.

معرفی محله تجریش تهران

موزه موسیقی تهران

بدون شک هنگامی که از خیابان دربندی در میدان تجریش عبور کردید در سه راه تختی خانه ویلایی بسیار خاصی را مشاهده کردید که فضای سبز بسیار زیبایی نیز در خود دارد. این سازه در اصل خانه موسیقی تهران می باشد که تمامی سازها و بخش های مرتبط با موسیقی را در خود جای داده است. شما می توانید به راحتی و با مترو به این موزه دسترسی داشته و لحظات خوشی را همراه با دوستان خود رقم بزنید.

معرفی محله تجریش تهران

کاخ موزه سعد آباد

محمد رضا پهلوی سال ها در بنایی زندگی می کرد که سازه اصلی آن در زمان قاجاریه بنا شده بود و رضا شاه نیز در طی حکومتش تغییراتی را ایجاد کرده بود. امروزه آن بنا به موزه تبدیل شده که یکی از بناهای توریستی و گردشگری تهران نیز به حساب می آید. مسیر اصلی این بنا از میدان تجریش بوده ولی با سوار شدن در خطی های دربند می توانید به این موزه دسترسی داشته باشید.

معرفی محله تجریش تهران

دسترسی به میدان تجریش

یکی از دلایلی که بسیاری از افراد میدان تجریش را به عنوان یکی از اصلی ترین میدان های تهران معرفی می کنند دسترسی های آن می باشد. شما می توانید از طریق مترو ، اتوبوس و خطی های متعدد به این محله دسترسی داشته باشید. ایستگاه مترو میدان تجریش که در ضلع شمالی و جنوبی این محله قرار دارد یکی از اولین ایستگاه های مترو در تهران به حساب می آید.

مراکز درمانی محله تجریش

شما در محله تجریش می توانید مراکز درمانی متعددی را مشاهده کنید که بیمارستان شهدای تجریش (محل فوت ایه الله هاشمی رفسنجانی) یکی از اصلی ترین مراکز درمانی در این محله می باشد. علاوه بر آن شما می توانید درمانگاه های متعددی را نیز که به صورت 24 ساعته فعالیت می کنند پیدا کنید.

 

 

بیشتر بخوانید:

معرفی محله یوسف آباد تهران

معرفی محله فرمانیه تهران

معرفی محله نیاوران تهران

معرفی محله پاسداران تهران

Loading

امتیاز شما به این صفحه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن