معرفی محله دروس تهران

معرفی محله دروس تهران

دروس را می توان به عنوان یکی از قدیمی ترین محله های شمال تهران معرفی کرد که قدمت آن به دوران قاجاریه باز می گردد. با وجود اینکه در طی چند سال اخیر باستان شناسان قدمت این محله را به 7 هزار سال قبل نیز داده اند ، ولی تحت تاثیر عوامل مختلفی هنوز این مسئله به صورت گسترده و علمی تایید نشده از این رو بسیاری اولین تمدن شهر نشینی در این منطقه را به دوران قاجاریه نسبت می دهند. دروس که امروزه در منطقه ۳ تهران واقع شده است، شرایط منحصر به فردی دارد که این مسئله در سبک زندگی و افرادی که در این محله ساکن هستند مشهود می باشد. امروز در راستای هدف خود برای معرفی تمامی منطقه های تهران بر آن شدیم همراه با شما نگاهی به محله دروس انداخته و آن را از نقطه نظرات مختلف ارزیابی کنیم.

معرفی محله دروس تهران

تاریخچه محله دروس

در دوران قاجاریه تحت تاثیر اینکه ارامنه شرایط خوبی در تهران نداشتند تصمیم گرفتند یکی از محله های شمالی تهران که در اطراف آن باغبانی و دامداری بسیار رونق داشت را انتخاب کنند. با گسترش نفوذ روسیه در ایران در دوران قاجاریه روس ها به این منطقه نقل مکان کردند و تهرانی ها نیز این منطقه ده روس یاد کردند. از آنجایی که زبان فارسی در طی چند قرن اخیر متحول شده است ، ده روس کم کم به دروس تغییر نام داد. در اواسط جنگ جهانی دوم تنها منطقه ای از تهران که بمباران شد همین دروس بود که به کلی این ده را متروکه کرد.

سه خاندان شیبانی، احتشام‌السلطنه و مخبرالسلطنه مشهور قاجاریه در طی دوران قاجاریه به صورت فئودالی این منطقه را اداره می کردند و ساکنین این منطقه تنها به دلیل فعالیت کشاورزی در این زمین ها بود که حق بهره وری از محصولات را داشتند. پس از جنگ جهانی دوم و سپس کودتای 28 مرداد سیستم شهرسازی در دروس نیز تغییر کرد و حکومت پهلوی این منطقه ها را تفکیک کرده و شروع به فروش آن ها کرد. این اقدام شهرداری سبب شد بر اساس مدرن ترین سبک ها این محله مجدد بازسازی شد.

معرفی محله دروس تهران

دروس منطقه چند تهران است؟

دروس یکی از محله های اصلی شمال تهران می باشد که در منطقه 3 قرار گرفته ولی از سمت شرق در مجاورت منطقه 4 و از سمت شمال نیز به منطقه 1 ختم می شود.

بافت محله دروس تهران

محله دروس از نظر بافت بسیار جالب می باشد، بخشی از این محله را خانه های سنتی و ویلایی تشکیل داده و بخش دیگر را نیز خانه های زیبا و لاکچری زینت بخشیده است. تحت تاثیر همین مسئله است که افراد ساکن در این منطقه شامل افراد بسیار قدیمی و ساکنین جدیدی می باشند که به دلیل امکانات آن به این منطقه نقل مکان کرده اند.

معرفی محله دروس تهران

خیابان‌های مهم محله دروس

همانگونه که پیش از این نیز عنوان شد دروس به دلیل شرایط منحصر به فردی که دارد خیابان های بسیار منظم و زیبایی را در خود جای داده است. البته تحت تاثیر همین شرایط است که قیمت این زمین ها به شدت بالا بوده و آن را به یکی از گران قیمت ترین خیابان های تهران تبدیل کرده است. حالا در ادامه نگاهی به اصلی ترین خیابان های این محله می اندازیم.

 بلوار شهرزاد دروس

بلوار شهرزاد دروس به دلیل وجود خانه های بسیار زیبا شناخته می شود که از سمت شرق به خیابان شاپوری ختم می شود. وجود چنارهای بسیار زیبا در دو سمت این بلوار سبب شده محل بسیار زیبایی برای عکس برداری شود. بسیاری بر این باور هستند شهرزاد بهترین بخش دروس برای ساکن شدن می باشد.

معرفی محله دروس تهران

دروس خیابان هدایت

خیابان هدایت را شاید بسیاری به عنوان یکی از معابر اصلی قلهک می شناسند ولی در اصل این خیابان از محله دروس شروع شده و به قلهک ختم می شود. بر خلاف بلوار شهرزاد ، خیابان هدایت بیشتر به دلیل وجود مغازه ها و واحدهای تجاری خود شناخته می شود و در بخشی از آن نیز ساختمان های اداری دیده می شود.

خیابان یارمحمدی دروس

شاید خیابان یار محمدی را بتوان به عنوان نقطه ای که بافت سنتی و مدرن دروس به هم می رسند معرفی کرد. در یک بخش از این محله خانه های بسیار قدیمی و ویلایی قرار دارند و در بخش دیگر نیز ساختمان های سر به فلک کشیده ای می باشد که پس از دهه 70 در این خیابان ساخته شده اند. اگر گذر شما به محله دروس خورد پیشنهاد می کنیم حتما سری به خیابان یار محمدی بیاندازید.

معرفی محله دروس تهران

بهترین خیابانهای دروس

پیش از این نیز با شما به صورت جزئی در مورد برخی از اصلی ترین خیابان های محله دروس صحبت کردیم ولی حالا قصد داریم همراه با شما نگاهی به مهمترین خیابان های این محله انداخته و آن ها را با شما ارزیابی کنیم.

  • خیابان‌ احتشامی
  • خیابان یارمحمدی
  • خیابان چیذری

امکانات محله دروس

از نقطه نظر امکانات به جرات می توان ادعا کرد دروس هیچ مشکلی نداشته و تمامی امکاناتی که یک فرد می تواند تجربه کند در این محله قرار دارد. شما بهترین نمونه از بخش های تجاری را می توانید در این محله مشاهده کنید. وجود مرکز خرید پریس سنتر که در خیابان پاسداران قرار دارد در چند دقیقه ای محله دروس است و ساکنین می توانند از امکانات آن بهره مند شوند.

معرفی محله دروس تهران

حمل‌ و نقل عمومی و دسترسی به دروس

از نظر شهرسازی و دسترسی به امکانات ، مهمترین مشکلی که ساکنین منطقه سه دارند حمل و نقل عمومی می باشد. این مسئله در مورد منطقه دروس نیز صادق می باشد افرادی که در آنجا زندگی می کنند به منظور این که بتوانند به راحتی به مرکز شهر دسترسی داشته باشند از امکانات زیادی بهره مند نیستند. نزدیکترین ایستگاه متروی که ساکنین محله دروس می توانند از آن استفاده کنند مترو قلهک و شریعتی است علاوه بر مترو ایستگاه اتوبوس شهید کلاهدوز نیز می تواند به ساکنین محله کمک شایانی بکند.

معرفی محله دروس تهران

مراکز مذهبی محله دروس تهران

از آنجایی که دروس دارای یک بخش مذهبی می باشد برای این دسته وجود مساجد می تواند امر بسیار مهمی باشد. در محله دروس دو مسجد بسیار مهم قرار دارد که به اسم مسجد تهرانی، مسجد هدایت شناخته می شوند.

شرایط زندگی در دروس

اگر بخواهیم شرایط زندگی در دروس را بررسی کنیم باید بگوییم از نظر هزینه ، زندگی در این محله نسبت به بخش های دیگر بسیار بالا می باشد و در کل دروس محله گران قیمتی به حساب می آید. البته این مسئله در راستای امکانات رفاهی می باشد که شما دریافت می کنید. با وجود اینکه دسترسی به این محله بسیار دشوار می باشد ولی به دلیل فرهنگ خاص این محله ، افراد زیادی مشتاق به زندگی در این محله می باشند.

 

 

بیشتر بخوانید:

معرفی محله یوسف آباد تهران

معرفی محله فرمانیه تهران

معرفی محله نیاوران تهران

معرفی محله پاسداران تهران

 

Loading

امتیاز شما به این صفحه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن