معرفی محله زعفرانیه تهران

محله زعفرانیه را می توان به عنوان سمبل لوکس بودن و گران قیمت بودن ارزش زمین قلمداد کرد. این محله که در شما شهر تهران و منطقه شمیرانات قرار گرفته است دارای مردمی بسیار مدرن می باشد ولی ساختار خانه های آن ترکیب مدرنیته و سنتی می باشد. این محله که یکی از مرتفع ترین بخش های تهران می باشد در ارتفاع 1650 متری از سطح دریا قرار گرفته و در اطراف آن محله های مشهور متفاوتی دیده می شود. با وجود اینکه زعفرانیه محله بسیار محبوبی است ، ولی اطلاعات شهروندان در مورد این منطقه بسیار کمتر از دیگر محله های تهران است. از این رو قصد داریم امروز در وب سایت هومتیک نگاهی به این محله انداخته و از نقطه نظرات مختلف آن را مورد ارزیابی قرار دهیم.

زعفرانیه تهران کجاست؟

اگر بخواهیم یکی از بهترین و مهمترین محله های تهران را برای شما معرفی کنیم یکی از اسامی که به ذهن ما می رسد بدون شک زعفرانیه است که در منطقه 1 تهران و در مجاورت ولنجک و محمودیه قرار گرفته است. این منطقه خوش آب و هوا که از جنوب نیز به بخش شمالی خیابان ولیعصر وصل می شود بیشتر به دلیل میزبانی از خانه های لوکس شناخته می شود.

معرفی محله زعفرانیه تهران

تاریخچه محله زعفرانیه تهران

اگر بخواهیم در مورد تاریخچه زعفرانیه صحبت بکنیم باید به باغ هایی اشاره کنیم که در روستای اسدآباد قرار گرفته بودند. این باغ های بسیار زیبا که امروزه دیگر از آنها اثری باقی نمانده بین دره دربند و فرحزاد قرار داشتند که فضای سبز بسیار دل انگیزی را در این منطقه رقم زده بودند. رضاخان به منظور اینکه بتواند مسیر سعدآباد را ایجاد کند دستور داد خیابانی به نام پهلوی که امروزه از آن به عنوان ولیعصر نام برده می شود ، ایجاد شود. از این خیابان یک جاده فرعی کشیده شد و به باغات اسدآباد دسترسی راحتی را ایجاد می‌کرد.  محله اسدآباد که بخشی از زعفرانیه امروزی به حساب می آید یادگاری از دوران تهران قدیم می باشد که بخشی از خانه های آن به زمان محمدرضا شاه پهلوی بازمی‌گردد.

دلایل نامگذاری زعفرانیه

دلیل نامگذاری محله زعفرانیه هنوز به صورت کلی مشخص نشده و تاریخ شناسان دلایل مختلفی را عنوان می کنند. سه عامل تاریخی را می توان به عنوان اصلی ترین دلیل برای نامگذاری این محله عنوان نمود.  بسیاری می گویند درب زعفران رنگ کاخ سعد آباد عامل اصلی برای نامگذاری این محله می باشد. دکتر منوچهر ستوده بیان می کند این مسئله خیلی عقلانی نبوده و عامل دیگری این محله را به زعفرانیه تغییر اسم داده است. او در تحقیقاتش عنوان کرده است محمد شاه قاجار کنیز زیبایی داشته که اسمش زعفران باجی بوده است ، از آنجایی که محمد شاه این زمین ها را به او بخشیده بود اهالی این منطقه به میمنت نامش اسم منطقه را زعفرانیه گذاشته‌اند.  ساکنین قدیمی نیز  روایت کاملاً متفاوتی را بیان میکنند،  آن ها عنوان می‌کنند محمدرضا شاه پهلوی در راستای تقویت کاشت زعفران ۵۰ من زعفران را در این منطقه کاشت که به دلیل بایر بودن زمین ها زعفران های با کیفیتی به عمل می آید. باغبانانی که در این منطقه ساکن بوده‌اند به همین دلیل اسم آن را زعفرانیه می گذارند.

بافت محله زعفرانیه تهران

زعفرانیه به دلیل محبوبیت و مشهوریت خود معمولاً میزبان افراد بسیار ثروتمند و و لاکچری پسند بوده است. با این وجود بسیاری بر این باور هستند زعفرانیه بازتابی از تلفیق مدرنیته و سنت در بخش معماری می باشد و برخی از افراد هنوز حاضر نیستند خانه های قدیمی خود را بازسازی کرده و با دنیای مدرن آشنا شود.

معرفی محله زعفرانیه تهران

بهترین خیابان زعفرانیه تهران

زعفرانیه به دلیل ساختاری که دارد ، دارای خیابان های مهم متعددی می باشد ، ولی اصلی ترین و مهم ترین خیابان این محله همان زعفرانیه بوده که خانه های شیک و زیبایی را در خود جای داده است. در کنار همین خیابان شما می توانید خیابان اسدآباد را مشاهده کنید که قدمت آن به زمان رضاخان باز می گردد. خیابانهای مهر ، آصف ، ماکویی پور و زاله زر نیز در این مرحله بسیار مهم می باشد.

معرفی محله زعفرانیه تهران

دسترسی به زعفرانیه تهران

با وجود تمامی امکاناتی که محله زعفرانیه دارد ، یکی از نقاط ضعف آن حمل و نقل عمومی و دسترسی به آن می باشد. از این رو بهتر است ساکنین محله از خودروی شخصی برای تردد خود استفاده نمایند. با وجود اینکه زعفرانیه از شمال به میدان تجریش و از سمت غرب نیز به بزرگراه چمران دسترسی دارد ولی شرایط رفت و آمد به بخش‌ها و کوچه های مختلف آن به وسیله اتوبوس و مترو راحت نبوده و بهتر است از خودروهای شخصی استفاده شود.

معرفی محله زعفرانیه تهران

امکانات زعفرانیه تهران

پیش از این به شما گفتیم محله زعفرانیه از نظر دسترسی با مشکلات متعددی روبرو است ولی برعکس این مسئله در مورد امکانات وجود دارد و باید به شما بگوییم زعفرانیه بیشترین امکانات موجود را در خود جای داده است. وجود جاذبه های گردشگری و توریستی در این منطقه به حدی زیاد است که از آن می توان به عنوان قطب تفریح تهرانی ها یاد کرد. وجود کاخ سعدآباد در شمال این منطقه سبب شده بسیاری از توریست ها حداقل یکبار پای به این منطقه گذاشته و از امکانات آن بهره مند شده باشند. علاوه بر این ، وجود فرهنگسرای هنر ، قله توچال و رصدخانه زعفرانیه نیز از مهمترین مراکز گردشگری آن به حساب می آید.  شما به راحتی می توانید از طریق کوچه های زعفرانیه وارد جاده چالوس شده و به بام تهران دسترسی داشته باشید.

معرفی محله زعفرانیه تهران

آب و هوای محله زعفرانیه تهران

همانگونه که پیش از این نیز به شما گفتیم زعفرانیه در ارتفاع بسیار بالایی از سطح دریا قرار دارد و همین مسئله سبب می شود آب و هوای آن نسبت به مناطق دیگر تهران بهتر باشد. علاوه بر این در گذشته نه چندان دور در کنار بزرگراه چمران کنونی رودخانه اسدآباد عبور می کرد که همین مسئله کمک می‌کرد نه تنها باغات این محله باروری خوبی داشته باشند بلکه آب و هوای آن نیز نسبت به دیگر مناطق بهتر باشد.

معرفی محله زعفرانیه تهران

نزدیک ترین ایستگاه مترو به محله زعفرانیه تهران

از آنجایی که در تهران دسترسی به مترو و حمل و نقل عمومی بسیار مهم می باشد بسیاری از افراد نیز دوست دارند بدانند چگونه می توانند با استفاده از مترو به محله زعفرانیه دسترسی داشته باشد. نزدیکترین مترو به محله زعفرانیه مترو تجریش می باشد که در بخش شمالی این محله قرار گرفته است.

معرفی محله زعفرانیه تهران

 

 

بیشتر بخوانید:

معرفی محله یوسف آباد تهران

معرفی محله فرمانیه تهران

معرفی محله نیاوران تهران

معرفی محله پاسداران تهران

Loading

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن