معرفی محله پاسداران تهران

معرفی محله پاسداران تهران

پاسداران را می توان به عنوان یکی از سمبل های پولداری و مرفه نشینی در تهران قلمداد کرد که این مسئله در اسم پیشین این محله یعنی سطلنت آباد نیز مشهود می باشد. پس از انقلاب اسلامی پاسداران تا حد زیادی ماهیت اصلی خود را از دست داده بود تا اینکه بسیاری از افراد به منظور کسب درآمد و بهبود شرایط این محله دست به کار بزرگی زدند و ساختمان برج سفید را با یک رستوران گردان راه اندازی کردند. پس از اوایل دهه 70 و در راستای طرح سازندگی دولت بسیاری از سازنده های ایران به سمت پاسداران رفتند و از بافت سنتی آن برای  ساخت ساختمان ها و پاساژهای جدید استفاده کردند. امروز در وب سایت هومتیک قصد داریم همراه با شما همراهان همیشگی نگاهی به محله پاسداران انداخته و آن را از نقطه نظرات مختلف ارزیابی کنیم.

معرفی محله پاسداران تهران

تاریخچه محله پاسداران

اولین باری که محله کنونی پاسداران برای سکونت انتخاب شد به زمان ناصرالدین شاه باز می گردد که او این منطقه را به عنوان استراحتگاهی ما بین کاخ صاحبقرانیه و کاخ پادشاهی خود انتخاب کرد تا در زمانی که قصد مهاجرت به این کاخ را داشت بتوانید در اواسط کمی استراحت کند. پس از فوت ناصرالدین شاه و گسترش شهرنشینی در این منطقه کم کم افراد نیز تصمیم گرفتند برای ییلاق خود این منطقه را انتخاب کرده و از اقلیم آن بهره مند شوند. این رویه تا زمان به سلطنت رسیدن رضاشاه ادامه داشت تا اینکه در اواخر دوران سلطنتش او این منطقه را برای گسترش شهرنشینی در تهران برگزید. پس از کودتا 28 مرداد محمدرضا پهلوی  در راستای سکونت ارتشی های خود این منطقه را به آنها واگذار کرد و محله سلطنت آباد کم کم به یک خانه سازمانی ارتشی نشین تبدیل شد.

با ظهور انقلاب 57 و تغییر رویه زندگی در ایران از آنجایی که دیگر سلطنتی در میان نبود اسم این منطقه به پاسداران (برگرفته از سپاه پاسداران و اعضایش) تغییر اسم داد و با تغییر ساخت و ساز خانه های نیمه سازمانی را برای سرداران این ارگان انتخاب کردند.

معرفی محله پاسداران تهران

پاسداران منطقه چنده؟

پاسداران از نقطه نظر جغرافیایی در تهران شرایط بسیارمنحصر به فردی دارد. بخشی از آن در منطقه 4 قرار گرفته و بخش دیگرش در منطقه 3 می باشد. این مسئله سبب شده است پاسداران را بسیاری به عنوان مرز بین این منطقه به حساب بیاورند.

معرفی محله پاسداران تهران

قیمت آپارتمان در پاسداران تهران

پاسداران از آنجایی که ساکنین بسیار خاصی دارد ، هزینه خرید خانه در آن نیز تحت الشعاع این مسئله قرار می گیرد. به عنوان در برخی از مناطق این محله افراد دوست دارند ساکنین غیر نظامی در آن بخش زندگی کنند و فروش خانه به غیر ارتشی ها خیلی عرف نمی باشد. بر اساس همین شرایط نمی توان قیمت خیلی دقیقی از این منطقه ارائه داد و بهتر است برای بدست آوردن قیمت دقیق به املاک های مد نظر مراجعه کنید.

معرفی محله پاسداران تهران

بهترین محله پاسداران تهران

پاسداران از جمله محله هایی می باشد که تمامی بخش های آن برای ساکنین تهران شناخته شده می باشد. شما می توانید خیابان های مهمی مانند بوستان ، گستان ، فرخی یزدی ، بهارستان و بهستان را در این محله مشاهده کنید. ولی بر اساس گفته بسیاری از ساکنین تهران محله گل نبی بهترین بخش از این منطقه می باشد.

معرفی محله پاسداران تهران

محله پاسداران کجاست؟

پیش از این نیز عنوان کردیم که محله پاسداران ما بین دو منطقه مهم تهران یعنی 3  و 4 قرار دارد. در اصل محله پاسداران از بالای همت و شریعتی آغاز شده و در شمال به میدان نیاوران ختم می شود. این خیابان که از محله های مهمی مانند فرمانیه ، اقدسیه ، بوستان نیاوران عبور می کنند خیابان پاسداران می گویند و از نظر سیاسی ، اجتماعی و حتی اقتصادی اهمیت بسیار زیادی دارد. در این خیابان شما مراکز مهمی مانند برج سفید ، پادگان 06 ، رستوارن لئون و کاخ سلطنت آباد را مشاهده می کنید.

سرای محله پاسداران

یکی از اصلی ترین سرای محله هایی که در تهران ساخته شده است در سه راه ضراب خانه می باشد که از آن به عنوان سرای محله پاسداران ضرابخانه نیز یاد می شود. در این سرای محله که به صورت گسترده برنامه های متنوعی برای کودکان و بزرگسالان برگزار می شود به بزرگسالان اجازه می دهد تا برنامه های مد نظر خود را دنبال کنند. کلاس های زبان انگلیسی ، آلمانی و حتی ترکی استانبولی نیز در این سرای محله برگزار می شود.

معرفی محله پاسداران تهران

دسترسی به پاسداران

اگر بخواهیم دلایل محبوبیت پاسداران را برای شما ارزیابی کنیم باید بگوییم دسترسی به این محله نسبت به دیگر محله های تهران فوق العاده بهتر می باشد. به عنوان مثال شما می توانید با استفاده از مترو ، خطوط اتوبوس عمومی و حتی تاکسی های خطی به این محله دسترسی داشته باشید. مترو شریعتی و نوبنیاد که در شمال و جنوب این محله قرار گرفته است به ساکنین اجازه می دهد تا به راحتی بتوانند تردد کرده و به محله های دیگر رفت و آمد داشته باشند.

معرفی محله پاسداران تهران

بافت محله پاسداران

محله پاسداران بافتی مشابه تجریش دارد که شامل افرادی با پیشینه مذهبی و البته لوکس نشین می باشد. در این محله بافت خانه ها با وجود اینکه کمی قدیمی هستند ولی در حال بازسازی شدن می باشند که انتظار  می رود به زودی خانه های بلند مرتبه تری در این محله نمایان شوند. وجود مراکز بهداشتی ، سیاسی و نظامی سبب شده تردد به این محله بیش از دیگر محله ها باشد.

امکانات پاسداران

از دیرباز محله سلطنت آباد یا پاسداران به دلیل وجود امکانات و مکان های تفریحی خاص خود شناخته می شده است. یکی از اصلی ترین مراکز تجاری ، پزشکی این منطقه برج سفید می باشد که در طبقه همکف مغازه های متعددی دیده شده و در بخش شمالی آن نیز شما می توانید ساختمان پزشکان را پیدا کنید. علاوه بر این وجود بیمارستان لبافی نژاد به عنوان اصلی ترین مرکز ارولوژی در کشور سبب شده بسیاری از افرادی که با بیماری های کلیوی دست و پنجه نرم می کنند به این محله مراجعه کنند.

از دیگر امکاناتی که در این محله وجود دارد بحث وجود رستوران های متعدد می باشد. در طول خیابان پاسداران شما می توانید رستوران های متفاوتی را مشاهده کنید که غذاهای سنتی و مدرن را برای شما سرو می کنند. علاوه بر این وجود مراکز تفریحی و پارک ها نیز سبب شده فضای سبز این محله نیز بسیار خاص بود و شرایط دل انگیزی را برای ساکنین این محله ایجاد کند.

معرفی محله پاسداران تهران

مراکز تفریحی و دیدنی پاسداران تهران

بدون شک تهرانی های عزیز علاقه زیادی به تفریح و سپری کردن زمان با خانواده خود دارند ، یکی از بهترین محله ها برای گذراندن زمان خود با خانواده محله پاسداران می باشد. شما در این محله می توانید مراکز پیش رو را برای سپری کردن زمان خوش با خانواده پیدا کنید؛

  • بوستان سبز
  • مقبره حاج آخوند رستم آبادی
  • خانه موزه شهید مطهری
  • بولینگ شیان
  • خانه بازی مادر و کودک پردیس،
  • پارک جنگلی شیان

معرفی محله پاسداران تهران

 

 

بیشتر بخوانید:

معرفی محله یوسف آباد تهران

معرفی محله فرمانیه تهران

معرفی محله نیاوران تهران

لیست محله های شمال تهران ،معرفی کامل با عکس

Loading

3/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن