گیاهان سایه دوست

معرفی گیاهان آپارتمانی سایه دوست و مقاوم به کم نوری

وجود گل و گیاه های متنوع در محیط خانه انرژی مثبتی را منتشر می کند و برخلاف باور اکثر افراد که گمان می کنند گیاهان به نور فراوان در خانه نیاز دارند ، باید بگوییم که شما می توانید گیاهانی را در خانه نگهداری کنید که به گیاهان آپارتمانی مقاوم به کم نوری مشهور هستند. به طور کلی وجود گل احساس خاصی را در خانه و همچنین برای ساکنان آن  ایجاد می کند و به نحوی سمبل شادی و طراوت به حساب می آید. اگر شما در فضای خانه نگران نرسیدن نور کافی به گیاهان خود هستید ، بهترین انتخاب برای شما گیاهان آپارتمانی مقاوم به کم نوری یا گیاهان سایه دوست می باشد. اما نگهداری گل ها در خانه شرایط و آداب خاصی دارد ، برای این که بتوانیم بهتر از آن ها نگهداری کنیم باید این شرایط و نحوه نگهداری را بدانیم و رعایت کنیم. البته برخی از گل ها و گیاهان هستند که شرایط نگهداری آن ها ساده تر بوده و نیاز به مراقبت های خاصی ندارد. امروز ما قصد داریم تا در این مقاله در مورد گیاهان آپارتمانی و به خصوص گیاهان سایه دوست و همچنین شرایط نگهداری آن ها صحبت کنیم. پس اگر شما نیز از علاقمند به نگهداری گیاهان در آپارتمان و خانه خود هستید اما فکر می کنید که شرایط لازم را ندارید. بهتر است این مقاله را تا انتها مطالعه کنید و قطعا بعد از خواندن آن ، نظرشما  نسبت به این باور تغییر خواهد کرد.

 

منظور از گیاه سایه دوست چیست؟

شاید تا به حال واژه سایه دوست را نشنیده باشید اما در کل در مورد گیاهان این کلمه به گیاهی اطلاق می شود که برای رشد و زنده ماندن به نور کمی احتیاج دارد و نیاز نیست تا دائما در معرض نور قرار بگیرد. البته شاید فکر کنید که این گل ها رابطه خوبی با نور آفتاب ندارند اما بتید گفت که اینطور نیست بهتر است جایی قرار بگیرند که دارای نور کافی اما غیر مستقیم باشد در اصل باید به شما بگوییم آنها گیاهان آپارتمانی مقاوم به کم نوری می باشند. در کل داشتن نور برای هرگیاهی لازم است چرا که هرچه میزان نور بیشتر باشد در سلامت گیاه شما تاثیر بیشتری دارد.رنگ گیاه بهتر دیده می شود و البته شاداب تر نیز به نظر می رسد. رشد سریع تری دارد و کمتر دچار بیماری می شوند. در ادامه قرار است 7 گیاه را معرفی کنیم که سایه دوست هستند و برای نگهداری آن ها در آپارتمان می توانید مراقبت های ساده تری انجام دهید.

 

1. گیاه سانسوریا

گیاه سانسوریا

یکی از گیاهان محبوبی که امروزه در آپارتمان ها نگهداری می شود، گیاه سانسوریا است که با نام علمی  (Sansevieria trifasciata)  شناخته می شود. البته این گل نام های زیادی دارد و اگر نام مادرشوهر را در مورد آن نیز شنیدید، لازم نیست تعجب کنید!!! چرا که یکی از اسامی آن است. این گیاه را می توانید به سادگی در خانه نگهداری کنید چرا که مراقبت از سانسوریا بسیار ساده است.اگر شما یک هفته به آن رسیدگی نکنید باز هم بعد از این مدت زمان، این گیاه با برگ های راه راه و شکل معمارانه ای که دارند بسیار تازه به نظر می رسد. گیاه سانسوریا مقاومت قابل توجهی در محیط های خشک، کم نور دارد و در مقابل آفات نیز تا حد بالایی از خود استقامت نشان می دهد.سانسوریا در شرایط سرد و متوسط رشد بهتری دارد در کل فرآیند رشد آن آهسته است و بریا آبیاری آن لازم نیست تا حساسیت به خرج دهید. کافی است تا هر زمان خاک گلدان کاملا خشک شد آن را آبیاری کنید.جدا از آن سانسوریا یک تصفیه کننده عالی برای محیط است. این گیاه را بسیاری به عنوان یکی از مشهورترین گیاهان آپارتمانی مقاوم به کم نوری عنوان می کنند که حتی با نور لامپ زرد نیز می تواند به حیات خود ادامه دهد

 

2. گیاه برگ انجیری

برگ-انجیری

یکی دیگر از گیاهان سایه دوست، گیاه برگ انجیری است که درانگلیسی به پنیر سوئیسی معروف است و دلیل این نام گذاری نیز وجود سوراخ های متعدد روی برگ های این گیاه است. که یکی از اسامی بامزه ای است که تا به حال در مورد گیاهان به کار رفته است.مورد ویژه ای که باید در مورد این گل سایه دوست بدانید این است که اگر در مقابل نور مستقیم آفتاب  قرار گیرد سبب سوختن برگ های آن می شود. پس نور لازم برای نگهداری این گیاه نور متوسط رو به کم است. معمولا پس از مدتی متوجه می شویی که این گیاه رشد بسیار زیادی دارد بنابراین مکان نگهداری ان باید تا حدودی وسیع و کافی باشد.

 

3. گیاه پوتوس

گل-پتوس

گیاه پوتوس، یکی از گیاهانی که است زیبایی زیادی را می تواند در محیط خانه ایجاد کند و تا حدودی روند رشد و نگهداری آن متفاوت از سایر گیاهان خانگی است. شما می توانید این گیاه خزنده به راحتی روی یک سبد آویزان کنید و این گیاه با استفاده از ریشه های هوایی اش به سمت بالا حرکت می کند. ممکن است این گیاه را به نام پیچک شیطان نیز بشناسد. مدل برگ های پوتوس بزرگ و قلبی شکلی است و یکی از دلایل این نام گذاری برای آن ، اسن است که به سختی از بین می رود و نابود می شود و در کل مقاومت به شدت بالایی دارد.پوتوس برخلاف گیاهان خانگی می تواند در شرایط نوری بسیار کم نیز زندگی کند و حتی ئر برابر نتور کم جذاب تر از همیشه نیز دیده می شود.

 

4. گیاه بامبو

گیاه بامبو

یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی مقاوم به کم نوری، بامبو است که تحت هر شرایط نوری می تواند جان سالم به در ببرد و تحت هر شرایط نوری می تواند خود را سازگار کند.با توجه به این گفته ها باید بدانید که ایده آل ترین حالت برای نگهدای این گیاه قرار گرفتن در نور خیلی کم یا غیر مستقیم است البته این گیاه در محیط پور نور هم می تواند رشد خوبی داشته باشد و به نحوی دو زیست محسوب می شود..اگر قصد دارید تا گیاه بامبو را از جای روشن تر به محل کم نور تری انتقال دهید این کار را به آرامی و با حرکت دادن بامبو به یک مکان نسبتا تاریک تر انجام دهید و انجام یک باره این کار می تواند به گیاه صدمه زیادی را وارد کند.

 

5. گیاه دراسنا پرچمی

دراسنا پرچمی

این گیاه یکی از بهترین گیاهانی سات که می توانید آن را در خانه پرورش دهید و البته از این نمونه گل در حدوده 50 مدل متنوع وجودد دارد که پرورش دادن هر کدام از این گونه ها کار بسیار ساده ای است. دراسنا یک گیاه سایه دوست است اما آبیاری و هرس کردن آن موضوع مهم است شما باید آن را به دور از نور خورشید قرار دهید اما به طور منظم باید آبیاری شود.

 

6. گیاه برگ عبایی

برگ عبایی

نام برگ عبایی برای این گیاه، نامی است که در ایران به آن معروف است و در کل به نام علمی (Aspidistra elatior)  شناخته می شود.اگر به دنبال نگهداری یک گیاه بی زحمت هستید این گزینه می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد و یکی از بهترین گیاهان بریا نگهداری درون منزل است. برگ عبایی گیاهی است که نور روشن برای زندگی را ترجیح می دهند اما به خوبی در سایه و اتاق هایی که فاقد نور طبیعی هستند دوام می آورند. پس به نحویی سایه دوست است و حتی به آبیاری منظم و مرتیب نیاز ندارد. این گیاه رشد کندی دارد اما در عوض طول عمر و دوام بالایی نیز دارد. در مورد نژاد برگ عبایی باید گفت که از گیاهان بومی چین است و از خانواده ی سوسن می باشد و دارای گلهای کوچک بنفشی است که در نزدیکی سطح خاک ظاهر شده و در میان شاخه ها پنهان می شوند. همچینین این گیاه مقاومت بالایی در برابر آفت زدگی دارد.

 

7. گیاه انجیر چسب

گیاه انجیر چسب

به عنوان آخرین گیاه سایه دوست که قصد معرفی آن را داریم می توانیم به گیاه کم نوری که با نام علمی (Ficus Pumila) شناخته می شود، اشاره کنیم. انجیر چسب مانند یک گیاه خزنده است و شاخ و برگ هایی با رنگ سبز تیره دارد. این گیاه به سطح می چسبد و با آن رشد می کند و زیبایی خاصی را در محیط ایجاد می کند. این گیاه را نباید زیاد آبیاری کنید چرا که به آن صدمه وارد می شود.

8. گیاه پیچک سایه دوست

گیاه پیچک جز گیاهانی است که برای رشدن به نور کم تا متوسط نیازمند می باشد و نگهداری از آن أصلا کار سختی نیست و کافی است در محل مناسبی قرار گیرد ، خواهید دید که به سرعت رشد می کند و پر برگ می شود. نکته مهمی که در نگهداری از گیاه پیچک باید به آن توجه کنید این است که ، زمانی که در حال آبیاری این گیاه زیبا هستید  دقت کنید که خاکش تا عمق دو سانتی متری کاملا خشک شده باشد. این گیاه جز معدود گیاهانی است که همیشه سبز است و شما می توانید از فضای سبز چهار فصل خود با این گل لذت ببرید.

گیاهان آپارتمانی مقاوم در مقابل نور کم

اگر علاقه مند به نگهداری از گل و گیاه در محل کار یا زندگی هستید ، اما نور زیادی ندارید لازم نیست نگران باشید ، شما می توانید حتی با نور کم هم انواع گیاهان مناسب برای فضای کم نور را پرورش دهید. گیاهان بسیاری هستند برای رشد و نگهداری به نور کم و حتی در مدت کوتاهی از روز به سایه نیاز دارند تا بتوانند رشد کنند و زنده بمانند. در این بخش ما چند نمونه از این گل ها را برایتان جمع آوری نموده ایم تا از این طریق شما بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید.

  • سانسوریا
  • گندمی
  • آگلونما یا همیشه سبز چینی
  • کالاتیا
  • پوتوس
  • دیفن باخیا
  • قاشقی
  • سرخس لانه پرنده
  • زامیفولیا
  • فیتونیا
  • فیلودندرون اسکاندنس
  • برگ عبایی
  • لیندا
  • فیکوس بنجامین
  • بامبو
  • پیچک
  • سرخس شاخ گوزنی گراند
  • آنتوریوم
  • رکس بگونیا
  • بامبو خوش قدم
  • اسپاتی فیلوم
  • مارانتا لوکونورا
  • مونسترا
  • سینگونیوم پودفیلوم

 

سخن پایانی

اگر قصد نگهداری گیاه را در خانه دارد قبل از هرچیزی باید شرایط نگهداری از آن ها را داشته باشید، هرچند که در این مقاله گیاهانی را معرفی کردیم که برای زنده ماندن شرایط حساس و خاصی نیاز ندارند اما در کل برای این که بتوانند بیشتر زنده بمانند و همچنان طراوات و شادابی خود را داشته باشند. لازم است تا مراقبت های لازم را از آن ها انجام دهید. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

 

 

مطالب پیشنهادی:

بهترین گل های آپارتمانی سرسخت و زیبا

مراقبت از گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان

مراقبت از گل ها و آبیاری آنها هنگام سفر

Loading

3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن