نحوه شکایت از ساخت و ساز ساختمان

نحوه شکایت از ساخت و ساز همسایه

ساخت و ساز همسایه ها یکی از مواردی است که سبب می شود بین دو ساختمان کناری مشکلات متعددی پیش آمده و آن ها نتوانند به درستی و خوبی در کنار هم زندگی کنند. بدون شک ساخت و ساز در سرتاسر دنیا با سر و صدای زیادی همراه است و همین مسئله نیز سبب شده است افراد بسیاری نسبت به این مسئله شکایت کرده و تلاش کنند به آرامش مد نظر خود برسند. سوالی که در این میان پیش می آید این است که ساکنین در چه مواردی می توانند نسبت به ساخت و ساز همسایه خود شکایت کرده و به منظور اینکه آن را به صورت قانونی پیگیری کنند باید به کدام مرجع قانونی مراجع کنند.

 

حقوق همسایگان در ساخت و ساز

یکی از مواردی که در طی ساخت و ساز برای همسایگان مشکل آفرین بوده است عدم رعایت حق و حقوق همسایه ها در طی ساخت و ساز می باشد که بر اساس تحقیقات یکی از اصلی ترین عامل های شکایت میان همسایه ها می باشد. امروزه زمانی که یک پیمانکار قصد دارد زمینی را بسازد باید به عوامل مختلف از جمله شرایط محله ، شرایط زیست محیطی و سد معبر دقت کرده و سپس اقدام به ساخت و ساز یک محل بکند. در همین مسئله نیز قانون آپارتمان نشینی مجموعه قوانین را تدوین کرده که پیمانکاران به منظور راحتی یک محله باید آن ها را رعایت کنند. عمده ترین تبصره های این قانون به شرح ذیل می باشد:

  • هر رفتاری که باعث آلودگی صوتی یا ایجاد تداخل در ساکنان مجاور شود غیرقانونی است و مالک یا سازنده چنین مکان هایی حق ندارد محدودیت عبور و مرور را به دلیل تداخل ایجاد کند. بنابراین ، برای سازندگان بهتر است مصالح سنگین مربوطه به ساخت و ساز را با استفاده از جرثقیل و سایر تجهیزات برای تخلیه مصالح برای چند روز استفاده کنند.
  • ساخت و ساز باید به موقع و ساعت 9 شب به پایان برسد. برای آلودگی صوتی از 7 صبح تا 10 شب ، استاندارد صدا 55 دسی بل و از 10 صبح تا 7 صبح ، استاندارد صدا 45 دسی بل است (این قانون به دلیل سوظن و عدم اعمال جریمه به درستی اعمال نمی شود)
  • حمل و نقل و بارگیری وسایل نقلیه سنگین و کامیون ها در شب ، که ممکن است مزاحم همسایه ها باشد ، باید در روزهای عادی بین 6 تا 12 صبح و از 10 تا 6 صبح انجام شود.
  • در ساختمان های مرتفع و بلند که مانع استفاده سایر منازل از نور و یا مناظر طبیعی می شود ممنوع است (این قانون در سال 1378 تصویب شده است ، اما امروزه به هیچ وجه اجرا نمی شود)
  • سازنده مسئول ایجاد اطمینان از ایمنی ، بهداشت شغلی و حفاظت از محیط زیست در و اطراف محل ساخت و ساز ، به وسلیه پیام رسانی موثر و مطلوب را بر عهده دارد. وی باید این کار را با استفاده از علائم هشدار دهنده ، الزام آور و اطلاع رسانی بصری مطابق با مفاد “علائم و نشانه ها (ماده 20 قانون ملی ساختمان) انجام دهد.
  • در حین مراحل ساخت ، اگر خطری برای حرکت عابران پیاده یا وسایل نقلیه وجود دارد ، باید یک یا چند محافظ با علائم هشدار دهنده در فاصله مناسب از منطقه خطرناک قرار گیرند ، یا یک محافظ متحرک در فاصله مناسب از منطقه خطرناک ، و چراغ چشمک زن یا علائم دیگر باید نصب شود.

 

زمان فعالیت کارگاه‌های ساختمانی

از آنجایی که آلودگی صوتی یکی از اصلی ترین عواملی به حساب می آید که همسایگان نسبت به ساخت و ساز در محله شکایت می کنند شهرداری نیز به منظور کاهش آلودگی صوتی و پایین آوردن شکایت اهالی مدت زمان مشخصی را برای فعالیت های ساختمانی در نظر گرفته است. در صورتی که پیمان کار قصد داشته باشد مصالح ساختمانی را در محل ساخت و ساز خالی کند باید ما بین ساعت 6 صبح و 12 ظهر این کار را انجام دهد ولی در صورتی اینکه پیمانکار قصد داشته باشد فرایند ساخت و ساز را دنبال کند که همراه با سر و صدا نیز می باشد باید از ساعت 8 آغاز کرده و در ساعت 16 آن را تمام کند. در برخی از فعالیت ها مانند گودبرداری اولیه و ریختن فنداسیون مهندسین می توانند حتی بعد از ساعت 11 شب نیز فعالیت کنند.

 

فرایند شکایت از کارگاه های ساختمانی

با وجود اینکه قانون به صراحت شرایط ساخت و ساز را برای کارگاه های ساختمانی مشخص کرده است ولی برخی از پیمانکارهای ساختمانی از این قانون تختی کرده و  تلاش می کنند با انجام آلودگی صوتی ، ایجاد مزاحت و حتی سد معبر مشکلات عدیدی را برای اهالی محله ایجاد کنند. در این شرایط اهالی یک محله می توانند به حق قانونی خود نسبت به کارگاه ساختمانی شکایت کرده و نسبت به تخلفات آن ها اقدام لازم را انجام دهند. البته پیشنهاد می شود به دلیل مشکلات حقوقی و قانونی که ممکن است برای سازنده و طرح پیش بیاید بهتر است این مشکل را با صحبت و گفتمان حل کرد ، به عنوان مثال یک دعوا حقوقی ممکن است اتمام پروژه را تحت تاثیر توقف آن ماه ها به عقب بیاندازد. در صورتی که صحبت نتواند مشکل را بر طرف کند در این صورت با مراجعه به شورای حل اختلاف می توانند نسبت به سازنده و مجری طرح شکایتی را تنظیم نمایند. در صورتی که پیمانکار نسبت به شکایات و اخطارهای قانونی بی توجه باشد در این صورت همسایگان می توانند طرح را به کلی متوقف کرده و حتی پروانه‌ ساختمان مجری طرح را باطل نمایند.

 

شکایت همسایگان در ساخت و ساز

قانون مهندسی و کنترل ساخت و ساز به صراحت اعلام کرده است در صورتی که مجری طرح و یا شرکت مهندسی ساخت و ساز نتواند حقوق همسایگان خود را رعایت کند پرونده او به مراجع قضایی ارجاع خواهد شد و بر اساس قوانین با او برخورد انجام خواهد شد. به منظور اینکه همسایگان بخواهند نسبت به ساخت و ساز و مشکلات ناشی شده از آن شکایی کنند می توانند به شهرداری مراجعه کرده و با تنظیم شکایتی مراحل قانونی را طی کنند. در اولین مرحله اگر سازنده تخلف کرده باشد شهرداری پروژه را به صورت موقت متوقف کرده و مجری طرح را موظف می کند تا مشکلات را بر طرف نماید.

 

مطالب بیشتر

شکایت از همسایه تجاری

شکایت بابت نگهداری سگ

شکایت از هیئت مدیره مجتمع ساختمان

Loading

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن