آسانسور

همه چیز در مورد تاییدیه استاندارد آسانسور

آسانسور وسیله ای است که به واسطه آن زندگی برای افراد خصوصا آن هایی که در آپارتمان زندگی می کنند، ساده تر از گذشته شده است. دریافت استاندار برای آسانسور به دلیل این که مستقیما با جان مردم در ارتباط است، امری اجباری است و هیچ ساختمانی بدون دریافت استاندارد آسانسور نمی‌تواند پایان کار ساختمان و در نتیجه سند نهایی ساختمان را دریافت کند. شما لازم است برای حفظ ایمنی افراد، بهره برداری مناسب و استفاده بهینه از تکنولوژی تاییدیه استاندارد آسانسور را دریافت کنید. البته نکته ای که در اینجا باید بیان شود و خیلی از افراد ممکن است در مورد آن دچار اشتباه شوند، این است که استاندار آسانسور را با ایمنی آسانسور اشتباه بگیرند.اما باید بدانید این دو موضوع کاملا جداگانه است.

در این مقاله قرار است در مورد تاییدیه استاندار آسانسور صحبت کنیم، پس اگر این موضوع نیز برای شما حائز اهمییت است.تا انتهای مقاله با هومتیک همراه باشید.

 

چطور می توانیم برای آسانسور استاندارد بگیریم؟

از سال های گذشته در حوالی سال 1383 بود که شهرئداری قاون مصوبی را اعلام کرد که بدین صورت بود:

همه مالکان و سازندگان ساختمان موظف هستند بعد از تمام شدن و به پایان رسیدن کار ساختمان، تاییدیه استاندار آسانسور را دریافت کنند. که این تاییدیه باید توسط اداره کل استاندار استان  صادر شود و در نهایت باید به شهرداری منطقه تحویل داده شود.

در مورد چگونگی اخذ استاندارد، باید گفت که فقط شرکت‌ های دارای پروانه طراحی و مونتاژ از طرف سازمان صنعت، معدن و تجارت استان می‌توانند در این مورد اقدام نمایند و هیچ یک از افراد حقیقی و حقوقی دیگری نمی توانند این کار را انجام دهند.

 

در صورت ایجاد حادثه، در آسانسور فاقد استاندارد چه باید کرد؟

این موضوع که بعد از راه اندازی آسانسور گواهینامه استاندارد آن را دریافت کنید امری ضروری است و در راستای این که آسانسور از ایمنی کافی برخوردار است باید آن را داشته باشید.

اما سوال اینجاست که چنانچه افراد از آسانسور استفاده کنند و آن فاقد استاندارد باشد، مسئولیت حادثه با چه کسی است و چه باید کرد؟

در صورت بروز این اتفاق با دو حالت روبه رو هستیم:

 

1.مسئولیت بر عهده مدیر یا مالک ساختمان است

چنانچه که حادثه ای رخ دهد و آسانسور تاییدیه استاندارد نداشته باشد طبق مقررات ملی ساختمان‌ها، مدیران و مالک‌های ساختمان‌ها در برابر این موضوع مسئول هستند و باید سرویس تاییدیه آسانسور را به صورت ماهانه یا سالانه تمدید کنند.

 

2.مسئولیت برعهده بهره بردار یا شخص استفاده کننده از آسانسور است

در صورتی که بهره ‌بردار نکات ایمنی لازم را رعایت نکرده باشد، در صورت رخ دادن هرگونه حادثه که منجر به خسارت مالی و یا جانی شود برحسب نظر کارشناسان متخصص، برای جبران خسارت وارده باید اقدامات لازم را انجام دهند. اما اگر آسانسور بیمه و تاییدیه استاندار لازم را داشته باشد، در این صورت بیمه آسانسورها اعتبار پیدا خواهد کرد و هزینه ها را برعهده می گیرد.

 

آیا دریافت استاندارد آسانسور، فرآیندی اجباری است؟

در ابتدای مقاله به این موضوع اشاره کردیم که اگر قصد دارید گواهی پایان کار ساختمان را دریافت کنید، لازم است تا حتما تاییدیه استاندارد آسانسور را داشته باشید. در غیر این صورت نمی توانید گواهی مربوطه را دریافت کنید.

 

تفاوت استاندارد آسانسور با ایمنی آسانسور در چیست؟

نکته ی دیگری که وجود دارد و مجددا به آن اشاره می کنیم تفاوت بین استاندارد آسانسور و ایمنی آسانسور می باشد که دو گزینه با یکدیگر تفاوت شایانی دارند.

همانطور که تا به اینجای کار احتمالا متوجه شده اید، گواهی استاندارد در واقع مدرکی است که نشان می دهد شما جهت احتیاط برای اثبات تلاش ایمن‌سازی آسانسور در صورت وقوع حوادث موارد مورد نیاز را رعایت کرده اید و همه چیز به تایید رسیده است.

اما گاهی مواقع نیز پیش می آید که شما تاییدیه استاندارد آسانسور را دریافت کرده اید اما واقعا از لحاظ ایمنی، امنیت لازم را ندارد.اگر با چنین حالتی رو به رو شدید موظف هستید تا هرگونه خرابی و مشکل در آسانسور را بع بازرسی ایمنی آسانسور اعلام کنید.

 

چند نوع گواهینامه استاندارد آسانسور داریم؟

اگر سری به تاریخ گذشته بزنیم متوجه می شویم که دریافت استاندارد آسانسور و اخذ گواهینامه مربوط به آن از گذشته تا امروز امری اجباری و ضروری بوده است.

گواهینامه استاندارد شامل

  • استاندارد اولیه آسانسور
  • استاندارد ادواری آسانسور می باشد.

 

دریافت تاییدیه استاندارد آسانسور چه مدت طول می کشد؟

فرآمید دریافت تاییدیه آسانسور ممکن است اندکی زمان بر باشد.

یکی از دلایلی که این فرآیند طولانی می شود این است که اگر بخواهید خودتان شخصا این کار را انجام دهید نیاز است تا بازرسی های متعددی را از سر بگذرانید و در این راه ممکن است با مشکلاتی رو به رو شوید که این پرسه را تا حدودی برای شما زمان بر کند.

البته راهی وجود دارد که می توانید در زمان کوتاه تری این کار را انجام دهید و این است که چک لیست بازرسی موارد تاییدیه آسانسور را تهی کنید و سعی کنید تا همه چیز را طبق روال آن انجام دهید.

یا می توانید از مشاورین و متخصصین که در این زمینه فعالیت می کنند،  کمک بگیرید که اجرای فرآیند را بریا کشا سریع تر می کند و در حداقل در 20 تا 30 روز کاری این تاییدیه به دست شما می رسد.

 

 

مراحل اخذ استاندارد آسانسور به چه صورت است؟

برای این که بخواهید تاییدیه استاندارد اسانسور را دریافت کنید، لازم است تا مراحلی را انجام دهید که در زیر به طور خلاصه آن ها را بیان کرده ایم:

 

مرحله اول: اطمینان حاصل کردن از پایان عملیات نصب و راه اندازی آسانسور و عملیات ساخت و برق‌کشی ساختمان

مرحله دوم: تهیه کپی از صفحه اول پروانه ساختمان و پشت و روی کارت ملی و تحویل این مدارک به شرکت مربوطه

مرحله سوم: ثبت نام اینترنتی دریافت گواهینامه استاندارد آسانسور توسط شرکت ناظر و دریافت کد رهگیری مربوط به آن

مرحله چهارم: پرداخت هزینه بازرسی و اصل فیش واریزی به شرکت ناظر

مرحله پنجم: ارسال مدارک، محاسبات و نقشه از طرف شرکت ناظر به شرکت بازرس و اعلام تاریخ بررسی

 

بعد از تکمیل این مراحل و اعلام زمان بازرسی در تاریخ اعلام شده، بازرس بریا بررسی موارد مربوطه می آید وچنانچه نقصی وجود نداشته باشد، سلامت آسانسور را تأیید می‌کند.

اما اگر خلاف این موضوع رخ داده شود و هرگونه نقصی در آسانسور وجود داشته باشد، شرکت طرف قرارداد  این وظیفه را برعهده دارد تا تمامی نواقص را برطرف کند و مجددا برای بازرسی درخواست دهد.

 

به عنوان سخن آخر…

باید گفت که در نظر داتشه باشید که تاییدیه آسانسور واقعا موضوع مهمی است و با جان انسان ها سروکار دارد و یک سهل انگاری کوچک می توان خسارات بزرگ تری را اجاد کند. پس حتما باید به این موضوع دقت داشته باشید و آن را رعایت کنید.

 

مطالب بیشتر:

آیا هزینه تعمیر و شارژ آسانسور مربوط به ساکنین طبقه همکف هم می شود؟

قانون استفاده از آسانسور در آپارتمان

در صورت بروز حادثه در آسانسور چه کسی مسئول است؟

سرویس و نگهداری آسانسور شامل چه مواردی است؟

Loading

4/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن