مستاجر بعد از چند سال میتواند ادعای مالکیت کند؟

مستاجر بعد از چند سال میتواند ادعای مالکیت کند؟

مستاجر بعد از چند سال میتواند ادعای مالکیت کند؟

یکی از باورهای اشتباهی که در ایران باب شده، این است که مستاجر می تواند بعد از چند سال ادعای مالکیت کرده و نسبت به دریافت ملکی که در آن سکونت و یا تجارت داشته، اقدام کند. این بحث نه تنها بی اساس است، بلکه هیچ مبنای قانونی نیز ندارد، حتی در شرایطی که مستاجر صاحب سرقفلی مغازه باشد نیز، تحت هیچ شرایطی نمی تواند با گذر زمان نسبت به دریافت مالکیت ساختمان اقدام نماید. این باور غلط از آنجا نشات می گیرد که در قوانین بسیار کهن در صورتی که فردی چندین سال بر روی  زمینی کار می کرده می توانسته خود را مالک زمین به حساب بیاورد. ولی پس از اینکه قوانین مدنی کشور تدوین گردید، این مبحث به کلی منتفی گردید و حق مالکیت تحت هیج شرایطی تحت تاثیر سکونت از مالک به مستاجر منتقل نمی شود.

مستاجر بعد از چند سال میتواند ادعای مالکیت کند؟

قانون تصرف ملک توسط مستاجر در ملک تجاری

در بحث حقوقی دو مطلب وجود دارد به اسم وجود حق کسب و پیشه و سرقفلی که به مستاجر این اجازه را می دهد در ازای پرداخت مبلغی به عنوان اجاره در ملک فرد دیگر شروع به تجارت کند. بر اساس سابقه گذشته و کهن ایران، بسیاری بر این باور هستند با گذر زمان مستاجر می تواند با استفاده از حق تجارتی که در ساختمان داشته، حق مالکیت زمین را نیز دریافت کند. این مسئله تحت هیچ شرایطی درست نبوده و افراد نمی توانند بدون پرداخت هزینه و عقد قرارداد صاحب ملک شوند.

 

قانون تصرف ملک توسط مستاجر در ملک مسکونی

همین ابهام نیز در مورد خانه ها نیز وجود دارد و بسیاری بر این باور هستند در صورتی که مستاجری بیش از  مدت زمان مشخصی در خانه سکونت داشته باشد، می تواند مالکیت آن را بر عهده بگیرد. تحت تاثیر همین مسئله است که برخی از مالکین نسبت به تغییر مستاجر اقدام کرده و آن ها را هر از گاهی عوض می کنند. این مسئله نیز به کلی غیر قانونی می باشد و هیچ مستاجری نمی تواند بدون پرداخت هزینه خانه مالک آن شود.

 

حق کسب و پیشه و تجارت چیست؟

حق کسب و پیشه و تجارت به شرایطی گفته می شود که در آن فردی ملک تجاری ای را اجاره کرده و به مدت زیادی در آن کسب و کار را راه اندازی کرده است. در این صورت مالک بدون ادله محکمه پسند نمی تواند مستاجر را از ملک خارج کرده و حتی در صورتی بتواند او را از ملک خارج کند، موظف است هزینه ای را بابت فعالیتی که او در آن زمان انجام داده، پرداخت کند. این مورد تا ماده در قوانین موجر و مستاجر سال 1356 تدوین گردید و تا سال 1376 نیز در کشور جاری بود.

مستاجر بعد از چند سال میتواند ادعای مالکیت کند؟

سرقفلی چیست؟

 سال 1376 بود که قانون جدید روابط موجر و مستاجر بار دیگر مورد بازنگری قرار گرفت و مواد مرتبط با حق کسب و پیشه و تجارت نیز دچار تغییرات کلی گردید. بر اساس این تحولات، مفهوم حق کسب و پیشه و تجارت به سرقفلی تغییر یافت و بر اساس آن در صورتی که فرد مستاجر حتی اگر در یک حرفه مشخص به مدت زمان زیادی فعالیت کند، باز هم نمی تواند صاحب سرقفلی شود. در صورتی که کسی بخواهد سرقفلی مغازه را برعهده بگیرد، باید بر سر مبلغی با مالک توافق کرده و نسبت به آن، قرارداد عقد کند. بر این اساس اگر موجر بخواهد مستاجر را از مغازه اخراج کند، باید حق سرقفلی را به قیمت روز پرداخت کرده و سپس نسبت به تغییر مستاجر اقدام لازم را انجام دهد.

 

شرایط ادعای مالکیت ملک توسط مستاجر

بر اساس قانون مدنی کشور، تنها راهی که فردی بتواند ادعای مالکیت یک ملک را داشته باشد، در دست داشتن سند تک برگ می باشد. در صورتی که مستاجر با در دست داشتن قرارداد سرقفلی ادعا کند که مالک کلی زمین است، دادگاه به ادعای او رسیدگی می کند ولی در نهایت حق را به در دست دارنده سند تک برگ، می دهد.

 

قانون حق آب و گل مستاجر

یکی دیگر از باورهای اشتباهی که بین مردم وجود دارد، قانون حق آب و گل در میان افراد است. بر اساس حقوقی، مستاجر هیچگونه حق آب و گلی نداشته و تنها مسئله ای که در قانون بیان شده است، حق کسب و پیشه و تجارت می  باشد که پیش از این به صورت کلی با شما در مورد آن صحبت کردیم.

مستاجر بعد از چند سال میتواند ادعای مالکیت کند؟

آیا صاحبخانه میتواند مستاجر را بیرون کند

در مورد املاک مسکونی و تجاری باید اعلام کنیم قوانین موجر و مستاجر مفادی را در نظر گرفته است که بر اساس آن موجر حق فسخ قرارداد را داشته و می تواند قرار فی مابین دو طرف را باطل کند. یکی از اصلی ترین مفاد این قانون عدم پرداخت حق اجاره به مدت سه ماه است که بر اساس آن این حق برای موجر در نظر گرفته شده است تا بتواند قرارداد را به صورت یک طرفه فسخ کند. به غیر از این شرایط ، عوامل دیگری نیز وجود دارد که باعث می شود موجر بتواند قرارداد را به صورت یک طرفه فسخ کند ولی در صورتی که موجر دلیل قانع کننده ای نداشته باشد، نمی تواند به صورت یک طرفه قرارداد را فسخ کند.

 

مطالب مرتبط پیشنهادی:

چه هزینه هایی را مستاجر باید پرداخت کند؟

هزینه تعمیر شیرآلات با مالک است یا مستاجر؟

هزینه تعمیر جک درب پارکینگ با مالک است یا مستاجر؟

Loading

4.2/5 - (5 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن