کاشت میوه در گلدان

راهنمای کاشت میوه در گلدان در آپارتمان

خانه های مادربزرگ ها را حتما به یاد دارید که در آن باغچه های بسیار زیبایی وجود داشت که گل های مختلف را کاشته و فضای خانه را تغییر میدادیم. در خانه های آپارتمانی و مدرن، شرایط تا حد زیادی متفاوت بوده و متاسفانه آن باغ های خاص، دیگر در دسترس ما نیستند. ولی علم باغبانی مدرن که از آن ها به عنوان Botany از آن یاد می شود، شرایطی را فراهم آورده که شما حتی میوه های مختلف را در اتاق پرورش داده و محیط خانه را به کلی تغییر دهید. حالا در این مقاله قصد داریم همراه با شما نگاهی به نحوه کاشت میوه در گلدان نگاه انداخته و آن را از نقطه نظر علمی، مورد بررسی قرار دهیم.

 

بهترین بذر برای کاشت در گلدان

زمانی که در مورد بهترین بذر برای کاشت در گیاه صحبت می کنیم، در ابتدا باید هدف شما از کاشت را در نظر داشته باشیم. اگر برای اهداف کسب درآمد، قصد دارید میوه و یا بذری را بکارید، به نظر می رسد کاشت توت فرنگی گزینه بسیار مناسبی برای شما در نظر گرفته شود ولی اگر هدف شما از کاشت میوه در گلدان بحث های زیبایی شناختی است، داستان متفاوت است. شما می توانید از توت فرنگی گرفته تا فلفل دلمه ای و به را در خانه خود پرورش دهید. در این بخش برخی از مهم ترین بذرها برای کاشت در گلدان را معرفی می کنیم؛

• زعفران
• توت فرنگی
• انواع سبزیجات
• فلفل دلمه ای
• آلوئه‌ورا
• گوجه گیلاسی
• انبه
• انار مینیاتوری

بهترین بذر برای کاشت در گلدان

درختانی که زود میوه میدهند

علم گیاه شناسی به حدی پیشرفت کرده است که می توانید میوه هایی را که سال ها نمی توانستید در شهرهای مختلف ایران کاشت کنید، امروزه در یک گلدان ساده آن ها را بکارید. یکی از بهترین مثال ها برای این میوه ها آناناس است که نسبتا زودتر میوه می دهد. بر اساس تجربه ای که در ایران نشان داده شده است، میوه آناناس در مدت زمان 3 ماه، حداکثر در یک شرایط محیطی میوه می دهد که این زمان فوق العاده عالی می باشد. از دیگر میوه هایی که در گلدان به سرعت میوه می دهند، می توان به تمشک، کامکوات، آووکادو، گوجه گیلاسی و توت فرنگی اشاره کرد.

 

کاشت میوه های استوایی در خانه

زمانی که برای اولین بار یک گلدان انبه را همراه با میوه در خانه پسردایی خودم دیدم، تا حد زیادی شوکه شده بودم که چطور ممکن است یک میوه استوایی نادر در تهران و آن هم در یک خانه 70 متری رشد کند! شاید باور نکنید، ولی کاشت میوه های استوایی در خانه ها بسیار راحت است. شما می توانید با استفاده از آموزش هایی که در شبکه های اجتماعی و اینترنت است، در کمترین زمان میوه های استوایی خاص را در داخل خانه انجام دهید. بر اساس تجربه ای که بسیاری از دوستداران گیاهان در ایران داشته اند، مهم ترین میوه های استوایی که می توان در ایران آن ها را کاشت، موارد پیش رو هستند؛

• لیمو
• انگور
• سیب
• خربزه
• شلیل
• هلو
• آناناس

کاشت میوه های استوایی در خانه

کاشت موز در گلدان

یکی از راحت ترین میوه هایی که می توانید در گلدان خانه خود بکارید و در کوتاه ترین زمان نیز باردهد موز است. جالب اینجاست بسیاری از موزهای کوچکی که در ایران به فروش می رسند، از همین روش پرورش داده شده اند و شما نیز می توانید از همین روش استفاده کنید. برای کاشت موز در گلدان، به یک لیوان آب و یک حبه سیر و یک موز نیاز دارید. در اولین مرحله سیر را پوست کنده و به بخش های بسیار ریزی تقسیم می کنید و آن ها را در داخل یک لیوان آب می ریزید. بعد از اینکه محلول سیر و آب به مدت 10 دقیقه در یخچال باقی ماندند خود موز را دو نیم تقسیم کرده و بخش انتهایی آن را نیز می کنید. بعد از اینکه موز را به مدت 2 ساعت در داخل محلول قرار دادید، در داخل یک گلدان و یا بطری آب معدنی خاک را ریخته و موز را درون آن قرار دهید. در این مرحله مقداری از محلول آب و سیر را ریخته و سپس هر دو روز یک بار گلدان را آب دهید. بعد از یک هفته مشاهده می کنید گیاه سبزی از داخل موز در حال جوانه زدن است.

کاشت موز در گلدان

کاشت انبه در گلدان

در هنگام کاشت میوه انبه باید دقت داشته باشید که هسته اهمیت بسیار زیادی دارد و بهتر است برای آب و هوای ایران از هسته های انبه پاکستانی استفاده کنید. به منظور اینکه هسته آماده شود و سرعت رشد را بالا ببرید، آن را در بین یک دستمال قرار داده و در داخل آب گرم بگذارید. برای اینکه رطوبت انبه را بالا ببرید، دستمال خیس را در داخل یک پلاستیک قرار داده و سپس آن را در یک فضایی به دور از نور افتاب بگذارید. به شما پیشنهاد می کنیم فضای داخل پلاستیک را به صورت مستمر بررسی کنید تا از میزان رطوبت هسته اطلاع داشته باشید. تا زمانی که گیاه از هسته جوانه بزند، به صورت مستمر آن را بررسی کرده و میزان رطوبت را نیز بسنجید. بعد از اینکه گیاه به هشت سانتی متر رسید، زمان آن رسیده است که در داخل خاک قرار داده شوند. بعد از اینکه گیاه را در داخل خاک قرار دادید، باید آن را در مکانی بگذارید تا در مقابل نور خورشید قرار بگیرد. نکته کلیدی در مورد کاشت انبه در گلدان این است که خاک این گیاه همیشه باید مرطوب باشد تا میوه در کمترین زمان رشد کند.

کاشت انبه در گلدان

کاشت درختان میوه در گلدان

پیش از اینکه بخواهید نسبت به کاشت گیاهان اقدام کنید، در ابتدا باید بدانید بهترین فصل برای این کار بهار و بدترین زمان نیز پاییز و زمستان هست. برای این کار، باید در اولین قدم، شرایط خاک و گیاه مد نظر را به صورت دقیق مورد بررسی قرار داده و از نبود قارچ و کرم های مشکل آفرین مطمئن شوید. بعد از اینکه موارد اولیه را بررسی کردید، زمان آن رسیده که بر اساس آب و هوایی که محل زندگی شما دارد، بهترین گیاه را برای خود انتخاب کنید. در داخل ایران معمولا میوه هایی مانند سیب ، تمشک ، توت فرنگی، خرمالو و مرکبات بسیار مناسب هستند. حالا با هم به بررسی نحوه کاشت برخی از این میوه ها می پردازیم؛

 

مراحل کاشت مرکبات در گلدان

فرایند کاشت مرکبات در داخل گلدان بسیار ساده بوده و باید از همان روند انبه استفاده کنید، با این تفاوت که برای در دست داشتن گیاه اولیه، کمی فرایند متفاوت است. در اولین مرحله هر مرکباتی را که دوست دارید در گلدان بکارید، به دو نیم تقسیم می کنید. هسته آن را برداشته و کامل تمیز کرده و سپس آن را به مدت 24 ساعت در داخل یک آب ولرم قرار می دهید. پس از آنکه دانه حسابی خیس شد پوست سخت آن را با دقت برداشته و دقیقا مانند فرایند انبه آن را مرطوب می کنید. تفاوتی که بین کاشت مرکبات با انبه وجود دارد، این نکته است که نباید هسته مرکبات را بیشتر از 3 روز در داخل دستمال کاغذی قرار دهید. پس از اینکه اولین بخش از گیاه از هسته بیرون زد، باید آن را در داخل خاک پرلیتی قرار داده و در دمای 21 تا 24 قرار دهید. بر خلاف انبه نباید گلدان مرکبات در مقال نور مستقیم آفتاب قرار بگیرد و حتما باید گلدان را به صورت مستمر مرطوب کنید.

مراحل کاشت مرکبات در گلدان

هومتیک راهنمای زندگی آپارتمانی

ما در وب سایت هومتیک بر آن هستیم تا برای شما شرایطی را فراهم آوریم تا بتوانید بهترین تجربه را از زندگی آپارتمان نشینی داشته باشید. علاوه بر معرفی برنامه حسابداری، این بار یکی از اصول اصلی گلکاری را به شما آموزش دادیم که امیدواریم باب دل شما بوده باشد.

 

بیشتر بخوانید:

معرفی گیاهان رونده آپارتمانی

Loading

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن