قانون نصب پمپ آب در ساختمان

امروزه یکی از اصلی‌ترین بحران هایی که ما ایرانی‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، کمبود آب آشامیدنی است که در برخی از استان‌ها و مناطق حتی پایتخت، همراه با کمبود فشار می‌باشد. از آنجایی که در تابستان این مسئله به شدیدترین حالت خود می‌رسد، بسیاری از ساختمان‌ها و مخصوصاً برج‌های مشهور برای اینکه بتوانند این مشکل را برای ساکنین خود حل کنند، از پمپ‌های آبی استفاده می‌کنند که آب را با سرعت بسیار بالا به ساختمان‌ می‌رساند و حتی طبقات بالا نیز همیشه دسترسی به آب آشامیدنی دارند. با وجود اینکه این کار منافع بسیار زیادی به همراه دارد، ولی سوالات متفاوتی را نیز در ذهن برخی از ساکنین ایجاد می‌کند که ما قصد داریم ابتدا قوانین مرتبط با این مسئله را عنوان کرده و سپس در مقالات بعدی نگاهی دقیق به پمپ‌های آب در ساختمان می اندازیم.

پمپ آب در ساختمان به چه منظور بکار می رود؟

پمپ آب یکی از اصلی‌ترین اختراعات بشر است که امکان دسترسی آب شهری را به نقاط مختلف فراهم می‌کند. در اصل، پمپ آب دو کاربرد صنعتی و خانگی دارد و  در تمامی مراحل تنها وظیفه‌ای که بر عهده دارد، انتقال آب با فشار بالا به خانه‌های افراد است. امروزه در ساختمان‌های بلند مرتبه تهران و دیگر استان‌ها به منظور اینکه طبقات بالا بتوانند راحت‌تر به آب آشامیدنی دسترسی داشته باشند، از پمپ‌های فشار قوی برای انتقال آب و دیگر مایعات استفاده می‌شود تا رفاه حال ساکنین تضمین شود. این پمپ‌های آب در زمان جیره‌بندی آب مناطق، کاربرد زیادی دارد و کمک می‌کند افراد بتوانند در هر ساعت از روز کارهای خود را به درستی انجام دهند

نکات مهم در نصب پمپ آب ساختمان

استفاده از پمپ آب مناسب می‌تواند تا حد زیادی مشکلات شما در رابطه با آب مصرفی را برطرف کند، ولی اگر بعضی از نکات را در نظر نداشته باشید، امکان دارد تجربه کاربری‌تان آنطور که انتظار دارید نباشد و با مسائل مختلف دست و پنجه نرم کنید. اولین و اصلی‌ترین چیزی که باید به آن دقت کنید، خرید برند مناسب بوده که می‌تواند سبب شود مشکلات کمتری در استفاده از این پمپ‌ها داشته باشید. حالا نگاهی به موارد دیگر نیز می اندازیم:

  • اگر از برند و محصول مناسب استفاده نشود، ممکن است با افت فشار آب در طبقات بالا مواجه شوید.
  • در صورت عدم بهره گیری از یک متخصص، ممکن است هزینه آب مصرفی شما بیشتر از حد معمول شود.
  • استفاده از شیرخودکار، ذخیره آب در زمان قطعی برق را تضمین می کند.
  • فکری به نوسانات برق کرده و از سوختن پمپ جلوگیری کنید.
  • استفاده صحیح از پمپ را حتما آموزش ببینید تا هزینه های جاری ساختمان به حداقل برسد.

روش‌های نصب پمپ آب ساختمان

به صورت کلی می توانیم پمپ آب را در ساختمان به دو صورت نصب کنیم. اولین و اصلی ترین روش که در بسیاری از خانه ها نیز به کار گرفته می شود، نصب پمپ بر روی منبع آب خانگی و در موتور خانه است که هزینه آن نسبت به روش دوم یعنی نصب روی منبع آب شهری بسیار کمتر بوده و مزایای بهتری نیز دارد.

روش‌های نصب پمپ آب ساختمان

نصب پمپ های آب ساختمان روی منبع آب خانگی

علی رغم اینکه این روش مزایای بسیار زیادی به همراه دارد، غیر قانونی نیز می باشد. بنابراین در صورتی که تمایل دارید از آن استفاده کنید، ابتدا باید بدانید این کار، کاملا غیر اخلاقی است. در صورتی که پمپ آب را بر روی منبع آب شهری نصب کنید سهمیه آب دیگر همسایه ها با کاهش مواجه می شود و به نوعی حق آن ها ضایع می گردد. البته باید در نظر داشته باشید پمپ در این روش به سرعت فرسوده و استهلاک آن نیز بالا می شود.

نصب پمپ آب های ساختمان روی منبع آب شهری

بر اساس نظر بسیاری از کارشناسان، بهترین جا برای نصب پمپ آب های ساختمان، روی منبع آب شهری می باشد که نه تنها هزینه بسیار پایینی در بر دارد، بلکه میزان استهلاک آن نیز نسبت به روش دوم نیز بسیار کمتر است و البته از نظر قانونی کاملا قابل قبول بوده و مشکلی هم ندارد. اصلی ترین مزیت این روش، عدم اثرگذاری بر روی حجم آب همسایگان است و تمامی واحد ها به یک میزان دارای آب خواهند بود.

پرداخت هزینه های مربوط به پمپ آب ساختمان

یکی از مواردی که همیشه برای بسیاری از افراد مورد سوال بوده، هزینه تعمیر و نگهداری از پمپ آب ساختمان است. بسیاری از مالکین اظهار می کنند از آنجایی که مستاجر به صورت مکرر از این پمپ استفاده می کند، باید حق تعمیر آن را نیز پرداخت نماید، ولی باید بگوییم اصل داستان به این صورت نیست. این مسئله به دو صورت است؛ مالک و مستاجر نسبت به هزینه استفاده از پمپ توافق می کنند و یا مالک باید تمامی هزینه ها را بر عهده بگیرد. در صورت توافق که معمولا برای مستاجرینی که بیشتر از 3 سال در آنجا سکونت داشته اند، مالک هیچ هزینه ای را پرداخت نمی کند، ولی در گزینه دوم هزینه تعمیر و نگهداری به صورت کامل بر عهده مالک است.

جلب رضایت ساکنین ساختمان نسبت به پمپ آب ساختمان

قوانین ساختمان و آپارتمان نشینی به صراحت اعلام می کند هرگونه تغییر و یا تعمیر بر روی پمپ آب ساختمان باید با نظر مثبت ساکنین همراه باشد و به صورت کتبی به آن ها اطلاع داده شود.

 

قانون نصب پمپ آب در ساختمان

بر خلاف تصور برخی از مدیران ساختمان، باید به بگوییم استفاده از پمپ آب در ساختمان، شامل قوانین خاصی می باشد که شما در حین نصب آن، باید آن ها را رعایت کنید. در این بخش به اصلی ترین قوانین نصب پمپ آب در ساختمان نگاهی می اندازیم:

  • لازم است که پمپ آب ساختمان در یک محل سر پوشیده نصب شود.
  • کارشناسان توصیه می کنند پمپ و مخزن در کنار هم قرار بگیرند.
  • باید فضای مناسبی برای نصب در نظر گرفته شود.
  • در نظر داشته باشید مخزن حتما باید بر روی یک سطح صاف قرار داشته باشد.
  • در زمستان باید نسبت به یخ نزدن پمپ و حفظ گرما تلاش کنید.
  • حجم مخزن برای مشخص کردن آب مورد نیاز، امر بسیار مهمی است.

 

 

حتما بخوانید:

هزینه تعمیر پمپ آب با مالک است یا مستاجر ؟

راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی

Loading

3.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن