هزینه تعمیر پمپ آب با مالک است یا مستاجر ؟

هزینه تعمیر پمپ آب با مالک است یا مستاجر ؟

هزینه تعمیر پمپ آب با مالک است یا مستاجر ؟

همیشه برای مستاجرانی که در یک خانه ساکن هستند این سوال پیش می آید که پرداخت هزینه های تعمیراتی ، یک واحد مسکونی بر عهده چه کسی است ؟ بر عهده مستاجر یا صاحب خانه؟ اینکه کدام هزینه ‌ها را مستأجر و کدامیک را موجر باید بپردازد؟ مسئله و پرسش مهمی که بسیاری از مستاجرین و صاحبخانه ها درگیر آن هستند و در بسیاری از موارد دچار اختلاف های اساسی می شوند این سوال است که ” هزینه تعمیر پمپ آب با مالک است یا مستاجر ؟ “.

امروزه با توجه به زیاد بودن هزینه ها ممکن است برای تعمیرات بسیار کوچکی در خانه نصف حقوق ماهیانه ی خود را پرداخت کنید لذا برای کسی که اجاره نشین است و ماهیانه اجاره بهای منزلش را پرداخت می کند ، این اتفاق یک معضل بزرگ محسوب می شود . به عنوان مستاجر یا صاحب خانه بهترین راه برای جلوگیری از متحمل شدن هزینه ‌های غیر معقول، بررسی و شناخت کامل از حقوق خودتان است .بنابراین در ادامه‌ی این متن ما تلاش می‌کنیم با توجه به قوانین موجود به یکی از رایج‌ ترین سوالات کاربران در مورد هزینه‌ی تعمیر پمپ آب پاسخ دهیم.

 

هزینه تعمیرات آپارتمان بر عهده مالک است یا مستاجر ؟

هزینه تعمیر پمپ آب با مالک است یا مستاجر ؟

قبل از پاسخ به این که تعمیر پمپ آب بر عهده کیست ؟ ابتدا باید بدانیم هزینه تعمیرات آپارتمان بصورت کلی به عهده چه کسی است؟

با توجه به ماده 486 قانون مدنی و آنچه در قانون تملک آپارتمان ها آمده است « موجر موظف است ملک مورد اجاره به همراه تمامی وسائل و امکاناتی که در قرارداد ذکر می‌گردد را سالم و بدون عیب به مستاجر تحویل دهد. اگر در طول مدت اجاره مشکلی برای ملک یا تاسیسات آن به‌ وجود آید، بسته به کلی یا جزئی بودن تعمیرات ، مالک یا مستاجر موظف به پرداخت هزینه تعمیرات است ». معمولا در تفسیر کلی بودن یا جزئی بودن هزینه تعمیرات بین صاحب خانه و مستاجر اختلاف بوجود می آید .
بعضی مواقع پیش می آید که در پرداخت هزینه های تعمیراتی ساختمان بین صاحب خانه و مستاجر اختلاف نظر است و همین موضوع می‌ تواند باعث درگیری بین طرفین شود . مستاجر معتقد است که مالک باید از هزینه ‌ای که بابت پرداخت اجاره دریافت می‌کند، مبالغ هزینه تعمیرات را کم کند. از طرف دیگر، مالک خانه به احتمال زیاد بر این عقیده است که مستاجر چون در خانه زندگی می کند ، مسئول خرابی‌ هایی است که در زمان اجاره اتفاق می افتد. بنابراین خانه را همان‌ طوری از مستاجر تحویل خواهد گرفت که به وی تحویل داده است . اگر بصورت عادلانه به قضیه بنگریم هر دو طرف تا حدودی درست می گویند و نمی توان تمام هزینه ها ی تعمیراتی را بر عهده ی یکی از طرفین قرار داد . به عنوان مستاجر یا صاحب خانه بهترین راه برای جلوگیری از متحمل شدن هزینه ‌های غیر معقول، باید قانون آپارتمان نشینی را یاد بگیریم.

 

طبق قانون هزینه تعمیر پمپ آب با مالک است یا مستاجر ؟

طبق ماده‌ی ۴۸۶ قانون مدنی :

تعمیرات و کلیه مخارجی که در عین مستاجره برای امکان انتفاع از آن لازم است به عهده مالک است مگر آنکه شرط خلاف شده یا‌ عرف بلد بر خلاف آن جاری باشد و همچنین است آلات و ادواتی که برای امکان انتفاع از عین مستاجره لازم است . طبق این ماده قانون ، صاحب خانه موظف است ملک خود را کاملا سالم و بدون هیچ ایرادی در اختیار مستاجر قرار دهد و تمامی هزینه های تعمیراتی و مخارج آنرا بپردازد ، مگر اینکه بر خلاف این قضیه در ابتدا توافق کرده باشند . در واقع صاحب خانه موظف است برای حفظ ملک خود همانند روز اول بکوشد و هر عیب و نقصی را برطرف کند و اگر چنین نکند ، مستاجر حق فسخ قرارداد را دارد .اما این مورد فقط شامل تعمیرات اساسی و کلی ساختمان می‌شود و انجام تعمیرات جزئی ساختمان بر عهده‌ی مستاجر است .

 

کاربرد پمپ آب در ساختمان چیست ؟‌

در این بخش به تعریف و کاربرد پمپ آب در ساختمان خواهیم پرداخت و این موضوع را بررسی خواهیم کرد که پمپ آب جز کدامیک از دسته بندی های بالا محسوب می شود ؟ پمپ آب ساختمان یک وسیله مکانیکی است که با دریافت نیروی الکتریکی آنرا به نیروی محرکه تبدیل میکند این نیروی محرکه به سیال که در اینجا آب می باشد منتقل می گردد و در نتیجه آن سیال انرژی بیشتری دریافت می کند و با سرعت و فشار بیشتری پمپاژ می شود . بدین ترتیب می‌توان پمپ را جزو اصل بنا یا تاسیسات ساختمان مطرح ساخت و طبق قانون روابط و مستاجر هزینه‌ ی تعمیرات این بخش از ساختمان بر عهده‌ی صاحب ملک است .

 

انواع مشکلاتی که ممکن است برای پمپ آب پیش بیاید

در ساختمان هایی با طبقات بالا در خیلی از موارد به دلیل افت فشار آب ، آب به طبقات بالایی نمی رسد در اینگونه حالات مالکین این ساختمان ها اقدام به نصب پمپ های آب می کنند تا آب به طبقات بالایی برسد و این طبقات به مشکل افت فشار آب و کم آبی دچار نشوند . برخی از واحد های مسکونی از جانب مالکین آنها اجاره داده می شوند. در این حالات هم مالکین و هم مستاجرین لازم است تا با مشکلاتی که ممکن است برای پمپ آب واحد مذکور ایجاد شود ، آشنایی داشته باشند. این مشکلات ممکن است در جریان سکونت یا قبل از عقد قرارداد بوجود بیاید و دو طرف آنها را باید بدانند تا بعد ها در پرداخت هزینه های تعمیراتی دچار اختلاف و سوء ظن نشوند .

 

برخی از مشکلاتی که در صورت مشاهده باید مستاجر ، مالک را مطلع سازد به شرح ذیل است :

 

تنظیم نبودن فشار در پمپ آب :

از علائم تنظیم نبودن فشار در پمپ آب می توان به روشن و خاموش شدن مکرر پمپ آب اشاره کرد یا در حالتی که پمپ بدون باز بودن شیر آب بصورت مکرر و دائمی کار کند .

 

روشن نشدن پمپ آب در طبقات بالا

روشن نشدن پمپ آب بر اثر عدم نصب صحیح پمپ آب خانگی مشکلات زیادی را می تواند برای ساکنین طبقات بالای ساختمان ایجاد کند . نصب غیراصولی پمپ و استفاده از ست کنترل (کلید قطع و وصل کننده خودکار پمپ)، باعث می شود که به هنگام باز کردن شیر در طبقه چهارم، پمپ روشن نشود. همانطور که اشاره شد، دلیل این امر، وجود ست کنترل به همراه پمپ می باشد.این موضوع می تواند تامین آب لازم برای واحدها و ساختمان هایی با بیش از دو طبقه را با چالش هایی جدی مواجه سازد . توجه داشته باشید که نصب یا تعمیر پمپ آب خانگی شامل مراحلی است که بایستی توسط افراد متخصص و در حضور صاحب خانه انجام شود .

 

صدای بیش از حد پمپ آب

شاید بسیاری از مستاجرین از سر و صدای پمپ آب واحد خود به ستوه آمده باشند و احتمالا راه حل های متدوالی از جمله قرار دادن آن داخل محفظه های چوبی سربسته، استفاده از یونولیت یا پلاستیک چند لایه بدور پمپ یا محکم کردن پایه ها و شاسی پمپ را امتحان نموده اند . همه این راه حل ها ممکن است باعث کمتر شدن صدای قابل شنیدن داخل آپارتمان یا واحد مسکونی محل سکونت شما گردد اما راه حل قطعی این مشکل نیست بلکه باید در زمان انتخاب نوع مدل پمپ آب دقت کرد و از خرید مدلهایی که دارای سر و صدای زیاد هستند خودداری نمود . آن دسته از مستاجرانی که از صدای پمپ آب خود شکایت دارند می توانند این قضیه را با صاحب خانه در میان بگذارند تا وی اقدام به تعویض یا تعمیر پمپ آب نماید .

 

آیا پرداخت هزینه تعمیر پمپ آب نیز شامل هزینه های جاری ساختمان میشود ؟

پرداخت هزینه های جاری مثل پرداخت آب، برق، گاز و تلفن مربوط به هر واحد ، به عهده مستاجر همان واحد است و مستاجر وظیفه و مسئولیتی در قبال نصب و راه اندازی یا تعمیر پمپ آب ندارد . همچنین سایر هزینه های جاری ساختمان بعلاوه ی تمامی هزینه های جزئی آن که پس از اقامت مستاجر بوجود آید ، مانند چکه کردن شیر آب که نیاز به تعویض برخی قطعات است یا هزینه سرویس آسانسور و هزینه شارژ ساختمان بر عهده مستاجر است .

 

آیا مستاجر می تواند بدون اطلاع مالک اقدام به تعمیر پمپ آب ساختمان کند ؟

همانطور که قبلا گفته شد باید هزینه های تعمیراتی پمپ آب ساختمان را صاحب خانه پرداخت کند . اما مواقعی که پمپ آب خراب می شود کافیست مستاجر خرابی را به صاحب خانه اطلاع دهد و تقاضای حل مشکل نماید . بدون اجازه و اطلاع صاحب خانه ، مستاجر نباید در این رابطه اقدامی انجام دهد . اگر مستاجر بدون اطلاع صاحب خانه هزینه ای را برای چنین تعمیراتی پرداخت کند طبق ماده 502 قانون مدنی حق طلب آنها را نخواهد داشت، لذا به جای عجله کردن برای حل مشکل، باید با مالک تماس بگیرد و شرایط را به او توضیح دهید، در صورتی که او رضایت داشته باشد، تعمیرات را انجام دهد و سپس هزینه را با وی در میان بگذارد، اما اگر او موافق این کار نباشد ، نباید هیچ اقدامی انجام دهد و می ‌بایست منتظر او باشد .

 

در صورت بی توجهی مالک نسبت به تعمیر پمپ آب ، چکار می توان کرد ؟

اگر مستاجر خرابی پمپ را به مالک اطلاع دهد ، اما مالک حاضر به حل مشکل نباشد ، مستاجر می‌تواند درخواست انجام تعمیرات توسط مالک را به دادگاه ارائه کند . دادگاه فرصتی را در اختیار مالک قرار می ‌دهد تا مشکل را برطرف کند، اگر او در مدت زمان تعیین شده قادر به حل مشکل نبود، مستاجر حق فسخ قرارداد را خواهد داشت . بهتر است در زمان عقد قرارداد بر سر هزینه تعمیرات آپارتمان و تاسیسات آن با مالک توافق کنید و مفاد توافق را در قرارداد قید نمایید .

 

اگر مستاجر مانع انجام تعمیرات پمپ آب شود چه باید کرد؟

در صورتی که مستاجر مانع تعمیرات اساسی ساختمان نظیر تعمیر پمپ آب شود طبق قانون ، مالک می تواند با مراجعه به شورای حل اختلاف از مستاجر شکایت کند و با حکم دادگاه در فرصتی مناسب اقدام به تعمیر اشکالات ضروری ساختمان نماید .

 

پمپ آب ساختمان را قبل از اینکه خانه را تحویل بگیرید کنترل کنید

پیشنهاد می‌کنیم هنگام تحویل گرفتن خانه از موجر تمامی لوازم نظیر پمپ آب واحد مسکونی و تمام متعلقات آن را کاملا تست کنید و از وضعیت سلامت آن‌ها صورت بردارید و به امضا مالک برسانید تا در پایان قرارداد در مورد هزینه تعمیرات آپارتمان به مشکل بر نخورید . همچنین توصیه می‌گردد پیش از تحویل گرفتن خانه با مالک بر سر سرویس کردن پمپ آب یا تعمیر کردن آن‌ به توافق برسید تا اگر نیاز به انجام دادن کاری بود خود موجر اقدام به تعمیر و بازسازی آن‌ کند و یا شما هزینه تعمیرات پمپ آب را بپردازید و با هماهنگی وی از مبلغ اجاره‌ بها کسر نمایید .

 

نتیجه گیری

با توجه به موارد بالا چنین می توان نتیجه گرفت که ، هزینه تعمیر پمپ آب با موجر یا همان مالک است. به این جهت که تعمیر پمپ جز مسائل اصلی ساختمان و هزینه آن جزء هزینه های کلی محسوب می شود. با این حال توافق در این زمینه می تواند مسئولیت را به گردن دیگری بیاندازد. مثلا توافق مالک با مستاجر بر سر این که اگر پمپ دچار مشکل شود مستاجر باید بپردازد ، مسئولیت را از مالک ساقط می کند به شرط آنکه مکتوب باشد.

 

پیشنهاد

اگر با مشکلی خرابی پمپ روبرو هستید و کسی را برای تعمیر آن نمی شناسید ، با اپلیکیشن مدیریت ساختمان هومتیک می توانید به متخصصان حرفه ای و قابل اعتماد دسترسی داشته باشید تا در سریع ترین زمان مشکل شما را حل کند. هومتیک علاوه بر مدیریت بهترین مختصصان را برای رفع مشکل شما برایتان معرفی می کند.

 

 

مطالب پیشنهادی:

هزینه تعمیر جک درب پارکینگ با مالک است یا مستاجر؟

هزینه تعمیر آسانسور بر عهده مالک است یا مستاجر؟

هزینه تعمیر پکیج بر عهده مستاجر یا مالک؟

هزینه تعمیر کولر بر عهده مستاجر است یا موجر؟

 

 

Loading

4.7/5 - (4 امتیاز)

۵ در مورد “هزینه تعمیر پمپ آب با مالک است یا مستاجر ؟”

  1. واقعا پیشنهادتون جالب نیست ، یعنی مستاجری که طبقه پنجه و مالک پولش نمیده و پمپ اب خرابه و خونه ش آب نداره بره دادگاه شکایت کنه تا جوابیه صادر بشه این خونه بی اب بمونه؟ این چه راهکاریه اخه؟ چون موقع قرار داد نیومدن طی کنن باید اینجور بلا تکلیف باشه؟ مگه خودتون جای دیگه نگفتین قانون اجازه میده که مستاجر هزینه های واجب فوری رو پرداخت کنه و از اجاره بهای ماهانه کمش کنه؟ اینجا باز با قانون ۵٠٢ این حرفتون نقض شده که 🤯🤯🤯

  2. خیلی ممنون از این اطلاعت کاربردی و بیان ماده قانون ها یک مشکل بسیار بزرگ را برای ما حل کردید الان میتوانیم قانونی اقدام کنیم سپاس

  3. سلام ، اگه خرابی پمپ به دلیل استفاده نادرست مستاجرین باشه هزینه تعمیر بر عهده مالکین اون ساختمان هستش یا ساکنین ؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن