گیاهان آپارتمانی

لیست کامل اسامی گل های آپارتمانی

بسیاری از ما ایرانی ها دوست داریم انواع و اقسام گلها را در آپارتمان خود نگه داشته و زیبایی خانه خود را دو چندان کنیم. با وجود اینکه ما تنوع گیاهی بسیار وسیع در کشورمان داریم ولی نسبت به گونه های مختلف گلهای آپارتمانی اطلاعات زیادی نداریم. از این رو در راستای کمک به آپارتمان نشین ها امروز قصد داریم  اطلاعات دقیقی در مورد کاملی از گل های آپارتمانی به شما بدهیم و کمک کنیم در انتخاب بهترین مجموعه گل ها برای خانه خود تصمیم درست را بگیرید. سوالی که برای بسیاری از افراد دنیا پیش می آید این است که چرا ما باید برای تزیین خانه از گل ها و گیاهان متفاوت استفاده کنیم.  برای این دسته از افراد باید بگوییم گل ها تنها کاربردهای زیبایی و دکوراسیونی ندارند و به دلیل اینکه طبیعت بکر را برای شما به ارمغان می آورند روحیه افراد را بالا برده و سبب می شوند فضای  خانه هم از نظر زیبایی و هم از نظر آب و هوا باب دل افراد شود. از این رو اگر قصد دارید جلوه خانه خود را تغییر داده و  هوای حاکم بر آن را بهتر کنید پیشنهاد می کنیم برای خود گل های متفاوتی تهیه کرده و در خانه قرار دهید.

 

نگهداری از گل های آپارتمانی

بیش از اینکه بخواهید گل یا گیاهی را برای خانه خود انتخاب کنید بهتر است ابتدا نیم نگاهی به نحوه نگهداری آنها نیز نگاهی بیندازید تا از پژمرده شدن آن ها جلوگیری کنید. تمامی گیاهان دنیا برای زنده ماندن و رشد به سه عامل احتیاج دارند؛ آب ، نور و خاک. اگر شما قادر باشید این سه عامل را در آپارتمان خود پیاده سازی کنید بدون شک تمامی گیاهان موجود در بازار را می توانید نگهداری کرده و حتی گاهی اوقات آنها را تولید کنید. حالا در این بخش قصد داریم به صورت کلی نگاهی به نحوه نگهداری از گیاهان و گلها بیندازیم.

 

نور کافی باید به گیاه برسدنور مناسب برای گیاهان اپارتمانی

نور یکی از عوامل حیاتی برای زندگی گیاهان به حساب می آید ولی نکته ای که باید به آن دقت کنید این است که برخی از گیاهان نباید نور مستقیم به آنها بتابد ، این مسئله سبب می شود آنها نه تنها رشد نکرده بلکه با مشکلاتی همچون رنگ پریدگی ، زردی و خشکی و در نهایت نیز پژمرده شدن مواجه شوند. از این رو پیش از اینکه بخواهید گلی را تهیه کنید باید محیط خانه خود را در نظر گرفته و مشخص کنید به کدام بخش نور کافی میرسد و کدام بخش نور رسانی کافی را برای نگهداری برخی از گلها دارا نمی باشد.

 

بیش از حد نباید آب به گیاه برسدابیاری گیاهان اپارتمانی

همانگونه که می دانید تمامی گیاهان باید به مقدار مورد نیاز آبرسانی داشته باشند. مسئله مهمی که وجود دارد این است که شما نباید به یک گیاه به اندازه خیلی زیادی آب بدهید. نکته اصلی در مورد آبرسانی به گیاهان این است اگر شما بیشتر از حد مجاز به آنها بدهید پژمرده خواهد شد، برعکس این مسئله نیز صادق می باشد در صورت اینکه شما کمتر از حد مجاز مورد نیاز آبرسانی کنید مجدد باعث پژمردگی آن خواهد شد.  آبرسانی از آن جهت مهم است که شما باید میزان درست و فاصله زمانی آن را رعایت کنید. آب به رسانی در تمامی گیاهان مشابه نمی باشد شما باید ابتدا انواع گیاهان را مورد ارزیابی قرار داده و برای آن ها یک زمان بدی مشخص را در نظر بگیرید. برخی از گیاهان نیاز دارند در اول صبح میزان زیادی آب به آنها برسد و برخی از آنها نیز به دلیل ماهیت وجودی باید زمانی آب رسانی شوند که نور به آن ها نمی رسد. علاوه بر این برخی از گلها تحت هیج شرایطی نباید به صورت مستقیم آب رسانی شوند از این رو شما باید برای این مورد یک برنامه بسیار دقیق را تنظیم نمایید.

 

خاک گیاه باید تنظیم شود

خاک مناسب برای گل آپارتمانی

بحث در مورد خاک گیاهان بسیار متفاوت از آب و نور می باشد. خاک عامل اصلی تغذیه گیاهان به حساب می آید و اگر شما قصد دارید محفظه‌ای داشته باشند تا گیاهان اکسیژن را بهتر دریافت کنند باید خاک خود را با ماسه ترکیب کنید. بسیاری از آپارتمان نشین ها سر خود خاک گیاهان را تعویض می کنند ولی مسئله این است که تعویض خاک گیاه یک پروسه بسیار تخصصی می باشد و افراد متبحر باید آن را انجام بدهند. گیاهان آپارتمانی برخلاف تمامی گل و گیاهی که در خارج از خانه مشاهده می کنید نیاز به خاک مخصوص دارد از این رو پیش از اینکه بخواهید از پارک ها یا مکان های عمومی خاک را بردارید بهتر است به یک گل فروشی مراجعه کرده و خاک مورد نیاز گیاه خود را تهیه نمایید. به یاد داشته باشید گلهایی مانند ارکیده و کاکتوس نیاز به خاک های مخصوص دارند و به کارگیری خاکهای معمول و دیده شده در پارک ها نیاز آنها را برآورده نمی کند.

 

فهرستی از تمامی گل های آپارتمانی

حالا که به شما اطلاعات کافی از دلایل نگهداری گل ها و همچنین نحوه رسیدگی به آنها ارائه کردیم زمان آن فرا رسیده فهرستی کامل از تمامی گلهای آپارتمانی به شما ارائه کرده و در خرید گیاهان مد نظر به شما کمک کنیم. مسئله مهم در خرید گل ها این نکته می باشد که شما باید بر اساس فضا و محیط خانه گل را تهیه کنید و علاقه و دوست داشتن شما در مرتبه دوم قرار دارد. اگر نمی توانید از یک گل به درستی نگهداری کنید پس بهتر است از ابتدا آن را تهیه نکنید.

پاچیرا

گل پاچیرا که معروف به درخت پول نیز هست ، برای اولین بار در بخش های شرقی آسیا دیده شده و نگهداری از این گل صادقانه اگر بگوییم کار دشواری نیست و در کنار ظاهر زیبایش ، رشد سریع و حیرت آوری هم دارد. پاچیرا نماد ثروت و پول ، از زمان های قدیم در فرهنگ کشور ژاپن به گل خوشبختی و ثروت شهرت پیدا کرده و این فرهنگ موجب شده تا تقاضای نگهداری از این گل در بین مردم خصوصا آپارتمان نشینان بالا برود. برای نگهداری از این گل فقط نور مناسب و آب کم نیاز است و رسیدگی خاصی ندارد ، چون این گیاه خودروست و گل حساسی نمی باشد.

 

درخت موز

یکی از گل ها ، البته بهتر است بگوییم درخت که این روزها در بعضی از خانه ها دیده می شود ، درخت موز یا درخت پلانتین  است که از نهال کوچک تا درخت میوه دار را می توان در بازارهای گل مشاهده کرد. تنوع این گیاه بسیار بالاست و مناطق بومی آن  شامل آسیا ، آفریقا و استرالیا می شود که مردم علاقه زیادی به نگهداری این گیاه در خانه دارد و زمانی که گیاه کم سنی را خریداری می کنند ، پس از مدتی با رسیدگی های مناسب به میوه شیرین و زرد رنگ موز می رسند. درخت موز علاقه زیادی به نور خورشید دارد و در طول روز باید حداقل شش ساعت در زیر تابش مستقیم نور خورشید قرار بگیرد ، البته نکته مهم در مورد میزان نور بستگی به نوع گیاه شما دارد زیرا در بعضی از این درخت ها زمان قرار گیری زیر نور خورشید باید کمتر باشد که دچار سوختگی نشوند. خاک این گیاه باید حتما ارگانیک و غنی باشد و از آنجاییکه این گیاهان در مناطق مرطوب رشد می کنند دقت کنید که از آب و رطوبت کافی برخوردار باشند.

 

آفتابگردون ارغوانی

آفتابگردون ارغوانی یکی از زیباترین گل هایی که در نوروز می توانید در سفره هفت سین داشته باشید و از زیبایی و رنگ گل های آن لذت ببرید. این گل بومی مناطق غربی آمریکاست و در مناطق بومی آفریقا و آسیا نیز رشد می کند.

 

زاموفیلیا

یکی از گل های زینتی و گران قیمتی که در خانه های دیده می شود ، زاموفیلیا در دو رنگ سبز و مشکی می باشد. این گل تاثیر جذابی در دکوراسیون خانه دارد و رنگ مشکی آن گران تر از رنگ دیگر آن است و روند رشد این گل بسیار آهسته است.

 

فیکوس

فیکوس در انواع متنوعی می باشد که پیشنهاد ما به شما فیکوس لیراتا می باشد ، چرا که این گیاه در تصفیه کردن کردن و همچنین کاهش گرد و غبار هوای خانه شما موثر است و نکته جذابی که در مورد این گیاه وجود دارد این است که رطوبت محیط را نیز کنترل می کند و با قامتی بلند و گران قیمت جز گل های زینتی و پر کاربرد می باشد.

 

اسطوخدوس فرانسوی

استخدوس فرانسوی با ریشه بلندی که دارد در جنوب اروپا رشد می کند و البته در بخش هایی مانند کشورهای ایتالیا ، یونان جنوب فرانسه و اسپانیا برای اولین بار دیده شده است. خواص این گل از قدیم زبانزد بوده و برای ناراحتی های کبد و معده بسیار موثر بوده و در مقابل از این گیاه برای معالجه نارحتی های عصبی ، درمان فلج شدگی ، سرگیجه و نفخ موثر شناخته شده است. نگهداری از این گیاه بسیار آسان است و می توانید در خاکی ارگانیک با نور مناسب در گلدانی در خانه خود از آن نگهداری کنید که علاوه بر زیبایی ، خواص درمانی هم دارد.

 

اسطوخدوس انگلیسی

اسطوخدوس انگلیسی که در تنکابن آن را تروم نیز می نامند ، از گل های زیبای با عطر منحصر به فردی می باشد که به دلیل خواص درمانی که دارد در بین مردم محبوب شده است. در مقابل خواص درمانی ، این گل عوارضی دارد که ممکن است برای بعضی ها حساسیت ایجاد  کند و روغن آن اصلا خوارکی نیست و در صورت خوردن فرد دچار مسمومیت و اختلال در تنفس می شود. نگهداری از این گل بسیار آسان است و حتی در زمین های بدون مواد غذایی هم رشد می کند و توسط بذر قلمه و خوابانیدن می توانید آن را تکثیر کنید. رنگ بنفش این گل زیبایی چشمگیری به خانه شما می دهد و در صورت نداشتن حساسیت می توانید حتی در اتاق خواب خود از آن نگهداری کنید که موجب خواب آرام می شود.

 

درخت زیتون

یکی از درختان همیشه سبز و قدیمی که از گذشته در خانه و حیاط نگهداری می شود ، درخت زیتون می باشد. این گیاه در مقابل آب و هوای سخت مقاوم است و همین امر موجب شده تا امروزه به یکی از گیاهان محبوب آپارتمانی تبدیل شود. شما با کاشتن هسته زیتون در خاک مناسب و گلدان متوسط  در صورتیکه در هفته دو بار آبیاری کنید ، بعد از یک سال  نهال کوچکی را می بینید که تنها کافیست در فصل بهار شاخه های آن را هرس کنید. پس از چند سال زمانیکه برگ گیاه شما از رنگ سبز به رنگ نقره ای در آمد نشاندهنده زمان میوه دادن گیاهتان می باشد.

 

درخت لیمو

درخت لیمو امروزه بسیار محبوب شده و افراد بسیاری علاقه مند به نگهداری و بهره مند شدن از میوه آن هستند. لیمو عطر ملایمی به خانه شما می دهد و هر دو سال باید خاک گلدان خود را عوض کنید. این گیاه حتما باید در مقابل نور کافی خورشید قرار گیرد و در زمان آبیاری حتما باید این نکته را رعایت کنید که مقدار آب باید اندازه مشخص و زمان منظمی داشته باشد و در دمای 10 تا 28 درجه سانتی گراد نگهداری شود چون سرمای زیاد باعث مرگ تریجی و حتی ناگهانی گیاه شما می شود.

 

دیفن باخیا

دیفین باخیا یا برف گرمسیری از گیاهان پرطرفدار و ارزان در بین دیگر گیاهان می باشد که مدت های طولانی در خانه ها دیده می شد و مقاوم بودن این گل در محبوب بودنش تاثیر زیادی داشته است اما پس از اینکه در مورد سمی بودن آن هشدارهایی داده شد در خانه هایی که صاحب کودک هستند کمتر دیده شد. این گیاه به عصای بی عقل هم شهرت دارد و دلیل آن شیره سمی است که اگر توسط کودک ، حیوان یا حتی بزرگسال وارد بدن شود ممکن است موجب مسومیت و حتی مرگ شود. شرایط نگهداری این گیاه همیشه سبز آسان بوده ، تنها کافی است در مقابل نور غیر مستقیم خورشید و در هفته یکبار آب به آن داده شود ، شاهد رشد و رنگ سبز زیبایی می شوید.

 

سرخس

سرخس یکی از گیاهان قیمت مناسبی است که در اکثر خانه دیده می شود ، این گیاه انواع متنوعی دارد که مردم از آن بیخبر هستند و فقط دو نوع آن در بیشتر خانه ها دیده می شود. سرخس نوار ژاپنی ، سرخس نر ، سرخس لانه گرنده ، سرخس شاخ گوزنی ، سرخس پنجه خرس ، سرخس بوستون ، سرخس استرالیایی و سرخس مارچوبه از انواع این گیاه همیشه سبز هستند که به نور و آبیاری متوسط نیاز دارند که هنگام آبیاری اصلا نباید به برگهای آن آب پاشید.

 

 

 

آرالیا دروغین آلوئه ورا اسپاتی فیلوم (گیاه صلح) بامبو چتری
آدنیوم آناناسی (بروملید) اسطوخدوس انگلیسی برگ انجیری
آرالیای برگ پهن ژاپنی آنتوریوم اسطوخدوس فرانسوی برگ انجیری مونسترا
آستارانتیا ستاره گون افرای ژاپنی آشیانتوس (گیاه رژ لب) برگ بو
آشیانتوس (خر دم) اِدریسی پانیکولاتا (هورتانسیا) افوربیا درخت مدادی برگ بیدی
ابوتیلون آکاسیا آکالیفا اکیمن
اسکینانتوس آکوروس (گندمی) آگاپانتوس استکانی
آمارانتوس آفلاندرا آروکاریا (کاج مطبق) آردیسیا
اپیسکیا اریکا اوکالیپتوس اوکاریس
اونیموس اکساکوم (گل حنا)ایمپاتینس ایرسین
اسمانتوس انار اسمیتیانتا اوپلیسمنوس
آفتابگردان ارغوانی اِدریسی ماکروفیلا (هورتانسیا) اکالیپتوس برگ عبایی
استنوتافروم استفانوتیس استرلیتزیا (مرغ بهشتی) استرپتوکارپوس
آگلونما ارکیده فالانوپسیس بابا آدم (آلوکازیا) بگونیا رکس
آگلونما نقره ای ارکیده فیلیپینی (خوشه آویز) بابا آدم گوش فیلی (آلوکازیا) بونسای
پاپیتال (عشقه) پاچیرا (درخت پول) پرسیاوشان پرنده بهشتی (استرلیتزیا)
پوتوس (پتوس) پوتوس ابلق پوتوس طلایی پیچک استرالیایی
پاندانوس پاکیس تاکیس پلیونیا پنتاس
پیرومیا پیله آ پایپر (فلفل زینتی) پلومباگو
پولیس کیاس پلومباگو پلومریا پودوکارپوس
پسودرانتموم پامچال پسودرانتموم پوتوس
پیرگیاه (زلف پیر) تاجریزی زینتی جاکاراندا جاکوبینیا
حسن یوسف خورشیدی داوودی داتورا
پیچک سفید (شکوه صبح)​ تاج خروسی تراریوم جگن (چمن علفی)
دراسنا برگ لیمویی دراسنا بلالی دراسنا کامپکت دراسنا
دیفن باخیا دیپلادنیا دوشسنیا دراسنا
دراسنا تارزان درخت زیتون درخت لیمو دیفن باخیا
ریشه زاج آمریکایی (سرخ بر) زاموفیلیا ساکولنت ها ساکولنت هاوارتیا گورخری
سانسوریا سانسوریا (زبان مادر شوهر) سانسوریا بانتل سانسوریا نیزه ای
انواع سبزی ها سدوم مورگانیانوم (خر دم) سرخس مارچوبه (اسپاراگوس ستاسیوس) سرخس استرالیایی (سرخس نر)
سرخس بوستون سرخس پنجه خرس (فلبودیوم اورئوم) سرخس شاخ گوزنی سرخس لانه پرنده
سرخس نر سرخس نوار ژاپنی سروپژیا سفرس خزنده (ساکسی فراگرا )
سنکیو سوسن آفریقایی سوسن پلاتینی (هوستا) سیکلامن (گل نگون سار)
سینره سینگونیوم صورتی شفلرا شمشاد جنگلی
والوتا ویبورنوم (بداغ) نخل مرداب مونسترا (برگ انجیری)
شمشاد رونده شمشاد ژاپنی شمشاد طلایی شمشاد هی بی
شمعی (گل هویا آویز) شمعی (گل هویا) علف آبنمایی علف (گونه ای علف زینتی)
فستوکا آبی فیکوس الاستیکا (فیکوس آلمانی) فیکوس الاستیکا (گیاه کائوچو) فیکوس آفرقایی (لیراتا)
فیکوس بنجامین (انجیر برگ ریز) فیکوس میکروکارپا (انجیر پرده ای) یکوس آمستل(برگ موزی) فیکوس هندی
کاکتوس کاکتوس انجیری کاکتوس ریپسالیس کاکتوس هنگینگ
کالاتیا اوربیفولیا کالاتیا سندرینا کالاتیا گورخری کراسولا پرفوراتا
کردیلین (کوردلینا) کروتون پترا کروتون کالانکوئه
گل استکانی گل سنگ گندمی (سنجاقی) مورد
گیاه لیروپ گیاه پول چینی لاله تابستان (جینجر) لیندا (نخل دم اسبی)
موسی در گهواره (زیپلین) میخک ناتال مینگ آرالیا
نخل بادبزنی (اریکا پالم) نخل بهشتی (کنتیا) نخل جزایر قناری نخل شامادورا
نخل شامادورا الگانس هدرا انگلیسی (پاپیتال) هوازی تیلاندسیا هوازی خزه اسپانیایی
یوکا فیلی هیپوستس هپوسیرتا هورتانزیا (هیدرانگئا، گل ادریسی)
هپاپلوروم هویا (مومی) هلکسین (اشک نوزاد) همیگرافیس
هلی کانیا هلیوتروپیوم همانتوس هبه
میموزا مدینیلا میکانیا مرجان

لیست کامل اسامی گل های آپارتمانی

گل های معروف

ما می‌دانیم که فضای سبز در خانه‌های ما می‌تواند فواید جسمی و روحی فراوانی را به همراه داشته باشد. با توجه به اینکه تعداد بسیاری از ما این موجودات پربرگ را به محل زندگی خود اضافه می کنیم، ممکن است به فکر استفاده از گیاهان به عنوان بخشی از دکوراسیون داخلی نیز باشید. در حالی که آپارتمان‌های کنونی در ایران کاملاً برای زندگی پرمشغله شهری طراحی شده‌اند و پنجره‌های بزرگ و طراحی مطبوع آن‌ها را برای گیاهان خانگی مناسب می‌کند، ممکن است برای بسیاری از شما سوالی ایجاد شود که آیا زمان و شرایط لازم برای به عهده گرفتن مسئولیت مراقبت از گیاهان و گل ها را در خانه دارا می باشید یا خیر؟ در این بخش گل های معروف آپارتمانی را برای شما معرفی می کنیم.

زامیفولیا

 

فیلودندرون اسکاندنس

 

پتوس ساتین

 

سروپژیا

 

سانسوریا

 

قاشقی ابلق

 

دراسنا بلالی

 

لیست کامل اسامی گل های آپارتمانی

گل های آپارتمانی کم نور

اکثر گیاهان برای شکوفه دادن به نور زیادی نیاز دارند، اما به ویژه در داخل خانه یا محل کار تنها نوری که می توان به گل ها رساند نور لامپ یا مهتابی می باشد از این رو بسیاری از افراد تلاش می کنند گل هایی را انتخاب می کنند که به نور کمی نیاز دارد. در این زمینه طبیعت، خوشبختانه، بسیار مدبر است، و تعداد کمی از گیاهان گلدار کم نور خیره کننده وجود دارند که می توانید در داخل خانه پرورش دهید.

هیچ گیاه آپارتمانی وجود ندارد که بتوانید آن را در تاریکی کامل پرورش دهید. با این حال، برخی از این گیاهان وجود دارند که حتی در نیمه سایه و شرایط کم نور نیز شکوفا می شوند. در این بخش قصد داریم برای شما فهرستی از این گل ها را ارائه دهیم.

دراسنا بروملیاد
گیاه سرخس پر سیاوشان نخل شامادورا
سانسوریا انجیر چسب
برگ انجیری گیاه کالاتیا
گیاه مارانتا لوکونورا سرخس
قاشقی پتوس
گیاه گندمی یا عنکبوتی اسپاتی فیلوم
آگلونما نقره ای گیاه زاموفیلیا

لیست کامل اسامی گل های آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی گران قیمت

گیاهان آپارتمانی در سال های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. شما هنگامی که در شبکه های اجتماعی گشت و گذار می کنید نمونه های بسیاری زیبای این گل ها را مشاهده می کنید و گاهی اوقات این گل ها می تواند بسیار گرانبها نیز باشند.

با وجود اینکه تعداد گل های خیلی گرانبها در ایران نسبت به دیگر کشورها کمتر است ولی با این وجود بسیاری از ایرانی ها دوست دارند برخی از این گلها را شناخته و در مورد آن تحقیق کنند. از این رو برای شما همراهان عزیز تعدادی از این گل ها را معرفی خواهیم کرد.

 برگ انجیری ابلق برگ انجیری ابلیکوآ آلوکازیا آزلانی
فیلودندرون برگ کنگره‌ای فیکوس الاستیکا پول چینی
سینگونیوم پودوفیلوم پولیشیاس فابیان فیکوس آمستل
گیاه زاموفیلیا تیلاندسیا مارانتا
کالاتیا گورخری آشیانه پرنده فیکوس بونسای
برگ عبایی فیکوس لیراتا کاکتوس
لوندر استرلیزیا آنتوریوم صورتی
اسپاتی فیلوم نخل لیندا

لیست کامل اسامی گل های آپارتمانی

زیباترین گلهای آپارتمانی

به همان اندازه که ما از گیاهان آپارتمانی خود به خاطر برگ های زیبای آن لذت می بریم، شکوفایی این گلها می تواند زیبایی دوچندانی را به خانه یا محل کار ما هدیه دهد ولی تمامی گل ها را نمی توان به عنوان گل های زیبای آپارتمانی به حساب آورد. در این بخش قصد داریم بر اساس نظر سنجی ها زیباترین گل های آپارتمانی را به شما همراهان عزیز هومتیکی معرفی کنیم.

بنفشه آفریقایی شبدر ترشک گل چمچه‌ای
درفش‌گیاه کاکتوس‌های تعطیلات برگ‌نمدی
یاسمن خورشیدی پرتقال زینتی
کروتون کالاتیا گورخری مارانتا
آدنیوم قنت بنسول بگونیا رکس
شفلرا دراسینا رفلکسا گیاه آتش بازی برزیلی

 

مطالب بیشتر 

بهترین گل های آپارتمانی سرسخت و زیبا

معرفی گیاهان آپارتمانی سایه دوست

مراقبت از گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان

Loading

3.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن