محله امام حسین تهران

معرفی محله امام حسین تهران، تاریخچه و امکانات و نقشه

معرفی محله امام حسین تهران، تاریخچه و امکانات و نقشه

میدان امام حسین یکی از قدیمی‌ترین میدان‌های تهران است که  سال‌ها به عنوان یکی از  مراکز اصلی متصل کننده شرق تهران به مرکز تلقی  شده و این امکان را برای ساکنین فراهم کرده تا بتوانند به سادگی به بخش‌های مختلف پایتخت دسترسی داشته باشند.  میدان امام حسین یکی از هویت‌های اصلی شهر تهران به حساب می‌آید که در مراسم‌های مختلف به دلیل ساختار متمایزی که دارد المان‌های متفاوتی در آن نصب می‌شود و همین مسئله باعث شده است تا در سرتاسر کشور بسیاری از مردم این میدان را به عنوان یکی از بخش‌های اصلی پایتخت قلمداد کنند.

 

تاریخچه محله امام حسین تهران

اطلاعات دقیقی از تاریخچه میدان امام حسین وجود ندارد و بسیاری از افراد نمی‌دانند شهرداری تهران چه زمانی این میدان را راه اندازی کرده است، ولی بر اساس گفته‌های افراد محلی، در اواخر حکومت قاجاریه پایه‌های اصلی میدان امام حسین به عنوان بخشی که شمیرانات را به تهران متصل می‌کرد، راه‌اندازی شد و از آن پس با روی کار آمدن خانواده پهلوی در ایران دسترسی به آن روز به روز افزایش پیدا کرد. محمدرضا شاه پهلوی بعد از ازدواج خود با  دختر پادشاه مصر، تصمیم گرفت اسم این میدان را به نام همسر خود تغییر داده و از آن به عنوان میدان فوزیه یاد کند. بعد از جدایی محمدرضا شاه پهلوی از فوزیه او تصمیم گرفت نام دختر مشترک خود از فوزیه یعنی شهناز را بر روی این میدان گذاشته و از آن پس بسیاری میدان امام حسین کنونی را به عنوان شهناز می‌شناختند.

حدود جغرافیایی محله امام حسین تهران

یکی از عواملی که در طی چند سال اخیر سبب شده میدان امام حسین اهمیت زیادی از نظر فرهنگی و اقتصادی به دست بیاورد، دسترسی‌هایی است که برای تهرانی‌ها فراهم کرده و محدوده جغرافیایی این میدان اهمیت فرهنگی – اقتصادی این محله را دوچندان کرده است. میدان امام حسین از سمت غرب به میدان انقلاب ختم می‌شود و سمت شرق آن را اتوبان امام علی قطع می‌کند. جنوب محله امام حسین به خیابان ۱۷ شهریور و میدان شهدا می‌رسد و شمال آن را محله سنتی امام حسین تشکیل می‌دهد.

 

محدودیت ترافیکی محله امام حسین تهران

میدان امام حسین از آنجایی که یکی از اصلی‌ترین بخش‌های تهران است، تردد زیادی را به خود می‌بیند و به همین دلیل در طی چند وقت اخیر به عنوان بخشی از طرح آلودگی هوای تهران قرار گرفته و شما در روزهای فرد یا زوج بنا به پلاک خود می‌توانید  با خودرو شخصی به سمت این محله حرکت کنید.

محله امام حسین تهران

نحوه تردد به محله امام حسین تهران

به لطف گسترش حمل و نقل عمومی در پایتخت، می‌توانید با استفاده از brt آزادی – میدون امام حسین به سادگی و با کمترین هزینه از سمت غرب تهران به سمت میدان امام حسین حرکت کرده و از امکانات مختلفی که در این میدان برای شما در نظر گرفته شده، استفاده کنید.  علاوه بر این ایستگاه میدان امام حسین در خط ۲ مترو تهران نیز برای شما راه‌اندازی شده و می‌توانید با استفاده از این ایستگاه نیز به سمت این میدان تردد داشته باشید. البته در طی چند وقت اخیر تاکسی‌های خطی مختلفی از سمت میدان انقلاب و میدان ونک به سمت این محله تردد می‌کنند و می‌توانید بر اساس نیاز خود، یکی از آنها را انتخاب کنید. در سال ۱۴۰۲ و بر اساس طرحی که شهردار تهران آقای دکتر زاکانی اعلام کرده است، میدان امام حسین به عنوان یکی از کاندیدهای راه‌اندازی تراموا به حساب می‌آید و انتظار می‌رود برای تسهیل دسترسی شهروندان شرق تهران، این سیستم در محله امام حسین  راه اندازی شده و افراد بتوانند با هزینه بسیار پایین و راحت‌تر به بخش‌های مختلف پایتخت تردد داشته باشند.

محله امام حسین تهران

دسترسی به مترو محله امام حسین تهران

در محله امام حسین تهران، ۳ ایستگاه مترو قرار گرفته است که اصلی‌ترین آن در وسط میدان وجود دارد و به عنوان ایستگاه امام حسین شناخته می‌شود. افرادی که قصد دارند در شمال میدان پیاده شده و دسترسی بهتری به اتوبان امام علی داشته باشند، می‌توانند از ایستگاه مترو شهید مدنی استفاده کنند، ولی کسانی که قصد دارند در سمت جنوبی میدان یعنی خیابان بهارستان پیاده شوند، می‌توانند از ایستگاه دروازه شمیران برای تردد خود استفاده کنند.

دسترسی به مترو محله امام حسین تهران

امکانات محله امام حسین تهران

همانگونه که تا به این لحظه متوجه شده‌اید، محله میدان امام حسین یکی از قدیمی‌ترین بخش‌های تهران می‌باشد و تحت تاثیر همین مسئله بوده که امکانات متنوعی برای ساکنین این محله در نظر گرفته شده و آنها می‌توانند با در نظر گرفتن شرایط خود، این محله را برای سکونت انتخاب کنند. قیمت خانه در محله امام حسین بستگی به شرایط خانه و کوچه ای که شما انتخاب می‌کنید دارد، ولی اگر بخواهیم به صورت کلی بیان کنیم، محله امام حسین جز بخش‌های متوسط تهران و حتی متوسط رو به پایین  تلقی می‌شود.

 

نقشه میدان امام حسین تهران

در راستای درک بهتر شرایط میدان امام حسین، ما برای شما نقشه هوایی این منطقه را آماده کردیم که می‌توانید از طریق آن ایده کلی نسبت به شرایط این محله داشته باشید.

بیمارستان های نزدیک امام حسین تهران

در اطراف میدان امام حسین و خیابان انقلاب تعداد زیادی از بیمارستان‌ها و کلینیک‌های مختلف دیده می‌شود که می‌توانید  با چند دقیقه پیاده‌روی، خیلی راحت به سمت این مراکز درمانی رفته و مشکلات خود را برطرف نمایید.  فهرستی از مهم‌ترین مراکز درمانی نزدیک میدان امام حسین را برای شما در نظر گرفته‌ایم که می‌توانید از آنها برای برطرف کردن مسائل پزشکی خود استفاده کنید.

  • بیمارستان امام حسین تهران
  • بیمارستان رازی
  • بیمارستان معیری

بیمارستان های نزدیک امام حسین تهران

محله امام حسین تهران

 

 

 

بیشتر بخوانید:

معرفی محله رسالت تهران، نقشه و عکس

معرفی محله سنگلج تهران، امکانات و قیمت خانه

معرفی محله دردشت تهران، امکانات و مراکز مهم

Loading

امتیاز شما به این صفحه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن