معرفی شهرک امید تهران

در این مقاله قصد داریم به معرفی شهرک امید تهران بپردازیم که یکی از محله هایی است که در شمال شرق استان تهران قرار گرفته است و از نظر رفاهی و آرامش برای ساکنان در درجه بالایی قرار دارد و تمامی امکانات رفاهی لازم را در اختیار دارند، پس تا انتها با ما همراه باشید.

تاریخچه ی شهرک امید

شهرک امید که به اسم شهرک فرحناز نیز شناخته می شود یکی از شهرک های معروف تهران است که از قدمت بالایی نیز برخوردار است.این شهرک در اواخر حکومت پهلوی ساخته شده است و هدف از ساخت آن تامین مسکن برای پرسنل گارد شاهنشاهی بود که فرآیند ساخت آن را به یک پیمانکارفرانسوی واگذار کردند.این شهرک در تیرماه سال 1357 توسط شخص محمدرضا پهلوی و دخترش فرحناز بازدید شد و در نهایت افتتاح شد.بعد از دوران انقلاب نام این شهرک به قنات کوثر و بعد از آن به شهرک امید تغییر پیدا کرد و مالکیت قانونی آن به شرکت تعاونی مسکن امید واگذار شد.شهرک امید اولین شهرک مسکونی در خاورمیانه است که موفق به دریافت گواهینامه‌های بین‌المللی  همچون ایزو ۹۰۰۱ در مدیریت کیفیت و ایزو ۱۴۰۰۱ در حفظ سلامت محیط زیست می باشد.

چه تعداد واحد در شهرک امید قرار گرفته است؟

در خصوص تعداد واحد های مسکونی که در این شهرک قرار گرفته است باید گفت در حدود ۱۹۴۶ واحد می باشد که هرکدام از این این واحد ها، بین 28 بلوک 4 در طبقه تقسیم شده اند و البته باقی واحد ها در ۱۸ برج این مجتمع قرار گرفته اند و در کل جمعیت این شهرک چیزی در حدود ۸۰۰۰ نفر تخمین زده شده است.در خصوص این که در هر کدام از این بلوک ها چه تعداد واحد مسکونی قرار گرفته است باید اشاره کنیم که در هر بلوک ها، 36 واحد قرار گرفته است که متراژ هر کدام از این واحد ها 75 متر تا 130 متر است، که کاملا متغیر است. واحد های مربوطه هرکدام به صورت 2 و 3 خواب ساخته و طراحی  شده اند.

 

یکی از مواردی که باعث محبوبیت این مجتمع شده است و آب و هوای خوبی نیز برای آن فراهم کرده است، قرار گیری آن در کنار پارک جنگلی لویزان می باشد.اما لازم است بدانید که در ابتدای شروع کار و طراحی این شهرک قرار بود این مجموعه در دو فاز و پنج کلاس ساختمان مختلف در ۲۳۲۴ واحد به بهره‌برداری برسد.امروزه  شاهد این هستیم که برج‌های هجده‌گانه شهرک امید در سه کلاس زیر ساخته شده اند:

  • ۱.کلاس A / شامل پنج ساختمان ۱۷ تا ۲۱
  • ۲.کلاس/  B شامل ساختمان‌های ۱ تا ۱۴
  • ۳.کلاس C  / شامل ساختمان ۱۶ می‌باشد.

برج‌هایی که در محدوده ی این شهرک قرار گرفته اند چهارده، شانزده و هجده طبقه هستند.

دسترسی به شهرک امید

شهرک امید را می توان در دسته بندی یکی از بزرگ ترین شهرک‌های شرق تهران قرار داد که از شمال به بزرگراه شهید بابایی و باغ پرندگان متصل می شود، از جنوب به محله قنات کوثر و بزرگراه زین الدین ارتباط دارد و از شرق به بزرگراه شهید باقری و از غرب نیز به محدوده ی پارک جنگلی لویزان  منتهی می‌شود.برای ورود به شهرک، درب جنوبی آن در میدان امید قرار گرفته است و درب شمالی آن در بلوار گلستان که به بزرگراه شهید باقری منتهی می شود وجود دارد و لازم به ذکر است که راه های ورود و خروج به این شهرک در تمامی ساعات شبانه روز توسط سیستم انتظامات و نگهبانی کنترل می‌گردد.

 

یکی از معایب این شهرک که دسترسی را اندکی برای مردم سخت کرده است نبودن خط مترو  در این منطقه می باشد که امیدواریم به زودی راه حلی برای این مشکل پیدا شود چرا که دیگر از اشکالات اساسی  این شهرک نبود تنوع خط اتوبوس در آن است .تنها خط عبوری اتوبوس از مجاور شهرک در جهت جنوب و جنوب غربی شهر حرکت می کند.که در مسیر های دیر مسافران می توانند عبور کنند: از شهرک پارس به میدان رسالت (در مسیر توحید، پارک پلیس، قنات کوثر، سراج، سی متری دوم ، تکاوران، دلاوران و هنگام)

امکانات رفاهی واقع در شهرک امید:

این شهرک برای رفاه حال ساکنان امکانات متنوع تجاری و رفاهی را در درون خود جای داده است که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ۱.تصفیه خانه:  وجو این تصفیه خانه در شهرک باعث شده است که کل فاضلاب شهرک امید، به صورت منظم توسط یک سیستم فاضلاب داخلی تصفیه و در جهت  آبیاری فضای سبز استفاده شود.
  • ۲.کارواش و تعمیرگاه:  همچنین در این شهرک کارواش و تعمیرگاهی نیز در  ضلع جنوب شرقی واقع شده و که هر روز خدمات لازم را به ساکنین ارائه می‌ دهد
  • ۳.فرهنگسرای امید : که در این فرهنگسرا کتابخانه ای با  ۳۰هزار جلد کتاب، انواع آموزشگاه‌های زبان، موسیقی، کنکور و… برای آقایان و خانم‌ها در نظر گرفته شده است.
  • ۴.فضاهای ورزشی: در شهرک امید شاهد وجپد فضا های ورزشی نظیر باشگاه تنیس، رمین بسکتبال خیابانی، زمین‌های ورزشی و زمین‌های بازی کودکان، سالن ورزشی ویژه بانوان، سالن ورزشی سیکا و استخر و سونا هستیم.
  • ۵. مجتمع تجاری : همچنین در این شهرک بیش از ۱۲۰ واحد تجاری نظیر ستوران و مواد غذایی، سوپرمارکت، هایپر مارکت، میوه فروشی، انواع نانوایی، کتاب فروشی، بانک‌های پاسارگاد، سپه قرار گرفته است.

خانه های ویلایی در شهرک امید:

در زمانی که مهندسین و پیمانکاران فرانسوی مشغول ساخت و ساز و عملیات عمرانی شهرک امید بودند، در حدود 54 دستگاه  خانه ی ویلایی 75 و 95 متری برای اقامتشان همراه خانواده هایشان در ضلع شمال غربی شهرک در مجاورت جنگل لویزان طراحی و ساختند.پس از انقلاب اسلامی و خروج پیمانکاران، این واحدها به صورت اجاره ای در اختیار عموم قرار گرفت. استخر و سونای فعلی شهرک  امید نیز در بین این خانه واقع شده است.در گذشته سابق استخر  به صورت روباز  در فضای شهرک به حساب می آمد که امروزه با تغییر کاربری، به استخر و سونای عمومی شهرک تبدیل شده است.

 

نتیجه گیری:

شهرک امید یکی از مناطق مسکونی با واحد های زیاد است که در شمال شرق تهران و نزدیک به پارک لویزان قرار گرفته است. این شهرک در عین پرجمعیت بودن بسیار ساکت و پر از آرامش است و امکانات گسترده ای را در خود جای داده است که تمامی آن ها در مقاله ذکر شده است.همچنین می توانید از آب و هوای خوب ناشی از پارک چنگلی در این محدوده لذت ببرید.

 

عکس های بیشتر : 

میدان شهرک امید

مجموعه ورزشی شهرک امید

برج میلاد از شهرک امید

جنگل لویزان شهرک امید

عکس های شهرک امید

 

مطالب بیشتر :

معرفی کامل شهرک اکباتان

معرفی شهرک مسکونی آتی ساز تهران

معرفی شهرک آپادانا تهران

معرفی دهکده المپیک تهران

معرفی شهرک چیتگر

Loading

4.4/5 - (10 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن