معرفی محله جردن تهران

معرفی محله جردن تهران

محله جردن شاید اولین نمونه از محله های مرفه نشین در تهران باشد که از پیش از انقلاب اسلامی نیز به عنوان یکی از مهمترین محله ها از آن یاد می شد. با وجود اینکه جردن امروزه دیگر ماهیت پیشین خود یعنی یک محله مسکونی لوکس را از دست داده و بیشتر به عنوان یک محله اداری از آن یاد می شود ولی با این وجود قرار گرفتن در نزدیکی پارک ملت و دسترسی آسان به آن سبب شده بسیاری از تهرانی آن را به عنوان یک انتخاب بالقوه مشاهده کرده و امکان سکونت در آن را بررسی کنند. اسم جردن با وجود اینکه چندین بار تغییر کرده ولی به دلیل اینکه به عنوان یک سمبل شناخته می شود هنوز مورد استفاده قرار می گیرد. امروز همراه قصد داریم نگاهی به محله جردن انداخته و جنبه های مسکونی ، اداری و تجاری این منطقه را برای شما ارزیابی کنیم.

معرفی محله جردن تهران

جردن دقیقا کجاست؟

پاسخ به این سوال کمی دشوار می باشد! از نقطه نظر شهرداری ، جردن به خیابان نلسون ماندلا (آفریقا یا همان جردن سابق) گفته می شود که از ابتدای جهان کودک آغاز شده و تا اتوبان مدرس امتداد دارد. در این میان در سمت غرب و شرق نلسون ماندلا کوچه هایی قرار دارد که آن ها نیز جزئی از جردن به حساب می آید ولی به دلیل اینکه از سمت غرب جردن به خیابان ولیعصر منتهی می شود برخی از افراد کوچه های غربی را جزئی از جردن به حساب نمی آورند! در اصل شهرداری ، جردن را تنها یک خیابان در نظر می گیرند ولی اهالی این محله خود از بخش شمالی میدان ونک تا تقاطع مدرس را جردن معرفی می کنند. بر اساس این تعریف بخشی از خیابان میرداماد ، بلوار اسفندیار ، ظفر و تونل نیایش نیز شامل محله جردن می شود.

معرفی محله جردن تهران

جردن منطقه چند است؟

اگر بخواهیم منطقه دقیق جردن را مشخص کنیم مجدد باید نگاهی به قرارگیری جردن بیاندازیم. به صورت کلی بلوار نلسون ماندلا در سه منطقه 1، 3 و 6 قرار گرفته است ولی محله جردن شرایط بسیار متفاوتی دارد و بخش اصلی آن یعنی از جهان کودک تا تونل نیایش در منطقه 3 و بالای تونل نیایش (امروزه این بخش را تفکیک کرده و امانیه می نامند) در منطقه 1 قرار گرفته است.

دسترسی به جردن

تحت تاثیر اینکه جردن به میدان ونک بسیار نزدیک است دسترسی به آن نیز آسان می باشد و ساکنین این محله می توانند به راحتی و در کمترین زمان به تمامی بخش های تهران تردد کنند. وجود پایانه تاکسی و اتوبوس رانی در میدان ونک تقریبا دسترسی شما را به چهار بخش اصلی تهران میسر می کند و شما می توانید با حداقل هزینه به نقاط مختلف تردد کنید. علاوه بر آن در خیابان میرداماد و در مجاورت پاساژ رز ایستگاه مترویی وجود دارد که می توان از آن نیز برای رفت و آمد بهره مند شوید. شایان ذکر است ماشین های خطی و اتوبوس های عمومی نیز در امتداد نلسون ماندلا تردد می کنند و می توانید از آن ها نیز برای رفت و آمد خود بهره مند شوید.

نزدیک ترین ایستگاه مترو به جردن

پیش از این نیز به شما گفتیم که در خیابان میرداماد یکی از قدیمی ترین متروهای تهران قرار دارد که ساکنین محله جردن می توانند از آن برای تردد خود بهره مند شوند. علاوه بر این ایستگاه در بزرگراه حقانی نیز یک ایستگاه متروی بسیار قدیمی وجود دارد که در صورت نیاز می توانید از آن نیز برای رفت و آمد خود بهره مند شوید.

معرفی محله جردن تهران

نامگذاری محله جردن تهران

برخلاف باور عمومی که تصور می کنند خیابان جردن به دلیل وجود سفارتخانه اردن در این خیابان نامگذاری شده است ولی باید به شما عزیزان بگوییم خیابان جردن به دلیل دستاوردهای ساموئل مارتین جردن ، موسس دبیرستان البرز و آموزشکده دخترانه آمریکایی تهران نام گذاری شد. ولی پس از انقلاب اسلامی در راستای تغییر اسامی به افریقا تبدیل شد و پس از فوت نلسون ماندلا رهبر فقید این کشور به نلسون ماندلا تغییر نام داد.

معرفی محله جردن تهران

تاریخچه محله جردن تهران

اگر به ساختار جردن نگاهی بیاندازید متوجه خواهید شد پیش از این در این منطقه تپه هایی وجود داشته و هم اکنون در راستای ساخت و ساز این منطقه تپه ها صاف شده و دیگر ماهیت پیشین خود را ندارند. اولین باری که در این نقطه از تهران ساخت و ساز رونق گرفت به سال 1309 باز می گردد که دو برادر مشهور ایرانی یعنی امانپورها تصمیم گرفتند در راستای سیاست های تجاری خود و با کمک ارتش شاهنشاهی این مناطق را خریداری کنند. این دو برادر که از کلیمی های ایران بودند پس از خرید این منطقه اسم آن را به امانیه تغییر دادند و سپس ساخت و سازهای محدودی را در آن اغاز کردند. بسیاری این ساخت و سازهای محدود را به عنوان آغاز شکل گیری منطقه 1 تهران معرفی کرده اند.

پس از امانپورها خانواده های دیگر زمین های این منطقه را خریداری کردند و با استفاده از شرایط موجود ساخت و ساز این منطقه را به خوبی رونق دادند. این ساخت و ساز تا سال 1348 روند نسبتا کندی داشت ولی پس از تغییر نام این محله در سال 1348 به جردن جهش بسیار تندی به خود گرفت و در کمتر از سه سال به یکی از بهترین محله های تهران تبدیل شد. این روند تا سال 1357 ادامه داشت ولی پس از انقلاب و آغاز جنگ تحمیلی روند ساخت و ساز نیز کند شد تا اینکه جردن در سال 1370 مجدد به قطب ساخت و ساز تبدیل شد. در همین سال ها به دلیل شرایط منحصر به فرد این محله کاربری آن نیز تا حدودی تغییر کرد و به سمت کاربری اداری کشیده شد.

معرفی محله جردن تهران

امکانات محله جردن

شرایط خاص و امکانات متعدد جردن سبب شده تا این منطقه به عنوان یکی از اصلی ترین بخش ها برای راه اندازی سفارتخانه ها تبدیل شود. وجود خیابان های مهمی مانند ظفر ، اسفندیاری و حتی میرداماد سبب شده ساکنین پاسخی به تمامی نیازهای خود داشته و به راحتی مشکلاتشان را برطرف نمایند. وجود مراکز اجاری و اداری متعدد مانند پاساژ میرداماد سبب شده نه تنها ساکنین بلکه افراد دیگر نیز این منطقه را برای خرید برگزینند. علاوه بر آن در تقاطع ظفر شما همراهان عزیز می توانید بزرگترین شعبه جین وست را مشاهده کنید. مهمترین مراکز خرید محله جردن:

  • آسیا
  • الهیه
  • نگین آفریقا
  • بازار بزرگ میرداماد
  • سرخه‌بازار

بخش های اداری مهم در محله جردن

همانگونه که پیش از این نیز عنوان شد در محله جردن ساختمان های اداری متعددی مشاهده می  شود و شما می توانید به راحتی به آن ها دسترسی داشته باشید. از مهم ترین ساختمان های مشهور در این محله می توان به موارد پیش رو اشاره کرد.

  • ساختمان مرکزی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران
  • معاونت غذا و دارو
  • دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی ایران
  • شبکه چهار سیمای جمهوری اسلامی ایران
  • سازمان بنادر و دریانوردی ایران
  • شرکت توسعه منابع آب وزارت نیرو

معرفی محله جردن تهران

مراکز درمانی جردن

به جرات می توان گفت که جردن از نظر امکانات درمانی بهترین منطقه در تهران می باشد. وجود بیمارستان قلب شهید رجائی در تقاطع نیایش (هاشمی رفسنجانی) در کنار بیمارستان های دیگر مانند بیمارستانی دریانی (هاشمی نژاد سابق) ، بیمارستان فوق تخصصی حضرت ولیعصر مراکز درمانی این منطقه را تکمیل کرده است. علاوه بر آن شما می توانید در بخش شمالی آن به درمانگاه های 24 ساعته نیز دسترسی داشته باشید.

اماکن تفریحی جردن

با وجود اینکه در خود خیابان نلسون ماندلا مرکز تفریحی خاصی وجود ندارد ولی  شما به راحتی می توانید به پارک های مشهوری مانند پارک ملت ، بوستان آب و آتش و پارک طالقانی دسترسی داشته و به راحتی از امکانات آن بهره مند شوید. علاوه بر پارک ها شما در جردن می تواند تعداد زیادی از رستوران ها را مشاهده کنید که هر یک از بر اساس ذائقه های مختلفی تاسیس شده اند

معرفی محله جردن تهران

 

بیشتر بخوانید:

معرفی محله یوسف آباد تهران

معرفی محله فرمانیه تهران

معرفی محله نیاوران تهران

معرفی محله پاسداران تهران

Loading

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن