معرفی محله جماران تهران

معرفی محله جماران تهران، نقشه و عکس

معرفی محله جماران تهران، نقشه و عکس

جماران تهران یکی از محله های اعیان نشین تهران است که بیشتر به خاطر سکونت افراد مشهور سیاسی در آن شناخته  شده است و بسیاری از افراد از آن به عنوان محله سیاسی نشین ها یاد می کنند. این محله که در منطقه یک تهران قرار گرفته است، یکی از بهترین نقاط این شهر می باشد که دارای آب و هوای فوق العاده خوبی بوده و دسترسی آن نیز نسبت به دیگر محله ها بهتر است. در صورتی که قصد دارید به سمت این محله حرکت کنید، می توانید از خطوط مترو و یا اتوبوس های خطی استفاده کنید.

معرفی محله جماران تهران

محله جماران کجاست؟

جماران که امروزه به عنوان یکی از سمبل های سیاسی کشور معرفی می شود، در شمالی ترین نقطه تهران قرار گرفته و بافت منحصر به فردی را دارا می باشد. جماران که در نزدیکی محله نیاوران است، از غرب به گلابدره از سمت شمال به حصارک از جنوب به دزاشیب و کامرانیه و از شرق به نیاوران ختم می شود. این محله که بیشتر به دلیل آب و هوای بسیار خوبی که دارد،مشهور شده است، در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا می باشد و ساخت قدیمی خود را هنوز حفظ کرده است.

 

تاریخچه محله جماران تهران

تاریخ دانان معتقد هستند جماران یکی از روستاهای قدیمی تهران است که قدمت آن شاید به روستای ری نیز برسد. اولین نوشته های تاریخی که به روستای جماران اشاره کرده است، به قرن سوم شمسی باز می گردد که در آن اعلام شده است جماران یکی از دهات های خوش آب و هوا در شمال ری بوده که افراد در آن به کشاورزی و گاهی اوقات نیز دامداری مشغول بوده اند. در دوران قاجاریه نیز بسیاری از افراد تحت تاثیر نزدیکی جماران به امامزاده صالح، در این محل سکونت گزیده و از امکانات موجود در آن استفاده می کردند. در نوشته های دوران قاجار اعلام شده است که نزدیک به ۷۰۰ خانوار در این محله زندگی می کردند و تعداد اهالی آن نسبت به بسیاری از مناطق تهران بیشتر بوده است.

معرفی محله جماران تهران

دلیل نامگذاری جماران

بر اساس شواهد تاریخی و گفته های افراد مسن در محله جماران، سابقاً این منطقه مملو از مارهایی بوده که افراد برای کسب درآمد به آنجا می آمدند و با جمع‌آوری آنها برای خود کسب درآمد می کردند. با گذر زمان و افزایش تعداد مارگیران، ساکنین محلی اسم آن را جماران که مخفف جمع ماران می باشد، گذاشتند. از دیگر دلایلی که برای نامگذاری این محله ذکر می شود، گرفتن اسم جماران از لغت جُمهران ‌ری است که اشاره به محل دفن  امامزاده ادریس بوده و افراد بر اساس یک اتفاق مذهبی نام این محله را گذاشته اند.

 

محدوده جغرافیایی محله جماران تهران

محله جماران از سمت شرق به بوستان باهنر و محله منظریه محدود شده است و شمال آن را حصارک در منطقه ۱ در بر گرفته است.  از سمت جنوب شما به محله دزاشیب و کامرانیه ( بلوار شهید باهنر) می رسید  و غرب آن نیز امام قاسم یا همان محله نخجوان می باشد.

معرفی محله جماران تهران

 

جماران منطقه چند تهران است؟

همانگونه که در ابتدای مقاله عنوان کردیم، جماران در منطقه یک تهران واقع شده و موقعیت آن نسبت به دیگر محله های این منطقه بسیار شمالی تر بوده و نزدیک به  کوه تخت  گل جیران قرار گرفته است.

 

جماران روی نقشه

دسترسی به جماران تهران

یکی از اصلی ترین نقاط ضعف محله جماران عدم دسترسی به مترو و تاکسی های خطی است که این مسئله رابطه نزدیکی با بافت این محله دارد.  تحت تاثیر همین مسئله برای اینکه بتوانید به راحتی به سمت جماران حرکت کنید، پیشنهاد می کنیم از خود روی شخصی و یا تاکسی های اینترنتی استفاده کنید. نزدیکترین مترو به محله جماران ایستگاه مترو تجریش است ولی به غیر از آن، می توانید از اتوبوس هایی که از میدان جماران تا تجریش حرکت می کنند، برای تردد استفاده کنید.

معرفی محله جماران تهران

حمل و نقل عمومی در محله جماران تهران

به گفته بسیاری از ساکنین محله جماران، ما میتوانیم حمل و نقل عمومی آن را بسیار ضعیف تلقی کرده و نسبت به محله های دیگری که در منطقه یک قرار گرفته اند، آن را فوق العاده ضعیف تلقی کنیم . این محله به غیر از نبود ایستگاه مترو، از مشکلاتی مانند اختصاص ندادن اتوبوس های متعدد و تاکسی های خطی نیز رنج می‌برد.

 

مراکز درمانی و بیمارستانی جماران تهران

در این محله بیمارستان بسیار خوبی وجود دارد که اولین بیمارستان مشهور جماران است و بیمارستان دومی که شما برای امور تخصصی مانند قلب و مشکلات ریه می توانید به آنجا مراجعه کنید، بیمارستان قلب بقیه الله جماران است که از متخصصین بسیار حاذق و کارکشته بهره مند می باشد.

مراکز درمانی و بیمارستانی جماران تهران

مراکز مذهبی محله جماران

بدون شک می توانیم جماران را به عنوان یکی از اصلی ترین قدرت های مراکز مذهبی در منطقه یک یاد کنیم که مساجد و حسینیه های مختلفی را در خود جای داده است. بسیاری از افراد سیاسی برای اینکه بتوانند مراسم مذهبی برگزار کنند، به سمت این محله حرکت می‌کنند و از مراکز آن استفاده می کنند. چهار مرکز مذهبی این محله شامل حسینیه جماران، مسجد جامع حصارک شمیران تکیه پایین مسجد جامع جماران، میشود

معرفی محله جماران تهران

مراکز ورزشی جماران تهران

با وجود اینکه محله جماران بافت بسیار خاصی دارد، ولی مراکز ورزشی را نیز در خود جای داده و شما می توانید از مجموعه های باشگاه پارسیان بهاران زورخانه جماران، باشگاه بدنسازی تن سازان: تهران، جماران، زمین فوتبال مجموعه جماران برای سپری کردن اوقات خوش استفاده کنید

معرفی محله جماران تهران

معرفی محله جماران تهران

معرفی محله جماران تهران

 

 

 

مطالب مرتبط پیشنهادی:

معرفی محله مینی سیتی تهران، مراکز خرید و بهترین محله ها

معرفی شهرک شهید محلاتی تهران، امکانات رفاهی و نقشه

لیست محله های شمال تهران ،معرفی کامل با عکس

معرفی محله الهیه تهران، امکانات رفاهی و بهترین خیابان

Loading

امتیاز شما به این صفحه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن